تلویزیون سامسونگ q80t

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q80T

تلویزیون سامسونگ Q80T یک تلویزیون عالی برای اکثر موارد است و تصاویر واضح را با زمان پاسخگویی سریع و همچنین تجربه HDR خوب با ویژگی‌های گسترده‌ای از رنگ و ماکزیمم روشنایی خود ارائه می‌دهد. این مدل دارای نسبت کنتراست بومی بسیار خوبی است که با تاریکی موضعی و با آرایش کامل تقویت می‌شود و دقت رنگ عالی آن بدان معنی است که شما به احتمال زیاد نیازی به کالیبراسیون آن ندارید. زاویه دید به دلیل لایه «Ultra Viewing Angle» سامسونگ مناسب است و آن را برای اتاق‌هایی با اندازه بزرگ مناسب می‌کند و تقریباً در هر نوع تنظیمی می‌تواند به اندازه کافی روشن باشد. تاخیر در ورودی بسیار کم است و دارای سرعت رفرش 120Hz است که برای پیشی گرفتن از رقیبان خود، از فناوری سرعت تجدید متغیر برای کاهش تاری صفحه پشتیبانی می‌کند. صفحه نمایش دارای چندین مسئله جزئی است که می‌تواند برای بعضی از جزئیات آزار دهنده باشد، اما به طور کلی، مشکلی ندارد و یک انتخاب عالی برای تماشای محتوای شما است.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q80T
امتیاز کلی:
کنتراست 8.0
تاریکی موضعی (Local Dimming) 7.0
حداکثر روشنایی SDR 8.1
حداکثر روشنایی HDR 7.5
زاویه دید 7.1
یکنواختی رنگ مشکی 8.0
بازتاب نور 8.0
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 8.6
لرزش و سوسو 6.8
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 8.1
برنامه‌های تلویزیونی 8.4
محتوای ورزشی 8.4
بازی‌های ویدیویی 8.8
فیلم‌های HDR 7.9
بازی‌های HDR 8.5
مانیتور PC 8.7

دقت رنگی عالی در حالت پیشفرض

زمان پاسخ عالی

پشتیبانی از نرخ تجدید متغیر

گوشه‌های صفحه تاریک‌تر به نظر می‌رسند

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.4)

سامسونگ Q80T یک تلویزیون عالی برای بیشتر استفاده‌ها است. این مدل کیفیت خیره کننده تصویر را با نسبت کنتراست چشمگیر و زمان پاسخ سریع ارائه می‌دهد. حداکثر روشنایی و مقابله با انعکاس نور آن را برای تماشا در اتاق‌های روشن مناسب می‌کند، همچنین به دلیل نسبت کنتراست عالی و تاریکی موضعی، عملکرد خوبی در اتاق‌های تاریک دارد. تاخیر ورودی کم و پشتیبانی Free sync گیمرها را راضی نگه خواهد داشت. با این حال، یک اثر صفحه نمایش کثیف (Dirty screen) وجود دارد که می‌تواند هنگام تماشای ورزش باعث حواس پرتی باشد.

نمایش فیلم (امتیاز 8.1)

سامسونگ Q80T یک تلویزیون بسیار مناسب برای تماشای فیلم است. به دلیل نسبت کنتراست بالا، تاریکی موضعی و یکنواختی چشمگیر در رنگ مشکی، از نظر تماشا در اتاق تاریک بسیار مناسب است. فیلم‌های 1080p تقریباً به اندازه محتوای 4k بکر نمایش داده می‌شوند، بدون نشانه‌ای از آثار یا وجود مصنوعات ظاهری، به علاوه زمان پاسخ سریع تلویزیون منجر به یک تصویر واضح می‌شود که تنها در صحنه‌های سریع دارای مقداری دنباله‌ی تاری است.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.4)

سامسونگ Q80T یک تلویزیون عالی برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی است. محتوای با وضوح پایین مانند تلویزیون کابلی بدون هیچگونه مشکلی با کیفیت بالا نمایش داده خواهد شد، در ضمن تلویزیون می‌تواند به اندازه کافی روشن شود تا محتوا در اتاق‌های روشن در طول روز به خوبی قابل مشاهده باشد. این مدل همچنین زوایای دید مناسبی دارد، بنابراین هنگام تماشای محتوا از طرفین، تصویر تخریب نخواهد شد و برای کسانی که دوست دارند در هنگام تماشای تلویزیون در اطراف آن قدم بزنند مشکلی ایجاد نمی‌شود و این خیلی عالی به نظر می‌آید.

محتوای ورزشی (امتیاز 8.4)

سامسونگ Q80T یک تلویزیون عالی برای تماشای ورزش است. به دلیل زمان پاسخ سریع و ویژگی درج فریم سیاه، قابلیت جابجایی حرکتی برجسته‌ای دارد و زاویه دید مناسب، آن را برای تماشای یک بازی بزرگ با گروه بزرگی از افراد، مناسب می‌کند. همچنین این تلویزیون به اندازه کافی روشن می‌شود تا در هر نوع فضایی با تابش خیره کننده مقابله کند و همچنین دارای انعکاس فوق‌العاده‌ای است، اما متاسفانه، اثر صفحه کثیف (Dirty screen) وجود دارد که می‌تواند بسیار باعث حواس پرتی باشد.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 8.8)

سامسونگ Q80T یک تلویزیون عالی برای انجام بازی‌های ویدیویی است. این دستگاه تاخیر ورودی فوق‌العاده کمی دارد که تجربه یک بازی واکنش‌گرا را فراهم می‌کند و زمان واکنش سریع آن، باعث کاهش تاری حرکت می‌شود. پشتیبانی از VRR برای افرادی که دارای کارت گرافیک AMD یا Xbox One هستند بسیار مناسب است و نسبت کنتراست عالی تلویزیون باعث می‌شود این گزینه برای بازی در تاریکی گزینه مناسبی باشد.

فیلم‌های HDR (امتیاز 7.9)

سامسونگ Q80T تلویزیون خوبی برای تماشای فیلم در محتوای HDR است. این مدل دارای نسبت کنتراست عالی است که با تاریکی موضعی کم رنگ می‌شود و به اندازه کافی نیز روشن می‌شود تا جزئیات ریز را در محتوای HDR به نمایش بگذارد. همچنین این دستگاه از پشتیبانی از طیف رنگ گسترده‌ای برخوردار است و در کنار آن تلویزیون می‌تواند لرزش را از تمام منابع خارج کند.

بازی HDR (امتیاز 8.5)

Samsung Q80T یک تلویزیون عالی برای پخش بازی‌های ویدیویی در حالت HDR است. این تلویزیون به همراه تاخیر در ورودی کم و پشتیبانی از VRR، دارای طیف گسترده‌ای از رنگ است و می‌تواند به اندازه کافی روشن باشد تا یک تجربه بازی خارق‌العاده HDR را ارائه دهد. زمان پاسخگویی فوق‌العاده است و در نتیجه تاری کمتری ایجاد می‌شود و زاویه دید مناسب تلویزیون برای بازی‌های گروهی مناسب است.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.7)

سامسونگ Q80T یک تلویزیون عالی برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است. این دستگاه دارای تاخیر ورودی کم و زمان پاسخ سریع است و می‌تواند Chroma 4: 4: 4 را به درستی نمایش دهد، که برای وضوح متن مهم است. این مدل زوایای دید مناسبی دارد، بنابراین اگر در نزدیک آن نشستید، تصویر در طرفین تخریب نمی‌شود و خطرات احتمالی برای حفظ موقت تصویر یا ماندگاری دائمی تصویر ‌با پنل VA تلویزیون وجود ندارد.

موقعیت در بازار

سامسونگ Q80T یک تلویزیون میان رده در ترکیب تلویزیون‌های سطح بالا QLED 4k سامسونگ است. این تلویزیون در زیر پرچمدار سامسونگ Q90T و بالاتر از Q70T سامسونگ قرار دارد. از آنجایی که سامسونگ امسال کل ترکیب خود را تغییر داده است، این مدل فقط به صورت اسمی جایگزین سامسونگ Q80R QLED است، زیرا عملکرد و ویژگی‌های آن به سامسونگ Q70R QLED نزدیک‌تر است. ما انتظار داریم رقبای اصلی آن LG BX OLED و Sony X950H باشند.

 طراحی

استایل (امتیاز 9.0)

سامسونگ Q80T از طراحی عالی مینی‌مال و بسیار ساده برخوردار است. از همه طرف دارای حاشیه‌های نازک است و پایه آن به شکل مرکزی (ایستاده در مرکز) است.

استایل (امتیاز 9.0)

پایه

پایه ایستاده ترکیبی از فلز و پلاستیک است. پایه به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می‌کند اما به اندکی لرزش دارد، خوشبختانه این تلویزیون برای هر مکانی مناسب است و اندازه کوچک آن موجب می‌شود که فضای زیادی را به خود اختصاص ندهد، قرار دادن یک سیستم صوتی افقی در جلو کار را ساده‌تر خواهد کرد.

پایه

نمای پشتی

قسمت پشتی تلویزیون پلاستیکی است و به جز بافت افقی ریزی که داخل آن قرار دارد، باقی قسمت‌ها ساده است. ورودی‌ها به صورت جانبی بوده و در هنگام نصب تلویزیون روی دیوار به راحتی قابل دسترسی هستند و شیارهایی وجود دارد که کابل‌ها را هدایت می‌کند و به عنوان مدیریت کابل عمل می‌کند.

نمای پشتی

فریم اطراف نمایشگر

حاشیه‌های Q80T نازک هستند و و باعث جلب توجه نمی‌شوند.

فریم اطراف نمایشگر

ضخامت

تلویزیون بدون پایه کاملاً نازک است و هنگام نصب بر روی دیوار نباید خیلی برجسته باشد.

ضخامت بدنه تلویزیون 55Q7FN

کیفیت ساخت (امتیاز 8.5)

کیفیت ساخت این تلویزیون عالی است. بیشتر پلاستیک است اما در کل احساس خوب و محکمی ‌به شما دست می‌دهد. تلویزیون هنگام ضربه زدن تکان می‌خورد که بیشتر به دلیل طراحی پایه‌ی آن است.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 8.0)

سامسونگ Q80T از کنتراست بومی ‌بسیار خوبی برخوردار است. با این حال، این دستگاه نسبت به مدل‌های سال‌های قبل سطح پایین‌تری دارد. این احتمالاً به دلیل پیاده سازی ویژگی جدید لایه «Ultra Viewing Angle’» است که زاویه دید را با قیمت فدا کردن نسبت کنتراست بهبود می‌بخشد. کنتراست هنگام روشن شدن تاریکی موضعی بهبود می‌یابد، اما در بعضی صحنه‌ها هنوز هم سیاهی‌ها به شکل مایل به خاکستری ظاهر می‌شوند.

توجه داشته باشید که سایز 49 اینچ این مدل، لایه “Ultra Viewing Angle” را ندارد و انتظار می‌رود نسبت کنتراست بومی بالاتری را به خود اختصاص دهد.

تاریکی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 7.0)

این تلویزیون از ویژگی تاریکی موضعی کاملاً مناسب برخوردار است. این کار برای پیاده سازی روشن شدن مناطق بیشتر به یکباره انجام شده است که این امر باعث کاهش درز نور شدید در اطراف اشیاء روشن می‌شود، اما باعث می‌شود قسمت بزرگتر از صفحه نمایش خاکستری به نظر برسد. این گفته، در محتوای واقعی آنچنان مورد توجه نیست و زیرنویس‌ها به خوبی ارائه می‌شوند. با این وجود واکنش نسبت به تغییرات در آن کمی ‌آهسته است و گاهی اوقات ممکن است گوشه صفحه را لمس کند وقتی کل صفحه خاکستری شود. عملکرد آن بسیار نزدیک به سونی X9000F است.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.1)

Q80T دارای حداکثر روشنایی SDR چشمگیر است. برای مقابله با تابش خیره کننده در اتاق‌های بسیار روشن کافی است، اما در هنگام نمایش محتوای متفاوت واریانس کاملاً شفافی وجود دارد.

میزان حداکثر روشنایی را بعد از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر “Movie”، با روشنایی حداکثر و تنظیم تاریکی موضعی روی “High” اندازه گیری کردیم.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 7.5)

حداکثر روشنایی HDR خوب است. این تلویزیون می‌تواند تجربه HDR بسیار خوبی را ارائه دهد، به خصوص اگر در اتاق تاریک و با نور متوسطی آن را تماشا می‌کنید.

میزان حداکثر روشنایی HDR را قبل از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر ‘Movie HDR’، با تنظیم تاریکی موضعی روی ‘High’ و سایر پردازش تصویر غیرفعال کردیم.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 7.3)

Q80T از یکنواختی خاکستری مناسبی برخوردار است. گوشه‌های صفحه تاریک‌تر به نظر می‌رسند و کمی ‌اثر صفحه نمایش کثیف (Dirty screen) در سراسر صفحه وجود دارد. خوشبختانه، یکنواختی در صحنه‌های تاریک بهتر است.

زاویه دید (امتیاز 7.1)

تلویزیون سامسونگ Q80T دارای زاویه دید مناسب به لطف پنل VA است. این دستگاه لایه ‘Ultra View Angle’ دارد که زاویه دید را با نرخ نسبت کنتراست بهبود می‌بخشد. تغییر گاما به محض اینکه از مرکز حرکت می‌کنید، خیلی سریع اتفاق می‌افتد؛ اما تا رسیدن به زاویه دید متوسط​​، سطح رنگ مشکی نسبتاً ثابت باقی می‌ماند. ما برای اندازه گیری رنگ، باید دو مرحله اجرا کنیم، یکی با تنظیم تاریکی موضعی (Local Dimming) روی “کم” و دیگری با غیر فعالسازی تاریکی موضعی برای اندازه گیری روشنایی، میزان سیاهی و گاما است. به طور کلی، با غیرفعال شدن تاریکی موضعی زاویه دید بهتر خواهد بود.

تاریکی موضعی تلویزیون از طریق منوی تنظیمات غیرفعال می‌شود. برای خاموش کردن آن، ابتدا باید از طریق منوی سرویس تلویزیون PC Mode Dimming را غیرفعال کنید و سپس PC Mode را فعال کنید.

توجه داشته باشید که نوع 49 اینچ این تلویزیون دارای لایه “Ultra Viewing Angle” نیست و انتظار داریم زاویه دید آن نیز بدتر شود.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 8.0)

یکنواختی رنگ مشکی در تلویزیون سامسونگ Q80T بسیار عالی است. در کل صفحه کمی ‌سایه دارد و تصویر کلی کمی ‌خاکستری‌تر به نظر می‌رسد. با فعال شدن تاریکی موضعی، پوشانندگی کمتر به چشم می‌خورد، اما باعث می‌شود درزهای نور موجود در سطح صلیب تست بسیار نمایان شوند.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 8.0)

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 9.4)

هندلینگ بازتاب تلویزیون عالی است. روکش ضد انعکاس صفحه نمایش در کاهش شدت نور منعکس کننده عملکرد بسیار خوبی دارد و این امر گزینه ای عالی برای اتاق‌های روشن محسوب می‌شود. این مدل عملکرد بسیار مشابهی با سامسونگ Q80R QLED دارد اما پراکندگی کمتر بازتاب، احتمالاً به دلیل لایه جدید تلویزیون “Ultra Viewing Angle” است.

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 9.4)

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.8)

Q80T دقت رنگی عالی در حالت پیش فرض دارد. فقط اشتباهات جزئی وجود دارد که با چشم غیر مسلح بسیار مشکل است و تعادل رنگ سفید نیز خارق‌العاده است. با این حال، درجه حرارت رنگ کمی ‌به سمت گرم است و گاما به خوبی هدف را دنبال نمی‌کند و باعث می‌شود بیشتر صحنه‌ها روشن‌تر از حد ممکن ظاهر شوند.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.8)

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.6)

پس از کالیبراسیون، دقت رنگ فوق‌العاده است. تعادل رنگ سفید، گاما و درجه حرارت رنگ مناسب از نظر هدف هستند و هر گونه عدم دقت رنگ بدون کمک رنگ سنج قابل توجه نیست.

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.6)

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p مانند دی وی دی بدون هیچ گونه مصنوعات ظاهری است و با سامسونگ Q70R و Q70T سامسونگ یکسان است.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

محتوای 720p مانند محتوای گیرنده دیجیتال به خوبی بالا می‌آید و هیچ نشانه‌ای از مصنوعات ظاهری وجود ندارد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

Q80T هیچ مشکلی در نمایش محتوای 1080p ندارد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

محتوای بومی 4K کاملاً نمایش داده می‌شود.

ورودی 8k (امتیاز 0)

Q80T نمی‌تواند سیگنال 8K را نشان دهد.

پیکسل‌ها

پیکسل‌های Q80T به دلیل لایه ‘Ultra View Angle’ کمی ‌مبهم هستند. با این حال، پیکسل‌های این دستگاه بسیار واضح‌تر از آنچه که ما در Q80R مشاهده کرده بودیم، نشان داده می‌شود که این اجرای جدید این فناوری است.

وسعت رنگ (امتیاز 8.0)

Q80T از وسعت رنگی بسیار خوبی برخوردار است. این مدل پوشش عالی از فضای رنگی DCI P3 دارد که برای بیشتر محتوای HDR استفاده می‌شود. همچنین فضای مناسب و گسترده‌تری نسبت به فضای رنگی Rec 2020 دارد. “فیلم” EOTF در اکثر قسمت‌ها تا حد زیادی روشن است و حالت “بازی” EOTF در بعضی صحنه‌ها کمی ‌تاریک است.

اگر HDR را بسیار کم‌رنگ می‌بینید، می‌توانید روشنایی و کنتراست را روی حداکثر و ST.2084 و همچنین تقویت کنتراست را روی “High” قرار دهید. با استفاده از این تنظیمات، می‌توانید HDR را به طور چشمگیری روشن‌تر کنید.

حجم رنگ (امتیاز 7.8)

حجم رنگ این دستگاه خوب و کمی بهتر از تلویزیون Q80R است، اما به دلیل نسبت کنتراست پایین‌تر، نمی‌تواند رنگ‌های تیره را نیز تولید کند.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 7.9)

عملکرد گرادیان بسیار خوب است. واضح‌ترین نوار (banding) با رنگ سبز است اما در هنگام نمایش نیز نواربندی‌های مناسبی از سایه‌های خاکستری، قرمز و آبی وجود دارد. اگر این مسئله شما را آزار دهد، با فعال کردن نویز در منوی تنظیمات تصویر می‌توانید بیشتر آن را حذف کنید. با این حال، ممکن است باعث از بین رفتن برخی از جزئیات لازم شود.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

مانند اکثر پنل‌های VA، این تلویزیون نیز هیچ نشانه‌ای از حفظ موقتی تصویر ندارد.

خطر ماندگاری تصویر دائمی‌ (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پنل‌های VA دچار ماندگاری تصویر دائمی شوند زیرا پنل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون مانده است.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.6)

Q80T زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد. در پشت اشیاء با سرعت زیاد باید مسیر تاری خیلی کم وجود داشته باشد. با این حال در بعضی از انتقال‌ها، خطای قابل توجهی وجود دارد که هنگام استفاده از ویژگی درون‌یابی حرکتی برای درون یابی تا 120Hz قابل مشاهده است.

زمان پاسخگویی

عدم سوسوزدن (لرزش تصویر) (امتیاز 9.9)

این تلویزیون برای کم نور شدن نور پس زمینه خود از ((Pulse-Width Modulation (PWM) استفاده می‌کند، اما از آنجا که در چنین فرکانس بالایی لرزش دارد، نباید برای بیشتر افراد قابل توجه باشد. در حالت “فیلم”، وقتی وضوح تصویر روی “سفارشی” یا “خودکار” تنظیم شود، فرکانس سوسو‌زدن به 120 هرتز می‌رسد. هنگام استفاده از حالت‌های «دینامیکی»، «استاندارد»، «طبیعی» یا «بازی»، سوسوزدن نیز در 120 هرتز قرار دارد.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 10)

این تلویزیون یک ویژگی درج فریم سیاه اختیاری به نام LED Clear Motion دارد که می‌تواند به کاهش تاری حرکت کمک کند.

فقط فعال کردن وضوح تصویر، فرکانس سوسو‌زدن را به 120 هرتز کاهش می‌دهد و روشن کردن حرکت واضح LED باعث افزایش لرزش به 60Hz می‌شود.

در حالت ‘Game’، سوسو‌زدن همیشه برابر با 120Hz است و فعال کردن LED Clear Motion در تنظیمات Game Motion Plus Settings فرکانس سوسو‌زدن را به 60Hz کاهش می‌دهد.

درون‌یابی حرکتی

Q80T می‌تواند محتوای فریم پایین را تا 120 هرتز درون‌یابی کند و در این مورد بسیار خوب عمل می‌کند. آثار مصنوعی سازی بسیار کمی در محتوای عادی، حتی در صحنه‌های پرهیجان وجود دارد. برای استفاده از آن، شما باید Picture Clarity را روی ‘Custom’ تنظیم کنید، Judder Reduction را روی 10 برای محتوای 30fps قرار دهید و Blur Reduction را برای محتوای 60fps برابر 10 قرار دهید.

پرش تصویر (Stutter) (امتیاز 6.8)

با توجه به زمان واکنش سریع تلویزیون، محتوای فریم کمتر می‌تواند پرش داشته ‌باشد، زیرا هر فریم برای یک دوره طولانی‌تر نگه ‌داشته می‌شود. اگر این مسئله شما را اذیت کند، فعال کردن وضوح تصویر (Picture Clarity) یا LED Clear Motion می‌تواند کمک کند.

لرزش 24p (امتیاز 10)

Q80T می‌تواند لرزش را از همه منابع حذف کند. شما می‌توانید این کار را با تنظیم وضوح تصویر بر روی “سفارشی” انجام دهید و سطح Blur Reduction و Judder Reduction را روی “0” قرار دهید.

توجه داشته باشید که نوع 49 اینچ این تلویزیون به احتمال زیاد قادر به حذف هیچ لرزشی نیست.

نرخ تجدید متغیر (سرعت تازه‌سازی فریم‌ها) (امتیاز 8.2)

این تلویزیون از FreeSync و HDMI Forum’s VRR پشتیبانی می‌کند تا گسستگی صفحه نمایش را هنگام بازی کاهش دهد. هیچ تنظیماتی برای فعال‌سازی این ویژگی آن وجود ندارد، وقتی تلویزیون یک بازی را از دستگاهی که دارای VRR فعال است تشخیص دهد به طور خودکار روشن می‌شود.

هنگام فعال کردن VRR، بازی Motion Plus قابل استفاده نیست. همچنین، هنگام پخش در 1440p یا محتوای 4K بومی با فعال کردن FreeSync، چندین بار متوجه چشمک زدن صفحه سیاه شدیم.

نوع 49 اینچی تلویزیون از پنل 60 هرتز برخوردار است و از هیچ فناوری VRR پشتیبانی نمی‌کند.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 9.2)

Q80T تا زمانی که از حالت «بازی» استفاده می‌کنید، دارای تاخیر ورودی فوق‌العاده ای است. در استفاده از VRR یا Game Motion Plus تاخیر ورودی کمی ‌بالاتر است و حتی پس از آن، هنوز هم بسیار عالی است و باید برای اکثر گیمرهای معمولی خوب باشد.

رزولوشن‌های پشتیبانی ‌شده (امتیاز 9.6)

این تلویزیون از رایج‌ترین رزولوشن‌ها پشتیبانی می‌کند. در تبلیغات گفته شده این تلویزیون دارای 4k@120Hz با کروما 4: 4: 4 و عمق رنگ 10 بیتی در ورودی HDMI 4 آن است. با این حال، ما فقط با استفاده از همان رایانه و تنظیماتی که برای تست Q90R از آن استفاده کرده بودیم، توانستیم آن را برای نمایش تصویری در 4k@60Hz بدست آوریم. به احتمال زیاد به یک منبع HDMI 2.1 احتیاج دارد که در حال حاضر هیچ یک از آنها وجود ندارد.

همه‌ی ورودی‌ها

HDMI: 4
USB: 2
خروجی صدای دیجیتال نوری: 1
تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1
اترنت: 1

همه‌ی ورودی‌ها

مشخصات ورودی

HDR10: دارد

HDR10 +: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3،4)

HDMI 2.1: دارد (HDMI 4)

CEC: دارد

HDCP 2.2: دارد (HDMI 1،2،3،4)

پشتیبانی از Wi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

گذرگاه صوتی

Q80T از eARC پشتیبانی می‌کند که به شما امکان می‌دهد صدایی با کیفیت بالا و فشرده نشده مانند Dolby Atmos را از طریق True HD و از طریق اتصال HDMI ارسال کنید. برای استفاده از آن، eARC HDMI باید روی “خودکار” تنظیم شود و صدا خروجی دیجیتال باید روی “Passthrough” تنظیم شود.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 7.4)


تلویزیون Q80T پاسخ فرکانسی مناسبی دارد. این مدل دارای ویژگی تصحیح اتاق دیجیتال است که می‌تواند صدا را مطابق با آکوستیک اتاق شما تنظیم کند. صدا نسبتاً خوب و متعادل است و مقدار مناسبی از باس وجود دارد، اما از نوع تکان دهنده Room-shaking نمی‌باشد. به نظر می‌رسد گفت و گو واضح است و البته صدای تلویزیون با وجود پمپاژ در مقادیر بالاتر می‌تواند کاملاً بلند باشد.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 7.0)

عملکرد اعوجاج مشکلی ندارد. در سطح متوسط گوش دادن صدا ​​واضح به نظر می‌رسد، اما هنگام بازی در سطوح بالا اعوجاج به مقدار متوسطی وجود دارد.

قابلیت‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8.0)

سیستم عامل Tizen سامسونگ یک پلتفرم عالی ارائه می‌دهد که بسیار قابل استفاده است و بسیار روان اجرا می‌شود.

ممکن است هنگام جابجایی از حالت PC به مسئله دیگری مانند مشکل اندازه تصویر مواجه شوید که باعث می‌شود که تصویر به دلیل بزرگ بودن قطع شود. در این صورت، می‌توانید با مراجعه به تنظیمات اندازه تصویر و با فعال کردن 16:9 و «متناسب با صفحه»، این مسئله را برطرف کنید.

رابط کاربری

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

تبلیغات و محتوای پیشنهادی در صفحه اصلی و همچنین در داخل فروشگاه نرم افزار وجود دارد و متأسفانه نمی‌توان آنها را غیرفعال کرد.

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

فروشگاه اپلیکیشن سامسونگ تعداد زیادی سرویس پخش جریانی در دسترس دارد. اکثر برنامه‌ها بسیار روان اجرا می‌شوند و همچنین می‌توانید از یک دستگاه تلفن همراه محتوا را پخش کنید.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

ریموتی که با Q80T همراه است همانند سایر تلویزیون‌های QLED است. این ریموت دارای چندین میانبر برای سرویس‌های پخش محبوب و دکمه حالت Ambient است که باعث می‌شود تلویزیون شما مانند یک اثر هنری به نظر برسد. همچنین یک میکروفون داخلی برای کنترل صدا از طریق Bixby سامسونگ وجود دارد.

ریموت کنترل

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

کنترل‌های تلویزیون در زیر مارک سامسونگ در مرکز تلویزیون واقع شده است. کنترل از یک دکمه تشکیل شده ‌است که به شما امکان می‌دهد تلویزیون را روشن/خاموش کنید و همچنین کانال‌ها، میزان صدا و ورودی را تغییر دهید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

محتوای ‌درون جعبه

کنترل از راه دور

2 باتری AAA

راهنمای کاربر

محتوای ‌درون جعبه

متفرقه

مصرف برق: 67 وات

مصرف برق (حداکثر): 187 وات

سیستم عامل 1113

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما نوع 55 اینچ (55Q80T) را آزمایش کردیم و در بیشتر قسمتها، انتظار داریم که بررسی ما برای سایز 49 اینچ (49Q80T)، سایز 65 اینچ (65Q80T)، سایز 75 اینچ (75Q80T) و 85 اینچ (85Q80T) معتبر باشد. توجه داشته باشید که نوع 49 اینچ دارای پنل 60 هرتز است، این مدل از هیچ گونه فناوری سرعت تجدید متغیر پشتیبانی نمی‌کند و لایه “Ultra Viewing Angle” سامسونگ را ندارد.

توجه داشته باشید که نسخه اتحادیه اروپا، Q80T متفاوت است. این مدل لایه Ultra Viewing Angle را ندارد و از ویژگی تاریکی موضعی بدتری نیز برخوردار است. Q85T، منحصر به فرد در اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد نزدیکترین مدل به نمونه ای است که ما آزمایش کرده‌ایم.

سامسونگ Q80T در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

سامسونگ Q80T یک تلویزیون عالی برای بیشتر استفاده‌ها است. از آنجایی که سامسونگ ترکیب خود را تغییر داده است، بیشتر به جای Q80R جایگزینی برای Q70R است. در مقایسه با Q70R، Q80T به طور کلی عملکرد بهتری دارد، زیرا از زمان واکنش سریع‌تر، دقت رنگ بهتر و زاویه دید آن به دلیل لایه «Ultra Viewing Angle» به طور قابل توجهی بهتر است. با این حال، نسبت کنتراست بومی ‌کمتری دارد، در نتیجه سیاهی‌ها در بعضی صحنه‌ها کمی خاکستری به نظر می‌رسند.

سامسونگ Q80T در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
بالا چپ ال‌جی SM9500، پایین چپ سامسونگ Q80R، وسط سامسونگ Q80T، بالا راست سامسونگ Q70R، پایین راست: سونی X9500G

سامسونگ Q70T QLED

سامسونگ Q80T یک تلویزیون به طور قابل توجهی بهتر از Q70T برای اکثر استفاده‌ها است. Q80T از ویژگی‌های تاریکی موضعی برخوردار است، و می‌تواند در محتوای HDR روشن‌تر شود و از زاویه دید بسیار گسترده‌تری برخوردار است. Q80T همچنین از دقت رنگی بهتر و زمان واکنش سریعتر برخوردار است، اما به دلیل لایه ‘Ultra View Angle’، نسبت کنتراست آن بسیار پایین تر از Q70T است و باعث می‌شود رنگ‌های سیاه کمی ‌خاکستری‌تر به نظر برسند.

سامسونگ Q80R QLED

سامسونگ Q80T و سامسونگ Q80R از بسیاری جهات تلویزیون‌های بسیار مشابهی هستند. Q80R می‌تواند در محتوای HDR بسیار روشن‌تر باشد، تاریکی موضعی آن عملکرد بهتری دارد و از نسبت کنتراست بالاتری برخوردار است. از طرف دیگر، Q80T از دقت رنگی بهتر، زمان واکنش سریع‌تر و همچنین تاخیر ورودی کمتری برخوردار است که خبر خوبی برای گیمرها است. هر دو تلویزیون دارای سرعت تازه‌سازی 120 هرتزی هستند و از VRR پشتیبانی می‌کنند تا در هنگام بازی گسستگی صفحه را کاهش دهد.

سامسونگ Q70R QLED

در کل، سامسونگ Q80T از Q70R بهتر است. Q80T از زمان واکنش سریعتر، دقت رنگی بهتر و زاویه دید بسیار وسیع‌تری برخوردار است زیرا Q70R لایه «Ultra View Angle» را نداشت. انعکاس نور نیز در Q80T به طور قابل توجهی بهتر است، اما Q70R از کنتراست بومی ‌بالاتر و همچنین یکنواختی بهتری در رنگ سیاه برخوردار است.

سونی X9500G

در اکثر موارد، سامسونگ Q80T QLED عملکرد بهتری نسبت به سونی X9500G دارد. Q80T زمان واکنش سریع‌تری دارد و منجر به تاری کمتری در حرکت می‌شود و علاوه بر داشتن پشتیبانی VRR دارای تاخیر ورودی کمتری نیز است. با این حال، X9500G از حداکثر روشنایی بسیار بالاتری برخوردار است، عملکرد گرادیان بهتری نیز دارد و دقت رنگ پیش‌فرض آن نیز بهتر است.

ویژگی تلویزیون Q80T تلویزیون Q70T تلویزیون CX تلویزیون X9500G
طراحی 8.8 7.7 9.3 8.3
کیفیت تصویر 8.1 7.6 8.6 8.1
زمان پاسخگویی 8.6 6.9 9.9 8.4
ورودی‌ها 9.2 9.1 8.9 8.2
کیفیت صدا 7.3 7.0 7.5 5.8
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 8.2 8.1
نمایش فیلم 8.1 7.2 9.3 8.3
نمایش‌های تلویزیونی 8.4 7.7 8.2 8.2
محتوای ورزشی 8.4 7.4 8.6 7.8
بازی‌های ویدیویی 8.8 8.1 9.1 7.8
فیلم‌های HDR 7.9 7.1 8.7 8.2
بازی‌های HDR 8.5 7.7 8.8 7.6
مانیتور PC 8.7 7.7 8.6 7.7

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

۵ نظر

  1. سلام چطوری q80t مونتاژ اسلواکی فارسی سازی کنم

  2. ببخشید من میخواستم بدونم مدل۶۵ Q80t این دو ویژگی کاربردی AALM و HGIG را دارد یا خیر؟؟؟؟ممنون

    • سلام
      این تلویزیون از AALM پشتیبانی می‌کند اما اطلاعاتی از HGIG در دسترس نیست. هرچند که گفته میشه بسیاری از تلویزیون های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سامسونگ از این فناوری پشتیبانی می‌کنند.

  3. سلام بین q80t سایز ۵۵ و x9000h سایز ۵۵ برای گیم و فیلم کدوم رو پیشنهاد میکنید؟ ممنون از شما و سایت عالیتون

    • مسعود رسولی

      تلویزیون ۵۵Q80T انتخاب مناسب‌تری برای بازی است. این تلویزیون از زمان پاسخگویی و تاخیر ورودی کمتری برخوردار است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *