تلویزیون سونی X9500G

نقد و بررسی تلویزیون سونی X9500G

سونی X9500G یک تلویزیون 4K عالی می‌باشد که تصاویری با کیفیت چشمگیر را در اختیار شما قرار می‌دهد. این تلویزیون سونی به لطف نسبت کنتراست بومی بالا و پشتیبانی از تاریکی موضعی Full-Array می‌تواند سیاهی‌های عمیق را در یک اتاق تاریک نمایش دهد. این محصول می‌تواند بسیار روشن باشد و با عملکرد عالی HDR نکات برجسته و جزئیات ریز و دقیق صحنه‌ها را نمایش خواهد داد و دارای هندلینگ حرکتی بسیار خوبی است. به دلیل زمان پاسخ دهی تقریباً فوری که دارد تصویر واضح به نظر می‌رسد و اجسامی که با سرعت بالا در حرکت هستند با دنباله تاری بسیار کمی نمایش داده می‌شوند. تأخیر ورودی بسیار کم است و همین امر آن را برای گیمرهایی که به دنبال یک تلویزیون با پاسخ دهی سریع هستند به گزینه‌ای عالی تبدیل می‌کند. متأسفانه، دقیقاً مانند اکثر پنل‌های VA، زاویه دید کمی دارد و کسانی که در کنار آن قرار گرفته‌اند کیفیت تصویر یکسانی را تجربه نخواهند کرد.

ما مدل 55 اینچی X9500G را آزمایش کرده‌ایم که شامل فناوری ‘X-Wide Angle’ نیست ؛ انتظار داریم سایز 75 اینچ و 85 اینچ زاویه دید بهتر را با هزینه نسبت کنتراست داشته باشند.

نقد و بررسی تلویزیون سونی X9500G
امتیاز کلی:
کنتراست 8.6
تاریکی موضعی (Local Dimming) 7.0
حداکثر روشنایی SDR 8.9
حداکثر روشنایی HDR 8.9
زاویه دید 5.3
یکنواختی رنگ مشکی 8.1
بازتاب نور 8.3
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 8.4
لرزش و سوسو 9.5
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 8.3
برنامه‌های تلویزیون 8.0
محتوای ورزشی 7.8
بازی‌های ویدیویی 7.8
فیلم‌های HDR 8.2
بازی‌های HDR 7.6
مانیتور PC 7.7

حداکثر روشنایی برجسته

دقت رنگ شگفت انگیز در حالت پیش فرض

هندلینگ حرکتی عالی

زاویه دید ضعیف

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.0)

تلویزیون سونی X9500G یک محصول عالی برای استفاده مختلط است. این تلویزیون همه کاره است که با هر کاری که به آن بپردازید عملکرد فوق‌العاده ای را ارائه می‌دهد. این دستگاه رنگ‌های سیاه عمیقی را تولید می‌کند که باعث می‌شود تا فیلم‌ها بسیار عالی به نظر برسند. همچنین زمان پاسخگویی سریعی دارد بنابراین محتواهای ورزشی واضح به نظر می‌رسد. شما می‌توانید در هر اتاقی بدون توجه به روشنایی از آن لذت تمام را ببرید. زیرا در مقابل تابش خیره کننده عملکرد عالی را از خود نشان می‌دهد به علاوه می‌تواند سیاهی‌های عمیق را در یک اتاق تاریک ایجاد کند. در آخر باید گفت، تاخیر ورودی کمی دارد که باعث می‌شود در بازی بسیار پاسخگو باشد

نمایش فیلم‌ها (امتیاز 8.3)

Sony X9500G یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم است. به لطف نسبت کنتراست بالای بومی، یکنواختی عالی رنگ سیاه و پشتیبانی از تاریکی موضعی، سیاهی‌های عمیق را در یک اتاق تاریک به خوبی نشان می‌دهد. محتوای با وضوح پایین به خوبی و بدون مصنوعات با کیفیت بالا قابل رویت می‌باشند و تلویزیون می‌تواند لرزش را در تمام محتواهای 24p حذف کند.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.0)

تلویزیون سونی X9500G یک محصول عالی و ایده آل برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی می‌باشد. این محصول می‌تواند بسیار روشن شود و با تابش خیره کننده مبارزه کند. در عین حال از قدرت بازتاب خوبی برخوردار است بنابراین دیگر لازم نیست شما نگران چراغ‌های روشن اتاق خود باشید. این محصول دارای رابط هوشمندی است که استفاده از تلویزیون را تسهیل می‌کند.

محتوای ورزشی (امتیاز 7.8)

سونی X9500G یک تلویزیون بسیار مناسب برای تماشای ورزش است. صحنه‌های دارای حرکت سریع بسیار عالی به نظر می‌رسند، تقریباً هیچ اثری از تاری وجود ندارد و اثر صفحه نمایش کثیف (Dirty Screen) بسیار کمی وجود دارد که می‌تواند باعث حواس پرتی شود. با این حال، بهترین تلویزیون برای تماشای یک بازی بزرگ با گروه بزرگی از مردم نیست، زیرا زاویه دید نسبتاً ضعیف است و باعث می‌شود تا تصویر از اطراف واضح به نظر نرسد. این تلویزیون بخاطر حداکثر روشنایی بالا و عملکرد بازتاب عالی برای اتاق‌های روشن بسیار مناسب می‌باشد.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 7.8)

X9500G یک تلویزیون عالی برای انجام بازی‌های ویدیویی است. این دستگاه تاخیر ورودی بسیار کمی دارد که باعث می‌شود برای بازی بسیار پاسخگو شود و زمان پاسخگویی سریعی داشته باشد بنابراین تصویر با کم‌ترین تاری، و با وضوح مناسب در اختیار شما قرار داده می‌شود. متأسفانه، هیچ پشتیبانی از نرخ تازه سازی متغیر FreeSync وجود ندارد و همچنین “حالت پایین بودن تاخیر خودکار” را ندارد.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.2)

X9500G یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم‌های HDR است. این محصول تصاویر را با رنگ مشکی عمیق و رنگ‌های غنی ارائه می‌دهد. همچنین می‌تواند بسیار روشن شود و جزئیات کامل را نشان دهد که تجربه بسیار خوبی از فیلم HDR را به شما ارائه می‌دهد، گرچه ممکن است همیشه به سطح روشنایی مورد نظر سازنده محتوا نرسد.

بازی‌های HDR (امتیاز 7.6)

سونی X9500G یک تلویزیون عالی برای انجام بازی‌های HDR است. نرخ نوسازی بالا، زمان پاسخگویی سریع و تأخیر ورودی کم باعث یک تجربه بازی روان و پاسخگو می‌شود، اما پشتیبانی از فناوری نرخ نوسازی متغیر وجود ندارد. بازی‌های HDR به لطف طیف رنگی گسترده و حداکثر روشنایی، شگفت انگیز به نظر می‌رسند و نسبت کنتراست بالای تلویزیون و یکنواختی قابل توجه رنگ سیاه، آن را به یک تلویزیون عالی برای بازی در اواخر شب در تاریکی تبدیل کرده است.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 7.7)

X9500G یک تلویزیون عالی برای استفاده به عنوان مانیتور است. این محصول می‌تواند کروما 4: 4: 4 را به درستی نمایش دهد، که برای وضوح متن بسیار مهم است و هیچ گونه خطر حفظ دائمی تصویر با رابط‌های کاربر ساکن وجود ندارد. تأخیر ورودی کم آن باعث می‌شود که در حالت دسک‌تاپ پاسخگویی سریعی داشته باشد، اما اگر می‌خواهید یک بازی گروهی انجام دهید یا اگر بخواهید نسبتا نزدیک به صفحه بنشینید ممکن است زاویه دید شما را دچار مشکل کند.

وضعیت بازار سونی X9500G

تلویزیون X9500G یک میان رده‌ی رو به بالا است و یک نسخه کوچک محبوب آن در سال گذشته X9000F است. در ترکیب سونی، بین X9000F و مدل های رده بالای Z9F و سونی A8G قرار دارد. رقبای اصلی X9500G سامسونگ Q70R ، ال‌جی SM9000 و سری ویزیو P Series Quantum 2019 هستند.

طراحی

استایل (امتیاز 8.5)

این تلویزیون دارای طراحی عالی است که بسیار زیبا به نظر می‌رسد. دارای حاشیه‌های باریک و نازکی است که به زیبایی‌های آن افزوده است. پایه‌ی تلویزیون بزرگ است و تا جلوی تلویزیون امتداد دارد بنابراین اگر بخواهید از یک نوار صوتی یا ساندبار استفاده کنید به میز بزرگ‌تری احتیاج خواهید داشت.

پایه‌های تلویزیون X9500G

استند (پایه‌ها)

این پایه‌ها ترکیبی از فلز و پلاستیک هستند و قسمت پشتی آن‌ها توخالی است که به عنوان مدیریت کابل عمل می‌کند. به استثنای مدل 85 اینچ، پایه‌ها قابل برگشت نیستند. تلویزیون از پشتیبانی خوبی برخوردار است و تقریباً هیچ لرزشی وجود ندارد.

پنل پشتی

پشت تلویزیون عمدتا پلاستیکی است پورت‌ها در پایین و پهلو قرار دارند. اگر تلویزیون را بر روی دیوار قرار دهید استفاده کردن از پورت‌های پایین ممکن است دشوار باشد. در قمست پشتی بر روی پایه‌ها مدیریت کابل وجود دارد.

فریم‌های اطراف نمایشگر

حاشیه‌های اطراف X9500G بسیار باریک هستند. همچنین طراحی ساده‌ای دارند و خیلی برجسته نمی‌باشند.

فریم‌های اطراف نمایشگر

ضخامت

دارای ضخامت نسبتا کمی است بنابراین اگر بر روی دیوار نصب شود فاصله چندانی را با آن نخواهد داشت.

ضخامت تلویزیون X9500G

کیفیت ساخت (امتیاز 8.0)

کیفیت ساخت بسیار عالی می‌باشد. تلویزیون مستحکم است و هیچ درزی بر روی آن نیست. بنابراین بسیار قوی و محکم می‌باشد و انتظار داریم با هیچ مشکلی مواجه نشویم.

کیفیت تصویر X9500G

کنتراست (امتیاز 8.6)

تلویزیون X9500G از کنتراست بومی بسیار خوبی برخوردار است و در هنگام فعال شدن تاریکی موضعی کمی بهتر می‌شود. این محصول برای تماشا در یک اتاق تاریک بسیار مناسب می‌باشد زیرا سیاهی‌های عمیق به جای اینکه خاکستری به نظر برسند عمیق به نظر می‌رسند.

مدل‌های 75 و 85 اینچ دارای فناوری جدید “X-Wide Angle” هستند که همانطور که در Z9F دیدیم، زاویه دید را با نسبت کنتراست افزایش می‌دهد. ما انتظار داریم که این مدل‌ها نسبت کنتراست بومی کمتری داشته باشند.

تاریکی موضعی(Local Dimming) (امتیاز 7.0)

تلویزیون X9500G از تاریکی موضعی برخوردار است. وقتی در تاریکی مشاهده می‌شود، هنگام عبور یک جسم روشن از یک منطقه به منطقه دیگر، تشخیص هر منطقه تاریکی موضعی بسیار آسان است. برخی از زیرنویس‌ها با درز نور نمایش داده می‌شوند که اگر شما را اذیت می‌کند، می‌توانید Local Dimming را تنظیم کنید یا آن را غیرفعال نمایید.

برای مقایسه ، Auto Local Dimming روی “High” و X- Dynamic Range نیز روی “High” تنظیم شده است.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.9)

Sony X9500G از حداکثر روشنایی SDR بسیار عالی برخوردار است و از X9000F بهتر می‌باشد، اما به اندازه Z9F خوب نیست. بسته به صحنه، روشنایی متفاوت است و این ممکن است برای برخی از افراد آزار دهنده باشد. با این وجود، نوسان به اندازه تلویزیون ویزیو Quantum سری P آشکار نیست و با غیرفعال کردن Range Dynamic Range X کاملاً برداشته می‌شود.

اندازه گیری‌های خود را بعد از کالیبراسیون انجام دادیم. با حالت تصویری تنظیم شده به “سفارشی” ، تنظیم تاریکی موضعی بر روی “بالا” و X-tended Dynamic Range بر روی “بالا” .

گزینه منویی که روشنایی را کنترل می‌کند، Brightness است.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 8.9)

به روز رسانی 2019/04/18: برخی از مشکلات روشنایی هنگام پخش محتوای Dolby Vision از یک منبع خارجی در X9500G و X9000F وجود دارد.

این تلویزیون دارای حداکثر روشنایی HDR قابل توجه است، که بسیار نزدیک به سونی Z9F و ویزیو P Series Quantum و کمی بهتر از سامسونگ Q9FN است. همانطور که در مورد SDR گفتیم، حداکثر روشنایی HDR نیز بسته به صحنه متفاوت است و این می‌تواند برخی از افراد را آزار دهد.

اگر محتوای HDR را بسیار کم رنگ ببینید، می‌توانید Contrast و Gamma را به دلخواه خود بالا ببرید. اگر هنوز خیلی کم نور است، تنظیمات Contrast Enhancer را به دلخواه افزایش دهید.

ما اندازه گیری‌های خود را بدون کالیبراسیون با حالت تصویر تنظیم شده بر روی “سفارشی” ، Color Temp بر روی “Expert 2” ، تاریکی موضعی روی “بالا” ، و X- Dynamic Range بر روی “بالا” انجام دادیم.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 7.3)

سونی X9500G از یکنواختی خاکستری مناسبی برخوردار است. در گوشه و کنار صفحه نمایش لکه بینی یا اثرات کثیف وجود دارد. اما مرکز آن تقریباً یکنواخت است و تقریباً هیچ جلوه صفحه کثیفی ندارد. در صحنه‌های بسیار تاریک، یکنواختی به طور قابل توجهی بهتر است.

زاویه دید (امتیاز 5.3)

زاویه دید کمتر از حد مجاز است، اگرچه این انتظار از بیشتر پنل‌های VA وجود ندارد. وقتی از مرکز خارج می‌شوید، افزایش سطح سیاه و تغییر گاما خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

در مدل‌های بزرگ‌تر 75 و 85 اینچ سونی فناوری “X-Wide Angle” را که در ابتدا در Z9F می‌دیدیم اضافه کرده است تا زاویه دید را بهبود بخشد. ما انتظار داریم که این مدل‌ها مانند Z9F رفتار کنند. جایی که زاویه دید بهتر از اکثر تلویزیون‌های VA است، اما به اندازه اکثر تلویزیون‌های IPS خوب نیست که این مربوط به نسبت کنتراست پایین است.

اگر می خواهید زاویه دید بهتری داشته باشید ، سونی X9500H را بررسی کنید.

یکنواختی رنگ سیاه(امتیاز 8.1)

این تلویزیون از یکنواختی رنگ سیاه خوبی برخوردار است و کمی بهتر از X9000F است. با غیرفعال کردن تاریکی موضعی میزان تاری در صفحه بسیار کم است. با فعال کردن تاریکی موضعی، کمی روشنایی در اطراف صلیب وجود دارد.

یکنواختی رنگ سیاه

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 8.3)

این تلویزیون دارای عملکرد بازتاب بسیار عالی است و بسیار شبیه به X9000F می‌باشد. شما در استفاده از این تلویزیون در یک اتاق بسیار روشن مشکلی نخواهید داشت.

در مدل‌های 75 و 85 اینچ، به دلیل فناوری “X-Wide Angle” ، انتظار داریم بازتا‌ب‌ها شبیه بازتاب‌هایی باشند که در Z9F مشاهده می‌شوند.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 9.1)

X9500G از دقت رنگی قابل توجه در حالت پیش فرض برخوردار است. تشخیص بسیاری از موارد نادرست بدون کمک رنگ سنج دشوار است. دمای رنگ تقریباً در هدف 6500K قرار دارد و گاما منحنی ما را خیلی خوب دنبال می‌کند، بنابراین اکثر صحنه‌ها با درخشندگی صحیح نمایش داده می‌شوند. حالت تصویری با قرار گرفتن بر روی “سفارشی” نتایج عالی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

قبل از کالیبراسیون

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.6)

پس از کالیبراسیون، دقت رنگ تقریباً کامل است. هنوز هم عدم دقت در رنگ آبی وجود دارد، اما این نمونه از تلویزیون‌های LED است. کالیبراسیون در حالت تصویر ‘سفارشی’ تنظیم شده است.

پس از کالیبراسیون

ورودی 480P (امتیاز 8.0)

X9500G محتوای دیجیتالی 480P را خوب نمایش می‌دهد. اشیاء هنگام ارتقا یا افزایش بیش از حد واضح نیستند.

ورودی 720P (امتیاز 8.0)

تلویزیون X9500G می‌تواند محتوای 720P را به خوبی ارائه دهد بدون اینکه هیچ مشکلی داشته باشد.

ورودی 1080P (امتیاز 9.0)

محتوای 1080P از Blu-ray یا کنسول‌های قدیمی بازی بسیار عالی به نظر می‌رسد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

این تلویزیون محتوای بومی 4K را بدون هیچ مشکلی کاملاً نمایش می‌دهد.

ورودی 8K (امتیاز 0)

این تلویزیون 4K است و از محتوای 8K پشتیبانی نمی‌کند.

وسعت رنگ (امتیاز7.8)

X9500G تلویزیون دامنه رنگی بسیار گسترده و وسیعی دارد. EOTF محرک ورودی را کاملاً دنبال می‌کند، اما در حداکثر روشنایی تلویزیون به طور ناگهانی صاف می‌شود. این ممکن است باعث شود بعضی از مواقع صحنه‌های بسیار درخشان ایجاد شود. Game EOTF همچنین از منحنی کاملاً پیروی می‌کند که فوق‌العاده است.
اگر محتوای HDR را خیلی کم رنگ دیدید، کنتراست و گاما را روی حداکثر مقادیر آن‌ها تنظیم کنید. اگر با این کار مشکلی برطرف نشد، می‌توانید برای تقویت روشنایی در تمام صحنه‌ها ، Contrast Enhancer را روی “High” تنظیم کنید.

حجم رنگ (امتیاز 6.9)

این تلویزیون از حجم رنگی مناسبی برخوردار است. پوشش DCI P3 خوب است، اما متأسفانه، نمی‌تواند به خوبی رنگ‌های اشباع تولید کند و نمی‌تواند تمام گستره را به خوبی پر کند. پوشش فضای رنگی Rec 2020 فقط متوسط است.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 9)

عملکرد گرادیان بسیار خوبی دارد. کمی نوار بندی در هنگام نمایش سبزه تیره و خاکستری وجود دارد. اگر این مسئله شما را آزار می‌دهد، تنظیم Smooth Gradation روی «کم» می‌تواند کمک کند، اما ممکن است باعث از بین رفتن جزئیات خوب در صحنه‌های خاص شود.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

خطر حفظ موقت تصویر در این تلویزیون وجود ندارد.

خطر ماندگاری دائمی تصویر (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پنل‌های VA ماندگاری تصویر دائمی را تجربه کنند، زیرا پنل VA در آزمایش طولانی مدت خود را ایمن نشان داده است.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.4)

سونی X9500G دارای زمان پاسخ دهی عالی است، در نتیجه تصاویر واضح و با کم‌ترین تاری نمایش داده می‌شوند. در انتقال 0٪ -20٪ می‌تواند باعث ایجاد برخی از مصنوعات در صحنه‌های بسیار تاریک شود.

زمان پاسخگویی

عدم سوسو زدن (لرزش تصویر) (امتیاز 9.5)

تلویزیون X9500G از PWM برای کم نور شدن نور پس زمینه در فرکانس 720 هرتز استفاده می‌کند، که برای بیشتر افراد قابل توجه نیست. این شبیه به Z9F و X9000F است.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 6.0)

دقیقاً مانند سونی Z9F و X9000F مدل X9500G می‌تواند فرکانس سوسو زدن نور پس زمینه را به 120 هرتز کاهش دهد تا تاری حرکت را کم کند. برای انجام این کار، Motionflow را بر روی ‘Custom’ تنظیم کنید و نوار لغزنده Clearness را به دلخواه تنظیم کنید.

ویژگی ‘X-Motion Clarity’ سونی نیز در این مدل پیاده سازی شده است. این ویژگی با هدف تولید یک تصویر واضح‌تر و بدون از بین رفتن جزئیات در روشنایی انجام شده است.

درون‌یابی حرکتی در X9500G

X9500G از eARC پشتیبانی می‌کند، این امکان را می‌دهد تا صوتی با کیفیت بالا و غیر فشرده مانند Dolby Atmos از طریق TrueHD و DTS: X از طریق DTS-HD و از طریق اتصال HDMI ارسال شود.

پرش تصویر (Stutter) (امتیاز 6.7)

درست مثل اکثر تلویزیون‌هایی که زمان پاسخگویی سریع دارند، X9500G نیز درای پرش تصویر است. این امر بیشتر در عکس‌های آهسته متحرک در فیلم‌های 24p قابل مشاهده خواهد بود و ممکن است برخی افراد را آزار دهد. برای کاهش این مسئله می‌توانید از درون یابی حرکت استفاده کنید.

لرزش 24p (امتیاز 10)

Sony X9500G می‌تواند درست مثل Z9F یا X9000F لرزش را از تمام منابع 24p حذف کند. تلویزیون می‌تواند لرزش را از یک منبع 24p مانند پخش کننده Blu-ray به طور خودکار حذف کند و نیازی به تنظیمات اضافی نیست. برای حذف لرزش از منابعی مانند گیرنده دیجیتال یا برنامه‌های بومی، باید Motionflow را روی ‘Custom’ ، Smoothness روی ‘Min’ و CineMotion را روی ‘Auto “تنظیم کنید.

نرخ تجدید متغیر (امتیاز 0)

X9500G دارای نرخ تازه سازی 120 هرتز بسیار عالی است اما از هیچ فن آوری سرعت تجدید متغیر مانند FreeSync پشتیبانی نمی‌کند.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 8.0)

سونی X9500G در حالت “Game” دارای تاخیر ورودی عالی است و در تمام رزولوشن‌های پشتیبانی شده این تاخیر ورودی پایین است. حالت بازی و حالت گرافیکی هر دو دارای تأخیر ورودی کم هستند و هر دو از کروما 4: 4: 4 پشتیبانی می‌کنند.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز 9.2)

X9500G دقیقاً مانند Z9F از پهنای باند کامل HDMI 2.0 در هر 4 پورت HDMI پشتیبانی می‌کند. بیشتر رزولوشن‌ها و نرخ‌های تازه سازی به جز 1440p @ 120Hz پشتیبانی می‌شوند که ممکن است دارندگان Xbox One را نا امید کند.

همه ورودی‌ها

HDMI: 4

USB: 3

خروجی صوتی دیجیتال نوری: 1

صدای آنالوگ 3.5 میلی متر: 1

تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1

اترنت: 1

ورودی IR: 1

همه ورودی‌های X9500G

مشخصات ورودی

HDR10: دارد

دالبی ویژن: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1,2,3,4)

CEC: دارد

HDCP 2.2: دارد (HDMI 1,2,3,4)

USB 3.0: دارد 1

متغیر صوتی آنالوگ متغیر: دارد

پشتیبانی Wi-Fi: دارد (2.4 GHz, 5 GHz)

گذرگاه صوتی

به‌روزرسانی 01/07/2020: DTS passthrough بر روی یک اتصال استاندارد ARC و همچنین اپتیکال کار می‌کند. مشخص شد که برای سیستم‌های صوتی باید غیرفعال شوند.

X9500G از eARC پشتیبانی می‌کند ، این امکان را می‌دهد تا صوتی با کیفیت بالا و غیر فشرده مانند Dolby Atmos از طریق TrueHD و DTS: X از طریق DTS-HD و از طریق اتصال HDMI ارسال شود.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 6.3)

پاسخ فرکانس متوسط است. LFE (پسوند با فرکانس پایین) از نوع 101 هرتز نشانه‌ای از باس است که نمی‌تواند صدای رقیق، رامبل یا پانچ را تحویل دهد، در صورتی که از فیلم‌هایی با باس عمیق یا بازی‌های ویدئویی غنی با جلوه‌های صوتی لذت می‌برید ، مهم است. با این حال در مرز حدود 200 هرتز آن را جبران می‌کند و صدا را کمی کامل‌تر می‌کند. در فرکانس بالای 200 هرتز پاسخ دهی مناسب‌تر است و صداهایی واضح و بهتر را تولید می‌کند. اما به دلیل افت بیش از 10 کیلو هرتز صدا ظرافتی نخواهد داشت. تلویزیون X9500G بدون تولید فشرده سازی بیش از حد یا پمپاژ مصنوعات، می‌تواند صدای نسبتا بلندی را منتشر کند.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 4.5)

عملکرد اعوجاج ضعیف است. مقدار کلی THD (مجموع اعوجاج هارمونیک) تولید شده در 80dB SPL در حد مناسبی است اما پس از منطقه 4.5 کیلوهرتز افزایش پیدا می‌کند. دقیقاً مانند اکثر تلویزیون‌های سونی، THD با حداکثر بار افزایش می‌یابد، با این وجود با توجه به محتوای معمولی بسیار قابل توجه نیست.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 7.5)

به‌روزرسانی 07/07/2020: سیستم عامل به اندروید 9.0 به روز شده است. برخی از تغییرات جزئی در رابط کاربری وجود دارد و پشتیبانی از Apple AirPlay و Dolby Atmos از طریق بلندگوهای تلویزیون اضافه شده است.

رابط کاربری Android TV به راحتی قابل درک و استفاده است. هیچ مسئله جدی وجود ندارد و به راحتی اجرا می‌شود. منوی جدید امکان تنظیم سریع را به شما می‌دهد.

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

به‌روزرسانی 2014/09/04: Google به‌روزرسانی برخی از تلویزیون‌های سونی را که نسخه Android Oreo را اجرا می‌کنند اعمال کرده است. این به‌روزرسانی یک ردیف از محتوای حمایت شده Google را در ردیف دوم صفحه اصلی اضافه می‌کند. بر خلاف محتوای پشتیبانی شده موجود، این صف نمی‌تواند به طور عادی از فهرست منوی Customize Channels حذف شود.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 9.0)

فروشگاه Google Play تعداد زیادی برنامه دارد و محبوب‌ترین برنامه‌ها از قبل نصب شده‌اند.

برخلاف X9000F ، فیلم‌های با پهنای باند / وضوح بالا در YouTube به راحتی پخش می‌شوند. در YouTube اشکالی وجود دارد که باید فضای رنگ را برای فیلم‌های HDR YouTube تنظیم کرد. هنگام تغییر به فیلم‌های SDR، این تنظیم فضای رنگ بدون تغییر باقی می‌ماند، بنابراین باید به یاد داشته باشید که هر بار آن را به صورت دستی تنظیم کنید.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

تلویزیون X9500G از یک ریموت کنترل بزرگ بهره می‌برد. اگرچه دارای پوشش فلزی براق است، اما عمدتا از پلاستیک ساخته شده است. میانبرهایی برای سرویس‌های محبوب مانند Netflix و Google Play Movies وجود دارد و ریموت به خوبی با منوی سریع جدید کار می‌کند.

یک دکمه برای دستیابی به دستیار Google Assistant وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن تلویزیون را کنترل کنید، برنامه‌ها را راه اندازی کنید یا سوالات ساده مانند آب و هوا یا زمان را بپرسید. با این حال، دستیار صوتی نمی‌تواند جستجو برای محتوای خاص در برنامه دیگری مانند Netflix را انجام دهد.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلیدهای سر خود)

کنترل‌ها در پشت تلویزیون، در گوشه پایین سمت راست قرار دارند. سه دکمه وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تلویزیون را روشن / خاموش کنید، کانال‌ها، ورودی‌ها و میزان صدا را تغییر دهید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون X9500G

محتوای درون جعبه

کتابچه راهنمای دستور العمل

باتری‌ها

کنترل از راه دور

راهنمای راه اندازی

متفرقه

مصرف برق: 62 وات

مصرف برق (حداکثر): 171 وات

سیستم عامل: PKG6.2026.0271NAA

تفاوت بین اندازه‌ و متغیرها

به‌روزرسانی 05/25/2019: XG90 دارای پنل 120 هرتز است، نه پنل 60 هرتز.

ما سایز 55 اینچ سونی X9500G را آزمایش کردیم و در بیشتر قسمت‌ها، انتظار داریم که بررسی ما برای 65X9500G نیز معتبر باشد. مدل‌های 75X9500G و 85X9500G دارای فناوری جدید X ‘Wide Angle سونی هستند که زاویه دید را با ازای نسبت کنتراست پایین‌تر بهبود می‌بخشد. از آنجا که ما آن مدل‌ها را آزمایش نکرده‌ایم، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که آن‌ها چگونه در زاویه دید و کنتراست عمل می‌کنند، و بینش ما تنها از نتایج Sony Z9F که شامل این فناوری است، ناشی می‌شود.

نوع اروپایی این تلویزیون با نام XG9505 نیز شناخته شده است و انتظار داریم عملکردی مشابه را ارائه دهد. همچنین یک نوع 49 اینچ به نام 49XG9005 در اروپا وجود دارد که انتظار می رود عملکرد مشابهی داشته باشد.

X9500G در مقایسه با دیگر تلویزیون‌ها

سونی X9500G یک تلویزیون عالی است، دارای کیفیت تصویر عالی و نسبت به برخی از مدل‌های 2018 پیشرفت‌هایی را داشته است. در مقایسه با سایر تلویزیون‌های موجود در بازار، یکی از بهترین دقت رنگ‌ها در حالت پیش فرض دارد.

X9500G در مقایسه با دیگر تلویزیون‌ها
بالا چپ سامسونگ 65Q9FN، پایین چپ سونی 65Z9F، وسط سونی 55X9500G، بالا راست ویزیو P Series Quantum (PQ65-F1)، پایین راست سونی55X9000F

سونی X9500H

در کل سونی X9500H کمی بهتر از نسخه قبلی خود یعنی X9500G است. آن‌ها از ویژگی‌های تقریباً یکسانی برخوردار هستند و عملکرد مشابهی دارند، اما X9500H دارای طیف رنگی بهتری است، به طور قابل توجهی بازتاب انعکاس بهتری دارد و همچنین تاریکی موضعی آن نیز بهبود یافته است. گفته می‌شود، X9500G روشن‌تر می‌شود و از لحاظ رنگ در حالت پیش‌فرض دقیق‌تر است. یکنواختی سیاه و خاکستری در X9500H بهتر است، اگرچه این می‌تواند به دلیل کیفیت ساخت باشد.

سونی X9000H

سونی X9000H و X9500G عملکرد کلی تقریباً یکسانی دارند. X9000H از تاریکی موضعی و یکنواختی صفحه نمایش بهتری برخوردار است و تاخیر ورودی آن کمتر است. با این حال، X9500G در SDR و HDR روشن‌تر می‌شود و از قدرت بازتاب بسیار بهتری برخوردار است.

سونی X9000F

سونی X9000F و تلویزیون X9500G هر دو عملکرد بسیار مشابهی دارند. X9500G دارای تأخیر ورودی کمتری است، اگر بازی‌های ویدیویی را بازی کنید یا از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر استفاده کنید، این خوب است. X9500G از X9000F روشن‌تر است، اما X9000F نسبت کنتراست بومی بسیار کمتری دارد، اگرچه هیچ یک از این تفاوت‌ها در شرایط عادی قابل مشاهده نیست.

سامسونگ Q80T QLED

در اکثر موارد، سامسونگ Q80T QLED عملکرد بهتری نسبت به سونی X9500G دارد. Q80T زمان واکنش سریع‌تری دارد و منجر به تاری کمتری در حرکت می‌شود و علاوه بر داشتن پشتیبانی VRR دارای تاخیر ورودی کمتری نیز هست. با این حال، X9500G از روشنایی بسیار بالا و عملکرد گرادیان بهتری برخوردار است و دقت رنگ در حالت پیش فرض آن نیز بهتر است.

ویژگی تلویزیون X9500G تلویزیون X9500H تلویزیون X9000H تلویزیون Q80T
طراحی 8.3 8.5 8.5 8.8
کیفیت تصویر 8.1 8.3 8.0 8.1
زمان پاسخگویی 8.4 8.3 8.3 8.6
ورودی‌ها 8.2 8.3 8.7 9.3
کیفیت صدا 5.8 7.1 6.9 7.3
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 81. 8.1
نمایش فیلم 8.3 8.4 8.5 8.1
برنامه‌های تلویزیون 8.0 8.4 7.8 8.4
محتوای ورزشی 7.8 8.1 7.6 8.4
بازی‌های ویدیویی 7.8 7.9 8.1 8.8
فیلم‌های HDR 8.2 8.3 8.1 7.9
بازی‌های HDR 7.6 7.8 7.8 8.5
مانیتور PC 7.7 8.0 7.8 8.7

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *