تلویزیون Q90T

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q90T

سامسونگ Q90T QLED یک تلویزیون با عملکرد عالی است که تقریباً با همه ویژگی‌های قابل تصور و لازم همراه است تا کیفیت تصویر خیره کننده و تجربه مشاهده مناسبی را ارائه دهد. به لطف طراحی ساده و ظریف آن به راحتی در هر اتاقی قرار می‌گیرد و تلویزیون در محیط‌های تاریک یا روشن به یک اندازه عملکرد خوبی دارد. هندلینگ حرکت به لطف زمان واکنش بسیار سریعش بسیار عالی است و گیمرها باید از تاخیر ورودی فوق‌العاده و پشتیبانی FreeSync راضی باشند. محتوای HDR با رنگ‌های پر جنب و جوش و جزئیات برجسته ارائه می‌شود، همچنین سیستم عامل تایزن-Tizen نیز عالی اجرا می‌شود. وجود برخی از مسائل جزئی در یکنواختی تصویر ممکن است هواداران محتوای ورزشی را ناامید کند، اما به طور کلی، این تلویزیون بدون توجه به محتویاتی که تماشا می‌کنید، بیشتر افراد را راضی نگه می‌دارد.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q90T
امتیاز کلی:
کنتراست 8.6
تاریکی موضعی (Local Dimming) 8.0
حداکثر روشنایی SDR 8.8
حداکثر روشنایی HDR 8.9
زاویه دید 7.3
یکنواختی رنگ مشکی 7.5
بازتاب نور 9.4
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 8.4
لرزش و سوسو زدن 9.9
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 8.4
برنامه‌های تلویزیون 8.5
محتوای ورزشی 8.4
بازی‌های ویدیویی 8.8
فیلم‌های HDR 8.3
بازی‌های HDR 8.6
مانیتور PC 8.7

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.5)

Q90T یک تلویزیون عالی برای بیشتر استفاده‌‌ها است. تقریباً هر نوع محتوایی در این تلویزیون خوب به نظر می‌رسد، خواه یک برنامه تلویزیونی کابلی با وضوح پایین یا یک فیلم 4k HDR باشد. این مدل زمان پاسخگویی سریع و تاخیر ورودی کم دارد و همچنین با پشتیبانی FreeSync همراه است تا در هنگام بازی گسستگی صفحه را کاهش دهد. با این حال، در این مدل مقداری اثر صفحه نمایش کثیف (Dirty screen) وجود دارد، که می‌تواند در هنگام تماشای ورزش تا حدودی باعث حواس پرتی افراد شود.

حداکثر روشنایی HDR واضح.

هندلینگ استثنایی حرکت.

تاخیر کم ورودی و پشتیبانی از FreeSync.

اثر صفحه نمایش رنگی و کثیف (Dirty screen).

نمایش فیلم (امتیاز 8.4)

Q90T یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم است. به دلیل داشتن پنل VA از نسبت کنتراست بالایی برخوردار است و از تاریکی موضعی با آرایش کامل برخوردار است تا حتی کنتراست آن بهتر شود. یکنواختی سیاه نیز خوب است و این تلویزیون را به یک انتخاب خارق‌العاده برای نمایش محتوا در اتاق تاریک تبدیل می‌کند. تلویزیون می‌تواند لرزش را از همه منابع حذف کند، اما محتواهای فریم پایین‌تر با کمی پرش تصویر همراه هستند.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.5)

Q90T یک تلویزیون عالی برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی است. این مدل میتواند محتوای با وضوح پایین را از کابل تلویزیون (گیرنده دیجیتال) به خوبی و بدون هیچ گونه مصنوعات مشهودی پردازش کند. تلویزیون برای اتاق‌های تاریک و روشن مناسب است، زیرا از کنتراست بالایی برخوردار است و بسیار روشن می‌شود. زاویه دید مناسب است، بنابراین می‌توانید در حین تماشای آن بدون از دست دادن دقت تصویر جابجا شوید.

محتوای ورزشی (امتیاز 8.4)

Q90T یک تلویزیون عالی برای تماشای ورزش است. این دستگاه دارای زمان پاسخگویی بسیار شگفت انگیز و ویژگی درج فریم سیاه اختیاری است، بنابراین در صحنه‌های پر سرعت، تاری بسیار کمی وجود دارد. دستگاه برای مقابله با تابش خیره کننده می‌تواند بسیار درخشان باشد، همچنین از انعکاس استثنایی برخوردار است و زاویه دید مناسب آن برای تماشای بازی با دوستان و خانواده بسیار عالی است. متأسفانه، برخی اثرات صفحه نمایش کثیف (Dirty screen) وجود دارد، که ناامید کننده است.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 8.8)

Q90T یک تلویزیون استثنایی برای بازی‌های ویدیویی است. این مدل زمان پاسخگویی بسیار باورنکردنی دارد که منجر به ایجاد تصاویری شفاف با حداقل میزان تاری حرکت می‌شود و دارای تاخیر ورودی کم و پشتیبانی FreeSync می‌باشد. همچنین یک حالت اتوماتیک تاخیر خودکار وجود دارد که بدون نیاز به تغییر حالت تصویر، هر بار امکان تعویض ورودی به سمت بازی را که می‌تواند بسیار خسته کننده باشد آسان‌تر می‌کند. پنل VA تلویزیون می‌تواند سیاهی عمیق و غلیظ تولید کند، که این موضوع برای کسانی که دوست دارند در تاریکی بازی کنند عالی است.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.3)

Q90T یک تلویزیون عالی برای تماشای فیلم HDR است. تلویزیون می‌تواند رنگ‌های پر جنب و جوش و واضح ایجاد کند، و حداکثر روشنایی عالی HDR آن باعث برجسته‌تر شدن نقاط برجسته می‌شود. پنل VA آن از نسبت کنتراست بالایی برخوردار است و با تاریکی موضعی (local dimming) بیشتر تقویت می‌شود. زمان پاسخگویی آن استثنایی است و تاری حرکات آن حداقل است، اما خب در بعضی مواقع باعث می‌شود محتوای دارای فریم کمتر دچار پرش تصویر شود.

بازی HDR (امتیاز 8.6)

Q90T یک تلویزیون مناسب برای بازی در حالت HDR است. این تلویزیون علاوه بر داشتن زمان پاسخ استثنایی و تاخیر کم در ورودی، می‌تواند یک تجربه عالی HDR را با طیف گسترده‌ای از رنگ و بیشترین روشنایی خود ارائه دهد. این مدل یک انتخاب عالی برای بازی در اتاق تاریک است، زیرا نسبت کنتراست بالایی دارد که با تاریکی موضعی افزایش می‌یابد، و یکنواختی سیاه آن نیز خوب است، البته با درز نور جزئی در گوشه و کنار آن همراه است.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.7)

تلویزیون سامسونگ Q90T یک تلویزیون استثنایی برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است. این مدل تاخیر کم ورودی شگفت‌آوری برای ارائه یک تجربه دسکتاپ پاسخگو دارد و زمان پاسخ سریعی دارد. Chroma 4: 4: 4 به درستی نمایش داده می‌شود، که برای وضوح متن بسیار عالی است و هیچ گونه خطر ماندگاری تصویر دائمی با محتوای استاتیک مانند رابط کاربری دسکتاپ وجود ندارد.

موقعیت در بازار

Q90T تلویزیون پرچمدار سامسونگ است که دارای صفحه نمایش 2020 تلویزیون‌های 4K QLED است. از آنجا که سامسونگ ترکیب خود را تغییر داده است، این مدل جایگزینی برای سامسونگ Q80 / Q80R QLED است و نه سامسونگ Q90 / Q90R QLED. تلویزیون Q95T وجود دارد که به Q90R نزدیکتر است، زیرا هنوز One Connect Box در آن وجود دارد، اما خب تنها در اروپا موجود است. ما انتظار داریم رقبای اصلی این مدل تلویزیون OLED ال‌جی BX، تلویزیون OLED سونی A8H و ویزیو P سری Quantum X 2020 باشند.

طراحی

استایل (امتیاز9.5)

سامسونگ Q90T از طراحی فوق‌العاده‌ای برخوردار است. صاف، مدرن و ساده است. حاشیه‌ها از هر طرف نازک هستند و پایه ایستاده آن، شبیه به سامسونگ Q90 / Q90R QLED در مرکز قرار می‌گیرد. بزرگترین تغییر دستگاه از بین رفتن One Connect Box (جعبه اتصال) است، زیرا این تلویزیون بیشتر جایگزین سامسونگ Q80 / Q80R QLED است. یک مدل Q95T وجود دارد که هنوز One Connect Box (جعبه وان کانکت) را در اختیار دارد، اما به نظر می‌رسد در حال حاضر فقط در اروپا موجود است.

استایل

پایه

پایه ایستاده قطعه‌ای سنگین از فلز است که حس محکم و سخت بودن را دارد. پایه بیشتر به دلیل قرارگرفتن در مرکز، کمی تکان می‌خورد.

پایه

نمای پشتی

قسمت پشتی تلویزیون پلاستیکی است و از یک بافت زیبا که بصورت افقی در داخل آن حک شده است و ظاهری براق به آن می‌بخشد ساخته شده است. ورودی‌ها به صورت جانبی هستند که دسترسی به آنها را هنگام نصب روی دیوار آسان می‌کنند و شیارهایی وجود دارد که تمام کابل‌ها را به سمت پایه هدایت می‌کند، در آنجا شیارهایی نیز وجود دارد که به عنوان هدایت کننده کابل عمل می‌کنند.

نمای پشتی

فریم‌ اطراف نمایشگر

فریم‌های تلویزیون Q90T بسیار نازک هستند و جلب توجه نمی‌کنند.

فریم‌ اطراف نمایشگر

ضخامت

این تلویزیون نسبت به Q90R دارای ضخامت کمی بزرگتر است، اما هنوز هم بسیار نازک است و هنگام نصب بر روی دیوار خیلی برجسته نخواهد بود. متأسفانه این مدل، با براکت بدون شکاف مخصوص سامسونگ سازگار نیست.

ضخامت

کیفیت ساخت (امتیاز 9.0)

کیفیت ساخت این دستگاه فوق‌العاده است. تلویزیون بسیار خوب ساخته شده است و اگرچه کمی تکان می‌خورد، اما بیشتر این امر به دلیل وجود پایه در مرکز است. این مدل به اندازه Q90R خوب نیست، زیرا در سمت راست پنل پشتی مقداری خمیدگی وجود دارد و پلاستیک مورد استفاده برای مدیریت کابل نامرغوب و کم ارزش به نظر می‌رسد.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 8.6)

مانند بسیاری از پنل‌های VA، تلویزیون Q90T از کنتراست بومی بسیار خوبی برخوردار است. با فعال شدن تاریکی موضعی (Local dimming)، نمایش سیاهی‌ها به طور قابل توجهی بهتر خواهد بود.

تاریکی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 8.0)

تلویزیون Q90T از ویژگی تاریک موضعی بسیار خوبی برخوردار است. به نظر می‌رسد الگوریتم جدید سامسونگ نور پس زمینه را در مناطق بیشتری در اطراف اشیاء روشن فعال می‌کند. این امر باعث می‌شود درز نور کمتر تشدید گردد اما اثر جانبی دارد به این صورت که بخشی بزرگتر از صفحه نمایش کمی خاکستری به نظر برسد. در قسمتی از محتوا هنوز درز نور وجود دارد و نقاط برجسته می‌توانند کمرنگ‌تر به نظر برسند. با این حال، دشوار است که بگوییم آیا این امر به دلیل اجرای تاریکی موضعی یا تسلط بر خود محتوا است. زیرنویس‌ها به خوبی اداره می‌شوند، زیرا در صحنه‌های تاریک خیره کننده نیستند و باعث درز نور کمتری در مقایسه با تلویزیون Q90R می‌شوند.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.8)

Q90T از حداکثر درخشش SDR عالی برخوردار است. این ویژگی به اندازه‌ای کافی است که حتی در اتاقهای بسیار روشن بر نورانی ‌بودن غلبه کند. با این حال، در هنگام نمایش مطالب مختلف، میزان روشنایی کاملاً متفاوت است، به طوری که پنجره 100٪ کم نورترین است.

ما با استفاده از حالت ‘فیلم’ میزان حداکثر روشنایی SDR را بعد از کالیبراسیون اندازه گیری کردیم. نور پس زمینه روی حداکثر تنظیم شده ‌است، درجه حرارت رنگ بر روی “Warm 2” تنظیم و تاریکی موضعی روی “High” تنظیم شده است.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 8.9)

حداکثر روشنایی HDR تلویزیون سامسونگ Q90T مناسب است. این دستگاه می‌تواند، به اندازه کافی برای ارائه یک تجربه فوق‌العاده HDR بسیار روشن باشد.

ما میزان حداکثر روشنایی HDR را قبل از کالیبراسیون، با استفاده از حالت “فیلم HDR”، با تاریکی موضعی روی “High” و تقویت‌کننده کنتراست اندازه‌گیری کردیم. روشنایی و کنتراست روی حداکثر تنظیم شده است.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 7.1)

یکنواختی خاکستری دستگاه ظریف است. لبه‌های صفحه تاریک‌تر به نظر می‌رسند و برخی از جلوه‌های صفحه نمایش کثیف (Dirty screen) در سراسر صفحه وجود دارد که می‌تواند هنگام تماشای محتوای ورزشی و یا نواحی بزرگ با رنگ یکنواخت، باعث حواس پرتی شود. با این حال، یکنواختی در صحنه‌های تاریک بسیار بهتر است.

زاویه دید (امتیاز 7.3)

برای پنل VA، زاویه دید Q90T مناسب است بنابراین این مدل برای یک اتاق نسبتاً بزرگ ایده‌آل است. این مدل دارای زاویه دید فوق‌العاده “Ultra View Angle” سامسونگ است که زاویه دید را با نسبت کنتراست کمتر بهبود می‌بخشد.

دو تست جداگانه برای اندازه‌گیری ما انجام شد. اولین اجرا با تاریکی موضعی برای اندازه گیری گاما، سطح سیاه و سبکی انجام شد. مورد دوم با تنظیم تاریکی موضعی به سمت پایین ‘Low’ بود و به ما امکان اندازه گیری رنگ را می‌داد.

تاریکی موضعی تلویزیون از طریق منوی تنظیمات معمولی غیرفعال می‌شود. برای خاموش کردن آن، ابتدا باید PC Mode Dimming (حالت تاریکی کامپیوتر شخصی ) را از طریق فهرست خدمات تلویزیون غیرفعال کنید، و سپس PC Mode را فعال کنید.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 7.5)

یکنواختی رنگ مشکی تلویزیون خوب است. بدون ویژگی تاریکی موضعی، در سراسر صفحه کمی سایه افکنی و همچنین مقداری درز نور اطراف صلیب تست وجود دارد. با فعال شدن تاریکی موضعی، پوشش‌دهی سایه کمتر دیده می‌شود، اما درز نور در اطراف تست صلیب شدیدتر است.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 7.5)

بازتاب – انعکاس نور (امتیاز 9.4)

هندلینگ بازتاب نور دستگاه مناسب است. این مدل دقیقاً مانند Q80T عمل می‌کند بنابراین در اتاق بسیار روشن مشکلی در استفاده از این تلویزیون نخواهید داشت.

بازتاب – انعکاس نور (امتیاز 9.4)

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 7.4)

Q90T از دقت رنگ از پیش فعال شده مناسبی برخوردار است. اکثر رنگ‌ها کاملاً دقیق هستند، اما تعادل رنگ سفید کاملاً خاموش است و دمای تنظیم شده درجه حرارت “گرم 2” بسیار گرمتر از هدف 6500k ماست و به تصویر، رنگی مایل به قرمز می‌دهد. گاما به خوبی هدف را دنبال نمی‌کند، اکثر صحنه‌ها تاریک‌تر از آنچه باید باشد ظاهر می‌شوند.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 7.4)

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

پس از کالیبراسیون، دقت رنگ شایسته و مناسب است. عدم دقت در باقی مانده‌ها رنگ‌ها نباید با چشم غیر مسلح جلب توجه کند و دمای رنگ نزدیک به هدف 6500K ماست، گرچه هنوز مایل به گرم است. گاما هدف را به خوبی دنبال می‌کند، اما صحنه‌های روشن کمی تاریک‌تر از آنچه که باید باشد ظاهر می‌شوند.

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p مانند دی‌وی‌دی بدون هیچ مشکلی با کیفیت مناسب پردازش می‌شود.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

تلویزیون Q90T محتوای 720p مانند گیرنده دیجیتال را به خوبی نمایش می‌دهد و تقریباً شبیه به نسل قبلی خود یعنی Q90R است.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

محتوای 1080p خوب به نظر می‌رسد و هیچ علائمی از آثار مصنوعی وجود ندارد.

ورودی 4k (امتیاز 10)

محتوای بومی 4K کاملاً نمایش داده می‌شود و تقریباً مشابه Q70T و Q80T به نظر می‌رسد.

ورودی 8k (امتیاز 0)

Q90T نمی‌تواند سیگنال 8k را نشان دهد.

پیکسل‌ها

پیکسل‌ها به دلیل فیلتر ‘زاویه دید فوق‌العاده’ تلویزیون، کمی مبهم هستند. این موضوع یک اجرای متفاوت از فناوری نسبت به آنچه که در Q90R مشاهده شده بود می‌باشد، و به ما امکان می‌دهد پیکسل‌ها را بسیار واضح‌تر ببینیم.

طیف رنگ (امتیاز 8.1)

طیف رنگی HDR عالی است. پوشش DCI P3 بسیار عالی است و در بیشتر محتوای HDR استفاده می‌شود و پوشش گسترده‌تر Rec 2020 مناسب است. در حالت فیلم، EOTF کمی روشن‌تر از محرک ورودی تا زمان خاموش است.

در حالت «بازی»، یک ویژگی اکولایزر مشکی وجود دارد که بصورت پیش فرض روی “2” تنظیم شده است و باعث می‌شود EOTF دقت کمتری داشته باشد. با تنظیم شدن بر روی “0”، حالت “بازی” EOTF بسیار نزدیک به هدف است.

اگر محتوای HDR را بسیار کم رنگ می‌بینید، می‌توانید با تنظیم کردن Contrast Enhancer (تقویت کننده کنتراست) بر روی”High” آن را روشن‌تر کنید و ST.2084 را روی حداکثر تنظیم کنید.

حجم رنگ (امتیاز 7.8)

حجم رنگ این مدل خوب است. این تلویزیون به دلیل نسبت کنتراست بالا قادر است رنگهای تیره و اشباع را به خوبی نمایش دهد، اما مانند اکثر تلویزیون‌های LED، نمی‌تواند رنگ‌های آبی روشن را به خوبی تولید کند. این موضوع کمی نسبت به Q90R پایین است.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 8.5)

عملکرد گرادیان تلویزیون عالی است. هنوز هم نوارهای قابل مشاهده‌ای در هنگام نمایش رنگ قرمز و سبز وجود دارد و کمی خاکستری نیز وجود دارد. اگر نواربندی شما را آزار دهد، فعال کردن نویز می‌تواند کمک کند، اما ممکن است باعث از بین رفتن جزئیات کافی در بعضی از صحنه‌ها شود.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

مانند بیشتر پنل‌های VA، پنل تلویزیون Q90T هیچ نشانه‌ای از حفظ موقت تصویر را نشان نمی‌دهد.

خطر پیکسل سوختگی دائمی (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پانل های VA دچار نگهداری دائمی تصویر شوند، زیرا پانل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون مانده‌اند.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.4)

زمان پاسخگویی Q90T استثنایی است. در صحنه‌های پر سرعت رد تاری بسیار کمی وجود دارد. با این حال، در انتقال 0-20٪ نیز مقدار قابل توجهی از حد خارج شدن وجود دارد، که منجر به برخی از مصنوعات ظاهری می‌شود.

عدم سوسو زدن (لرزش تصویر) (امتیاز 9.9)

نور پس زمینه فاقد لرزش است، اما از آنجا که در فرکانس بالا لرزش و سوسو‌زدن وجود دارد، نباید برای بیشتر افراد قابل توجه باشد. گفته می‌شود، هنگامی که دستگاه در حالت “Dynamic”، “Standard”، “Natural” یا “Game” قرار دارد، سوسو‌زدن به 120 هرتز کاهش می‌یابد. علاوه بر این، هنگام فعال کردن Picture Clarity (وضوح تصویر)، لرزش نیز در 120Hz قرار دارد.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 10)

Q90T دارای ویژگی درج فریم سیاه اختیاری است که می‌تواند به بهبود وضوح حرکت کمک کند. برای استفاده از آن در محتوای 60 فریم بر ثانیه، LED Clear Motion را در فهرست تنظیمات Picture Clarity (وضوح تصویر) فعال کنید. برای محتوای 120fps، به سادگی تنظیمات Picture Clarity را بدون تنظیم هیچ یک از لغزنده‌ها (اسلایدر) فعال کنید.

درون‌یابی حرکتی

Q90T می‌تواند محتوای فریم پایین را تا 120 هرتز، که معمولاً با عنوان “soap effect Opera”(نرم کننده تصویر) شناخته می‌شود، درون‌یابی کند. به طور کلی، این ویژگی کار نسبتاً خوبی انجام می‌دهد و تصویر خوب به نظر می‌رسد. ما هنگام جابجایی محتوای 60 فریم در ثانیه تا 120 فریم در ثانیه متوجه برخی مصنوعات شده‌ایم. با این حال، به نظر می‌رسد موضوعی است که فقط با الگوی آزمون ما اتفاق می‌افتد و بعید به نظر می‌رسد در محتوای واقعی قابل توجه باشد.

برای استفاده از درون‌یابی حرکتی، وضوح تصویر را روی “سفارشی” تنظیم کنید و نوار لغزنده Judder Reduction (کاهنده لرزش) را برای محتوای 30fps بر روی “10” تنظیم کنید، یا برای محتویات 60fps، کاهش بلور را روی “10” تنظیم کنید.

اگر میخواهید هنگام بازی از درون‌یابی حرکتی استفاده کنید، در اصل همان مراحل است اما در منوی تنظیمات Game Motion Plus قرار دارد. با فعال کردن Game Motion Plus شروع کنید، سپس کشویی Judder Reduction (کاهنده لرزش) را برای بازی‌هایی که به طور طبیعی با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا می‌شوند، روی “10” قرار دهید یا برای بازی‌‌هایی که به طور معمول با سرعت 60fps اجرا می‌شوند، نوار لغزنده Blur Reduction (کاهنده لرزش) را روی “10” قرار دهید.

پرش تصویر(Stutter) (امتیاز 6.9)

با توجه به زمان پاسخ سریع Q90T، به نظر می‌رسد محتوای فریم پایین‌تر پرش تصویر دارد، زیرا هر فریم طولانی‌تر نگه داشته می‌شود. اگر پرش تصویر شما را آزار می‌دهد، فعال کردن Picture Clarity یا LED Clear Motion می‌تواند به شما کمک کند.

لرزش 24p (امتیاز 10)

Q90T می‌تواند لرزش را از همه منابع حذف کند. این برنامه اکثر محتوا را بدون لرزش اجرا می‌کند حتی وقتی وضوح تصویر غیرفعال است، اما همیشه عالی نیست. فعال کردن ویژگی تصویر (وضوح تصویر)، سایر لرزش‌های باقی مانده را که ممکن است رخ دهد حذف می‌کند.

نرخ تجدید متغیر(نرخ تازه سازی فریم‌ها) (امتیاز 8.2)

Q90T از VRR FreeSync و HDMI Forum پشتیبانی می‌کند تا گسستگی صفحه را هنگام بازی کاهش دهد. مانند سایر تلویزیون‌های سامسونگ 2020 که از VRR پشتیبانی می‌کنند، هیچ تنظیماتی برای آن وجود ندارد. اکنون وقتی بازی از دستگاهی که VRR را فعال کرده است، به طور خودکار روشن می‌شود. متأسفانه، از G-SYNC پشتیبانی نمی‌کند.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 9.2)

تاخیر ورودی در Q90T بسیار عالی است. هنگام بازی 4K با VRR کمی بالاتر است، اما برای بسیاری از افراد جالب توجه نیست. برای رسیدن به تأخیر کم، باید در حالت «بازی» قرار بگیرید. برای استفاده از رایانه شخصی، “بازی” باید با حالت “PC” مورد استفاده قرار گیرد تا کمترین میزان تأخیر را داشته باشید. بدون فعال شدن حالت “بازی” در حالت “PC”، میزان ورودی با سیگنال 60Hz ،4K برابر 19.3ms است.

وضوح پشتیبانی ‌شده (امتیاز 9.6)

این مدل از معمول‌ترین رزولوشن‌ها پشتیبانی می‌کند و می‌تواند chroma مناسب 4: 4: 4 را در تمام رزولوشن‌ها بجز 1440p @ 120Hz نمایش دهد. برای نمایش chroma 4: 4: 4، ورودی مورد استفاده باید دارای رایانه شخصی باشد و Input Signal Plus باید فعال شود. همچنین برای سیگنال‌های پهنای باند کامل مانند 4k @ 60Hz + HDR، ورودی سیگنال اضافی (Input Signal Plus) باید فعال شود.

برای تلویزیون تبلیغ می‌شود که قادر به نمایش سیگنال 4k @ 120Hz است. با این وجود، ما حتی در هنگام استفاده از همان رایانه و تنظیماتی که برای Q90R از آن استفاده کرده بودیم، قادر به انجام این کار نبودیم. به احتمال زیاد به یک منبع HDMI 2.1 احتیاج دارد که در حال حاضر هیچ کدام وجود ندارند.

همه‌ی ورودی‌ها

HDMI: 4

USB: 2

خروجی صدای دیجیتال نوری: 1

تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1

اترنت: 1

همه‌ی ورودی‌ها

مشخصات ورودی

HDR10: دارد

HDR10+: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (1،2،3،4)

HDMI 2.1: دارد (HDMI 4)

CEC: دارد

HDCP 2.2: دارد  (HDMI 1,2,3,4)

پشتیبانی از Wi-Fi: دارد (2.4 GHz, 5 GHz)

گذرگاه صوتی

Q90T از eARC پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد صوتی با کیفیت بالا مانند Dolby Atmos را از طریق TrueHD از طریق اتصال HDMI ارسال کنید. برای استفاده از آن، eARC باید روی “خودکار” تنظیم شود و خروجی صدای دیجیتال باید روی “Passthrough” تنظیم شود.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانس (امتیاز 6.6)

پاسخ فرکانس Q90T بدون مشکل است. از نظر منطقی به خوبی متعادل است و تعداد مناسبی پانچ در صدای باس وجود دارد. افزونه باس به اندازه کافی برای ایجاد هرگونه صدای تند و تیز و ضربدار بلند نیست، اما بسیار بلند می‌شود، و آن را برای اتاق‌های بزرگ و محیط‌های پر سر و صدا مناسب می‌کند. نکته منفی این است که هنگام اجرا با حداکثر حجم، پامپینگ (pumping) کاملاً وجود دارد.

یک قابلیت تصحیح صدا (Adaptive Sound+) در اتاق وجود دارد که صدا را مطابق با آکوستیک اتاق شما تنظیم می‌کند و با فعال کردن تنظیم Adaptive Sound + (حالت انطباقی صدا ) در منوی تنظیمات حالت هوشمند، این صدا به طور خودکار انجام می‌شود.

اعوجاج (تحریف) (امتیاز 7.3)

عملکرد اعوجاج مناسب است. در سطح متوسط، باید صدا نسبتاً واضح به نظر برسد، اما هنگام پخش، نزدیک به حداکثر حجم، یک مقدار نسبی (متوسط) را تحریف می‌کند.

قابلیت‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8.0)

سیستم عامل Tizen-تایزن سامسونگ یک پلتفرم عالی را از خود ارائه می‌دهد که به سادگی قابل استفاده است و بسیار روان اجرا می‌شود. ما مانند سایر تلویزیون‌های QLED سامسونگ، احتمالاً به دلیل پیش فرض قرار گرفتن تلویزیون در نسبت ابعاد 16:9، هیچ توقفی در اندازه بزرگ مشاهده نکردیم.

رابط کاربری (امتیاز 8.0)

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

تبلیغات و محتوای پیشنهادی در صفحه اصلی و در فروشگاه برنامه‌ها وجود دارد. متأسفانه، آنها نمی‌توانند غیرفعال شوند.

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

فروشگاه اپلیکیشن سامسونگ تعداد زیادی برنامه پخش جریانی را در دسترس دارد و اکثر آنها، البته با وجود وقفه موقت در بعضی جاها روان هستند.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل Q90T مانند هر تلویزیون QLED دیگر است. میانبرهایی به Netflix ،Prime Videos و Samsung TV Plus وجود دارد، همچنین یک دکمه حالت Ambient وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا یک قطعه هنری را به نمایش بگذارید. یک میکروفون داخلی برای کنترل صدا از طریق Bixby وجود دارد که می‌توانید برای تغییر برخی تنظیمات تلویزیون و جستجوی محتوا از آنها استفاده کنید. با این حال، دومی در همه برنامه‌ها کار نمی‌کند. به عنوان مثال، ما توانستیم یوتیوب را با آن انجام دهیم، اما در Netflix کار نکرد. همچنین می‌توانید از اطلاعات کلی مانند زمان و شرایط فعلی هوا خبردار شوید.

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون

کنترل‌ها در مرکز تلویزیون، زیر مارک سامسونگ قرار دارند. این تنها تلویزیون QLED سامسونگ با کیفیت 2020 است که طرح 5 دکمه را حفظ می‌کند و حرکت در منوی روی صفحه را آسان‌تر می‌کند. همچنین با وجود این دکمه‌ها می‌توانید تلویزیون را روشن یا خاموش کنید، کانال را تغییر دهید، منبع ورودی را تغییر داده و میزان صدا را تنظیم کنید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون

محتوای درون جعبه سامسونگ Q90T QLED

ریموت کنترل از راه دور

کابل برق

2 باتری AAA

راهنمای کاربر

محتوای درون جعبه

متفرقه

مصرف برق: 63 وات

مصرف برق (حداکثر): 207 وات

سیستم عامل 1113

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما سایز 55 اینچ این مدل یعنی 55Q90T را تست کردیم و در بیشتر قسمتها، انتظار داریم که بررسی ما برای 65Q90T ،75Q90T و 85Q90T معتبر باشد. یک مدل Q95T وجود دارد که فقط در اروپا موجود است. بیشتر ویژگی‌های مشابه را دارد، به جز اینکه دارای One Connect Box است که در Q90R نمایش داده شد.

تلویزیون Q90T در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

تلویزیون Q90T یک تلویزیون عالی، مناسب برای نمایش هر نوع محتوا است. این تلویزیون در مقایسه با Q90R 2019، تقریباً به طور یکسان عمل می‌کند، اما برخی از ویژگی‌ها مانند One Connect Box را از دست می‌دهد و از براکت نصب بر روی دیوار بدون شکاف سامسونگ پشتیبانی نمی‌کند. با این حال، این مدل یکی از بهترین تلویزیون‌های LED موجود در بازار در سال 2020 است و بیشتر مردم از آن راضی خواهند بود.

تلویزیون Q90T در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
بالا سمت چپ: ال‌جی CX، پایین سمت چپ: سونی X9500G، وسط: سامسونگ Q90T، بالا سمت راست: سامسونگ Q90R، پایین سمت راست: ویزیو P Series Quantum X 2019

سامسونگ Q80T QLED

سامسونگ Q90T و Q80T بسیار شبیه به هم هستند، زیرا ویژگی‌های یکسانی را ارائه می‌دهند. تنها تفاوت از نظر کارایی است، طوری که Q90T عملکرد کمی بهتر از Q80T دارد. Q90T از کنتراست بالاتر و حداکثر روشنایی بیشتری برخوردار است و از عملکرد گرادیان بسیار بهتری برخوردار است و در نتیجه باندینگ کمتری دارد. با این حال، Q80T از دقت رنگ و یکنواختی بهتری در رنگ برخوردار است، اگرچه دومی ممکن است به دلیل واریانس (اختلاف) پنل باشد.

سامسونگ Q90 / Q90R QLED

سامسونگ Q90T QLED و سامسونگ Q90R QLED عملکرد کلی مشابهی دارند. Q90T جایگزینی است برای Q90R البته فقط از نظر اسمی، زیرا در آن One Connect Box وجود ندارد و مجموعه ویژگی‌های آن به Q80R نزدیک‌تر است. Q90T به دلیل اجرای جدید لایه ‘Ultra View Angle’ دارای زاویه دید بهتر است و از تاخیر ورودی کمتری برخوردار است. Q90T از پشتیبانی eARC بهره می‌برد، اما یکنواختی سیاه آن نسبت به Q90R به طرز چشمگیری بدتر است.

ال‌جی CX OLED

تلویزیون ال‌جی CX OLED تلویزیون بهتری برای اکثر عملکردها نسبت به Q90T QLED می‌باشد، هر چند Q90T به طور کلی عالی به نظر می‌رسد. CX به لطف پنل OLED دارای رنگ مشکی کاملی است و دارای زوایای دید عالی و هندلینگ بهتر است. همچنین از یکنواختی خاکستری بسیار بهتری برخوردار است و از رنگهای گسترده‌تری با رنگهای دقیق‌تر به صورت پیشفرض استفاده می‌کند. از طرف دیگر، Q90T می‌تواند کمی روشن‌تر شود و دارای تاخیر ورودی کمتری است. همچنین Q90T در نگه داشتن دائمی تصویر و پیکسل سوختگی تصویر، مانند پنل OLED در CX، خطرناک نیست. این احتمال برای بیشتر صاحبان OLED که محتوای عادی و متنوعی را تماشا می‌کنند، مسئله‌ای نخواهد بود اما در صورت تماشای زیاد تصاویر استاتیک، می‌تواند یک نگرانی باشد.

سامسونگ Q80 / Q80R QLED

سامسونگ Q90T QLED و سامسونگ Q80R QLED از نظر مجموعه ویژگی‌ها و عملکرد کلی تقریباً یکسان هستند، زیرا Q90T جایگزین Q80R است. به غیر از پشتیبانی eARC اضافه شده، Q90T از حداکثر روشنایی HDR بالاتر و زمان واکنش به طرز قابل توجهی سریعتر برخوردار است و در نتیجه تیرگی حرکتی کمتری دارد. تاخیر ورودی نیز در Q90T کمتر است، اما Q80R از یکنواختی سیاه و دقت رنگی پیشفرض بهتری برخوردار است.

ویژگی تلویزیون Q90T تلویزیون Q80R تلویزیون Q90R تلویزیون CX
طراحی 9.3 8.8 9.5 9.3
کیفیت تصویر 8.3 8.3 8.3 8.6
زمان پاسخگویی 8.4 8.2 8.5 9.9
ورودی‌ها 9.2 8.8 8.8 8.9
کیفیت صدا 6.7 7.2 6.5 7.9
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 8.1 8.2
نمایش فیلم 8.4 8.5 8.4 9.3
برنامه‌های تلویزیون 8.5 8.5 8.5 8.2
محتوای ورزشی 8.4 8.4 8.5 8.6
بازی‌های ویدیویی 8.8 8.6 8.7 9.1
فیلم‌های HDR 8.3 8.3 8.4 8.7
بازی‌های HDR 8.6 8.5 8.6 8.8
مانیتور PC 8.7 8.5 8.6 8.6

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *