کابل اپتیکال نوری

کابل نوری صدا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


در گذشته تلویزیون‌ها به پورت‌های محدودی مجهز بودند و به همین دلیل از وجود کابل‌های متنوع نیز خبری نبود. با پیشرفت تکنولوژی و به بازار آمدن انواع تلویزیون‌های اسمارت توسط برندهای مختلف، به قرار دادن پورت‌های متنوع در دستگاه‌های صوتی و تصویری نیز اهمیت داده شد. انواع کابل‌ها در اندازه و سایز‌های مختلف روانه بازار شده‌اند که هر کدام عملکرد و کارایی متفاوتی را ارائه می‌دهند. یکی از کابل‌های پر طرفدار موجود در بازار که توانسته با ارائه عملکرد خیره کننده طرفداران زیادی را به سمت خود جذب نماید، کابل نوری صدا می‌باشد. اکنون شاید بسیاری از شماها با این کابل پر کاربرد آشنایی نداشته و باشید و از عملکرد آن بی خبر باشید. ما در این مقاله در مورد ویژگی و کاربردهای این کابل توضیحاتی را معرف حضورتان خواهیم کرد تا بتوانید نیازهای خود را به خوبی با آن برآورده سازید.

با افزایش استفاده از پورت‌های متنوع در تلویزیون‌ها، شاهد پورت اختصاصی اپتیکال نوری نیز خواهید بود که در اکثر دستگاه‌های صوتی و تصویری به چشم می‌خورد. عملکرد اصلی این کابل می‌تواند انتقال صدا با کیفیت بالا در بین دستگاه‌ها باشد و از این طریق می‌تواند صدایی شفاف و رسا را در فضا حاکم نماید. البته ممکن است که شما راه‌های متفاوت دیگری برای انتقال صدا پیشنهاد کنید، اما کابل نوری صدا عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. این کابل بی نظیر می‌تواند در بسیاری از مواقع در پخش صدایی با کیفیت و منحصر به فرد به شما کمک کند و لحظات بهتری را هنگام مشاهده تصاویر برای شما رقم بزند.

کابل Optical Audio چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کابل اپتیکال Optical Audio چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

Optical به معنی نور و یا چیزی که مربوط به نور باشد است. کاربر می‌تواند از این کابل به عنوان اتصال در بین دستگاه‌های صوتی و تصویری مورد استفاده قرار دهد. امروزه بیش از پیش به کابل اپتیکال اهمیت داده می‌شود و به همین دلیل پورت اپتیکال در بسیاری از دستگاه‌های صوتی و تصویری نیز یافت می‌شود. به طور کلی سه روش برای انتقال صدای دیجیتال وجود دارد که شامل: کابل HDMI، کابل اپتیکال و کابل کواکسیال می‌باشد. کابل کواکسیال و اپتیکال فقط به انتقال صدا می‌پردازند، اما کابل HDMI صدا و تصویر را با هم انتقال می‌دهد. البته توجه داشته باشید به دلیل اینکه اپتیکال نوری می‌باشد، صدا را نیز برای انتقال به نور مبدل می‌سازد. کابل Optical Audio برای انتقال صدایی منحصر به فرد می‌تواند جایگزین خوبی برای سایر کابل‌ها باشد.

یکی از قابلیت‌های خیره کننده کابل اپتیکال پخش صدای دالبی می‌باشد که می‌تواند صدایی واضح و همه جانبه را به گوش کاربر برساند. همانطور که می‌دانید تلویزیون‌ها از توان صوتی بالایی برخودار نمی‌باشند به همین دلیل شما می‌توانید از طریق این کابل سینمای خانگی را به تلویزیون سامسونگ متصل نمایید و تجربه شنیداری مهیج و خیره کننده‌ای را تجربه نمایید. هنگامی که شما می‌خواهید که از طریق فلش به مشاهده فیلم مورد علاقه خود بپردازید، اگر فیلم از قابلیت دالبی پشتیبانی کند، با متصل کردن سینمای خانگی به تلویزیون، به وسیله کابل Optical Audio می‌توانید کیفیت چند برابر بهتر شدن صدا را احساس کنید. این روش می‌تواند برای پخش صدای رسا و شفاف ایده آل باشد، زیرا تلویزیون به تنهایی قادر به پخش صدای دالبی نخواهد بود. در ادامه مطلب ما را همراهی کنید تا در مورد عملکرد این کابل اطلاعات بیشتری را پیش روی شما بگذاریم.

کابل نوری صدا در پشت تلویزیون و گیرنده دیجیتال

عملکرد کابل کابل نوری صدا چه زمانی می‌تواند کاربردی باشد؟

اگر سیستم صوتی یا تصویری شما به پورت HDMI مجهز شده است، شما می‌توانید برای انتقال صدا و تصویر از کابل HDMI استفاده نمایید و با استفاده از این روش از تصویر و صدایی خیره کننده لذت ببرید. اول از هر چیزی ما استفاده از این روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم، در مواقعی که دستگاه شما فاقد پورت HDMI می‌باشد و یا از آن پشتیبانی نمی‌کند، شما می‌توانید کابل اپتیکال نوری را جایگزین آن سازید و برای انتقال صدا با کیفیت خیره کننده از آن استفاده نمایید. این کابل می‌تواند گزینه مناسبی برای انتقال صدا در بین دستگاه‌های دیجیتالی باشد و صدایی استاندارد و همه جنبه را به گوش شنونده برساند. شما می‌توانید برای انتقال صدا از تلویزیون HD به اسپیکر نیز از این روش استفاده نمایید. پس کابل اپتیکال می‌تواند در انتقال صدای با کیفیت موثر باشد و عملکرد خیره کننده را به کاربران خود ارائه دهد.

چه دستگاه‌های به کابل اپتیکال صدا مجهز شده اند؟

برای آگاه شدن از این موضوع که آیا دستگاه شما به پورت اپتیکال مجهز شده است یا نه، خیلی راحت و بدون دردسر می‌توانید به جواب سوال‌ خود پی ببرید. همانطور که گفته شد امروزه استفاده از پورت‌های متنوع در بین دستگاه‌های صوتی و تصویری رایج شده است و بسیاری از آن‌ها به پورت اپتیکال صدا مجهز شده‌اند. برای اینکه شما بتوانید از وجود این کابل اطمینان حاصل کنید، می‌توانید در محل قرار گیری سایر پورت‌ها به دنبال عبارت‌هایی همچون Optical Port باشید. این کابل منحصر به فرد شامل دو سر می‌شود که شکل ظاهری آن دو شبیه به همه می‌باشد. هنگام استفاده از این کابل باید از متصل شدن کابل به دستگاه اطمینان حاصل کنید.

چه دستگاه‌های به کابل اپتیکال صدا مجهز شده اند؟

خلاصه مطالب ارائه شده

در بازار انواع کابل‌ها در طراحی و عملکرد مختلف وجود دارد که هر کدام به نوبه خود می‌تواند در ارائه عملکرد مطلوب نقش مهمی را ایفا کند. همانطور که گفته شد کابل HDMI یکی از بهترین روش‌ها برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت می‌باشد. اما در بعضی از مواقع که شما فقط می‌خواهید صدا را با کیفیت بالا انتقال دهید و یا دستگاه‌ شما از این کابل پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید از طریق کابل اپتیکال نوری به انجام این امر اقدام نمایید. این کابل از قابلیت دالبی نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به پخش صدایی همه جانبه و فراگیر کمک شایانی نماید.

البته توجه داشته باشید که این کابل به دلیل اینکه از نور می‌باشد صدا را با کیفیت بالا انتقال می‌دهد و می‌تواند عملکرد بهتری را نسبت به کابل کواکسیال ارائه دهد. اگر از دسته افرادی هستید که به مشاهده فیلم علاقه دارید و به کیفیت صدا اهمیت می‌دهید می‌توانید با تهیه یک کابل نوری صدا شاهد صدایی همه جانبه و فراگیر باشید. کاربر به راحتی می‌تواند به بخش پورت‌های دستگاه مراجعه نماید و کابل را به تلویزیون و سینمای خانگی متصل نماید.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تفاوت Google TV با Android TV

تفاوت Android TV با Google TV

گوگل بی‌شک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *