تلویزیون سونی X7500H

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی X7500H

سونی X7500H یک تلویزیون 4K مقرون به صرفه است که برای بیشتر موارد استفاده عملکرد مطلوبی دارد. این تلویزیون نسبت به مدل قبلی خود یعنی سونی X7500F تغییر قابل توجهی داشته است چرا که این بار از پنل VA استفاده شده است تا تجربه مشاهده‌ی اتاق تاریک به طور قابل توجهی بهتر ارائه گردد. زمان پاسخگویی این تلویزیون مناسب است و دارای تاخیر ورودی کم است. با این حال این تلویزیون از نرخ تازه سازی متغیر برای کاهش گسستگی صفحه هنگام بازی پشتیبانی نمی‌کند.

در صورتی که بخواهید صندلی‌ها را به صورت گسترده بچینید این تلویزیون مناسب نخواهد بود چرا که از زاویه دید باریکی برخوردار است، همچنین برخی از مشکلات یکنواختی صفحه وجود دارد که می‌تواند باعث حواس پرتی شود. این تلویزیون برای مقابله با تابش خیره کننده در محیط‌هایی که نور کافی دارند خیلی روشن می‌شود اما به اندازه کافی روشن نیست که قادر باشد به سرعت جزئیات را در محتوای HDR ظاهر کند. از جنبه‌های مثبت تلویزیون می‌توان به پلتفرم آن بر پایه‌ی اندروید اشاره داشت که برنامه‌های زیادی را در دسترس قرار می‌دهد و برای کسانی که محتوای خود را از طریق خدمات استریم دریافت می‌کنند بسیار مناسب است.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سونی X7500H
امتیاز کلی:
کنتراست 9.0
تاریکی موضعی (Local Dimming) 0
حداکثر روشنایی SDR 6.9
حداکثر روشنایی HDR 5.7
زاویه دید 5.5
یکنواختی رنگ مشکی 9.1
بازتاب نور 7.0
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 7.3
لرزش و سوسو 10
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 6.8
برنامه‌های تلویزیون 7.3
محتوای ورزشی 7.0
بازی‌های ویدیویی 7.7
فیلم‌های HDR 6.6
بازی‌های HDR 7.2
مانیتور PC 6.7

استفاده ترکیبی (امتیاز 7.0)

Sony X7500H یک تلویزیون مناسب برای بیشتر موارد استفاده است. این تلویزیون از نسبت کنتراست بالا و یکنواختی عالی رنگ مشکی برخوردار است و لذا گزینه‌ای عالی برای تماشای فیلم و بازی در تاریکی محسوب می‌شود. اگرچه برای تماشای تلویزیون در طول روز به طور قابل قبولی روشن می‌شود اما به اندازه کافی روشن نیست که یک تجربه HDR خوب را ارائه دهد. همچنین این تلویزیون زمان پاسخگویی سریع و تاخیر ورودی کمی دارد اما متاسفانه از فناوری نرخ تجدید متغیر پشتیبانی به عمل نمی‌آورد.

نسبت کنتراست بالا.

زمان پاسخگویی مناسب.

زاویه دید کم.

یکنواختی رنگ خاکستری زیر سطح مطلوب.

نمایش فیلم (امتیاز 6.8)

Sony X7500H برای تماشای فیلم اشکالی ندارد. صفحه VA آن دارای نسبت کنتراست عالی است که منجر به تشکیل رنگ‌های مشکی عمیق و تیره‌ای می‌شود، بنابراین برای تماشای محتوا در اتاق تاریک بسیار مناسب است. این تلویزیون همچنین محتوای با وضوح پایین را به خوبی ارتقاء می‌دهد و پرش بسیار کمی در محتوای فریم پایین وجود دارد. متاسفانه این تلویزیون از ویژگی تاریکی موضعی بهره‌مند نیست و تنها قادر است لرزش را از منابع 24p حذف کند، همچنین دارای مشکلات یکنواختی صفحه است.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 7.3)

سونی X7500H برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی مناسب است. از حداکثر روشنایی SDR برخوردار است و به خوبی از انعکاس بهره می‌برد، با این حال اگر در یک اتاق بسیار روشن و با منابع نور زیاد محتوا را تماشا کنید ممکن است مسئله‌ای پیش بیاید. این تلویزیون از وضوح پایین‌تر از گیرنده دیجیتال به خوبی پشتیبانی می‌کند اما متاسفانه پنل VA دارای زاویه دید باریکی است و بنابراین اگر تمایل دارید برنامه مورد علاقه‌تان را در حین اجرای کارهای متفاوت نگاه کنید بهتر است این تلویزیون را انتخاب نکنید.

محتوای ورزشی (امتیاز 7.0)

سونی X7500H برای تماشای محتوای ورزشی مناسب است. این تلویزیون به میزان قابل قبولی روشن است و دارای هندلینگ انعکاس مناسبی است، بنابراین مشکلی در رابطه با روشنایی نخواهید داشت مگر اینکه در یک اتاق بسیار روشن باشید. پنل VA این دستگاه دارای زاویه دید کمتری است و برای تماشای محتوا با گروه بزرگی از افراد ایده‌آل نیست. زمان پاسخ دهی مناسب است اما متاسفانه مقداری اثر صفحه نمایش کثیف (Dirty screen) وجود دارد که می‌تواند سبب ایجاد حواس پرتی گردد.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 7.7)

سونی X7500H تلویزیون خوبی برای بازی است. این تلویزیون زمان پاسخگویی مناسبی دارد، تاخیر ورودی کمی دارد و می‌تواند بازی‌های با وضوح پایین را به خوبی ارتقاء دهد. نسبت کنتراست بالا و یکنواختی رنگ مشکی عالی این تلویزیون، آن را به یک انتخاب عالی برای اجرای بازی در اتاق‌های تاریک تبدیل کرده است. متاسفانه نرخ تجدید این دستگاه به 60 هرتز محدود شده است و از هیچ گونه فناوری نرخ تازه سازی متغیر پشتیبانی نمی‌کند.

فیلم‌های HDR (امتیاز 6.6)

تلویزین سونی X7500H برای تماشای فیلم‌های HDR مناسب نیست. پنل VA این تلویزیون دارای نسبت کنتراست بالا است و از یکنواختی رنگ مشکی عالی برخوردار است و از همین جهت گزینه‌ای مناسب برای مشاهده در اتاق تاریک است. با این حال این تلویزیون از ویژگی تاریکی موضعی بی نصیب است و نمی‌تواند به اندازه کافی روشن شود تا تصاویر برجسته را در محتوای HDR ظاهر کند.

بازی HDR (امتیاز 7.2)

Sony X7500H یک تلویزیون مناسب برای بازی HDR است. تاخیر ورودی آن بسیار کم است و زمان پاسخگویی آن مناسب است لذا تنها یک دنباله تاری در پشت اشیاء سریع دیده می‌شود. این تلویزیون نسبت کنتراست بالایی دارد اما ویژگی تاریکی موضعی ندارد و حداکثر میزان روشنایی HDR آن برای برجسته سازی تصویر کافی نیست. علاوه بر این از هیچ گونه فناوری تغییر نرخ متغیر برای کاهش گسستگی صفحه پشتیبانی نمی‌کند.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 6.7)

سونی X7500H یک تلویزیون خوب برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است. دارای تأخیر ورودی کم و زمان پاسخگویی مناسب است. با این حال پنل VA آن دارای زوایای دید زیر سطح معین است و باعث می‌شود اگر با فاصله خیلی زیاد از تلویزیون بنشینید در طرفین نامشخص به نظر برسد. نمایشگر این تلویزیون نمی‌تواند chroma مناسب 4: 4: 4 را نمایش دهد اما احتمالا این مشکل در نسخه جدید سیستم عامل آینده برطرف شود.

موقعیت در بازار

تلویزیون سونی X7500H جایگزین سونی X7500F است. این تلویزیون سطح 4K سونی برای سال 2020 است که در زیر سونی X8000H قرار می‌گیرد. رقبای این تلویزیون احتمالا سامسونگ TU8000، ال جی UN7300 و ویزیو V Series 2020 خواهند بود.

طراحی

استایل (امتیاز 8.5)

تلویزیون سونی X7500H از طراحی بسیار خوبی برخوردار است. این تلویزیون از قسمت جلو خیلی تمیز و ساده به نظر می‌رسد اما حاشیه‌های آن به اندازه مدل‌های بالاتر نظیر Sony X9500H نازک نیستند و کمی بیشتر از صفحه نمایش بیرون می‌زنند. طراحی پایه نیز ساده است و به هیچ وجه خودنمایی نمی‌کند.

پایه

پایه‌های تلویزیون در موقعیت باریک‌تری نسبت به Sony X7500F با چند اینچ تنظیم شده‌اند که برای کسانی که میز کوچکتر دارند بسیار مناسب است. این پایه تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کند و تقریبا هیچ مشکلی وجود ندارد.

پایه‌های تلویزیون X7500H

پنل پشتی تلویزیون

پنل پشتی این تلویزیون شباهت زیادی به سونی X7500F دارد. قسمت بالایی از جنس فلز است و این در حالی است که قسمت پایین پنل از جنس پلاستیک ساخته شده است. برای مدیریت کابل، دو گیره برای بسته شدن کابل‌ها به پایه‌ها در جعبه موجود می‌باشد.

پنل پشتی تلویزیون

فریم اطراف نمایشگر

حاشیه‌های Sony X7500H همان حاشیه‌های Sony X8000H است. این حاشیه‌ها از تلویزیون‌های رده بالاتر سونی در سال 2020 میلادی ضخیم‌تر هستند و مقداری از صفحه بیرون می‌زنند.

فریم اطراف نمایشگر X7500H

ضخامت

بدنه این تلویزیون از ضخامت متوسطی برخوردار است و مقداری نازک‌تر از سونی X7500F است. تا زمانی که از ورودی‌های پشت پنل استفاده نکنید، زیاد از دیوار بیرون نخواهد زد.

ضخامت تلویزیون سونی X7500H

کیفیت ساخت (امتیاز 7.5)

این تلویزیون از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است. در قسمت پلاستیکی و پایین پنل پشتی انعطاف پذیری زیادی وجود دارد اما از آنجا که زیاد با آن سر و کار نخواهید داشت دردسر ساز نخواهد شد. در کل طراحی این تلویزیون احساس خوبی به کاربر می‌بخشد و تقریبا هیچ مشکلی در مورد آن وجود ندارد.

کیفیت ساخت تلویزیون X7500H

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 9.0)

تلویزیون سونی X7500H برخلاف سونی X7500F دارای پنل VA با نسبت کنتراست چشمگیر است و در نتیجه رنگ‌های مشکی بر روی این صفحه عمیق و اشباع به نظر می‌رسند.

تاریکی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 0)

سونی X7500H ویژگی تاریکی موضعی ندارد.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 6.9)

حداکثر روشنایی SDR سونی X7500H خوب نیست. در اکثر اتاق‌ها به جز در اتاق‌های بسیار روشن دید قابل قبول. در پنجره 2٪ کمی تیرگی فریم وجود دارد اما بسیار لطیف است و نباید در محتوای واقعی قابل توجه باشد.

میزان حداکثر روشنایی SDR پس از کالیبراسیون در حالت تصویر ‘Custom’ اندازه گیری شد، همچنین گاما روی 0 و دمای رنگ روی “Expert 1” تنظیم شد.

در صورت از بین رفتن و عدم دقت تصویر می‌توانید با تنظیم حالت تصویر روی “Custom”، روشنایی روی “Max”، رنگ در “50” و تنظیم درجه حرارت رنگ روی “Cool”، تصویر را روشن‌تر کنید. ما با استفاده از این تنظیمات توانستیم به روشنایی 398 نیت برسیم.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 5.7)

حداکثر روشنایی HDR زیر سطح. بر خلاف روشنایی در SDR، در پنجره 2٪ کم نور نیست و در محتوای مختلف کاملاً سازگار است. در واقع به اندازه کافی روشن نیست که بتواند هایلایت‌ها را برجسته کند بنابراین محتوای HDR تفاوت چندانی با محتوای SDR ندارد.

میزان حداکثر روشنایی HDR قبل از کالیبراسیون با تنظیم حالت تصویر روی ‘HDR Cinema’، درجه حرارت رنگ روی “Expert 2″، روشنایی روی حداکثر و رنگ در “50” اندازه گیری شد.

اگر از دست رفتن دقت تصویر برایتان اهمیتی ندارد می‌توانید با استفاده از حالت تصویر “HDR Custom”، با تنظیم دمای رنگ روی “Cool” و سایر پردازش‌های تصویر، تصویر را روشن‌تر کنید. با استفاده از این تنظیمات توانستیم در پنجره 10٪ به روشنایی 407 نیت برسیم.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 6.3)

یکنواختی خاکستری متوسط است. رنگ آمیزی قابل مشاهده در گوشه و کنار و مقداری اثر صفحه نمایش کثیف (Dirty screen) در سراسر صفحه نمایش پدیدار می‌شود. یکنواختی در صحنه‌های تاریک کمی بهتر است اما هنوز هم ناهمواری قابل مشاهده است و از نظر شخصی بدتر است.

زاویه دید (امتیاز 5.5)

سونی X7500H دارای زاویه دید کمتر از حد تعیین شده است. سطح مشکی تقریباً به محض حرکت شما خارج از مرکز افزایش می‌یابد و به دنبال آن گاما و تغییر رنگ رخ می‌دهد، بنابراین برای دیزاین گسترده مناسب نیست. اگر به زاویه دید وسیع‌تری نیاز دارید Sony X8000H را بررسی کنید زیرا دارای پنل IPS است.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 9.1)

یکنواختی رنگ مشکی در این تلویزیون چشمگیر است. با این حال، در واقع کمی بدتر از چیزی است که در عکس ثبت می‌شود. نور پس زمینه در طرفین درز می‌کند و مسائل یکنواختی به اندازه پنجره 5٪ در تست یکنواختی خاکستری بد نیست اما هنوز هم قابل مشاهده هستند.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 9.1)

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 7.0)

این تلویزیون سونی از هندلینگ بازتاب مناسبی برخوردار است. پایان نیمه براق انعکاس‌های غیرمستقیم را به خوبی نشان می‌دهد اما بازتاب مستقیم ندارد و بنابراین بهتر است از قرار دادن آن در مقابل منابع نوری روشن خودداری کنید.

اگر به یک تلویزیون با قابلیت بازتاب بهتر نیاز دارید، LG UN7300 را بررسی نمایید.

بازتاب (انعکاس نور)

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 6.9)

دقت رنگ از پیش فعال شده (پیشفرض) Sony X7500H اشکالی ندارد. تشخیص بسیاری از موارد نادرست رنگ دشوار است. با این حال، تعادل رنگ سفید کاملاً خاموش است و دمای رنگ در سمت گرم است. گاما در صحنه‌های تاریک کامل است اما صحنه‌های روشن‌تر بیش از حد روشن می‌شوند.

قبل از کالیبراسیون

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.4)

دقت رنگ پس از کالیبراسیون فوق‌العاده است. گاما و تعادل رنگ سفید تقریباً عالی است و دمای رنگ بسیار نزدیک به هدف 6500k ما است. عدم دقت‌های باقیمانده با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نخواهد بود.

پس از کالیبراسیون

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p به خوبی و بدون هیچ گونه مشکلی ارتقا می‌یابد.

ورودی 720p (امتیاز 8.0‌)

محتوای 720p خوب به نظر می‌رسد و هیچ مصنوعات ارتقا یافته‌ای وجود ندارد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

این تلویزیون محتوای 1080p از قبیل Blu-ray را ارتقاء می‌دهد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

محتوای بومی 4K کاملاً نمایش داده می‌شود.

ورودی 8K (امتیاز 0)

تلویزیون X7500H نمی‌تواند سیگنال 8K را نشان دهد.

پیکسل‌ها

تلویزیون سونی X7500H دارای لایه ساب پیکسل BGR است. این مسئله بر کیفیت تصویر تاثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند بر نحوه ارائه متن هنگام استفاده از تلویزیون به عنوان نمایشگر رایانه تاثیر بگذارد.

طیف رنگ (امتیاز 7.8)

این تلویزیون از طیف رنگی HDR خوبی برخوردار است. اعداد DCI P3 بسیار بالاتر از آنچه نمودار نشان می‌دهد است چرا که از نقاط خارجی Rec 2020 برای اندازه گیری دامنه رنگ استفاده شده است. EOTF منحنی PQ را تقریباً کامل تا زمان اجرا دنبال می‌کند و در حالت «بازی» نیز همین حالت است.

چنانچه محتوای HDR را بیش از حد کم نور مشاهده می‌کنید می‌توانید با استفاده از حالت تصویر HDR Custom و تنظیم دمای رنگ روی Cool، میزان روشنایی روی maximum و تنظیم رنگ روی 50 آن را روشن‌تر سازید.

حجم رنگ (امتیاز 6.7)

حجم رنگ تلویزیون خوب است. این تلویزیون به دلیل برخورداری از نسبت کنتراست بالا رنگ‌های تیره را به خوبی نمایش می‌دهد اما قادر نیست رنگ‌های بسیار روشن را نمایش دهد.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 7.0)

هندلینگ گرادیان این تلویزیون بدون اشکال است. در همه‌ی رنگ‌ها و بخصوص در رنگ‌های خاکستری باندینگ قابل مشاهده است و متاسفانه هیچ راهی برای بهبود آن وجود ندارد.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

تلویزیون X7500H هیچ نشانه‌ای از حفظ موقت تصویر را به نمایش نمی‌گذارد.

خطر ماندگاری تصویر دائمی (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پنل‌های VA ماندگاری تصویر دائمی را تجربه کنند زیرا پنل VA در آزمایش طولانی مدت ایمن مانده است.

حرکت-جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 7.3)

این تلویزیون سونی زمان پاسخگویی مناسبی دارد. در پشت اشیائی که به سرعت حرکت می‌کنند فقط یک دنباله تاری کوتاه وجود دارد اما در انتقال 0-20٪ از جهش قابل توجهی برخوردار است و در صحنه‌های تاریک منجر به ایجاد برخی از مصنوعات حرکتی می‌شود.

زمان پاسخگویی (امتیاز 7.3)

عدم سوسو زدن (لرزش تصویر) (امتیاز 10)

نور پس زمینه بدون لرزش خواهد بود و تنها مقدار کمی لرزش در ایجاد صدا وجود خواهد داشت.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 5.4)

یک ویژگی اختیاری درج فریم سیاه برای کمک به کاهش تاری حرکت وجود دارد. متأسفانه این تنها می‌تواند با سرعت 120 هرتز سوسو بزند و باعث تکرار شدن تصویر شود. برای فعال کردن BFI ، MotionFlow را روی Custom و Clearness را روی max قرار دهید.

درون یابی حرکتی

این تلویزیون به گونه ای تبلیغ می شود که قادر است محتوای نرخ فریم پایین تا 60 فریم در ثانیه را درون‌یابی کند. با این حال به نظر نمی‌رسد در حال حاضر عملی شود. ما انواع مختلفی از تنظیمات را در حالت‌های مختلف تصویر امتحان کردیم اما به چیز متفاوتی دست پیدا نکردیم. احتمالا این مشکل در زمان بروزرسانی نرم افزار حل شود.

پرش تصویر (Stutter) (امتیاز 8.2)

با توجه به کند بودن زمان پاسخگویی تلویزیون تنها در محتوای 24 فریم در ثانیه پرش وجود دارد.

لرزش در 24p (امتیاز 5.6)

این تلویزیون تنها می‌تواند لرزش را از محتوای 24p حذف کند اما اگر سیگنال 60p یا 60i باشد یا از برنامه‌های بومی اینگونه نیست. تنظیم MotionFlow روی ‘Custom’ و Clearness روی maximum می‌تواند کمک کند اما لرزش را به طور کامل حذف نمی‌کند.

نرخ تجدید متغیر (امتیاز 0)

تلویزیون X7500H از هیچگونه فناوری با نرخ تازه سازی متغیر پشتیبانی نمی‌کند.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 9.0)

سونی X7500H دارای تاخیر ورودی کم است. برای بدست آوردن کمترین میزان تأخیر ورودی، فقط باید در حالت «بازی» باشید و هنگام استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر نیز همینطور است زیرا به نظر نمی‌رسد تغییر سطح ورودی تاثیری داشته باشد.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز 4.2)

سونی X7500H از رزولوشن‌های رایج در فرکانس 60 هرتز پشتیبانی می‌کند. 1080p @ 120Hz به عنوان یک گزینه موجود ظاهر می‌شود اما از فریم‌ها رد می‌شود. در حال حاضر ما قادر به نمایش سیگنال مناسب chroma 4: 4: 4 نیستیم و به نظر نمی‌رسد تغییر برچسب ورودی به “PC” کاری از پیش ببرد. این احتمالاً اشکالی است که در بروزرسانی سیستم عامل، در آینده برطرف خواهد شد. برای به دست آوردن بالاترین پهنای باند ممکن برای درگاه‌های HDMI، فرمت سیگنال HDMI را روی ‘Enhanced format’ تنظیم کنید.

همه ورودی‌ها

HDMI: 3

USB: 2

خروجی صدای دیجیتال نوری: 1

خروجی صدای آنالوگ 3.5 میلی‌متر: 1

ورودی کامپوزیت: 1

تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1

اترنت: 1

ورودی‌های پنل پشتی تلویزیون

مشخصات ورودی

HDR10: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3)

CEC: دارد

HDCP 2.2: دارد (HDMI 1،2،3)

خروجی صدای آنالوگ متغیر: دارد

پشتیبانی از Wi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

همه درگاه‌های HDMI به عنوان سازگار با HDCP 2.3 تبلیغ می‌شوند. با این حال این چیزی نیست که در مورد آن آزمایش شده است.

ورودی‌های جانبی تلویزیون X7500H

گذرگاه صوتی

ARC: دارد (HDMI 3)

5.1 Dolby Digital از طریق ARC: دارد

5.1 DTS از طریق ARC: دارد

5.1 Dolby Digital از طریق Optical: دارد

5.1 DTS از طریق Optical: دارد

تلویزیون توسط درگاه HDMI 3 از ARC (کانال بازگشت صوتی) پشتیبانی می‌کند. هیچ تنظیماتی برای آن وجود ندارد، وقتی دستگاه سازگار متصل است به طور خودکار فعال می‌شود.

کیفیت صدا

فرکانس پاسخگویی (امتیاز 7.3)

سونی X7500H پاسخ فرکانسی مناسبی دارد. صدا bass-heavy است اما به سختی low-bass وجود دارد، بنابراین شما هیچ صدای تپش یا صدای غرش نمی‌گیرید. اگر چه این صدا بسیار بلند خواهد شد اما هنگام اعمال حداکثر صدا فشرده سازی زیادی وجود ندارد.

اعوجاج (تحریف) (امتیاز 4.4)

عملکرد اعوجاج بد است. در میزان صدای متوسط این باگ خیلی قابل توجه نیست اما هنگام پخش صدا در میزان حداکثری به میزان قابل توجهی بدتر خواهد شد، البته این نیز به محتوا بستگی خواهد داشت.

قابلیت‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 7.0)

سونی X7500H با اندروید 9.0 عرضه می‌شود اما از رابط کاربری ساده‌تری برخوردار است که بیشتر به رابط Sony X7000D شباهت دارد. کمی وقفه (laggy) احساس می‌شود، به همین دلیل است که در مقایسه با سایر تلویزیون‌های سونی 2020، راه اندازی برنامه‌ها بیشتر طول می‌کشد. همچنین به نظر نمی‌رسد ویژگی درون یابی حرکتی کاری از پیش ببرد؛ این احتمالاً اشکالی است که می‌تواند از طریق به‌روزرسانی سیستم عامل برطرف شود.

رابط کاربری

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

محتوای پیشنهادی در صفحه اصلی و فروشگاه برنامه‌ها وجود دارد. در هنگام آزمایش هیچ تبلیغی مشاهده نشده است، با این حال این می‌تواند با به روزرسانی سیستم عامل در آینده تغییر کند. با غیرفعال کردن این قسمت‌ها در منوی تنظیمات می‌توانید از محتوای پیشنهادی انصراف دهید.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 9.0)

فروشگاه Google Play تعداد زیادی برنامه در دسترس برای بارگیری دارد. هنگام راه اندازی یک برنامه کمی کند عمل می‌کند اما هنگامی که در برنامه هستید به راحتی کار می‌کند.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل این تلویزیون نسبت به سونی X7500F کمی تغییر کرده است و این ریموت همانی است که با سایر تلویزیون‌های 2020 سونی ارائه می‌شود. این ریموت از میکروفون داخلی و یک دکمه اختصاصی دستیار گوگل برای کنترل صدا برخوردار است. جستجوی محتوا از این طریق در بیشتر موارد پاسخگو است و می‌تواند به برخی از نیازهای اساسی شما پاسخ دهد اما برخی از تنظیمات همچون روشنایی صفحه تلویزیون از طریق کنترل صدا قابل تغییر نیستند.

ریموت کنترل

دکمه‌های کنترل تلویزیون (کلیدهای سرخود)

دکمه‌های کنترل در پشت و سمت راست تلویزیون قرار دارند. سه دکمه وجود دارد و به شما امکان می‌دهد تلویزیون را روشن/خاموش کنید، کانال را تغییر دهید، منبع ورودی را تغییر دهید و میزان صدا را تنظیم کنید.

دکمه‌های کنترل تلویزیون پشت تلویزیون سونی X7500H

محتوای درون جعبه سونی X7500H

• راهنمای کاربر
• ریموت کنترل
• باتری‌های 2 x AAA
• 2 گیره برای مدیریت کابل

محتوای درون جعبه سونی X7500H

متفرقه

مصرف برق: 53 وات

مصرف برق (حداکثر): 139 وات

سیستم عامل 60105

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما سایز 55 اینچ تلویزیون سونی X7500H را مورد آزمایش قرار دادیم و انتظار می‌رود نتایج به دست آمده در بسیاری از موارد و برای سایزهای 65X7500H و 75X7500H هم معتبر باشد. این مدلی است که تنها در آمریکای شمالی موجود است. گزارشاتی وجود دارد که XH70 معادل اتحادیه اروپا است؛ با این حال، این مدل با سیستم عامل لینوکس سونی اجرا می‌شود.

سونی X7500H در مقایسه با سایر تلویزیون‌ها

تلویزیون سونی X7500H یک تلویزیون ارزان قیمت است. این تلویزیون در کنار تلویزیون‌های ارزان قیمت دیگری همچون سامسونگ TU8000 قرار می‌گیرد و عملکرد کلی آن‌ها یکسان است. روشنایی در SDR و HDR در تلویزیون X7500H بیشتر است اما برای استفاده به عنوان مانیتور PC مناسب نیست چرا که chroma 4:4:4 مناسب را نمایش نمی‌دهد.

مقایسه تلویزیون X7500H سونی با سایر تلویزیون های بازار
بالا چپ: سامسونگ Q60/Q60R QLED، پایین چپ: ال‌جی UM6900، وسط: سونی X7500H، بالا راست: TCL 6 Series/R625 2019، پایین راست: سونی X900F

سونی X8000H

سونی X8000H نسبت به سونی X7500H بهتر است. X8000H هم در SDR و هم در HDR بسیار روشن‌تر می‌شود، به دلیل پنل IPS و زمان پاسخگویی سریعتر، زاویه دید بیشتری دارد. X8000H همچنین دارای دقت رنگ از پیش فعال شده (پیشفرض) بهتری است. از طرف دیگر، X7500H دارای یک پنل VA با نسبت کنتراست بسیار بالاتر است و این امر باعث می‌شود تا انتخاب بهتری برای اتاق‌های تاریک باشد.

سامسونگ TU8000

سونی X7500H و سامسونگ TU8000 عملکرد کلی بسیار مشابهی دارند. سونی X7500H از حداکثر روشنایی SDR و HDR و از طیف رنگی HDR بهتری برخوردار است. با این حال، سامسونگ TU8000 از ویژگی درج فریم سیاه بهتری برخوردار است که می‌تواند به بهبود وضوح حرکت کمک کند، همچنین از یکنواختی صفحه نمایش بهتری برخوردار است.

ال جی UN7300

سونی X7500H کمی بهتر از ال‌جی UN7300 است. نسبت کنتراست سونی به دلیل پنل VA بسیار بالاتر است و در محتوای SDR بسیار روشن‌تر می‌شود. با این حال، پنل IPS ال جی زاویه دید بسیار گسترده‌تری دارد و از انعکاس قابل توجهی بهتر برخوردار است.

سامسونگ TU7000

برای بیشتر موارد، سونی X7500H بهتر از سامسونگ TU7000 است. حداکثر روشنایی بسیار بالاتر، طیف رنگی بهتر و زمان پاسخگویی سریعتر و تاری حرکت کمتر ویژگی سونی X7500H است. همچنین سونی X7500H می‌تواند لرزش را از منابع 24p حذف کند و دارای نور پس زمینه بدون لرزش است. سامسونگ TU7000 دارای یک ویژگی اختیاری درج فریم مشکی برای کاهش تاری حرکت است و از یکنواختی صفحه نمایش بهتری برخوردار است، اگرچه حالت دوم می‌تواند در واحد تغییر کند.

ویژگی تلویزیون X7500H تلویزیون X8000H تلویزیون TU8000 تلویزیون UN7300
طراحی 8.0 7.5 7.7 7.0
کیفیت تصویر 7.3 7.3 7.2 7.0
زمان پاسخگویی 7.3 7.7 7.3 7.3
ورودی‌ها 8.3 8.9 9.1 9.1
کیفیت صدا 6.5 6.6 6.8 6.4
ویژگی‌های هوشمند 7.9 8.1 7.9 8.2
نمایش فیلم 6.8 5.9 7.0 6.0
برنامه‌های تلویزیون 7.3 8.1 7.2 7.6
محتوای ورزشی 7.0 7.7 7.1 7.3
بازی‌های ویدیویی 7.7 7.7 7.9 7.5
فیلم‌های HDR 6.6 6.0 6.6 5.8
بازی‌های HDR 7.2 7.1 7.2 6.8
مانیتور PC 6.7 8.2 7.5 7.8

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

۷ نظر

  1. سلام و وقت بخیر
    در انتخاب تلویزیون راهنمایی نمایید ممنون میشم.
    بین برندهای ال جی و سونی کدام بهتر است؟
    بین سونی ۷۵۰۰H و ۸۵۰۰G کدام را پیشنهاد می کنید؟

    • سلام
      پیشنهاد ما X8500G است. این تلویزیون از تراشه قدرتمندتر و کیفیت بالاتری برخوردار است.

  2. سلام من ۷۵۰۰h خریدم میخوام با گوشی وصل شم و screen mirroring نمیدونم کجاست میشه راهنمایی کنید

  3. سلام من ۶۵ این تلویزیون خریدم تو صفحه تمام سفید یا خاکستری هاله دیده میشه این طبیعی هست؟

    • سلام
      بله وجود این هاله در این سری طبیعیه و در نقد و بررسی هم به عنوان اثر صفحه کثیف ازش یاد شده.

  4. سلام
    ما یه تلویزیون ۷۵۰۰ خریدیم وقتی تو شبکه اچ دی تبلیغ پخش میکنه یا زیرنویس تبلیغاتی میاد یه خط ابی میوفته سمت چپ بالای صفحه
    میخواستم بدونم مشکل چیه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *