نقد و بررسی تخصصی تلویزیون نانوسل ال‌جی SM9500

ال‌جی SM9500 یک تلویزیون UHD IPS عالی با کیفیت تصویر خوب و هندلینگ حرکتی چشمگیر است. این مدل در SDR بسیار روشن می‌شود و دارای قابلیت بازتابی عالی ا‌ست و برای اتاق‌های روشن با نور زیاد مناسب است. نسبت کنتراست همانطور که از تلویزیون IPS انتظار می‌رود متوسط ​​است و تاریکی موضعی در بهبود عملکرد صحنه تاریک در یک اتاق تاریک بد عمل می‌کند. این دستگاه دارای طیف گسترده‌ای از رنگ است، می‌تواند در HDR بسیار روشن باشد و می تواند رنگ‌های غنی و جزئیات را به نمایش بگذارد. یکنواختی خاکستری متوسط ​​است و اثر قابل توجه صفحه نمایش کثیف ممکن است باعث ناراحتی هواداران ورزش شود، اما زاویه دید خوب است و هنگام مشاهده از طرفین، تصویر دقیق باقی می‌ماند. SM9500 دارای تاخیر ورودی بسیار کمی است، حتی برای حرفه‌ای‌ترین گیمرها، زمان پاسخگویی بسیار سریع است به طوری که حرکت سریع فقط کمی دنباله تاری دارد.

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون نانوسل ال‌جی SM9500
امتیاز کلی:
کنتراست 6.6
تاریکی موضعی (Local Dimming) 5.0
حداکثر روشنایی SDR 8.8
حداکثر روشنایی HDR 8.3
زاویه دید 7.6
یکنواختی رنگ مشکی 5.1
بازتاب نور 8.3
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 7.7
لرزش و سوسو 7.4
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 7.0
برنامه‌های تلویزیون 8.2
محتوای ورزشی 7.8
بازی‌های ویدیویی 8.1
فیلم‌های HDR 7.1
بازی‌های HDR 7.9
مانیتور PC 8.4

استفاده ترکیبی (امتیاز 7.7)

ال‌جی SM9500 یک تلویزیون عالی برای استفاده‌های مختلف است. تلویزیون دارای هندلینگ بسیار خوبی برای بازتاب، بسیار روشن و دارای زاویه دید وسیع است، بنابراین برای اتاق‌های بزرگ روشن که افراد از اطراف دستگاه را نگاه می‌کنند، انتخابی عالی است. این مدل دارای پاسخ سریع و حرکت واضح است تا علاقه مندان به محتوای ورزشی را به خود جلب کند. SM9500 از تاخیر ورودی بسیار کمی برخوردار و بسیار مناسب برای بازی است، اما برای بازی فقط در اتاق تاریک می‌تواند عملکرد مناسبی را ارائه دهد، که این امر هواداران فیلم را ناامید خواهد کرد.

دستگاه می‌تواند بسیار روشن شود.

تصویر در یک زاویه گسترده دقیق باقی می‌ماند.

تاخیر ورودی بسیار کم است.

سیاهی‌ها در اتاق تاریک خاکستری به نظر می‌رسند.

نمایش فیلم‌ (امتیاز 7.0)

SM9500 یک تلویزیون مناسب برای تماشای فیلم است. این مدل متاسفانه، از نسبت کنتراست بومی بالایی برخوردار نیست و یکنواختی سیاه و ویژگی تاریکی موضعی ضعیف آن کمکی نمی‌کند. بنابراین، سیاهی‌ها تمایل دارند در یک اتاق تاریک خاکستری به نظر برسند و این به کیفیت کلی تصویر در یک اتاق تاریک صدمه می‌زند. این مدل می‌تواند از اکثر منابع فیلم‌های بدون لرزش را پردازش کند و از ویژگی درون‌یابی حرکتی (motion interpolation) برای خوشحال کردن طرفداران جلوه اثر اپرا برخوردار است.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.2)

SM9500 یک تلویزیون عالی برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی است. این دستگاه دارای هندلینگ عالی و روشنایی SDR قابل توجه است، بنابراین می‌توانید به راحتی آن را در یک اتاق بسیار روشن قرار دهید. همچنین، می‌توانید هنگام تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود به طور تصادفی حرکت کنید و به لطف زوایای دید گسترده، تصویر دقیق باقی می‌ماند. محتوای کابلی به خوبی به نمایش در می‌آید و تلویزیون برای کسانی که از اثر نرم کننده تصویر (soap opera effect) لذت می‌برند، درون‌یابی حرکتی دارد.

محتوای ورزشی (امتیاز 7.8)

ال‌جی SM9500 یک تلویزیون بسیار مناسب برای تماشای ورزش است. این مدل دارای هندلینگ عالی و زمان پاسخ بسیار سریع است که فقط یک دنباله تاری را در پشت محتوا با سرعت بالا باقی می‌گذارد. متاسفانه، یکنواختی خاکستری متوسط ​​است و برخی از جلوه‌های صفحه نمایش کثیف (dirty screen) وجود دارد که ممکن است باعث ناراحتی طرفداران ورزش باشد. از طرف دیگر، تصویر در هنگام مشاهده از طرفین واضح باقی می‌ماند، بنابراین می‌توانید گروهی از دوستان را برای تماشای بازی بزرگ ورزشی دعوت کنید، بدون اینکه نگران باشید چه کسی در کناره‌های آن بنشیند.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 8.1)

این دستگاه یک تلویزیون عالی برای پخش بازی‌های ویدیویی است. این مدل تاخیر ورودی بسیار کمی دارد و بسیار پاسخگویی سریعی دارد. گیمرها همچنین از زمان واکنش سریع خوشحال می‌شوند که انتقال محتوا را با سرعت بالا به همراه دارد. SM9500 همچنین از HDMI Forum VRR برای یک تجربه بازی تقریباً بدون نقص استفاده می‌کند، اما در حال حاضر، این ویژگی تنها در Xbox One پشتیبانی می‌شود.

فیلم‌های HDR (امتیاز 7.1)

این مدل یک تلویزیون مناسب برای تماشای فیلم‌های HDR است. تلویزیون دارای طیف گسترده‌ای از رنگ است، دستگاه می‌تواند در حالت HDR بسیار روشن باشد و می‌تواند تصویری واضح با نورهای برجسته به نمایش بگذارد. محتوای HDR در این تلویزیون در اتاق کم نور به نظر می‌رسد که سیاهی‌ها به اندازه آن اهمیتی ندارد. هنگامی که در یک اتاق تاریک دستگاه را مشاهده می‌کنید، سیاهی‌ها به دلیل عملکرد ضعیف در اتاق تاریک، همانند رنگ خاکستری به نظر می‌رسند.

بازی HDR (امتیاز 7.9)

این مدل یک تلویزیون عالی برای پخش بازی‌های HDR است که عمدتا به دلیل تاخیر کم ورودی و زمان پاسخ سریع آن است. اگر بازی‌های HDR را در اتاقی کم نور انجام می‌دهید که سیاهی‌های عمیق چندان مهم نیستند، از یک تجربه بازی HDR عالی لذت خواهید برد. متأسفانه، نسبت کنتراست پایین و ضعف تاریکی موضعی، امکان سیاه شدن عمیق در یک اتاق تاریک را فراهم نمی‌کند.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.4)

این مدل یک تلویزیون عالی برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است. دستگاه دارای تاخیر ورودی بسیار کم و زمان پاسخگویی بسیار سریع است. هنگامی که ماوس را حرکت می‌دهید، فلش روی صفحه نمایش فوراً واکنش نشان می‌دهد و تاری زیادی مشاهده نمی‌کنید. SM9500 می‌تواند chroma 4: 4: 4 را مناسب نمایش دهد، بنابراین متن واضح به نظر می‌رسد. به عنوان پنل IPS، تلویزیون SM9500 خطر پیکسل سوختگی دائمی را ندارد، اما مقداری حفظ موقت تصویر وجود دارد.

موقعیت در بازار

ال‌جی SM9500 یک تلویزیون میان رده فوق‌العاده UHD LED در سری NanoCell ال‌جی در سال 2019 است. این مدل جایگزین تلویزیون SK9000 در ترکیب ال‌جی است و رقیبان آن سونی X9500G، ویزیو P Series Quantum یا سایر تلویزیون‌های IPS LED مانند Sony X8500G هستند. برخی نیز ممکن است آن را با برخی از پنل‌های VA با سطح بالاتر و با فناوری جدید زاویه دید گسترده مانند سامسونگ Q80R یا سونی Z9F مقایسه کنند.

طراحی

استایل (امتیاز 9.5)

طراحی ال‌جی SM9500 بسیار عالی است. پایه ایستاده از جنس پلاستیک می‌باشد و دارای گوشه‌های نقره‌ای است و تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کند. با این حال، اگر تلویزیون را لمس کنید یا حرکت دهید، به طرز چشمگیری تکان می‌خورد. قسمت پشتی بسیار ساده است و از پلاستیک مرغوب ساخته شده است. هدایت کابل از طریق گیره توخالی پایه هدایت می‌شوند. کل بدنه دستگاه استحکام دارد و بسیار مرغوب به نظر می‌رسد و شما نباید در کیفیت ساخت این تلویزیون مشکلی داشته باشید. بدنه این مدل تقریباً با پرچمداران تلویزیون نانوسل ال‌جی، 75SM9970 یکسان است، اگرچه دارای رزولوشن 8K است.

استایل

پایه

پایه تلویزیون پلاستیکی است و به تلویزیون SM8600 امسال شباهت دارد، اما این مدل با گوشه‌های فلزی همراه است. اگرچه این پایه تلویزیون را به خوبی پشتیبانی می‌کند، اگر به تلویزیون دست بزنید خیلی تکان می‌خورد.

نمای پشت

قسمت پشتی تلویزیون ساده و با بافت خط افقی است و از پلاستیک مرغوب ساخته شده است. درست مانند SM8600، پایه ایستاده توخالی است (دارای یک پوشش قابل جدا شدن است) و می‌توانید چند کابل را برای مترب کردن میز تلویزیون در آن قرار دهید.

فریم اطراف نمایشگر

فریم‌ها دارای یک انتهای فلزی زیبا هستند که جلوه‌ای عالی را به تلویزیون می‌دهند.

فریم اطراف نمایشگر

ضخامت

LG SM9500 یک تلویزیون نازک است و این ویژگی آن را در همان جایگاه SK9500 سال گذشته قرار داده است. اگر آن را به صورت دیواری نصب کنید، خیلی برجسته به نظر نمی‌آید.

ضخامت

کیفیت ساخت (امتیاز 8.0)

کیفیت ساخت تلویزیون عالی است. هیچ درزی وجود ندارد، اما تلویزیون بیشتر از SK9500 مدل سال گذشته تکان می‌خورد. هرچند شما نباید با کیفیت ساخت تلویزیون مشکلی داشته باشید.

پایه ایستاده دارای یک پوشش پلاستیکی است و در مورد آزمایش ما، اسکلت فلزی همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید کمی در معرض دید قرار گرفته است. ما این کار را به راحتی با قطع کردن آن برطرف کردیم و این به هیچ وجه در آزمایش ما تاثیری ندارد.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 6.6)

LG SM9500 از نسبت کنتراست مناسبی برخوردار است. این ویژگی مورد انتظار برای تلویزیون پنل IPS است. هنگام روشن شدن تاریکی موضعی، نسبت کنتراست به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد. این عملکرد بسیار شبیه به SK9500 سال گذشته است.

اگر می‌خواهید تلویزیون رنگ سیاهی عمیق‌تر داشته باشید، سامسونگ Q70T یا Vizio P Series 2018 را بررسی کنید.

تاریکی موضعی (امتیاز 5.0)

تاریکی موضعی به بهبود ظاهر سیاهی‌ها در تلویزیون کمک می‌کند. با این حال، عملکرد این ویژگی بسیار خوب نیست و در جایگاه SK9500 سال گذشته قرار دارد.

توصیه می‌کنیم که تاریکی موضعی LED را روی “Medium” تنظیم کنید که در آن درز نور و شکستن هایلایت‌ها کمتر است.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 8.8)

ال‌جی SM9500 دارای حداکثر روشنایی SDR عالی می‌باشد که روشن‌تر از تلویزیون SM8600 سال گذشته است. SM9500 به راحتی می‌تواند در یک اتاق روشن بر تابش زیاد غلبه کند.

ما حداکثر روشنایی پس از کالیبراسیون را در تنظیمات Picture Mode با تنظیم نور پس‌زمینه به ‘100’، تنظیم تاریکی موضعی LED روی ‘Medium’، و درجه حرارت رنگ روی ‘Warm2 اندازه گیری کردیم.

اگر به دقت تصویر اهمیتی نمی‌دهید، می‌توانید سطح روشنایی بالاتری را بدست آورید. ما با استفاده از تنظیمات پیش فرض حالت تصویری ‘Vivid’ و تنظیم تاریکی موضعی LED روی ‘High’ توانستیم لحظه ای با پنجره 10٪ به 1590 نقطه برسیم.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 8.3)

حداکثر روشنایی HDR بسیار عالی است. SM9500 می‌تواند در HDR درخشان‌تر از SK9500 مدل سال گذشته باشد.

ما حداکثر روشنایی را قبل از کالیبراسیون، با استفاده از حالت تصویر سینمایی، با نور پس زمینه روی 100، تنظیم تاریکی موضعی LED روی “Medium” و دمای رنگ تنظیم شده روی “Warm2” اندازه‌گیری کردیم.

اگر به دقت تصویر اهمیتی نمی‌دهید، می‌توانید سطح روشنایی بالاتری را بدست آورید. با استفاده از همان تنظیمات اما با استفاده از تنظیمات تاریکی موضعی بر روی “High” توانستیم با پنجره 10٪ به 1743 نقطه برسیم.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 6.1)

یکنواختی رنگ خاکستری متوسط ​​است. بسیاری از طراحی‌ها قابل مشاهده است، اما اثر قابل توجهی از صفحه نمایش کثیف (Dirty Screen) وجود دارد که هواداران محتوای ‌ورزشی را آزار می‌دهد. در صحنه‌های تاریکتر، یکنواختی بهتر است.

زاویه دید (امتیاز 7.6)

تلویزیون ال‌جی SM9500 با داشتن پنل IPS از زاویه دید خوبی برخوردار است. تصویر برای زاویه‌های گسترده دقیق باقی می‌ماند و اگر یک ترتیب صندلی گسترده دارید، تلویزیون انتخاب مناسبی است. این مدل عملکردی بهتر از 9500 SK سال گذشته و 9000 SK دارد. برای زاویه دید گسترده‌تر، از تلویزیون OLED مانند 9LG C دیدن کنید.

یکنواختی رنگ سیاه (امتیاز 5.1)

ال‌جی SM9500 از یکنواختی سیاه ضعیفی برخوردار است. نور پس زمینه قابل توجهی در تمام صفحه نمایش وجود دارد. با فعال شدن تاریکی موضعی، درز نور در اطراف صلیب تست قابل توجه است.

یکنواختی رنگ سیاه

بازتاب(انعکاس نور) (امتیاز 8.3)

SM9500 دارای پردازش انعکاس نور عالی است. یک انتهای نیمه براق وجود دارد که بازتاب‌ها را در سراسر صفحه پخش می‌کند و شدت آن‌ها را کاهش می‌دهد. عملکرد دستگاه تقریباً مشابه SK9500 است. هیچ مشکلی با بازتاب در هیچ اتاقی ندارید مگر اینکه نور خورشید مستقیم بر روی صفحه تلویزیون بیفتد.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.8)

ال‌جی SM9500 با تنظیمات قبل از کالیبراسیون ما از دقت عالی برخوردار است. فقط مقداری نادرستی وجود دارد که بدون استفاده از رنگ‌سنج، به سختی قابل مشاهده ‌است. برخی از علاقه‌مندان ممکن است متوجه عدم دقت در رنگ سفید خالص شوند. گاما هدف را به خوبی ردیابی نمی‌کند و بنابراین اکثر صحنه‌ها کمی روشن‌تر از آنچه باید باشند هستند. دمای رنگ تقریباً در هدف 6500K است.

قبل از کالیبراسیون

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.4)

پس از کالیبراسیون، ال‌جی SM9500 از دقت تقریباً کاملی برخوردار است. تعادل رنگ سفید dE به طور قابل توجهی بهبود یافته است، در حالی که رنگ dE بهتر است اما زیاد نیست. عدم دقت در بقیه موارد بدون کمک رنگ‌سنج به سختی جلب توجه می‌کند. گاما منحنی را به خوبی دنبال می‌کند و دمای رنگ نزدیک به هدف 6500K است.

تلویزیون دارای ویژگی کالیبراسیون خودکار است که هنوز هم نیاز به استفاده از رنگ‌سنج دارد.

پس از کالیبراسیون

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

تلویزیون SM9500 محتوای p480 مانند DVD را به خوبی بدون هیچ مصنوع ظاهری قابل مشاهده‌ای نمایش می‌دهد ،. در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر، SM9500 عملکرد بسیار مشابهی با SK9500 دارد.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

در LG SM9500 محتوای 720p، همانند گیرنده دیجیتال، بدون مصنوعات ظاهری و نرم کننده پردازش می‌شود. این عملکرد تقریباً با SK9500 یکسان است.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

درست مانند SK9500 سال گذشته، پردازش محتوای Blu-ray و محتوای 1080p تقریباً به اندازه محتوای 4K مناسب به نظر می‌رسد.

ورودی 4K (امتیاز 10)

محتوای بومی 4K کاملاً نمایش داده می‌شود.

ورودی 8K (امتیاز 0)

این تلویزیون از محتوای 8K پشتیبانی نمی‌کند.

وسعت رنگ (امتیاز 8.0)

ال‌جی SM9500 دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌هاست و بسیار شبیه به SK9500 مدل سال گذشته است. EOTF برخی از صحنه‌های بسیار تاریک را کمی روشن‌تر می‌کند، اما به طور کلی، محرک ورودی را به خوبی دنبال می‌کند تا زمانی که شروع به گردش روان به سمت حداکثر روشنایی تلویزیون کند.

حجم رنگ (امتیاز 7.0)

حجم رنگ در SM9500 مناسب است. متأسفانه، دقیقاً مانند SK9500، به دلیل نسبت کنتراست نه چندان عالی نمی‌تواند سیاهی عمیق و تاریک ایجاد کند.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 9.2)

ال‌جی SM9500 دارای قابلیت گرادیان تصویر بسیار خوبی است. در بعضی از رنگ‌ها مقداری نواربندی وجود دارد، اما این امر خیلی مورد توجه نیست.

ویژگی Smooth Gradation می تواند به کاهش باند کمک کند، به ویژه هنگامی که مناطق زیادی از نوار بندی وجود دارد. با این وجود مواردی که نواربندی در بیشتر رنگ‌ها و سایه‌ها قابل مشاهده است، Smooth Gradation (درجه‌بندی روان) نمی‌تواند کمکی کند. توجه داشته باشید که فعال کردن این ویژگی می‌تواند باعث از بین رفتن جزئیات دقیق در بعضی از صحنه‌ها شود.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 7.0)

ال‌جی SM9500 دارای مقداری نگه‌داری تصاویر است که بلافاصله پس از 10 دقیقه صحنه سوختگی موقت قابل مشاهده است. حبس تصویر بعد از 2 دقیقه بهبودی دیگر جلب توجه نمی‌کند.

ما عملکرد مشابهی را در واحد SK9500 خود اندازه گیری کرده بودیم، اما سطح نگهداری در SK9500 و SM8600 پایین‌تر بود. نگهداری موقت تصویر شاید مختص نمونه‌ی تستی ما باشد.

خطر سوختگی پیکسل دائمی (امتیاز 10)

در حالی که برخی از پنل‌های IPS می‌توانند مقداری نگه داری تصویر موقت ر را داشته باشند، به نظر نمی‌رسد که دائمی باشد چون پنل IPS در آزمایش طولانی مدت ما در مصون مانده است.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 7.7)

زمان پاسخگویی ال‌جی SM9500 عالی است. زمان پاسخ این مدل تقریبا به اندازه سرعت ‌مدل سال گذشته SK9000 است اما کمی کندتر از SK9500 و SM8600 می‌باشد. با این وجود، زمان پاسخگویی بسیار سریع است و تنها دنباله‌ای از تاری، به دنبال محتوای سریع در حال مشاهده است.

زمان پاسخگویی

بدون سوسوزدن (لرزش تصویر) (امتیاز 4.0)

درست مانند SK9500 تلویزیون SM9500 از PWM برای کم نور شدن نور پس زمینه خود استفاده می‌کند. فرکانس سوسو‌زدن 120 هرتز است و این امر باعث ایجاد برخی تکرارها می‌شود و ممکن است برخی افراد را آزار دهد. نور پس‌زمینه در هر تنظیم نور پس‌زمینه به غیر از 100 می لرزد.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 10)

SM9500 یک ویژگی درج فریم سیاه اختیاری برای کمک به ایجاد حرکت صاف دارد. برای فعال کردن BFI در منوی Tru Motion، Motion Pro را روی “روشن” تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود تا لرزش تصویر پس زمینه به 60Hz تغییر کند اما در عین حال، ممکن است شما شاهد افت درخشندگی باشید.

برخی از افراد لرزش تصویر 60 هرتز را آزار دهنده می‌دانند.

درون‌یابی حرکتی

SM9500 می‌تواند محتوای فریم پایین (lower frame-rate) را تا 120 فریم بر ثانیه درون‌یابی کند. اگرچه تصویر تلویزیون همچنان در میان صحنه‌های پیوسته تخریب می‌شود. هنگامی که تلویزیون روی سطوح بالاتر از درون‌یابی حرکتی تنظیم شده است، و به دلیل وجود صحنه‌های بسیار سریع، ناگهان درون یابی را متوقف می‌کند، بیشتر افراد متوجه “حرکت تند” و ناگهانی آن می‌شوند.

برای فعال کردن درون‌یابی حرکت، گزینه TruMotion را فعال کنید.

پرش تصویر (امتیاز 7.4)

ال‌جی SM9500 به دلیل زمان پاسخ بسیار سریع پرش تصویر دارد. با این حال، به همان اندازه‌ی پرشی که در تلویزیون‌های OLED مانند C9 مشاهده می‌کنید، قابل توجه نیست. اگر پرش تصویر شما را آزار می‌دهد، درون‌یابی حرکتی می‌تواند کمک کند.

لرزش در 24p (امتیاز 10)

تلویزیون SM9500 با بروزرسانی به نسخه‌ی 03.60.04 می‌تواند لرزش را از منابع 60i حذف کند. تنظیمات مختلفی برای این کار لازم است، با این حال، عنوان Trumotion را روی “کاربر” و de-Judder و de-blur تنظیم شده روی “0” و همچنین سینمای واقعی را روی “On” فعال کنید.

SM9500 در اکثر منابع دارای لرزش نیست. با این وجود، نمی تواند لرزش 24p را از سیگنال 60i حذف کند. این مشابه چیزی است که در SM8600 مشاهده کردیم. مدل سال گذشته SK9500 قادر به حذف لرزش از هر منبعی است.

برای حذف لرزش، گزینه Real Cinema باید از طریق منوی (تنظیمات انتخابی تصویر) Picture Option Settings فعال شود.

نرخ تجدید متغیر (تست نشده)

ما گزارشی دریافت کرده‌ایم که سیستم عامل 04.71.25 G-SYNC را در مدل‌هایی که قرار نیست از آن پشتیبانی کنند غیرفعال می‌کند.

اگرچه این مدل به طور رسمی توسط NVIDIA پشتیبانی نمی‌شود، ال‌جی SM9500 هنگام اتصال به کارت گرافیک جدید NVIDIA ، با حالت سازگار G-SYNC جدید NVIDIA کار می‌کند. برخلاف تلویزیون‌های پشتیبانی شده رسمی، مانند OLED C9، این کار باید از طریق مرکز کنترل NVIDIA به صورت دستی فعال شود.

ال‌جی SM9500 دارای نرخ تازه سازی بومی 120 هرتز است. تلویزیون از FreeSync پشتیبانی نمی‌کند، اما از HDMI Forum VRR، با استفاده از Xbox One S پشتیبانی می‌شود.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 8.8)

ال‌جی SM9500 تاخیر ورودی بسیار خوبی دارد. تلویزیون تا زمانی که در حالت «بازی» هستید، بسیار پاسخگو است. برای به دست آوردن تاخیر کم در ورودی و نمایش مناسب Chroma 4: 4: 4 باید نماد ورودی را به رایانه شخصی تغییر دهید و می‌توانید از هر حالت تصویری این کار را انجام دهید.

SM9500 دارای حالت خودکار تاخیر کم ورودی به نام ‘Instant Game Response’ است، اما درست مانند SM8600، فقط با دستگاه‌های سازگار مانند Xbox One کار می‌کند. هنگامی که “Instant Game Response” تشخیص داد که شما در حال بازی هستید، به طور خودکار به حالت “Game” تغییر می‌کند تا کمترین میزان ورودی را داشته باشید.

رزلوشن‌های پشتیبانی‌شده (امتیاز 9.6)

SM9500، دقیقاً مانند C9، از رایج‌ترین رزولوشن‌ها پشتیبانی می‌کند.

تا زمانی که حالت PC فعال باشد شما می‌توانید Chroma 4: 4: 4 مناسب را در تمام رزولوشن‌ها نمایش دهید، به جز 1080p @ 120Hz که این کار را نمی‌کند.

برخی از وضوح پهنای‌ باند، مانند 4k @ 60Hz + HDR، به تنظیمات HDMI ULTRA HD Deep Color نیاز دارند تا برای درگاه مورد استفاده فعال شود.

ال‌جی ادعا می‌کند که SM9500، دقیقاً مانند C9، از ورودی 4k @ 120Hz از دستگاه‌های خارجی پشتیبانی می‌کند. این مدل یا فقط با منابع HDMI 2.1 کار می‌کند یا در انتظار بروزرسانی سیستم عامل است، زیرا ما نتوانستیم با آن کار کنیم. ما این تست را مجدداً با یک منبع HDMI 2.1 در دسترس قرار می‌دهیم.

همه ورودی‌ها

HDMI: 4
USB: 3
خروجی صدای دیجیتال نوری : 1

ورودی کامپوزیت: 1 (شامل آداپتور)

تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1

اترنت: 1

مشخصات ورودی

HDR10: دارد

دالبی ویژن: دارد

HLG: دارد

پهنای باند کامل HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3،4)

HDMI 2.1: دارد (HDMI 1،2،3،4)

CEC: دارد

HDCP 2.2: دارد (HDMI 1،2،3،4)

پشتیبانی از Wi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

ورودی‌های

تلویزیون برای پشتیبانی از HDMI 2.1 تبلیغ می‌کند، اما بدون منبع HDMI 2.1، آزمایش در حال حاضر برای ما امکان پذیر نیست.

گذرگاه صوتی

SM9500 در هنگام اتصال به گیرنده AV سازگار از eARC پشتیبانی می‌کند. این امر به شما امکان می‌دهد DTS: X و Dolby Atmos با کیفیت بالاتر را از طریق صدای TrueHD از یک دستگاه خارجی به گیرنده خود ارسال کنید. SM9500 همچنین از DTS و Dolby Digital از گیرنده استاندارد ARC پشتیبانی می‌کند.

همچنین با گیرنده‌ی ARC از DTS و Dolby Digital پشتیبانی می‌کند.

کیفیت صدا

پاسخ فرکانس (امتیاز 6.8)

پاسخ فرکانس مناسب است. LFE (فرمت با فرکانس پایین) در 71 هرتز قرار دارد، بنابراین تلویزیون هیچ گونه صدای آزار دهنده یا تند و تیزی ایجاد نمی‌کند، اما از بدنه صدای مناسبی برخوردار است و به باس آن قدرت می‌بخشد. پاسخ بالای نقطه LFE کاملاً متعادل است و تلویزیون صای واضح و قابل فهمی تولید می‌کند. صدای این تلویزیون می‌تواند نسبتاً بلند باشد اما برخی از مصنوعات پمپاژ و فشرده سازی را با حداکثر بار تولید می‌کند.

اعوجاج (امتیاز 6.8)

عملکرد اعوجاج مناسب است. مقدار کل THD تولید شده کمی بالا رفته است، اما به حدی نمی‌رسد که باعث حواس پرتی شود و قابل شنیدن باشد.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8.5)

ال‌جی SM9500 دارای همان رابط کاربری عالی است که در آخرین تلویزیون‌های ال‌جی مشاهده می‌شود. بسیار بصری و کاربردی آسان دارد. اگرچه در حین آزمایش با هیچ مشکلی روبرو نشدیم، ممکن است برخی برنامه‌ها کمی کند به نظر برسند.

رابط کاربری جدید امسال عملکرد جدیدی دارد. صفحه اصلی به نظر می‌رسد مهم‌ترین تغییر را کرده است و بسیار شبیه به Smart Things سامسونگ می‌باشد.

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

SM9500، دقیقاً مانند UM7300 و SM8600، دارای تبلیغات است. می توانید تنظیمات Home Promotion را غیرفعال کنید، و این باعث حذف برخی از آن‌ها می‌شود، اما از آنجا که تبلیغات همیشه قابل مشاهده نیستند، مطمئن نیستیم که آیا امکان حذف کامل آن‌ها وجود دارد.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.0)

ال‌جی SM9500 به شما امکان دسترسی به فروشگاه برنامه‌های ال‌جی را می‌دهد که در آن می‌توانید تعداد بسیار زیادی از برنامه‌ها را انتخاب کنید. تلویزیون دارای محبوب‌ترین برنامه‌های از پیش نصب شده ‌است.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها

کنترل از راه دور (امتیاز 9.0)

ریموت کنترل مشابه ریموت سال گذشته با چند ویژگی اضافه ‌است. اکنون می‌توانید از آن به عنوان یک ریموت جهانی با سایر دستگاه‌های دارای IR استفاده کنید. این کار نیاز دارد تا برخی تنظیمات جزئی را انجام دهید اما برای دستگاه‌هایی که از HDMI-CEC پشتیبانی نمی‌کنند عالی است. این قابلیتی جدید برای ال‌جی است و شبیه ویژگی One Remote سامسونگ است.

تمام ویژگی‌های دیگر ریموت بسیار شبیه به سال گذشته است. شما هنوز هم می‌توانید از آن به عنوان یک نشانگر ماوس استفاده کنید، که باعث می شود پیمایش رابط کاربری بسیار ساده باشد و یا به صورت آسان‌تر می‌توانید از دکمه‌های جهت آن استفاده کنید.

سرانجام، یک میکروفون داخلی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد با استفاده از صدای خود، جستجوهای خاصی را انجام دهید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

کنترل‌ها در مرکز تلویزیون قرار دارند. این کنترلر یک دکمه واحد است که به شما امکان می‌دهد تلویزیون را خاموش کنید، صدا را تنظیم کنید یا کانال‌ها را تغییر دهید.

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون

محتوای درون جعبه

ریموت کنترل

بند مدیریت کابل

آداپتور ترکیبی کامپوزیت

باتری

متفرقه

مصرف برق: 53 ولت

مصرف برق (حداکثر): 212 وات

سیستم عامل 03.60.02

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما 65SM9500 را آزمایش کردیم. SM9500 با نام SM9800 و SM98 نیز شناخته می‌شود. به غیر از تفاوت‌های جزئی منطقه‌ای (بخصوص ورودی‌ها)، انتظار داریم که آن‌ها همان کار را انجام دهند.

SM9500 در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر

ال‌جی SM9500 برای اکثر کاربردها عملکرد خوبی دارد و برای اتاق‌های روشن بسیار مناسب است.

SM9500 در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر
بالا چپ ویزیو P Series Quantum، پایین چپ ال‌جی C9، وسط ال‌جی SM9500، بالا راست سامسونگ Q90R، پایین راست سونی X9500G

ال‌جی SM9000

ال‌جی SM9500 کمی از ال‌جی SM9000 بهتر است. SM9500 دارای کنتراست کمی بهتر است، می‌تواند در SDR روشن‌تر باشد و در HDR نیز می‌تواند به طور قابل توجهی روشن‌تر شود.

ال‌جی SK9500

ال‌جی SK9500 و ال‌جی SM9500 عملکرد بسیار مشابهی دارند و هر گونه اختلافD که تجربه مشاهده شما را تحت تاثیر قرار دهد بعید است. اما ال‌جی SM9500 از 1440p پشتیبانی می‌کند، در حالت HDR دارای تاخیر ورودی کمتر است و از HDMI Forum VRR پشتیبانی می‌کند، که برای گیمرهای Xbox One بسیار عالی است.

سامسونگ Q70 / Q70R QLED

سامسونگ Q70 / Q70R QLED و ال‌جی SM9500 با استفاده از فناوری پنل مختلف، هر کدام با نقاط قوت و ضعف خود همراه هستند. Q70R اگر مستقیماً در جلوی آن نشسته بنشینید برای اتاق تاریک انتخابی بهتر است. ال‌جی SM9500 در یک اتاق روشن‌تر به نظر می‌رسد و دارای زاویه دید گسترده‌ای است، بنابراین می‌توانید در طول روز با گروه بزرگی از دوستان آن را تماشا کنید. SM9500 همچنین با تکنولوژی به روزی که دارد برای آینده کمی بهتر است، زیرا دارای 4 پورت HDMI 2.1 است و از eARC پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ Q80 / Q80R QLED

این دو تلویزیون دارای پنل‌های مختلف هستند، اما سامسونگ Q80R دارای فناوری ‘Ultra View Angle’ است که به آن اجازه می‌دهد تا با نسبت کنتراست کمتر، زاویه دید وسیع تری نسبت به تلویزیون‌های پنل VA معمولی نشان دهد. برای اکثر استفاده‌ها، سامسونگ Q80R تلویزیونی بسیار بهتر از LG SM9500 می‌باشد. Q80R به دلیل پشتیبانی از تاریکی موضعی، از عملکرد اتاق تاریک عالی با سیاهی عمیق برخوردار است. همچنین، تصویر روی Q80R برای زوایای نسبتاً بزرگ دقیق است. ال‌جی SM9500 هنوز زاویه دید وسیع تری دارد، بنابراین در صورتی که نگرانی اصلی شما زاویه دید باشد SM9500 مناسب‌تر است هرچند که در اکثر موارد، Q80R انتخاب بهتری است.

ویژگی تلویزیون SM9500 تلویزیون SM9000 تلویزیون Q70R تلویزیون X8500G
طراحی 8.8 8.3 8.8 8.0
کیفیت تصویر 7.7 7.3 8.0 7.1
زمان پاسخگویی 7.7 7.8 8.1 8.0
ورودی‌ها 8.9 8.9 8.8 8.5
کیفیت صدا 6.8 6.9 6.5 6.0
ویژگی‌های هوشمند 8.2 8.2 8.1 8.1
نمایش فیلم 7.0 68 8.6 5.8
برنامه‌های تلویزیون 8.2 7.9 7.7 8.2
محتوای ورزشی 7.8 7.7 7.6 8.0
بازی‌های ویدیویی 8.1 8.1 8.5 7.6
فیلم‌های HDR 7.1 6.6 8.3 5.9
بازی‌های HDR 7.9 7.7 8.4 7.0
مانیتور PC 8.4 8.4 7.9 8.0

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

۶ نظر

  1. سلام بهترین تلویزیون حال حاضر جهان که هم برای گیم و هم برای فیلم دیدن خوب باشه و همچنین فرق نداشته باشه تو اتاق تاریک هست یا روشن همچنین
    ماهواره و دیجیتالم خودش داشته باشه بودجشم مهم نیست! پیشنهادتون چیه؟!

  2. سلام ، وقت بخیر اگر ممکنه یه تلوزیون که شما انتخاب کنید معرفى کنید ۵۵ اینچ ترجیحا ال جى و صدا عالى و برائ فیلم عالئ و تو تاریکى و روشنایی هم عالئ باشه از نظر شما
    قیمت تا ٢٢ تومن
    ممنون لطف میکنید راهنمایی کنید
    اگر بجز ال جى هم شد اگر پیشنهادئ دارید که ترجیح میدید
    ممنون میشم

    • مسعود رسولی

      سلام
      پیشنهاد ما در این محدوده ی قیمت تلویزیون ۵۵SM9000 است. تلویزیون ۵۵Q70T سامسونگ نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

      • سلام لطفا اگه امکان داره درباره سونی x9500 و ال جی sm9500 توضیحی بفرمائید که کدامیک بهتر و به صرفه تر است .تشکر

        • سلام
          تلویزیون X9500H از روشنایی sdr بالاتری برخوردار است اما در مقابل تلویزیون SM9500 از کنتراست، نوردهی موضوعی، نرخ نوسازی متغییر و زمان پاسخگویی بهتری برخوردار است. پیشنهاد ما SM9500

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *