نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60T

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون QLED سامسونگ Q60T

تلویزیون سامسونگ Q60T QLED یک تلویزیون 4k مرغوب است که برای اکثر استفاده‌ها از کیفیت مناسب برخوردار است، در عین حال این مسئله که بیشتر کاهش درجه را به نسبت مدل قبلی خود یعنی Samsung Q60R QLED دارد نسبتا نا امید کننده است، این تلویزیون از پنل VA با نسبت کنتراست بومی ‌عالی استفاده می‌کند، و یکنواختی سیاه آن در عین سادگی فوق العاده است آن را به یک انتخاب عالی برای اتاق‌های تاریک تبدیل می‌کند. جابجایی و کنترل حرکت مناسب است، هرچند که میزان تازه سازی در همه اندازه‌ها به 60 هرتز محدود شده است و زمان پاسخگویی کندتر است و منجر به تاری بیشتر حرکت می‌شود. اکثر گیمرها (gamers) باید با تاخیر کم و قابل توجه در ورودی خود راضی باشند، اما عدم پشتیبانی از متغیر رفرش ریت یا سرعت تعویض فریم‌ها قابل توجه است. با این حال، اگر می‌خواهید تلویزیون‌های QLED را امتحان کنید، این تلویزیون برای شروع خوب است

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60T
امتیاز کلی:
کنتراست 9.3
تاریکی موضعی (Local Dimming) 0.0
حداکثر روشنایی SDR 8.2
حداکثر روشنایی HDR 6.9
زاویه دید 5.3
یکنواختی رنگ مشکی 9.6
بازتاب نور 7.3
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 7.6
لرزش و سوسو 8.7
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 6.9
برنامه‌های تلویزیونی 7.7
محتوای ورزشی 7.5
بازی‌های ویدیویی 8.5
فیلم‌های HDR 7.2
بازی‌های HDR 7.9
مانیتور PC 8.4

نسبت کنتراست عالی

یکنواختی مشکی عالی

تاخیر ورودی کم

عدم پشتیبانی VRR

زاویه دید ضعیف

استفاده ترکیبی (امتیاز 7.8)

سامسونگ Q60T یک تلویزیون خوب برای استفاده ترکیبی است. به دلیل داشتن نسبت کنتراست بومی‌ و یکنواختی سیاه، برای استفاده در اتاق تاریک بسیار مناسب است، اما در یک اتاق روشن نیز به خوبی عمل میکند. متاسفانه، اوج روشنایی آن برای ارائه یک تجربه عالی HDR خوب نیست و زاویه دید ضعیف آن برای اتاق‌های بزرگ ایده آل نمی‌باشد. در حالی که گیمرها باید از تاخیرکم ورودی راضی باشند، اما هیچ گونه پشتیبانی از فناوری متغیر سرعت نوسازی (refresh rate) فریم‌ها نمی‌کند.

فیلم (امتیاز 6.9)

تلویزیون سامسونگ Q60T یک تلویزیون خوب برای تماشای فیلم است. این تلویزیون دارای یک نسبت کنتراست عالی و یکنواخت سیاه برای ارائه کیفیت تصویر خوب در اتاق‌های تاریک، با رنگ‌های سیاه و عمیق که غلیظ به نظر می‌رسد می‌باشد. نکته منفی این دستگاه این است که برای بهبود بیشتر عملکرد در اتاق تاریک از ویژگی local dimming (native) برخوردار نیست و نمی‌تواند پرش را از محتوای فریم پایین تر حذف کند

نمایش محتوای تلویزیونی (امتیاز 7.7)

تلویزیون Q60T برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی مناسب است. همچنین برای تماشای تلویزیون در طول روز مناسب است، زیرا دارای پردازش مناسب تصویر و حداکثر روشنایی فوق العاده‌ای برای غلبه بر تابش‌های خیره کننده است. محتوای با وضوح پایین تر از کابل تلویزیون بدون هیچ مشکلی به طور صحیح بالا می‌آیند. با این حال، اگر از کنار آن را تماشا کنید زاویه دید ضعیف آن باعث می‌شود، تصویر شسته شده به نظر برسد.

محتوای ورزشی (امتیاز 7.6)

سامسونگ Q60T تلویزیون خوبی برای تماشای ورزش است. این تلویزیون زمان پاسخگویی سریعی دارد تا بتواند تصویری شفاف و بدون تاری از نظر حرکتی را ارائه دهد، و تقریباً هیچ اثری از صفحه نمایش کثیف (dirty screen)، که می‌تواند بسیار گیج کننده باشد دیده نمی‌شود. تصویر به دلیل حداکثر روشنایی بالا و برخورد مناسب با انعکاس نور، حتی در اتاق‌های روشن به راحتی قابل مشاهده است، اما زاویه دید ضعیف آن برای مهمانی‌های بزرگ با چیدمان‌های گسترده صندلی‌ها زیاد مناسب نیست.

بازی‌های ویدئویی (امتیاز 8.5)

سامسونگ Q60T یک تلویزیون عالی برای بازی است. کم بودن زمان تاخیر در ورودی آن باعث می‌شود بازی بسیار حساس به نظر برسد و مدت زمان پاسخگویی خوبی دارد تا تاری تصویر را به حداقل ممکن برساند. هیچ خطری برای سوختن دائمی ‌با رابط‌های بازی استاتیک وجود ندارد، اما متاسفانه میزان تجدید و تازه سازی تصویر محدود به 60 هرتز است و از متغیر سرعت تازه سازی فریم‌ها برای کاهش از هم گسستگی صفحه پشتیبانی نمی‌کند.

فیلم‌های HDR (امتیاز 7.2)

سامسونگ Q60T یک تلویزیون مناسب برای تماشای فیلم‌های HDR است. نسبت کنتراست استثنایی آن اجازه می‌دهد تا تصویر را به رنگ‌های تیره و اشباع شده در محتوای HDR تولید کند. با این حال، آن را نمی‌توان به اندازه کافی روشن کرد تا جزئیات برجسته کوچک همانطور که در نظر گرفته شده اند ظاهر شوند.

بازی های HDR (امتیاز 7.9)

سامسونگ Q60T یک تلویزیون بسیار مناسب برای بازی‌های HDR است. حالت “Game” این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون در نظر گرفتن رزولوشن، با کمی‌تأخیر در ورودی بازی کنید تا تجربه‌ی یک بازی قابل قبول را داشته باشید و دارای زمان پاسخگویی سریع است تا حرکات را واضح جلوه دهد. این دستگاه از طیف گسترده‌ای رنگ برای تولید رنگ‌های غنی در HDR پشتیبانی می‌کند، اما اوج روشنایی آن ممکن است برای به نمایش گذاشتن نکات برجسته خاصی کافی نباشد.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.4)

Q60T یک تلویزیون عالی برای استفاده به عنوان مانیتور است. تاخیر کم در ورودی برای تجربه دسکتاپ قابل قبول پاسخگو است و می‌تواند کروما 4: 4: 4 را به درستی نمایش دهد که برای وضوح متن عالی است. زاویه دید در صورتی که خیلی نزدیک بنشینید ممکن است مشکل ایجاد کند، اما در سویی دیگر، هیچ خطری برای حفظ موقت تصویر یا سوختگی دائمی‌ (ماندگاری تصویر) وجود ندارد.

ضخامت تلویزیون q60t

وضعیت در بازار

تلویزیون Q60T QLED یک مدل رده پایین برای سال 2020 است. اگر چه برخی از ویژگی‌ها در آن حذف شده‌اند اما این مدل جانشین سامسونگ Q60 / Q60R QLED است. در این زمان، ما هنوز منتظر هستیم تا تولید کنندگان دیگر مدل‌های 2020 خود را منتشر کنند. احتمالاً رقیب Q60T سری Nano85 ال جی خواهد بود.

طراحی

استایل (امتیاز 8.5)

Q60T از طراحی عالی برخوردار است. این طراحی در حاشیه‌ها و در قسمت بالا با حاشیه‌ای ضخیم‌تر به صورت بدون مرز است که شبیه به سامسونگ Q6FN است. پایه ایستاده مجدداً طراحی شده است و دیگر پیچ خورده نیست، بلکه در عوض درون تلویزیون قرار داده شده است که این امر باعث می‌شود روند نصب بسیار ساده‌تر شود. زیبایی شناسی کلی براق و مینیمالیستی است و با گیره‌هایی برای مدیریت (حمل) کابل همراه است.

پایه

تلویزیون Q60T از ویژگی جدیدی بهره می‌برد که به جای اینکه با پیچ به تلویزیون وصل شود، در بدنه تلویزیون وارد می‌شود. این باعث می‌شود روند تنظیم آسان‌تر شود، اما پایه‌ها قابل برگشت نیستند.

پایه‌ها تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کنند ، اگرچه هنوز هم کمی‌لق هستند.

اندازه‌ی پایه در مدل 55 اینچ : 40.2 اینچ در 9.6 اینچ

پایه های تلویزیون Q6T سری 2020

نمای پشت

قسمت پشتی تلویزیون از پلاستیک ساخته شده است و دارای الگوی افقی محور شده است. مانند سامسونگ Q60 / Q60R QLED، گیره‌هایی برای مدیریت (نگه داری) کابل وجود دارد، و آنها را برای هدایت کابل‌ها روی قسمت پشتی قرار می‌دهند. با این حال، این محل‌ها در نسخه ما جابجا شده اند. واقع شده اند!! و در تصویر نشان داده نشده اند. برخی از ورودی‌ها در پشت هستند، بنابراین اگر می‌خواهید تلویزیون را روی دیوار نصب کنید، رسیدن به آنها سخت تر می‌شود.

فریم اطراف نمایشگر

فریم اطراف نمایشگر بسیار نازک هستند و و جلب توجه نمی‌کنند.

فریم (لبه) نمایشگر تلویزیون Q60T

ضخامت

حداکثر ضخامت: 2.32 اینچ (5.9 سانتی متر)

این تلویزیون از Q60R مدل 2019 کمی باریک‌تر است. اگر از درگاه‌های پشتی استفاده می‌کنید هنگام نصب دیواری نباید آن را زیاد به دیوار بچسبانید.

کیفیت ساخت (امتیاز 7.0)

کیفیت ساخت تلویزیون Q60T مناسب است. به خوبی ساخته شده است و هیچ درز آشکاری در ساختار آن وجود ندارد. پایه‌ها تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کنند، اما با ضربه زدن کمی‌تکان می‌خورد. تکان خوردن آن کمی‌بهتر از Q60R و نزدیک‌تر به Q6FN است.

کیفیت عکس

کنتراست (امتیاز 9.3)

همانطور که از بیشتر پنل‌های VA انتظار می‌رود، Q60T از کنتراست بومی ‌برجسته برخوردار است و در هنگام مشاهده در تاریکی، باعث ایجاد سیاهی عمیق و غلیظ می‌شود. متاسفانه، این مدل ویژگی کمرنگ محلی (Local Dimming) را که می‌تواند آن را بیشتر بهبود بخشد ندارد. فناوری جدید Dual LED سامسونگ، که تنظیم کننده رنگ نور پس زمینه با توجه به محتوا است ممکن است نسبت کنتراست را بهبود ببخشد، اما راهی برای ما جهت اطمینان وجود ندارد.

تاریکی موضعی (امتیاز 0)

Q60T از ویژگی تاریکی موضعی برخوردار نیست، فیلم فوق فقط برای مرجع ارائه شده است.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.2)

حداکثر روشنایی SDR عالی است. در بیشتر موارد در هنگام نمایش مطالب مختلف میزان روشنایی بسیار ‌است و شما نباید هنگام مشاهده تصویر در فضایی مانند یک اتاق روشن مشکلی مشاهده کنید. پنجره 2٪ به دلیل کمبود نور CE (قاب) تلویزیون که نمی‌توان آن را غیرفعال کرد به طرز محسوسی تیره تر است و ممکن است باعث شود صحنه‌های تاریک تاریک تر از آنچه که باید ظاهر شوند.

در بررسی ما میزان حداکثر روشنایی را پس از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر ‘Movie’ در حداکثر روشنایی و با تنظیم گاما 2.2، کنتراست در تنظیمات پیش فرض خود باقی مانده است و تقویت کننده کنتراست روی “خاموش” تنظیم شده است.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 6.9)

Q60T از وضوح حداکثر HDR خوبی برخوردار است، هرچند به اندازه کافی روشن نیست که بتواند نکات برجسته و کوچک در محتوای HDR را نشان دهد. این ویژگی به همان روشی عمل می‌کند که هنگام نمایش محتوای SDR با پنجره 2٪ که بسیار تاریک‌تر است.

میزان حداکثر روشنایی HDR با استفاده از حالت تصویر ‘Movie HDR’ اندازه گیری شد و میزان روشنایی و حداکثر کنتراست تنظیم شد (تنظیمات پیش فرض در HDR).

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 7.7)

یکنواختی رنگ خاکستری خوب است. طرفین صفحه تاریک‌تر هستند اما اثر صفحه نمایش کثیف (dirty screen) بسیار کمی‌وجود دارد و در صحنه‌های تاریک بسیار یکنواختتر است.

زاویه دید (امتیاز 5.3)

مانند بیشتر پنل‌های VA زاویه دید این مدل ضعیف است. هنگام مشاهده از طرفین درجه‌های رنگ سیاه به سرعت بالا می‌رود و تصویر شسته شده به نظر می‌رسد. تلویزیون‌های از نوع IPS مانند Sony X800H از زاویه دید بسیار بهتری برخوردار هستند.

یکنواختی رنگ مکشی (امتیاز 9.6)

Q60T از یکنواختی رنگ سیاه استثنایی برخوردار است که برای تماشای تلویزیون در یک محیط تاریک بسیار عالی است.

یکنواختی رنگی مشکی

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 7.3)

این مدل دارای انعکاس نور مناسب است. برای اتاق‌های با نور متوسط یا روشن نباید مشکلی ایجاد کند اما اگر تلویزیون مستقیماً در کنار یک پنجره قرار گرفته باشد دیدن تصویر دشوارتر خواهد بود.

پیش کالیبراسیون (امتیاز 8.4)

در اولین استفاده تلویزیون Q60T از دقت رنگی چشمگیری برخوردار است. برخی اشتباهات در سایه‌های خاکستری همانند رنگ آبی و قرمز وجود دارد. هرچند که مشاهده آنها دشوار است. گاما به هیچ وجه از منحنی پیروی نمی‌کند و اکثر صحنه‌ها روشن‌تر از آنچه ظاهر می‌شوند هستند. با تنظیم دمای رنگ بر روی “Warm 2” کمی گرمتر از مقصد 6500K ماست در نتیجه رنگ کمی‌مایل تر به قرمز ایجاد می‌شود.

پیش کالیبراسیون تلویزیون Q60T

پس کالیبراسیون (امتیاز 9.6)

پس از کالیبراسیون دقت رنگ بهتر است. هر گونه اشتباه باقیمانده با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست و یا مورد توجه قرارگیرد. نقطه سفید تقریباً بی نقص است و گاما به خوبی از منحنی پیروی می‌کند، بنابراین اکثر صحنه‌ها با درخشندگی ظاهر می‌شوند. هنوز هم برخی از اشتباهات در رنگ آبی وجود دارد، اگرچه این اشتباه معمولی برای تلویزیون‌های LED است.

پس از کالیبراسیون تلویزیون Q60T

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

محتوای 480p همانند DVD بدون هیچ گونه مشکل و اثری با کیفیت بالا پخش می‌شود. از نظر ظاهری تقریباً مشابه مدلهای Q60R و RU8000 است .

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

محتوای 720p مانند کابل تلویزیون به درستی نمایش داده می‌شود، و هیچ نشانه‌ای از مصنوعات وجود ندارد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

محتوای 1080p تقریبا به اندازه محتوای native 4K طبیعی به نظر می‌رسد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

محتوای native 4K بدون هیچ گونه مشکل واضحی نمایش داده می‌شود.

ورودی 8K (امتیاز 0)

این تلویزیون از سیگنال ورودی 8K پشتیبانی نمی‌کند.

وسعت رنگ (امتیاز 7.8)

Q60T از وسعت (طیف گسترده) رنگ بسیار خوبی برخوردار است. EOTF کاملاً از منحنی PQ پیروی می‌کند تا زمانی که خاموش شود. همانطور که در اینجا مشاهده می‌کنید در حالت «بازی» ، EOTF پایین تر است و باعث می‌شود صحنه‌ها تاریک‌تر به نظر برسند.
با تنظیم Contrast Enhancer بر روی ‘High’ و تنظیم 2084 ST در حالت حداکثر می‌توانید HDR را روشن‌تر کنید. می‌توانید تنظیمات پیشنهادی ما را اینجا مشاهده کنید . همانطور که در این EOTF مشاهده می‌کنید این تنظیمات تصویر HDR را روشن‌تر می‌کند.

وسعت رنگ تلویزیون Q60T

حجم رنگ (امتیاز 6.9)

تلویزیون Q60T حجم رنگ خوبی دارد از نظر حجم رنگ بسیار مشابه به Q60R است .این مدل به دلیل نسبت کنتراست بالا می‌تواند رنگ‌های تیره و اشباع (غلیظ) ایجاد کند.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 7.4)

کیفیت و عملکرد گرادیان مناسب است. تقریباً در همه رنگ‌ها نواربندی (دسته بندی) وجود دارد، همچنین با رنگ آبی کمی بهتر است. تنظیم نویز روی “خودکار” در تنظیمات وضوح تصویر، کمی کمک می‌کند، اما نمی‌تواند باند (نوار بندی) را کاملاً صاف کند.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

همانند بیشتر پنل‌های VA هیچ نشانه‌ای از حفظ موقت تصویر وجود ندارد.

خطر سوختگی دائمی‌ (Burn-In) (امتیاز 10)

ما انتظار نداریم که پانل‌های VA حفظ تصویر دائمی را تجربه کنند، زیرا پانل VA در آزمایش طولانی مدت ما مصون و بدون مشکل مانده است.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 7.6)

Q60T زمان پاسخگویی خوبی دارد. دنباله‌ی تاری در صحنه‌های پر سرعت وجود دارد و خطای بیش از حد در انتقال 0-20٪ می‌تواند باعث ایجاد برخی از مصنوعات در صحنه‌های تاریک شود. مدل سامسونگ TU8000 دارای زمان پاسخگویی بهتری است.

عدم سوسو‌زدن (لرزش تصویر) (امتیاز 8.7)

این تلویزیون از PWM برای کمرنگ کردن نور پس‌زمینه استفاده می‌کند و فرکانس بسیار بالایی دارد بنابراین نباید بیشتر افراد متوجه آن شوند. با این حال اگر تصویر بر روی یکی از حالت‌های Game (بازی)، Dynamic (پویا)، Standard (استاندارد) یا (طبیعی) Natural تنظیم شود فرکانس به 120 هرتز کاهش می‌یابد. فعال کردن Picture Clarity فرکانس سوسو زدن (لرزش) را نیز به 120 هرتز تغییر می‌دهد ، حتی اگر کاهش لرزش را تنظیم نکنید.

تلویزیون در هنگام نمایش یک رنگ یکنواخت با لرزش (سوسو زدن) نور پس زمینه در 600 هرتز عملکردی عجیب نشان می‌دهد و باعث ایجاد یک اثر متحرک از پایین به بالای صفحه می‌شود.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 9.1)

تلویزیون Q60T یک ویژگی درج فریم سیاه (BFI) اختیاری دارد که می‌توان با تنظیم LED Clear Motion روی “روشن” آن را فعال کرد. متاسفانه لرزش و سوسو زدن همیشه در 60 هرتز وجود دارد و زمان بندی آن کاملاً خاموش است در نتیجه کپی کردن تصویر شبیه به مدل 7100 RU است .

در حالت بازی، حتی با فعال کردن BFI نور پس زمینه همیشه با سرعت 120Hz می‌لرزد.

درون یابی حرکت

یک ویژگی درون یابی حرکتی در این مدل تلویزیون وجود دارد تا محتوای فریم پایین‌تر نرم‌تر به نظر برسد. در صورت فعال بودن، این ویژگی باعث می‌شود که فرکانس لرزش نور پس زمینه به 120Hz کاهش یابد، که باعث تکثیر قابل توجه تصویر می‌شود. مانند اکثر تلویزیون‌ها، بعضی اوقات این مدل می‌تواند روی هم برای ادامه کار و متوقف کردن درون یابی تلاش کند و در صحنه‌های متوسط ​​تا سریع ، آثار مصنوعی قابل رویت است.

پرش (Stutter) (امتیاز 8.2)

Q60T برای محتوای دارای فریم کمتر بسیار عالی است، زیرا زمان واکنش آهسته تر آن باعث می‌شود انتقال بین فریم‌ها بسیار روان‌تر انجام شود و منجر به پرش کمتر تصویر شود.

لرزش 24p (امتیاز 0)

این تلویزیون نمی‌تواند لرزش را از هر منبعی خارج کند.

سرعت تعویض فریم متغیر (امتیاز 0)

برخلاف مدل اسبق خود یعنی Q60R این مدل از هیچ فناوری نرخ نوسازی متغیر (سرعت تازه سازی فریم‌ها) پشتیبانی نمی‌کند. این ویژگی تنها در تلویزیون Q70T و مدل‌های بالاتر در دسترس است.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 9.7)

 در تلویزیون Q60T سامسونگ تا زمانی که «حالت بازی» فعال باشد در همه رزلوشن‌ها دارای تاخیر کم و قابل توجهی در ورودی است. این کار هنگام بازی‌های 4k @ 60Hz با 10 بیتی HDR و همچنین در هنگام استفاده از Game Motion Plus کمی‌بالاتر است، اما اکثر افراد متوجه آن نمی‌شوند.

استفاده از ویژگی Game Motion Plus در هنگام بازی، نرخ فریم پایین را در اختیار شما قرار می‌دهد تا حرکات را صاف‌تر کند، اما تنها می‌تواند تا 60 هرتز درون یابی کند.

یک گزینه (حالت خودکاری تاخیر کم) Auto low Latency Mode وجود دارد ، وقتی تلویزیون تشخیص داد که یک بازی از یک کنسول بازی سازگار مانند Xbox One راه اندازی می‌شود به طور خودکار حالت بازی را فعال می‌کند. برای استفاده از این ویژگی Game Mode Auto (حالت خودکار بازی) و CEC باید فعال شوند.

وضوح (کیفیت) پشتیبانی شده (امتیاز 8.3)

سامسونگ Q60T از تمام رزلوشن‌های رایج به غیر از 60Hz پشتیبانی می‌کند. برای نمایش صحیح 4: 4: 4 کروما نماد درگاه HDMI در حال استفاده باید دارای برچسب «PC» باشد و برای وضوح پهنای باند همانند 4k @ 60Hz با HDR باید تنظیم Input Signal Plus (اضافه کردن سیگنال ورودی) را فعال کنید.

همه‌ی ورودی‌ها:

HDMI: 3
USB: 2
خروجی صدای دیجیتال نوری : 1
کامپوزیت: 1
تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1
اترنت: 1

مشخصات ورودی‌ها

HDR10: دارد
HDR10 +: دارد
HLG: دارد
پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3)
CEC: دارد
HDCP 2.2: دارد (HDMI 1،2،3)
پشتیبانی Wi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

پشت تلویزیون QLED Q60T

درگاه‌های ورودی که در پشت تلویزیون قرار گرفته‌اند می‌توانند با توجه به منطقه‌ای که تلویزیون در آن عرضه شده است متفاوت باشند.

گذرگاه صوتی

Q60T از eARC بر روی درگاه HDMI 2 پشتیبانی می‌کند. این به شما امکان ارسال صوت مبتنی بر شیء با کیفیت بالا را از طریق HDMI می‌دهد، اما با این وجود از هیچ فرمت صوتی DTS پشتیبانی نمی‌کند. برای استفاده از این ویژگی، باید حالت eARC HDMI روی “خودکار” تنظیم شود، و صدای خروجی دیجیتالی روی “خودکار” یا (گذرگاه) “passthrough” تنظیم شود.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانسی (امتیاز 6.7)

سامسونگ Q60T پاسخ فرکانس مناسبی دارد. این مدل می‌تواند صدای بلند مناسبی را تولید کند، با این وجود اما قادر به تولید صدای باس برای صداهای خیلی بلند و غرشی به اندازه کافی نمی‌باشد. هیچ ویژگی تصحیح صدا متناسب با ساختار اتاق شما وجود ندارد

اعوجاج(تحریف) (امتیاز 6.2)

عملکرد کلی اعوجاج (تحریف)‌هارمونیک متوسط ​​است. در سطوح متوسط صدا خوب به نظر میرسد ، اما در حالت حداکثر صدا می‌تواند حجم صدا را تحریف کند.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 7.5)

سیستم عامل هوشمند تایزن نسخه 2020

QLED Q60T مانند همه تلویزیون‌های سامسونگ، با سیستم عامل (تایزن)Tizen اجرا می‌شود. این نسخه با اندکی کاهش ویژگی‌ها دوباره طراحی شده است، زیرا رابط کاربری اکنون ساده‌تر است و به جای پس زمینه سفید حالت تاریک دارد.

برخی از مشکلات در طول آزمایش به وجود آمدند که قابل ذکر هستند. اگرچه این مسئله پس از چند دقیقه خودش برطرف شد اما مشکلی وجود داشت که مانع از خاموش شدن حالت PC شده و باعث متوقف شدن کل منو شد. وقتی در حالت ‘Game’ هستید تنظیمات وضوح حرکت LED (LED Motion Clarity) به نظر نمی‌رسد موارد لازم جهت فعالسازی ویژگی درج فریم سیاه 60Hz را انجام دهد. علاوه بر این یک مشکل که باعث خراب شدن برنامه Netflix شد وجود دارد.

با این حال هنوز اشکالی دراور اسکن (overscan) یا اندازه خودکار تصویر وجود دارد، با این وجود می‌توان آن را با رفتن به منوی نسبت تصویر و تغییر تنظیمات از 16:9 به «fit to screen» برطرف کرد.

سیستم عامل تایزن در تلویزیون سامسونگ Q60T

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

در صفحه اصلی و همچنین فروشگاه برنامه‌ها تبلیغات و محتوای پیشنهادی وجود دارد و امکان غیرفعال کردن آنها نیست.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.5)

فروشگاه اپلیکیشن سامسونگ تعداد زیادی برنامه دارد و اکثر آنها به راحتی اجرا می‌شوند. دستگاه پخش رسانه‌ای داخلی می‌تواند رایج ترین قالب‌های صوتی و تصویری را از درایو USB پخش کند.

ریموت کنترل (امتیاز 8.5)

این تلویزیون با ریموت کنترل عادی هوشمند و پیشرفته‌ی هوشمند عرضه می‌شود در هنگام خرید حتما از فروشنده در مورد نوع ریموت کنترل سوال نمایید و از او بخواهید عکس آن را برایتان ارسال کند.

ریموت تلویزیون QLED Q60T نسبت به Q60R بدون تغییر باقی مانده است. دکمه Hulu جایگزین میانبر TV Plus سامسونگ شده است و همچنین دارای ویژگی Ambient OneRemote است که به شما امکان می‌دهد از ریموت به عنوان یک ریموت جامع برای سایر دستگاه‌ها حتی اگر آنها از CEC پشتیبانی نکنند استفاده کنید. یک میکروفون داخلی برای کنترل صدا وجود دارد که می‌توانید از آن برای تغییر ورودی‌ها، راه اندازی برنامه‌ها، پرسش برای اطلاعاتی مانند هوا یا زمان و یا تغییر تنظیمات خاص استفاده کنید. با این حال این میکروفون نمی‌تواند محتوای خاصی را در برنامه‌ای مانند Netflix جستجو کند.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

یک دکمه منفرد در زیر مارک سامسونگ (Samsung) در قسمت جلوی تلویزیون قرار دارد. این دکمه به شما امکان می‌دهد تلویزیون را خاموش / روشن کرده، کانال‌ها، میزان صدا و ورودی‌ها را تغییر دهید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود) Q60T

درون جعبه

راهنمای تنظیم سریع

کنترل از راه دور

باتری‌های AA

راهنمای کاربر

کلیپ‌های مدیریت کابل (نمایش داده نمی‌شود)

متفرقه

مصرف برق: 36 وات

حداکثر مصرف برق: 96 وات

نسخه‌ی سیستم عامل: 1003

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما سامسونگ 55Q60T که در اندازه‌های مختلف موجود است را تست کردیم، که می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

اگر کسی با نوع مختلفی از پنل‌ها روبرو شد یا اگر Samsung 55Q60T با بررسی‌های ما مطابقت ندارد، به ما اطلاع دهید ما بررسی را به روز می‌کنیم. توجه داشته باشید که بعضی از آزمایشات مانند یکنواختی خاکستری ممکن است بین واحدهای مختلف متفاوت باشد.

در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

سامسونگ Q60T یک تلویزیون رده پایین از نوع QLED TV برای سال 2020 است. این کمی‌پس رفت به نسبت محصولات سال گذشته یعنی Q60 / Q60R QLED است، که شاید برچسب قیمت پایین‌تر این موضوع را توضیح دهد زیرا برخی از ویژگی‌ها و عملکرد‌های بالاتر همانند متغیر سرعت تغییر فریم‌ها الان تنها در مدل‌های Q70T و بالاتر موجود هستند. از نظر ویژگی‌ها و عملکرد Q60T، ما بین سامسونگ RU7100 و RU8000 مدلهایی از سال 2019 قرار دارد.

سامسونگ Q60 / Q60R QLED

سامسونگ Q60 / Q60R QLED کمی‌بهتر از سامسونگ Q60T QLED است. اگرچه Q60T از لحاظ عملکرد پیشرفت‌هایی دارد ، اما برخی از ویژگی‌هایی که در Q60R وجود دارد مانند کاهش لرزش شدید در فیلم‌های 24p و متغیر سرعت تغییر فریم حذف شده‌اند، با این حال نسبت کنتراست Q60T کمی‌بهتر است و از یکنواختی بسیار بهتری برخوردار است، هرچند زمان پاسخگویی در این مدل نسبت به Q60R خوب نیست.

سامسونگ Q70 / Q70R QLED

سامسونگ Q70 / Q70R QLED تلویزیون بهتری به نسبت سامسونگ Q60T QLED است. Q70R از نظر کیفیت و کیفیت ساخت بهتر و کاربری‌تر به نظر می‌رسد، این مدل از نور کم رنگ موضعی برخوردار است، به دلیل درخشندگی بالاتر HDR و گرافیکی از نظر محتوای HDR بسیار بهتر است و از رابط هوشمند نرم تری به نسبت مدل دیگر برخوردار است. Q70R همچنین از متغیر نرخ تازه سازی (سرعت تغیر فریم‌ها) برای یک تجربه بازی تقریباً بدون گسستگی استفاده می‌کند، در حالی که Q60T چنین عملکردی ندارد. از طرف دیگر، Q60T دارای رنگهای دقیق تری است و از فناوری جدید dual LED سامسونگ برای بهبود کنتراست پشتیبانی می‌کند اگرچه عملکرد کنتراست آن مشابه Q70R است.

سامسونگ RU8000

دو مدل سامسونگ RU8000 و Q60T QLED از نظر عملکرد بسیار شبیه یکدیگر هستند. مدل Q60T دارای کنتراست کمی بهتر است و می‌تواند کمی درخشان‌تر شود، رنگ‌های دقیق تری نسبت به مدل تنظیم نشده دارد و از یکنواختی مشکی بهتری برخوردار است. از طرف دیگر RU8000 از عملکرد حرکتی بهتری برخوردار است و از FreeSync برای یک تجربه بازی تقریباً بدون گسستگی استفاده می‌کند.

سونی X8000H

سامسونگ Q60T QLED کمی بهتر از Sony X8000H است، اما بیشتر تفاوت‌های آنها به دلیل استفاده از پنل‌های مختلف است. پنل VA در سامسونگ از نسبت کنتراست و یکنواختی سیاه بسیار بهتری برخوردار است بنابراین در اتاق‌های تاریک جایی که رنگ سیاه به نظر می‌رسد عملکرد بهتری دارد. از طرف دیگر، پنل IPS در سونی از زاویه دید بسیار خوبی برخوردار است، بنابراین برای اتاق‌های بزرگ مناسب‌تر است و همچنین ویژگی حداکثر روشنایی و کنترل انعکاس نور بهتر، به معنای مناسب‌تر بودن آن برای اتاق‌های روشن است.

ویژگی تلویزیون Q60T تلویزیون Q60R تلویزیون Q70T تلویزیون X8000H
طراحی 7.7 7.5 7.7 7.5
کیفیت تصویر 7.6 7.4 7.6 7.4
نرخ حرکت 6.6 8.7 8.4 7.6
ورودی‌ها 9.5 9.6 9.8 9.6
کیفیت صدا 6.5 6.4 7.0 6.6
ویژگی‌های هوشمند 7.9 8.1 8.1 8.1
نمایش فیلم 6.9 7.0 7.4 6.2
برنامه‌های تلویزیونی 7.7 7.6 7.8 8.0
محتوای ورزشی 7.5 7.6 7.6 7.9
بازی‌های ویدیویی 8.5 8.8 8.7 8.4
فیلم‌های HDR 7.2 7.1 7.5 6.4
بازی‌های HDR 7.9 8.3 8.2 7.9
مانیتور PC 8.4 8.6 8.5 8.8

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *