Local Dimming چیست؟

Local Dimming چیست؟

اگر با اصطلاحات و ارقام تلویزیون‌های هوشمند آشنا باشید به احتمال زیاد واژه Local Dimming (تاریکی موضعی) را شنیده‌اید و حتما این پرسش برایتان مطرح شده است که لوکال دایمینگ چیست و دقیقا چه کارایی در تلویزیون دارد. خب باید گفت امروزه تلویزیون‌های هوشمند به حدی پیشرفت کرده‌اند که از فناوری‌های بسیار مهمی برای ارتقاء کیفیت تصویر بهره می‌برند. در حقیقت امروزه زمانی که کاربر قصد دارد یک تلویزیون خریداری نماید، صرف اینکه تلویزیون از وضوح بالایی پشتیبانی کند او را راضی نگه نخواهد داشت یا در واقع کاربر قصد دارد بداند تلویزیونی که خریداری می‌نماید از فناوری‌های پیشرفته برای بهبود کیفیت تصویر استفاده می‌کند یا خیر. اما باید اعتراف کرد که فناوری‌های صفحه نمایش پیچیده‌تر از آن خواهند بود که ما بتوانیم به سادگی آن‌ها را درک کنیم، بهترین کار این است که انتظارات اصلی خود را که از یک تلویزیون دارید بر روی کاغذ آورده و در نهایت با افراد متخصص در این زمینه صحبت کنید یا خودتان مقالات معتبری در این باره بخوانید، تیم بانه سرویس با طراحی مقالاتی معتبر در زمینه‌های مختلف سعی دارد که شما را یاری بخشد، مقالات پیشنهادی ما را حتما دنبال کنید.

بالطبع حتی یک تلویزیون خیلی پیشرفته قادر نخواهد بود به تمام خواسته‌های شما پاسخ 100 درصدی بدهد، بنابراین این شما هستید که تعیین می‌کنید که کدام تلویزیون برای پاسخگویی به نیاز شما ایده‌آل است، به عنوان مثال اگر شما یک گیمر حرفه‌ای هستید بهتر است در صدد یک تلویزیون با ویژگی‌های گیمینگ پیشرفته باشید.

امروز و در این مقاله قصد داریم یکی از مهم‌ترین فناوری‌های تلویزیون یعنی Local Dimming را مورد بررسی قرار دهیم. Local Dimming یا تاریکی موضعی دقیقا چیست و چه کارایی از خود به اجرا می‌گذارد. Local Dimming با بهره‌گیری از چراغ‌هایی در پشت لایه LCD کنتراست تصویر را افزایش داده و کیفیت تصویر را تا حد خیلی زیادی بهبود خواهد بخشید. در ادامه به تفصیل در مورد این ویژگی تلویزیون صحبت کرده‌ایم، بنابراین برای جزئیات بیشتر همراه ما باشید.

Local Dimming چیست؟

فناوری Local Dimming

در ابتدای هر چیز قصد داریم بدانیم Local Dimming (تاریکی موضعی) چیست؟ برای پاسخ به این پرسش باید در مورد دسته‌بندی تلویزیون‌های LED بیشتر بدانید. پیش از هر چیز باید بدانید که تمامی تلویزیون‌های LED در حقیقت همان LCEهای پیشین هستند. نکته مهم اینجاست که تلویزیون‌های LCD از نور فلورسنت در پشت صفحه برای ارمغان روشنایی استفاده می‌کنند. و اما نسل جدید تلویزیون‌های LCD که ملقب به LED هستند از LED برای روشنایی سود میبرند. زمانی که با عبارت LED TV مواجه خواهید شد به این مفهوم خواهد بود که یک تلویزیون LCD با نور پس زمینه ال ای دی در مقابل شماست.

تلویزیون‌های LED به دو دسته تقسیم خواهند شد:

  1. FULL-LED
  2. EDGE-LED

خوشبختانه در هر دوی این تلویزیون‌ها می‌توان از قابلیت Local Dimming استفاده کرد. Local Dimming در این راستا عمل خواهد کرد که روشنایی LED به نحوی کنترل خواهد شد که روشنایی و تاریکی موضعی ایجاد گردد یا در توصیفی دیگر روشنایی قسمت‌های متفاوت صفحه نمایش به صورت مستقل کنترل شده و در نهایت کنتراست افزایش یاید. اما مسئله خیلی مهم اینجاست که تعداد نقاط کنترل نور در تلویزیون‌های LED مختلف متفاوت خواهد بود و خبر بد اینکه شرکت‌های سازنده تلویزیون این اطلاعات را منتشر نمی‌کنند. در واقع ممکن است یک تلویزیون از قابلیت Local Dimming برخوردار باشد اما کارکرد آن از این نظر خیلی جالب نباشد و امتیاز بالایی را کسب نکند، بنابراین اگر این قابلیت خیلی برایتان مهم است بهتر است به امتیاز‌دهی این ویژگی تلویزیون، در سایت‌های معتبر توجه کنید.

بالطبع زمانی که تعداد نقاط کنترل نور صفحه بیشتر باشد کیفیت تصویر به همان میزان بهتر خواهد بود اما آیا Local Dimming از همه نظر بدون نقص عمل می‌کند؟ مشکلی که در مورد Local Dimming مطرح می‌شود Blooming است. Blooming یا درز نور؛ این مشکل باعث می‌شود نور نقاط روشن صفحه بر روی نقاط تاریک تاثیر بگذارد. در واقع نور از نقاط روشن به نقاط تاریک درز پیدا خواهد کرد و لذا منجر به کاهش عمق تاریکی خواهد شد یا در واقع مشکی عمیق ایجاد نخواهد شد اما نباید دستاورد برخی از شرکت‌های سازنده در این زمینه را نادیده گرفت، به عنوان مثال ال‌جی با بهره‌گیری از فناوری نانوسل از درز نور ممانعت نموده و در نهایت تصویری با کیفیت عالی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد، ال‌جی در این زمینه پیشرو بوده است.

فناوری Local Dimming

Local Dimming برای چه افرادی ایده‌آل است؟!

به ندرت پیش آمده است در زمان خرید تلویزیون به فناوری‌های نور پردازی آن توجه کنیم، در بیشتر مواقع ویژگی‌هایی همچون وضوح پشتیبانی شده، سیستم صوتی و امکانات هوشمند تلویزیون بیشتر مورد توجه بوده است، اما باید گفت اهمیت فناوری‌های نور پردازی پشت تلویزیون به همان میزان اهمیت کیفیت تصویر خواهد بود چرا که تاثیر مستقیم بر روی آن خواهند داشت. فناوری نور پس زمینه Local Dimming در تلویزیون‌های LED یکی از مهم‌ترین این تکنولوژی‌هاست. در واقع این قابلیت، نور پس زمینه قسمت‌های تاریک صفحه را کم می‌کند و لذا باعث می‌شود رنگ مشکی کامل ایجاد گردد. همانطور که در مقدمه نیز گفته شد کاربران باید انتظارات واقعی خود را از یک تلویزیون بدانند، Local Dimming خبری خوش یا پاداشی بزرگ برای افرادی است که فیلم‌ها یا نمایش‌های تلویزیونی با صحنه‌های تاریک را در یک اتاق تاریک تماشا می‌کنند.

تاریکی موضعی برای افزایش کنتراست و عمیق‌تر نشان دادن رنگ سیاه است، از همین رو عملکرد لوکال دایمینگ بیشترین تفاوت را در زمان تماشای یک صحنه تاریک در یک اتاق تاریک ایجاد می‌کند. زمانی چراغ‌های اتاق روشن باشد، تلویزیون، نور تابیده شده را منعکس می‌کند و این بدین معنی خواهد بود که واقعاً فواید Local Dimming را در یک اتاق روشن نخواهید دید. هر چند که ویژگی تاریکی موضعی تا حد خیلی زیادی در بهبود کیفیت تصویر ایده‌آل عمل می‌کند اما می‌تواند باعث از بین رفتن جزئیات یا درز نور از اجسام روشن و قسمت‌های تاریک صفحه شود، بنابراین شما باید مطمئن شوید که تلویزیونی که تهیه می‌کنید این ویژگی را به درستی اعمال کند.

در تصویر زیر کارکرد Local Dimming را مشاهده کنید

معرفی کاملا لوکال دایمینگ و تاثیر آن در کیفیت نمایش تلویزیون.
سمت راست: Local dimming خاموش ویزیو M Series (2014). سمت چپ: Local dimming روشن ویزیو M Series (2014)

نور پس زمینه (BACKLIGHT) چه تاثیری بر Local Dimming خواهد داشت؟

در بالاتر انواع تلویزیون‌های LED را ذکر کردیم، backlight (نور پس زمینه) چیست؟

  • نور پس زمینه Direct که بعضا به آن Full-array گفته می‌شود بدین معنی است که در تلویزیون‌های ال ای دی از چراغ‌های LED در پشت صفحه (در سراسر صفحه) استفاده می‌شود.
  • تلویزیون‌های Edge LED تنها دارای LED در کناره‌های صفحه (معمولا در دو طرف مخالف) هستند و این LEDها وظیفه روشنایی کل صفحه را دارند و ضمناً عملکرد آن‌ها برای تاریکی موضعی کاملا متفاوت است.

تلویزیون‌های Direct-lit تنها باید ویدیو را تجزیه و تحلیل کرده و قسمت‌هایی را که نیاز به کاهش نور دارند تشخیص دهند و در نهایت روشنایی LED را که به صورت مستقیم در پشت نمایشگر قرار گرفته‌اند کم کنند، لذا قسمت‌های تاریک‌تر به صورت تاریک‌تر و روشن‌تر به صورت روشن‌تر دیده خواهند شد. این در حالی اتفاق می‌افتد که تلویزیون‌های Edge-lit قادر نیستند نور LED مستقر در پشت قسمت مربوطه را کم کنند (بهتر است بگوییم اصلا در آن قسمت چراغ LED وجود ندارد تا نور کم گردد). نتیجه این خواهد بود که در تلویزیون‌های Edge-lit، لوکال دایمینگ لبه‌ها، خیلی بهتر خواهد بود یا به اصطلاح دقیق‌تر به نظر می‌آیند و این در حالی است که تلویزیون با نور پس زمینه‌ Direct تصویر را در تمام صفحه دقیق نمایش می‌دهد به دلیل حضور چراغ‌های LED در سراسر صفحه)، به صورت مختصر اگر یک تلویزیون با ویژگی تاریکی موضعی مناسب می‌خواهید باید تلویزیون با نور پس زمینه Direct را انتخاب نمایید.

نور پس زمینه (BACKLIGHT) چه تاثیری بر Local Dimming خواهد داشت؟
از چپ به راست: نور پس زمینه LCD- نور پس زمینه LED full-array -نور پس زمینه Led edge-lit

اطلاعات تکمیلی

اصلا چرا Local Dimming؟!

بیش از 10 سال است که کنتراست تلویزیون‌های LCD و ال ای دی 5000:1 است. با این حساب در بهترین حالت در تلویزیون‌های LED رنگ‌های مشکی متمایل به خاکستری خیلی تیره هستند و این یعنی کیفیت تصویر بر روی نمایشگر خیلی خسته کننده و یکنواخت خواهد بود. مدل‌های تلویزیون LCD و LED دارای نور پس زمینه هستند، به این معنی که برای نمایان شدن تصویر به چراغ پشت پنل متکی هستند و در واقع لایه LCD قادر به جلوگیری از خروج همه نور از صفحه نخواهد بود. این بدین منزله خواهد بود رنگ سیاه هنوز کمی روشن می‌شود و از روشنایی برخوردار است، در نهایت این مسئله منجر به کاهش کنتراست خواهد شد. در تلاش برای پنهان سازی این نقص برخی از تلویزیون‌های LED از ویژگی Local Dimming (تاریکی موضعی) استفاده می‌کنند.

نتیجه مورد نظر این خواهد بود که قسمت‌های تاریک، تاریک‌تر خواهند شد در حالی قسمت‌های روشن به همان اندازه روشن می‌مانند و لذا کنتراست بین تاریکی و روشنایی افزایش می‌یابد. با این حال هنوز هم مشکلات اساسی وجود دارد چرا که نور پس زمینه به اندازه کافی دقیق نیست و یا مشکل درز نور برخی از کاربران را وادار می‌سازد از فعال سازی این ویژگی صرفه نظر کنند. برخی از تلویزیون‌های مجهز به این قابلیت تنظیمات مختلفی را برای آن ارائه می‌دهند، بنابراین شما می‌توانید تنظیمات مختلف را اعمال نموده و هر کدام را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. اگر نتیجه Local Dimming خیلی برایتان مهم است حتما تلویزیونی را انتخاب کنید که امتیاز بالایی کسب کرده باشد.

تنظیمات مرتبط تلویزیون‌های هوشمند

کنتراست (Contrast)

این تنظیم در تلویزیون بر کنتراست پنل تاثیر می‌گذارد نه بر local dimming. بنابراین اگر به دنبال کنتراست عمیق‌تر هستید تنظیم حداکثری کنتراست اولین قدم موثر خواهد بود. توجه داشته باشید که این امر گاهی اوقات می‌تواند میزان جزئیات موارد برجسته تصویر را کاهش دهد.

حداکثر روشنایی (Peak brightness)

برخی از تلویزیون‌ها همچنین از تنظیماتی استفاده می‌کنند که می‌تواند نورهای برجسته سفید را بسیار روشن کند. در واقع این ویژگی بر اساس یک اصل مشابه با ویژگی تاریکی موضعی عمل می‌کند اما بالعکس. این تنظیم برای رسانه HDR خیلی مهم است.

Micro dimming

این ویژگی مختص تلویزیون‌های سامسونگ می‌باشد. در واقع ویدیو پردازش خواهد شد تا سعی کند Local Dimming را تقلید کند اما در عوض کنتراست مناطق مختلف تصویر را تغییر می‌دهد. این تنظیم چندان توصیه نخواهد شد.

CE dimming

این ویژگی نیز کاهش نور برخی از تلویزیون‌های ال ای دی سامسونگ خواهد بود. اما تفاوت اساسی این ویژگی با Local Dimming در این است که روشنایی صفحه را کاهش می‌دهد اما نه به صورت موضعی بلکه در صحنه‌های تاریک نور کلی صفحه را کم می‌کند. برخی افراد این ویژگی را دوست ندارند، این ویژگی در حالت فیلم چندان بد نیست.

Frame dimming

این ویژگی یعنی Frame dimming معادل edge-lit local dimming است. در واقع این ویژگی به جای تغییر نور برای یک منطقه خاص، اطراف صفحه را تاریک می‌کند. این ویژگی یک نسخه اساسی از Local Dimming است که برای صحنه‌های تاریک بهتر از عدم کم نور شدن است اما در هیچ جای دیگر صفحه مانند Local Dimming عمل نمی‌کند و این مسئله به این خاطر خواهد بود که در واقع کاهش نور پس زمینه در صحنه‌های تاریک به لبه‌های تلویزیون ختم خواهد شد.

HDR

اعمال این ویژگی در تصویر جزئیات و روشنایی بیشتر بر روی نمایشگر به دست خواهد آمد. البته همانطور که همیشه Local Dimming بهترین نتیجه را برای شما رقم نخواهد زد این ویژگی نیز در تلویزیون‌های هوشمند مختلف متفاوت خواهد بود، بنابراین برای خرید یک تلویزیون خوب برای نمایش محتوای HDR باید دقت خاصی به خرج دهید. برای این منظور بهتر است مقالات ما را در مورد بهترین تلویزیون‌های بازار بخوانید تا به یک نتیجه مطلوب دست پیدا کنید.

Micro dimming

در آخر

Local Dimming ویژگی‌ای است که نور پس زمینه تلویزیون‌های LED را کاهش می‌دهد تا عمق سیاه را بهبود بخشد. این ویژگی برای افرادی که صحنه‌های تاریک را در تلویزیون LED تماشا می‌کنند و قصد دارند رنگ سیاه و سفید عمیق و تاریک به نظر برسد مفید است، اما از آنجا که همیشه موارد منفی وجود دارد این ویژگی در همه‌ی تلویزیون‌ها و برای همه بینندگان کاربردی نخواهد بود. بنابراین همانطور که گفتیم باید حتما دقت کنید که تلویزیون مورد نظر شما از نظر ویژگی Local Dimming مناسب عمل کند، پیش‌تر در این باره توصیه‌هایی به شما داشتیم. همچنین باید دقت کنید که این ویژگی را شما باید در قسمت تنظیمات تلویزیون دستکاری کنید تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید. Local Dimming تنها بخش مهمی از فناوری‌های تصویر تلویزیون خواهد بود و زمانی که قصد دارید یک تلویزیون هوشمند خریداری نمایید باید به ویژگی‌های دیگر تصویر دقت نمایید اما باید برای این کار حتما نیازهای خود را در نظر بگیرید.

مقالات ما را در مورد بهترین تلویزیون‌های هوشمند 2020، راهنمای خرید تلویزیون و غیره در قسمت مقالات سایت مشاهده کنید تا در نهایت قادر باشید با یک تصمیم گیری قاطعانه به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. دیدگاه‌ها و انتقادات خود را در قسمت نظرات در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید، از اینکه وبلاگ بانه سرویس را انتخاب می‌کنید صمیمانه سپاس گذاریم.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تفاوت Google TV با Android TV

تفاوت Android TV با Google TV

گوگل بی‌شک یکی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان است که در زمینه‌های مختلف تکنولوژی فعالیت می‌کند. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *