نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q70R

سامسونگ Q70R یک تلویزیون 4K بی‌نظیر از خط تولید مدل‌های QLED سال 2019 ‌‌است. این تلویزیون از پنل VA بهره می‌برد که از کنتراست بالا، یکنواختی سیاه عالی و همچنین روشنایی چشمگیری برخوردار می‌باشد؛ این ویژگی مطلوب تلویزیون سامسونگ را برای هر دو اتاق‌های روشن و تاریک به گزینه‌ای مناسب تبدیل کرده است، همچنین نورهای تاریک موضعی با ارایش کامل و گستره رنگ وسیع را نمایش می‌دهد، که منجر به تولید رنگ‌های اشباع و زنده می شود، همچنین به نمایش گذاشتن جزئیات تصویرها در محتوای HDR کمک شایانی می‌کند. هندلینگ حرکت آن بسیار عالی است، که دارای نرخ تازه سازی native در فرکانس 120 هرتز و زمان پاسخگویی کم می‌باشد، به این ترتیب از ویژگی اختیاری درج فریم مشکی برای افزودن بیشتر تاری استفاده نمی‌کند. علاوه بر این، این نرم افزار از فناوری متغیر سرعت تازه سازی فریم‌ها FreeSync AMD برای تجربه بازی تقریباً بدون گسستگی استفاده می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70R
امتیاز کلی:
کنتراست 9.4
تاریکی موضعی (Local Dimming) 7.0
حداکثر روشنایی SDR 8.3
حداکثر روشنایی HDR 7.7
زاویه دید 5.3
یکنواختی رنگ مشکی 9.2
بازتاب نور 7.4
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 8.1
لرزش و سوسو 7.5
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 8.6
برنامه‌های تلویزیون 7.7
محتوای ورزشی 7.6
بازی‌های ویدیویی 8.5
فیلم‌های HDR 8.3
بازی‌های HDR 8.4
مانیتور PC 7.9

تاخیر بسیار کم در ورودی.

هندلینگ عالی.

می‌تواند سیاهی‌های عمیق و یکنواخت را در یک اتاق تاریک به نمایش بگذارد.

زاویه دید گسترده‌ای برای تصاویر در حال پخش ندارد.

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.1)

Samsung Q70R یک تلویزیون عالی برای استفاده ترکیبی است. این محصول می‌تواند کیفیت عالی تصویر، با رنگ‌های اشباع شده و کنترل حرکتی استثنایی را ارائه دهد. طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و حداکثر روشنایی باعث برجسته شدن جزئیات تصویر در محتوای pop HDR می‌شود و تاخیر کم ورودی و پشتیبانی FreeSync مطمئناً بیشتر گیمرها را راضی می‌کند. پنل‌های VA از زاویه دید کمی بهره می‌برند. این مدل در هر دو اتاق تاریک و روشن عملکرد خوبی دارد‌، زیرا تلویزیون قادر به نمایش سیاهی‌های عمیق و یکنواخت است‌، و همچنین دارای بازتاب بسیار خوبی می‌باشد. در کل‌، این مدل برای هر نوع استفاده‌ای عملکرد ایده آلی را اعمال می‌کند.

نمایش فیلم (امتیاز 8.6)

تلویزیون Q70R تجربه تماشای فیلم بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. این مدل می‌تواند به لطف نسبت کنتراست بالا و پشتیبانی از تاریکی موضعی‌، رنگ سیاه عمیق را به نمایش بگذارد. این مدل قابلیت حذف لرزش 24p را از هر منبع دارا می‌باشد‌، اگرچه این مدل زمان پاسخگویی سریعی دارد‌، اما شما پرش زیادی را متوجه نمی‌شوید. این مدل قابلیت اعمال جابجایی حرکتی تا 120 هرتز را دارد که طرفداران ملایم کردن تصویر(opera soap effect) را راضی نگه می‌دارد.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 7.7)

این مدل یک تلویزیون بسیار خوب برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی است. Q70R می‌تواند به خوبی انعکاس را کنترل کند تا تصویر آن نسبتاً روشن شود. این ویژگی تلویزیون را برای یک اتاق روشن مناسب می‌کند. متأسفانه‌، زوایای دید ضعیف هستند و شما باید مستقیم در جلو بنشینید تا از دقیق‌ترین تصویر ممکن لذت ببرید. این مدل محتوای ورودی از کابل را به خوبی ارتقا می‌بخشد و از ویژگی‌های هوشمند بسیار خوبی برای کمک به شما در یافتن کانال دلخواه‌تان برخوردار است.

محتوای ورزشی (امتیاز 7.6)

اگر از تماشای ورزش لذت می‌برید‌، سامسونگ Q70R تلویزیون مناسبی برای شماست. این مدل زمان پاسخگویی بسیار سریعی دارد و تصویر فقط با یک دنباله تاری بسیار کوچک در پشت اشیاء سریع، موج دار می‌شود (می‌شکند). این مدل می‌تواند متناسب با تصویر روشن شود و مناسب برای یک اتاق روشن باشد. متأسفانه‌، زاویه دید ضعیف است و اگر مایل به تماشای بازی بزرگ با گروهی از دوستان هستید‌، این مدل انتخاب مناسبی نیست‌، زیرا کسانی که در کناره‌ها نشسته اند‌، تصویری همانند آنهایی که مستقیم در جلو نشسته‌اند نخواهند داشت.

بازی‌های ویدئویی (امتیاز 8.5)

سامسونگ Q70R برای بازی‌های ویدیویی بسیار عالی است. زمان پاسخگویی کم و سرعت تازه سازی بالا‌، با کمترین میزان تاری، تصویر را شفاف نگه می‌دارد. در حالی که ویژگی‌های خاص بازی مانند FreeSync تجربه بازی تقریباً بدون گسستگی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این تلویزیون همچنین دارای یک حالت بازی خودکار است که می‌تواند یک بازی را از کنسول سازگار اجرا کند. برای تأخیر کمتر ورودی به حالت خودکار مخصوص بازی در می‌آید.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.3)

Q70R برای فیلم‌های HDR بسیار عالی است. این مدل تلویزیون در نمایش طیف گسترده‌ای از وسعت رنگ، داشتن نسبت روشنایی و کنتراست بالا توانایی چشمگیری دارد‌ که محتوای HDR‌ را با رنگ‌های واضح‌، اشباع شده وجزئیات تصویر در معرض دید شما قرار می‌دهد. متأسفانه‌، اگرچه این تلویزیون از HDR 10‌، 10+ HDR و HLG پشتیبانی می‌کند‌، اما از ویژگی Dolby Vision بی بهره می‌باشد.

بازی HDR (امتیاز 8.4)

سامسونگ Q70R یک تلویزیون عالی برای بازی‌های HDR است. در حالت HDR از تاخیر ورودی بسیار کمی برخوردار است و بسیار سریع واکنش مناسب نشان می‌دهد. این مدل زمان پاسخگویی سریع دارد که محتوای سریع حرکتی را با حداقل دنباله تاری نشان می‌دهد. این تلویزیون در ارائه محتوای HDR به لطف ویژگی سیاهی‌های یکنواخت عمیق، وجود طیف گسترده‌ای از وسعت رنگ و حداکثر روشنایی عالی برای HDR که باعث برجسته شدن تصاویر می‌شود بسیار عالی است. بازی کردن در بازی‌های HDR Q70R یک تجربه به یاد ماندنی می‌باشد.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 7.9)

Q70R یک انتخاب عالی برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است. تلویزیون از تاخیر ورودی خیلی کم برخوردار است و می‌تواند Chroma 4: 4: 4 را مناسب نمایش دهد. از آنجا که این تلویزیون از پنل VA استفاده می‌کند، هیچ گونه خطر پیکسل سوختگی دائمی که رابط کاربری همیشه در نقطه یکسان باشد نیز وجود ندارد. اگر رایانه شما دارای کارت گرافیک AMD است، می‌توانید هنگام بازی از FreeSync استفاده کنید.

موقعیت در بازار

سامسونگ Q70R یک تلویزیون میان رده می‌باشد‌ که پایین‌تر از Q8FN سامسونگ مدل محبوب سال گذشته است. این مدل در خط تولید سامسونگ‌های مدل 2019‌، بین سامسونگ Q80R و Q60R قرار دارد. ما انتظار داریم رقیبان اصلی Q70R در سال جاری سونی X9500G‌، ال‌جی SM9000 و ویزیو P Series Quantum 2019 می‌باشند.

طراحی

استایل (امتیاز 9.0)

سامسونگ Q70R از طراحی عالی برخوردار و بسیار شبیه به Q8FN سال گذشته است. این مدل ازپایه معمولی سامسونگ که از تلویزیون پشتیبانی می‌کند بهره می‌برد. اما به میز بزرگتری که دارای پهنایی به اندازه تلویزیون باشد نیز احتیاج دارد. قسمت پشتی تلویزیون از پلاستیک مرغوب ساخته شده است. مشابه تلویزیون‌های پیشین سامسونگ‌، تراک‌های راهنما برای مدیریت کابل را شامل می‌شود. پنل پشتی آن از قسمتی مخصوص بهره می‌برد که امکان رد شدن کابل را فراهم می‌سازد. برخلاف سال گذشته سامسونگ Q7FN‌، Q70R با جعبه One Connect عرضه نمی‌شود. کیفیت ساخت بسیار عالی دارد و رضایت شما را به خود جذب می‌کند.

پایه

پایه‌ها (Stand) از تلویزیون به خوبی پشتیبانی می‌کنند و فقط اجازه تکان‌های کوچک را به تلویزیون می‌دهند. (stand) تقریباً به اندازه تلویزیون گسترده است و برای ثبات آن به یک میز بزرگ نیاز دارید.

نمای پشتی

قسمت پشتی Q70R از پلاستیک با کیفیت برخوردار می‌باشد. این سیستم دارای کابل مدیریت داخلی است که کابل‌ها را از طریق پایه‌ها هدایت می‌کند‌ و نصب را تمیز نگه می‌دارد. ورودی‌ها به صورت یک طرفه و در روبرو هستند و دارای برچسب(جایگاه) خوبی می‌باشند، اما اگر تلویزیون روی دیوار نصب شود، رسیدن به آنها دشوار می‌شود.

پشت تلویزیون Q70R

فریم اطراف نمایشگر

فریم اطراف نمایشگر بسیار نازک و مناسب به نظر می‌رسند.

ضخامت

ضخامت

تلویزیون نسبتاً نازک است و هنگام نصب بر روی دیوار برجستگی ندارد. با این وجود‌، از براکت‌های دیواری بدون فاصله (No Gap) مانند نمونه Q90R پشتیبانی نمی‌کند.

کیفیت ساخت (امتیاز 8.5)

کیفیت ساخت Q70R بسیار عالی است. این محصول از پلاستیک مرغوب ساخته شده و بدنه محکمی دارد. مقداری انعطاف در محل اتصال پشت به لبه‌ها وجود دارد‌، اما این مسئله مهمی نیست و مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 9.4)

سامسونگ Q70R یکی از بالاترین نسبت‌های کنتراست بومی را که ما در بین تلویزیون‌های LED اندازه گیری کرده‌ایم را داراست و به این وسیله امکان نمایش رنگ عمیق سیاه را در اتاق تاریک می‌دهد.

تست‌های نسبت کنتراست ما با غیرفعال کننده‌های تاریکی موضعی انجام شده است‌، که می‌توان با غیرفعال کردن حالت PC Mimming ابتدا از طریق فهرست خدمات تلویزیون و سپس فعال کردن حالت PC آن را انجام داد. توجه داشته باشید که ما این کار را فقط برای اندازه گیری‌های خود انجام دادیم و به طور معمول توصیه نمی‌کنیم نور موضعی را در این تلویزیون غیرفعال کنید.

تاریکی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 7.0)

Q70R تاریکی موضعی با آرایش کامل را داراست و عملکرد مناسبی دارد. در حالی که انتقال تصویر از یک منطقه به منطقه دیگر به راحتی انجام می‌شود‌، تلویزیون تمایل به شکستن برخی از جزئیات کوچکتر را دارد و در هنگام وجود اشیاء با سرعت زیاد‌، در حفظ کیفیت تصویر با مشکل روبه رو می‌شود، همچنین زیرنویس‌ها تمایل به ایجاد تغییر در روشنایی را دارند که تا حدودی باعث حواس پرتی می‌شود.

متأسفانه‌، تاریکی موضعی از طریق منوی تنظیمات عادی کاملاً غیرفعال نمی‌شود. برای خاموش کردن آن‌، ابتدا PC Mode Dimming را از طریق منوی سرویس تلویزیون غیرفعال و سپس حالت PC را فعال کردیم.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.3)

بروز رسانی 08/02/2019: ما Q70R را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کرده‌ایم و میزان حداکثر روشنایی SDR کمی افزایش یافته است.

حداکثر روشنایی SDR فوق العاده است. این تلویزیون به راحتی می‌تواند در یک اتاق روشن عملکرد مطلوبی را اعمال کند. متأسفانه این مدل به اندازه سونی X9500G یا سامسونگ Q8FN روشن نیست‌، اما از سامسونگ Q60R روشن‌تر است.

تاریکی موضعی Q70R متفاوت از مدلهای QLED سال گذشته سامسونگ عمل می‌کند‌، همانطور که در کادر تاریکی موضعی توضیح داده شده است. این عامل ممکن است باعث می‌شود پنجره 25٪ روشن‌تر و غیر معمول باشد. همچنین در تست صحنه واقعی ما، کل صحنه به جز قسمتهای روشن که تقویت شده بودند تاریک شد، البته ممکن است به دلیل عملکرد متفاوت تاریکی موضعی باشد.

میزان حداکثر روشنایی را بعد از کالیبراسیون‌، با استفاده از حالت تصویر ” فیلم” و تون رنگ “Warm 2″‌، با تاریکی موضعی روی “High” اندازه گیری کردیم که ممکن است حالت‌های مختلف تصویر و رنگ روشن‌تر باشند.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 7.7)

بروزرسانی 08/02/2019: ما Q70R را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کرده‌ایم و اندازه گیری‌ها و نمرات خود را به روز کردیم. حداکثر روشنایی HDR این مدل کمی افزایش یافته است.

حداکثر روشنایی HDR بسیار خوب و شبیه به سامسونگ Q8FN است. این تلویزیون به اندازه مدل سونی X9500G خوب عمل نمی‌کند، اما با این وجود‌، Q70R محتوای HDR را با جزئیات تصویر ارائه می‌دهد.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 7.1)

یکنواختی خاکستری این مدل مناسب است. گوشه‌های آن کمی تیره‌تر هستند و باعث ایجاد اثر ‘vignetting’ (وینیتینگ) می‌شود.‌ برخی از جلوه‌های کثیف صفحه نمایش (Dirty Screen) در مرکز صفحه وجود دارد که ممکن است موجب حواس پرتی طرفداران نمایش‌های ورزشی شود.

در صحنه‌های تاریک‌تر‌، یکنواختی بسیار بهتر است‌، اما به خوبی Q90R نیست.

زاویه دید (امتیاز 5.3)

زوایای دید Q70R همانطور که برای تلویزیون با پانل VA انتظار می‌رود ناامید کننده هستند. عملکرد آن همانند Q8FN سامسونگ مدل سال گذشته ضعیف است. به محض جابجایی گاما و بالا آمدن سطح سیاه‌، تصویر دقت خود را از دست می‌دهد. در زاویه‌های کمی گسترده‌تر‌، رنگ‌ها تغییر کرده و رنگ اصلی خود را از دست می‌دهند. اگر از کناره به مشاهده تصاویر بپردازید محتوای بی کیفیتی را مشاهده خواهید کرد. این تلویزیون برای اتاق‌هایی با چیدمان گسترده صندلی گزینه مناسبی نیست.

یکنواختی رنگ سیاه (امتیاز 9.2)

سامسونگ Q70R از یکنواختی عالی در رنگ مشکی برخوردار است. در تصویر یکنواختی سیاه هیچ سایه‌ای در گوشه و کنارها به چشم نمی‌خورد، تقریباً هیچ درخششی در اطراف تصویر یکنواختی سیاه با تاریکی موضعی وجود ندارد. این عملکرد نسبت به Q8FN مدل سال گذشته بهبود قابل توجهی کرده است.

متأسفانه درست مانند سامسونگ Q90R‌، تاریکی موضعی تلویزیون با استفاده از منوی تنظیمات معمولی کاملاً غیرفعال نمی شود. برای اندازه گیری یکنواختی سیاه بومی‌، مجبور شدیم PC Mode Dimming را در منوی سرویس تلویزیون غیرفعال کنیم و سپس PC Mode را فعال کنیم.

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 7.4)

Q70R از انعکاس بسیار خوبی برخوردار است. این مدل دارای یک صفحه نمایش نیمه براق است که می‌تواند بازتاب را کاهش دهد متأسفانه‌، در مقایسه با Q8FN‌، این مدل عملکرد چندان مناسبی ندارد. در بیشتر اتاق‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، اما اگر یک اتاق با پنجره‌های زیادی دارید‌، بازتاب‌های روی صفحه تلویزیون ممکن است آزار دهنده باشد.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 7.9)

دقت رنگ از پیش فعال شده Q70R بسیار مناسب است. در برخی از نقاط عدم دقت در رنگ‌های سرد وجود دارد‌، اما اکثر مردم نمی‌توانند متوجه آن شوند. تعادل رنگ سفید نسبتاً دقیق است و دمای رنگ نزدیک به هدف 6500K است. گاما در بیشتر قسمت‌ها از منحنی پیروی می‌کند‌، اما بعضی از صحنه‌ها ممکن است کمی تاریک‌تر به نظر برسند.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 7.9)

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.2)

بروزرسانی 10/31/2019: متأسفانه‌، به نظر می‌رسد Q70R با عملکرد خودکار کالیبراسیون سازگار نیست.

این مدل بعد از کالیبراسیون‌، دقت بسیار خوبی را داراست. بالانس نور سفید DE به شدت کاهش می‌یابد‌، و رنگ dE آنقدر کم است که حتی علاقه مندان برای تشخیص نادرستی‌های باقی مانده به رنگ سنج نیاز دارند. گاما همچنان به خوبی منحنی را دنبال می‌کند‌، اما برخی از صحنه‌ها با روشنایی متوسط ​​همچنان تاریک‌تر به نظر می‌رسند. سرانجام‌، دمای رنگ کمی گرمتر از هدف 6500K است که به سختی متوجه آن می‌شوید.

 پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.2)

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p‌، مانند دی‌وی‌دی‌ها‌، به خوبی کار می‌کنند‌، بدون آنکه مصنوعات ظاهری قابل توجهی داشته باشد.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

محتوای 720p مانند محتویات گیرنده‌ی دیجیتال، در سامسونگ Q70R به خوبی عمل می‌کند. هیچ اثر پیمایش مصنوعی و یا نرم ‌شدن بیش از حد تصویر قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

ورودی 1080p‌، مانند محتوای پخش‌کننده Blu-ray یا یک کنسول بازی غیر 4K خوب به نظر می‌رسد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

محتوای بومی 4K کاملاً بدون مشکل نمایش داده می‌شود.

ورودی 8K (امتیاز 0)

از سیگنال 8K پشتیبانی نمی‌کند.

وسعت رنگ (امتیاز8.0)

سامسونگ Q70R می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را به نمایش بگذارد که از نظر محتوای HDR بسیار عالی است اما به اندازه Q8FN مدل سال گذشته مناسب نیست، البته این مدل کمی بهتر از Q60R عمل می‌کند.

‘Movie’ EOTF محرک ورودی را از نزدیک دنبال می‌کند تا زمانی که در نزدیکی حداکثر روشنایی، تلویزیون شروع به خاموش شدن کند. در حالت «بازی»‌، صحنه‌های HDR کمی تاریک‌تر هستند.

در بررسی Q9FN‌، مشاهده کردیم که برای روشنایی پایین‌تر از زیرساخت‌های HDR (مانند 1000 نیت) تلویزیون صحنه‌هایی تولید می‌کند که روشن‌تر از آنچه در نظر گرفته‌شده است هستند. این ویژگی infoframe 1000 nits برای تلویزیون است که امکان مشاهده تصویر کمی روشن‌تر را به کاربر می‌دهد.

حجم رنگ (امتیاز 7.2)

حجم رنگ در Q70R مناسب است‌، اما بدتر از Q8FN به نظر می‌آید. مانند اکثر تلویزیون‌های LED‌، Q70R نمی تواند رنگ سرد بسیار روشن ایجاد کند‌، اما در غیر این صورت‌، می‌تواند رنگ‌های روشن و تیره‌ای را در اکثر حجم‌های آن‌ها ایجاد نماید.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 7.7)

این مدل در کل دارای هندلینگ با شیب مناسبی است. برخی از نواربندی‌های مناسب در همه‌ی سایه‌های تیره قابل مشاهده هستند‌، اما برای اشخاص‌، زیاد قابل توجه نمی‌باشند. اگر نواربندی شما را اذیت می‌کند‌، Digital Clean View را روی “Auto” تنظیم کنید که بخش بزرگی از آن را از بین می‌برید، اما این عمل می‌تواند باعث از بین رفتن جزئیات خوب در بعضی صحنه‌ها شود. تنظیم Digital Clean View روی “کم” کارآمد به نظر نمی‌رسد.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

هیچ نشانه‌ای از نگهداری موقت تصویر وجود ندارد‌، که این ویژگی در پانل‌های VA معمولی است.

خطر سوختگی دائمی (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پانل‌های VA دچار پیکسل سوختگی دائمی شوند‌ و به نظر می‌رسد پانل VA در آزمایش طولانی مدت ما موفق است.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.1)

سامسونگ Q70R از نظر زمان پاسخگویی عالی‌، فقط کمی آهسته‌تر از Q90R‌ و بسیار شبیه به مدل Q8FN عمل می‌کند. در پشت حرکت سریع اشیاء فقط یک دنباله تاری بسیار کوچک وجود دارد. انتقال 20-0% دارای سطح گسترده‌ای است که می‌تواند هاله‌ی نورانی در صحنه‌های واقعاً تاریک ایجاد کند‌، اما در غیر این صورت مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

زمان پاسخگویی (امتیاز 8.1)

عدم سوسوزدن آزادانه (لرزش تصویر) (امتیاز 9.9)

Q70R از ویژگی کم نور PWM برای کم شدن نور پس زمینه استفاده می‌کند. اگرچه سوسو‌زدن (لرزش تصویر) همیشه وجود دارد‌، اما آن را احساس نخواهید کرد، زیرا فرکانس سوسو‌زدن در 960 هرتز بسیار زیاد است.

هنگامی که تلویزیون در حالت ‘Movie’ است و Auto Motion Plus غیرفعال است‌، تلویزیون دارای فرکانس سوسو‌زدن 960 هرتز می‌باشد. با این حال‌، فرکانس لرزش تصویر به محض تنظیم خودکار حرکت، علاوه بر “Custom” یا “Auto” به 120 هرتز تغییر می‌کند. البته این عملکرد حتی اگر در حالت “Movie” باقی بمانید نیز اعمال می‌شود، همچنین‌ در حالت‌های ‘Standard’ و ‘Game’‌، سوسوزدن همیشه سرعت 120Hz است‌، که مشابه Q90R و Q900R می‌باشد.

درج فریم سیاه (امتیاز 10)

این تلویزیون دارای یک ویژگی عالی برای قرار دادن فریم سیاه است که می‌تواند با کاهش فرکانس سوسوزدن به حداقل 60 هرتز‌، به شکستن تصویر کمک کند. فعال کردن Auto Motion Plus به طور خودکار سوسوزدن را به 120 هرتز تغییر می‌دهد و تنظیم Clear Motion LED روی “روشن” اعمال می‌کند و فرکانس سوسوزدن را نیز به 60 هرتز کاهش می‌دهد.

وقتی در حالت «بازی» هستید‌، فرکانس لرزش تصویر همیشه 120Hz است. اگر می‌خواهید تصویر را حتی واضح‌تر کنید‌، پس LED Clear Motion را در Game Motion Plus فعال کنید‌، و این فرکانس لرزش تصویر را به 60 هرتز تغییر می‌دهد.

درون یابی حرکتی

سامسونگ Q70R می‌تواند محتوای فریم پایین‌تر را تا 120 هرتز وارد کند. برای فعال کردن درون‌یابی حرکت‌، باید Auto Motion Plus را فعال کرده و گزینه‌های موجود را تنظیم کنید.

توجه داشته باشید که‌، مانند بسیاری از تلویزیون‌های سامسونگ‌، تنظیم خودکار حرکت بر روی “سفارشی” به سادگی‌، سوسو زدن نور پس زمینه را به 120 هرتز تغییر می‌دهد.

پرش تصویر (Stutter) (امتیاز 7.5)

Q70R به دلیل زمان پاسخ بسیار سریع، پرش تصویر کمی دارد. این موضوع با فیلم‌های 24p قابل مشاهده است. اگر این مسئله موجب آزار و اذیت شما می‌شود، درون یابی حرکتی یا BFI می‌تواند به کاهش پرش تصویر دریافتی کمک شایانی کند.

لرزش 24p (امتیاز 10)

سامسونگ Q70R بدون در نظر گرفتن منبع‌، می‌تواند محتوای 24p را بدون لرزش نمایش دهد.

نرخ تجدید متغیر (امتیاز 8.2)

بروزرسانی 12/17/2019: نقصان در راهی که ما برای سازگاری G-SYNC با تلویزیون آزمایش می‌کردیم‌، کشف شد. ما این نقص را اصلاح کرده‌ایم و تلویزیون‌های سامسونگ و ال جی 2019 را دوباره آزمایش کرده‌ایم و دریافتیم که سامسونگ Q70R به درستی با درایورهای فعلی Adaptive Sync NVIDIA صحیح کار نمی کند.

این تلویزیون دارای نرخ تازه سازی بومی 120 هرتز است. دقیقاً مانند همه تلویزیون‌های برتر سامسونگ از سال 2018‌، این فناوری از نرخ تجدید متغیر FreeSync پشتیبانی می‌کند و می‌تواند به شرط داشتن کارت AMD سازگار یا Xbox One‌، تجربه بازی بدون گسستگی را برای شما ایجاد کند. دامنه VRR در 1080p و 1440p یکسان و بسیار عالی است. با این حال در 4K، دامنه باریک‌تر است‌، زیرا تلویزیون فقط از 4k @ 60Hz پشتیبانی می‌کند.

ما تلویزیون را در حالت “بازی” آزمایش کردیم و برای بدست آوردن وسیع‌ترین محدوده ممکن از مجموعه FreeSync در “Ultimate” استفاده کردیم.

توجه: مدل 49 اینچی از FreeSync پشتیبانی نمی‌کند و دارای پنل 60 هرتز است.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 8.7)

بروزرسانی 08/02/2019: ما تلویزیون را با جدیدترین سیستم عامل مجدداً مورد آزمایش قرار داده‌ایم و شماره‌ها و نمرات خود را به روز کردیم که تاخیر ورودی با اندکی در برد کاهش یافته ‌است. هنگامی که سیگنال 1080p یا 1440p با سرعت 120Hz ارسال می‌شود‌، تلویزیون دیگر از فریم استفاده نمی‌کند.

تاخیر بسیار کم در ورودی عالی است. تاخیر ورودی بسیار شبیه به تاخیر ورودی درهر دو مدل Q90R و Q60R است. تلویزیون تقریباً بلافاصله نسبت به اقدامات شما واکنش نشان می‌دهد‌، که بهترین نتیجه را برای گیمرها اعمال می‌کند. برای بدست آوردن کمترین تاخیر د رورودی‌، باید تلویزیون را روی “حالت بازی” تنظیم کنید. با این حال‌، هنگامی که در “حالت PC” هستید‌، بدون نیاز به تنظیم تلویزیون در حالت “بازی”‌، تاخیر ورودی کمی را مشاهده می‌کنید. برای نمایش مناسب chroma 4: 4: 4 باید تلویزیون را روی “حالت PC” تنظیم کنید.

در “حالت بازی”‌، می‌توانید از طریق منوی Game Motion Plus درون یابی حرکتی را فعال کنید. وقتی با نرخ 60 فریم بر ثانیه درونیابی می کند تاخیر ورودی 39.3 میلی‌ثانیه و با نرخ 120 فریم ثانیه 45.7 میلی‌ثانیه است

رزولوشن‌های پشتیبانی ‌شده (امتیاز 9.6)

بروزرسانی 08/02/2019: ما تلویزیون را با جدیدترین سیستم عامل دوباره آزمایش کرده‌ایم و اکنون قادر به نمایش 1080p و 1440p در 120Hz بدون پرش قاب تصویر در حالت PC است.

تلویزیون از رایج‌ترین رزولوشن‌ها پشتیبانی می‌کند. برای نمایش مناسب chroma 4: 4: 4‌، باید تلویزیون را روی “حالت PC” تنظیم کنید.

بروزرسانی 05/10/2019: این مدل حتی در حالت PC 4: 4: 4 محتوای 1440p در 120Hz را مناسب نشان نمی‌دهد.

همه‌ی ورودی‌های تلویزیون Q70R

HDMI: 4

USB: 2

خروجی صدای دیجیتال نوری : 1

تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1

اترنت: 1

همه‌ی ورودی‌های تلویزیون Q70R

مشخصات ورودی

HDR10: دارد

HDR10 +: دارد

HLG: دارد

پهنای‌باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3،4)

CEC: دارد

HDCP 2.2: دارد (HDMI 1،2،3،4)

پشتیبانی از Wi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز‌، 5 گیگاهرتز)

درست مانند Q90R و تلویزیون‌های 2018‌ سامسونگ مدل Q70R از گذرگاه DTS و eARC پشتیبانی نمی‌کند. البته احتمالاً گذرگاه Atmos ضعیف از منابع Dolby Digital Plus مانند برنامه بومی Netflix پشتیبانی می‌کند‌، زیرا گزینه Atmos در تنظیمات آن وجود دارد.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 6.5)

پاسخ فرکانسی این مدل مناسب است. LFE (پسوند فرکانس پایین) در حدود 71 هرتز است‌، که مشکلی ایجاد نمی‌کند. این بدان معناست که تلویزیون مقداری صدای ضرب برای باس خود خواهد‌داشت‌، اما هیچ غرش و صدای ناخوشایندی را ایجاد نخواهد‌کرد. پاسخ بالاتر از LFE تلویزیون به خوبی متعادل است و در نتیجه گفتگو واضح و قابل درک خواهد بود. سرانجام‌، صدای این تلویزیون به‌طور منطقی بلند می‌شود‌، اما ممکن است برای محیط‌های بزرگ و پر سر و صدا به اندازه کافی بلند نباشد.

ما Q70R را با فعال کردن ویژگی Adaptive Sound تست کردیم اما Adaptive Volume غیرفعال شد، زیرا حداکثر حجم را به شدت محدود کرد. اگر متوجه شوید که تبلیغات باصدای بالاتری نسبت به مطالبی که مشاهده می‌کنید اجرا می‌شود این ویژگی می‌تواند مفید باشد.

تحریف (اعوجاج) (امتیاز 6.2)

عملکرد اعوجاج این مدل متوسط است. تلویزیون مقادیر نسبتاً کمی تحریف ایجاد می‌کند. مانند اکثر تلویزیون‌ها‌، THD (مجموع اعوجاج هارمونیک) با میزان صدا بالا می‌رود‌، اما مانع از پخش مصنوعات بسیار گیج‌کننده صدا می‌شوند‌، که از مزیت‌های خوب آن به شمار می‌آید.

‌ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8.0)

Q70R بر روی سیستم عامل Tizen سامسونگ اجرا می‌شود. استفاده از آن آسان و به صورت یکنواخت اجرا می‌شود. با این حال، این مدل دارای همان مشکلی است که ما در Q60R و Q90R مشاهده کردیم. اگر هنگام تعویض ورودی از ورودی به غیر از ورودی کامپیوتر استفاده کنید باعث قطعی برخی عناصر بر روی صفحه نمایش می‌شوند. برای رفع آن‌، (بدون تغییر در هر چیزی) به سادگی به تنظیمات اندازه تصویر بروید.

تبلیغات رایگان (امتیاز0)

Q70R مانند تمام تلویزیون‌های سامسونگ که تاکنون آزمایش کرده‌ایم‌، دارای تبلیغات و محتوای پیشنهادی در Smart Hub سامسونگ و همچنین در فروشگاه App است. متأسفانه‌، آنها نمی‌توانند غیرفعال شوند.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

فروشگاه اپلیکیشن سامسونگ تعداد بسیار زیادی برنامه دارد و مطمئناً آنچه را که شما به دنبال آن هستید پیدا خواهید کرد. برنامه‌های Q70R خوب اجرا می‌شوند‌، اما همیشه خیلی روان نیستند.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

این همان ریموت است که در سایر QLED‌های سامسونگ و همچنین RU8000 استفاده می‌شود. کنترل از راه دور از طریق فرکانس رادیویی کار می‌کند‌، بنابراین برای استفاده از آن نیازی به خط دید ندارید. کنترل صوتی نیز از طریق میکروفن داخلی وجود دارد که Bixby‌، دستیار دیجیتال سامسونگ را احضار می‌کند.

Bixby می‌تواند اقدامات ساده‌ای از قبیل تغییر حجم صدا، تغییر ورودی‌، راه اندازی برنامه‌ها یا پیش بینی وضعیت آب و‌هوای محلی را به شما بگوید‌، اما نمی‌تواند اقداماتی را که درون یک برنامه باشند، مانند جستجوی یک فیلم در Netflix انجام دهد. به طور پیش فرض‌، میکروفن به گونه‌ای تنظیم شده است حتی وقتی تلویزیون خاموش است‌، دستورات را گوش می‌دهد. برای غیرفعال کردن آن‌، باید با گفتن “Bixby Settings” به میکروفون به تنظیمات Bixby دسترسی پیدا کنید.

صدا و کانال‌ها با کج کردن دکمه‌های مربوطه به سمت بالا یا پایین کنترل می‌شوند‌، در حالی که یک فشار مستقیم بر روی دکمه‌ی صدا، صدا تلویزیون را قطع می‌کند. همچنین دکمه‌هایی دسترسی سریع برای سرویس‌های پخش محبوب مانند Netflix‌، Hulu و Prime Videos در پایین وجود دارند.

این ریموت همچنین می‌تواند به عنوان یک ریموت جهانی برای سایر دستگاه‌ها‌، حتی اگر از HDMI CEC پشتیبانی نمی‌کنند‌، با استفاده از ویژگی One Remote سامسونگ عمل کند. ما قابلیت‌های IR از راه دور را آزمایش کردیم و توانستیم گیرنده سونی خود را خاموش کنیم.

این تلویزیون با ریموت کنترل عادی هوشمند و پیشرفته‌ی هوشمند عرضه می‌شود در هنگام خرید حتما از فروشنده در مورد نوع ریموت کنترل سوال نمایید و از او بخواهید عکس آن را برایتان ارسال کند.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون

دکمه تلویزیون در زیر آرم سامسونگ قرار دارند. این قسمت عمدتا از یک دکمه وسط‌، که دکمه پاور است تشکیل شده‌است که به عنوان دکمه “Select” عمل می‌کند‌، در حالی که دکمه‌های دیگر فلش جهت هستند تا به شما در حرکت کمک کنند. آنها به شما امکان می‌دهند کانال‌ها‌، حجم و ورودی و همچنین دسترسی به منوی تنظیمات را تغییر دهید. برای بازگشت به منوی Home‌، دکمه وسط را فشار داده و نگه‌دارید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون Q70R

محتوای درون جعبه

راهنمای تنظیم سریع

باتری

فاصله VESA

کنترل از راه دور

راهنمای کاربری

کابل برق (نمایش داده نمی شود)

متفرقه

مصرف برق: 58 وات

مصرف برق (حداکثر): 148 وات

سیستم عامل 1065

تفاوت بین اندازه و متغیر‌ها

ما نسخه 55 اینچ Q70R را آزمایش کردیم. در اکثر موارد‌، انتظار داریم که بررسی ما برای نسخه 65Q70R 75Q70R و 82Q70R معتبر باشد. همچنین بیشتر نتایج ما برای تلویزیون 49Q70R صدق می‌کند.

بروزرسانی 05/31/2019: یک نوع کمیاب در کانادا معروف به Q7DR وجود دارد. به نظر می‌رسد تنها تفاوت این مدل‌ها اسپیکر‌ها هستند که از 40 وات به 60 وات افزایش می‌یابند‌، اما ما مطمئن نیستیم‌، زیرا برخی اطلاعات متناقض وجود دارند.

Q70R در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

سامسونگ Q70R یک تلویزیون بسیار خوب است که عملکرد چشمگیری را در بسیاری از کاربردها ارائه می‌دهد.

Q70R در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
بالا چپ ویزیو P Series Quantum، پایین چپ سامسونگ Q90R، وسط سامسونگ Q70R، بالا راست ال‌جی C9، پایین راست سونی X9500G

سامسونگ Q60 / Q60R QLED

Q70R بسیار بهتر از سامسونگ Q60R است. Q70R از رنگ آمیزی موضعی پشتیبانی می‌کند و از یکنواختی بهتری در رنگ سیاه برخوردار‌است که به شما امکان می‌دهد عملکرد اتاق تاریک بهتری داشته باشد. Q70R می‌تواند روشن‌تر شود‌، و این ویژگی در صورتی که اتاق روشن دارید عالی است. سرانجام‌، سامسونگ Q70R از پردازش کمی بهتر بهره می‌برد و اگر اتاق شما از منابع نوری زیادی برخوردار باشد‌، مناسب‌تر است.

سامسونگ Q80 / Q80R QLED

سامسونگ Q80R از Q70R بهتر است. سامسونگ Q80R می‌تواند بازتاب‌ها را کمی بهتر انجام دهد و به لطف لایه ‘Ultra View Angle’ زاویه دید وسیع‌تری دارد. کم نور شدن محلی آن از Q70R بهتر است و به طور قابل توجهی به بهبود عملکرد اتاق تاریک کمک می‌کند. از طرف دیگر‌، سامسونگ Q70R از کنتراست بومی بالاتری برخوردار است و می‌تواند سیاه و سفیدهای عمیق‌تر و یکنواخت‌تری به شما ارائه دهد‌، حتی اگر تاریکی موضعی آن چندان مؤثر نباشد.

سونی X9000F

سامسونگ / Q70R QLED کمی بهتر از سونی X9000F است. Q70R به لطف نسبت کنتراست بالاتر و یکنواختی سیاه بهتر از عملکرد اتاق تاریک بهتری برخوردار است. Q70R همچنین به دلیل داشتن بسته‌های بازی‌، مانند تاخیر ورودی پایین‌، برای بازی بهتر است. سونی X9000F می‌تواند در SDR روشن‌تر شود و از روش انعکاس بهتری برخوردار باشد‌، این مدل در صورت تماشای برنامه‌های تلویزیونی در یک اتاق روشن با چراغ‌های زیاد، عالی است. همچنین‌، حرکت به لطف زمان پاسخ سریع‌تر‌، تا حدودی بر روی سونی X9000F واضح‌تر است‌، که برای تماشای ورزش‌های سریع بسیار عالی است.

سونی X9500G

سونی X9500G و سامسونگ Q70R هر دو دارای عملکردی بسیار مشابه هستند. سونی X9500G دارای بازتاب‌های به مراتب بهتری است‌، در صورت داشتن اتاقی با منابع نوری زیاد این مدل بسیار عالی است. از طرف دیگر Q70R به لطف نسبت کنتراست بالا و یکنواختی عالی در نمایش رنگ سیاه و سفید‌، سیاه و سفید‌های عمیق و یکنواخت‌تری را در یک اتاق تاریک ارائه می‌دهد.

ویژگی تلویزیون Q70R تلویزیون Q70T تلویزیون Q80R تلویزیون X9500G
طراحی 8.8 7.7 8.8 8.3
کیفیت تصویر 8.0 7.6 8.3 8.1
زمان پاسخگویی 8.5 7.7 8.2 8.4
ورودی‌ها 8.8 9.3 8.8 8.2
کیفیت صدا 6.5 7.0 7.2 5.8
ویژگی‌های هوشمند 8.1 8.1 8.1 8.1
نمایش فیلم 8.6 7.2 8.5 8.3
برنامه‌های تلویزیون 7.7 7.7 8.5 8.0
محتوای ورزشی 7.6 7.4 8.4 7.8
بازی‌های ویدیویی 8.5 8.2 8.6 7.8
فیلم‌های HDR 8.3 7.1 8.3 8.2
بازی‌های HDR 8.4 7.8 8.5 7.6
مانیتور PC 7.9 7.8 8.5 7.7

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

یک نظر

  1. سلام
    یک تعداد سایه هایی به صورت عمودی و پرانتز بخصوص در نور روشن پیدت می شود که خیلی بد بی کیفیت و حال گبره راستش چشیمان شدم سونی نگرفتم . هیچ گرونی بی علت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *