نقد و بررسی تلویزیون OLED ال جی B8

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون OLED ال جی B8

نقد و بررسی تلویزیون OLED ال جی B8

تلویزیون B8 یک تلویزیون اولد 4K است که کیفیت تصویر آن به خصوص در اتاق‌های تاریک بسیار بالاست. و به خاطر استفاده از تکنولوژی نور دهی هر پیکسل به صورت مجزا می‌تواند نور تولید کند یا خاموش شد که در صحنه‌های تاریک باعث تولید رنگ سیاه مطلق می‌شود. نرخ نوسازی تصویر در این تلویزیون عالی است و واکنش لحظه‌ای دارد. برای کسانی که از فاصله دور تصویر را تماشا می‌کنند، این تلویزیون زاویه دید عالی دارد. هرچند که این تلویزیون بی نقص نیست برای مثال زمانی که محتوایی در حال پخش است میزان روشنایی با توجه به محتوای درحال پخش تغییر می‌کند. همچنین در صورتی که برای مدت طولانی یک تصویر ثابت در حال نمایش باشد خطر Burn-in در این تلویزیون وجود دارد. این اصطلاح به معنای سوختگی کامل پیکسل نیست و برای مواقعی به کار می‌رود که قسمت یا قسمت‌هایی از نمایشگر دچار تغییر رنگ دائمی شده باشد.

نقد و بررسی تلویزیون OLED ال جی B8

نوشته مرتبط: نقد و بررسی تلویزیون اولد ال جی C8

امتیاز کلی:
طراحی9.5
کیفیت تصویر8.6
نرخ حرکت8.7
ورودی‌ها8.9
کیفیت صدا7.2
ویژگی‌های هوشمند8.2
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم9.3
برنامه‌های تلویزیونی8.4
محتوای8.6
بازی‌های ویدیویی8.9
فیلم های HDR9.0
بازی‌های HDR8.6
مانیتور PC8.3

طراحی (امتیاز 9.5)

طراحی اولد ال جی B8 بی‌نظیر است. این طراحی بی نظیر مدیون کیفیت ساخت و ظاهر براق است. طراحی این تلویزیون تقریبا شبیه به C8 است، اما پایه‌های آنها با هم تفاوت دارند. پایه B8 خیلی بزرگ نیست و تقریبا روی هر میزی قابل نصب است. اگر بخواهید تلویزیون را روی دیوار نصب کنید، تمام ورودی‌ها در دسترس خواهند بود. همچنین حرارت تولید شده توسط تلویزیون متعادل است و مشکلی با آن نخواهید داشت. از آنجاکه این نوع تلویزیون‌ها بسیار نازک هستند، هنگام جابه جایی برای جلوگیری از وارد کردن آسیب، باید احتیاط لازم را به خرج دهید.

طراحی (امتیاز 9.5)

پایه

پایه این تلویزیون از فلز است و دائما از تلویزیون حفاظت می‌کند. این پایه‌ها تقریبا کوچک اند و روی هر میزی قابل نصب هستند. این نوع پایه‌ها شبیه به پایه‌های C7 تولید سال گذشته هستند.

پشت صفحه نمایش

قسمت پشتی این تلویزیون صاف است و بسیار شبیه به نسل قبلی تلویزیون‌های اولد ال جی است. همانطور که در این قسمت مشاهده می‌کنید، در این نوع تلویزیون قابلیت مدیریت کابل در پایه وجود دارد. ورودی اچ‌دی‌ام‌آی این تلویزیون در کنار قرار دارد، و اگر آن را روی دیوار نصب کنیم به راحتی قابل دسترس خواهد بود. اما چند ورودی دیگر نیز در پشت تلویزیون قرار دارد، که در صورتیکه روی دیوار نصب شود، دسترسی به آنها دشوار خواهد شد. دکمه کنترل مثل تلویزیون C8 در قسمت پشت و کنار تعبیه شده است.

حاشیه‌ها

حاشیه تصویر در تلویزیون‌های ال جی مدل B و P بسیار کم است و تصویر به خوبی نمایش داده می‌شود و بسیار شبیه به تلویزیون‌های ال جی C8 است.

ضخامت

ضخامت تلویزیون B8 بسیار کم است و شبیه به آخرین نسل اولدهای ال جی است. ضخامت بسیار کم این نوع تلویزیون‌ها به خاطر قطعات الکترونیکی و استفاده از پنل OLED است که نیاز به وجود نور پس زمینه را از بین می‌برد.

دما

دمای این نوع تلویزیون‌ها همواره خنک است و مشکلی را به وجود نخواهند آورد.

کیفیت ساخت (امتیاز 9.0)

کیفیت ساخت ال جی OLED B8 عالی است. تلویزیون محکم بوده و هیچ گونه درز یا مشکل ساخت ظاهری در آن وجود ندارد. به خاطر صفحه نازک این نوع تلویزیون‌ها، هنگام جابه جایی باید بسیار مراقب باشید.

طراحی و کیفیت ساخت تلویزیون lg b8 (امتیاز 9.0)

کیفیت تصویر (امتیاز 8.6)

کیفیت تصویر تلویزیون اولد ال جی B8 فوق العاده است. نرخ کنتراست این نوع تلویزیون‌ها بسیار بالا است و با فراهم کردن تاریکی مطلق، تماشای فیلم در اتاق‌های تاریک بسیار لذت بخش خواهد بود. زاویه دید این نوع نمایشگرها بسیار بالاست و بدون بر هم خوردن کیفیت تصویر، از هر زاویه‌ای می‌توان به تماشای تلویزیون نشست. کنترل انعکاس نور این نوع نمایشگرها بالاست. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا این نمایشگرها مناسب اتاق‌های بزرگ و روشن باشند. هنگام نمایش محتوای HDR رنگ‌ها بسیار غنی‌اند و سایه‌ها کم‌رنگ هستند. همچنین یکنواختی رنگ خاکستری در این نمایشگرها بالا است و توجه طرفداران برنامه‌های ورزشی را به خود جلب می‌کند.

کنتراست (امتیاز 10)

میزان کنتراست این نمایشگر این تلویزیون بالا است بطوریکه می‌تواند پیکسل‌های مختلف را خاموش کند و وضوح تصویر در محیط‌های کم نور را بالا ببرد.

تاریکی موضعی Local Dimming (امتیاز 10)

مثل همه اولدها، تلویزیون B8 نیز از آنجایی که می‌تواند هر پیکسل را به تنهایی خاموش کند، به روشنایی و تاریکی موضعی نیازی ندارد.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 7.8)

حداکثر روشنایی SDR در تلویزیون اولد ال جی B8 عالی است. تلویزیون آنقدر روشن می‌شود که می‌توان آن را در هر اتاقی قرار داد. در محتوای SDR قسمت‌های پُرنورتر پُررنگتر به نظر می‌رسند، اما با افزایش روشنایی تمام صفحه، محدود کننده خودکار روشنایی فعال می‌شود و صفحه تاریک‌تر می‌شود. این عملکرد یک عملکرد غیر طبیعی نیست، بلکه در مدل‌های دیگر مثل: LG C8 نیز مشاهده می‌شود. تفاوت روشنایی بین B8 و C8 ممکن است به دلیل تفاوت بین قاب آنها باشد. روشنایی B8 از ال ای دی سونی مدل X9000F و یا QLED سامسونگ مدل Q8FN کم‌تر است.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 7.3)

حداکثر روشنایی HDR در نمایشگرهای OLED مناسب است. روشنایی HDR این نوع نمایشگرها نسبت مدل C8 ضعیف‌تر است، چراکه مدل C8 در الگوی تست صحنه واقعی حدود 100 نیت روشن‌تر می‌شود. بخشی از این تفاوت ممکن است به دلیل واریانس صفحه و بخشی دیگر ممکن است به دلیل تغییر الگوریتم و به‌روزرسانی سیستم عامل باشد. ما C8 را دوباره مورد آزمایش قرار دادیم تا ببینیم که آیا روشنایی آن تغییر کرده است یا خیر. اگر چه این نوع تلویزیون‌ها می‌توانند برجستگی‌های کوچک را به خوبی نشان دهند، همانطور که مناطق بیشتری از صفحه نمایش روشن می‌شود، محدود کننده روشنایی خودکار (ABL)، سطح روشنایی را کاهش می‌دهد و این موضوع خوب نیست. نمایشگر OLED ال جی B8 به اندازه تلویزیون‌های پیشرفته ال‌ای‌دی مثل Sony X9000F یا QLED Samsung Q8FN که روشنایی HDR بالایی دارند، روشن نیست.

حداکثر روشنایی تلویزیون B8

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 7.9)

یکنواختی رنگ خاکستری در OLED ال جی B8 عالی است و اکثر مردم هیچ نوع تاری حس نمی‌کنند. یکنواختی رنگ خاکستری باعث می‌شود تا تصاویر تمیزتر به نظر برسند، این تلویزیون برای تماشای مسابقات ورزشی عالی است.

در 5٪ از آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم، در صورتیکه تصاویری که یکنواختی رنگ خاکستری در آنها بالا است را در اتاقی تاریک تماشا کنیم، نوارهایی عمودی روی آن ظاهر می‌شود. در اولدهای ساخت 2018 مثل ال جی C8 و سونی A8F. نیز این مشکل وجود دارد. این موضوع تنها در اتاق‌های تاریک مشخص می‌شود. خطوط عمودی در اکثر صحنه‌های معمولی مشکل ساز نیست ولی در برخی صحنه‌های خیلی تاریک ممکن است قابل مشاهده باشد.

زاویه دید (امتیاز 7.8)

مانند همه تلویزیون‌های OLED زاویه دید این تلویزیون نیز عالی است. این نمایشگر بی8 برای اتاق‌های بزرگ مناسب است، زیرا از هر زاویه‌ای که تماشا کنیم کیفیت تصویر تغییر نمی‌کند. با تغییر زاویه ممکن است رنگ تصاویر نیز تغییر کند اما این تغییر از نمایشگرهای ال سی دی با پنل VA یا IPS کمتر است.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 10)

از آنجاکه در همه تلویزیون‌های OLED می‌توان پیکسل‌ها را به صورت مجزا خاموش کرد، یکنواختی رنگ مشکی در ال جی B8 عالی است. این نمایشگر برای تماشای فیلم در اتاق‌های تاریک مناسب است.

بازتاب نور (امتیاز 9.4)

کنترل بازتاب‌ها در تلویزیون ال جی B8 عالی است. صفحه نمایش براق آن منجر به بازتاب نور به میزان کمی می‌شود و مشکلی ایجاد نمی‌کند. یک هاله بنفش روشن به دلیل پوشش antireflective در بازتاب‌ها وجود دارد. این موضوع در تلویزیون‌های پیشرفته مثل C8 و یا Q8FN خیلی رایج است ولی خیلی واضح و مشخص نیست. اگر از این تلویزیون در اتاق روشن استفاده کنید، مشکلی نخواهید داشت.

بازتاب نور

پیش کالیبراسیون (امتیاز 6.8)

دقت رنگ این تلویزیون در حالت عادی بسیار مناسب است. اگر حالت تصویر را روی Expert(Dark Room). (کارشناسانه(اتاق تاریک)) قرار دهیم، بهترین نتیجه را خواهیم گرفت. DE سفید و رنگ DE بیشتر از آستانه ما یعنی 3 بود و برخی از مردم آن را متوجه خواهند شد. گاما روی 2:38 بود و سایه‌ها روشن‌تر به نظر می‌رسیدند، در حالیکه درجه حرارت رنگ‌ها گرم بود و رنگ‌های قرمز و زرد تصاویر را احاطه کرده بودند.

پس کالیبراسیون (امتیاز 9.5)

دقت رنگ پس کالیبراسیون عالی است. DE سفید عالی است و رنگ DE زیر 3 است. گاما روی 2.2 قرار دارد و دمای رنگ به k6500 (واحد کلوین) نزدیک است.

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

بارگذاری DVDها و دیگر محتواهای 480p راحت است.

ورودی 720P (امتیاز 8.0)

هنگام بارگذاری محتواهای 720P هیچ مشکلی وجود ندارد.

ورودی 1080P (امتیاز 9.0)

بارگذاری محتواهای 1080P از قبیل دیسک‌های بلوری آسان به نظر می‌رسد. این تصاویر مناسب به نظر می‌رسند و هیچ مشکلی ندارند.

ورودی 4K (امتیاز 10)

محتوای 4K بدون هیچ مشکلی در تلویزیون ال جی B8 نمایش داده می‌شود.

محدوده رنگی (طیف رنگ)  (امتیاز 8.5)

تلویزیون ال جی اولد B8 دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌های متنوع است؛ زیرا میزان قابل ملاحظه‌ای از فضای رنگی DCI P3 را پوشش می‌دهد و در بحث پوشش فضای بسیار گسترده‌ی Rec.2020 نیز بسیار خوب عمل می‌کند. C8 نیز تقریبا این خصوصیات را دارد.

در حالت‌های تصویر HDR سینما، تلویزیون‌های EOTF تا زمانیکه که به حداکثر روشنایی تلویزیون به تدریج دست یابند، منحنی PQ را دنبال می‌کنند. اگر محتوای HDR تاریک بود می‌توانید تنظیمات کنتراست دینامیک را روی زیاد تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود تا EOTF بیشتر شود و روشنایی صحنه‌های HDR افزایش یابد. میزان EOTF در حالت تصویر بازی با حالت سینما یکسان است و این موضوع خیلی خوب است. در HDR نمونه مورد آزمایش ما سطح سیاه در قسمت چپ صفحه نمایش افزایش پیدا می‌کند، که می‌توان با کاهش تنظیمات روشنایی به 49 این موضوع را حل کرد. این مشکل در همه تلویزیون‌های B8 وجود ندارد، اما در گذشته چندین اولد مشکلات مربوط به سطح سیاه را داشته‌اند و در طول زمان مشکلشان حل شده است. بعد از اینکه تلویزیون 100 ساعت کار کرد، دوباره سطح سیاه را آزمایش می‌کنیم.

حجم رنگ (امتیاز 6.8)

پوشش حجم رنگی مناسب است. اگر چه این نوع تلویزیون‌ها دارای محدوده رنگ وسیعی هستند اما به دلیل ساختار پیکسل WRGB، حجم رنگ را در بالای صفحه نمایشگر از دست می‌دهد. برای روشن‌تر نشان دادن رنگ سفید می‌تواند از subpixel سفید استفاده کند، اما برای تولید رنگ‌های اشباع شده نمی‌تواند همین کار را انجام دهد. به همین دلیل این نوع رنگ‌ها خیلی روشن نیستند.

گرادیان (امتیاز 8.8)

گرادیان این نوع تلویزیون‌ها عالی است. اگر چه در تست تصویر نوارهایی را مشاهده می‌کنیم اما در حالت عادی این نوارها وجود ندارد. پنل 10 بیتی استفاده شده در این تلویزیون اولد بر خلاف نمونه‌های 8 بیتی 4 برابر سایه‌ی رنگ بیشتر ارائه می‌کند و در نمایش گرادیان‌های رنگی بسیار توانمندتر است.

ماندگاری تصویر موقت (امتیاز 9.9)

ماندگاری تصویر موقت در نمایشگر ال جی B8 وجود ندارد. اما در زمان بازیابی تصویر در کمتر از 2 دقیقه ممکن است این اتفاق رخ دهد. ماندگاری تصویر موقت بستگی به نوع صفحه نمایشگر نیز دارد، و در برخی نمایشگرها ممکن است نسبت به بازیابی تصویر مستعدتر باشند. برای مثال در تلویزیون‌هایی مثل نمایشگر C8 که قبلا مورد آزمایش قرار دادیم، بازیابی تصویر کمتر مشاهده می‌شود. ناگفته نماند که این تست مربوط به ماندگاری تصویر در کوتاه مدت است و ماندگاری تصویر دائمی را مورد آزمایش قرار نمی‌دهد.

خطر ماندگاری تصویر دائمی (امتیاز 1.0)

ماندگاری تصویر دائمی: بله

صفحه‌های اولد مثل B8 خیلی کم می‌سوزند. این صفحه‌ها سه ویژگی دارند که مانع از ماندگاری تصویر دائمی در آنها می‌شود. توصیه می‌کنیم گزینه‌های ‘Pixel Refresh’ و ‘Screen Shift’ را فعال کنید و تنظیم ‘Adjustment Illuminance Logo’ را به ‘Low’ تغییر دهید.

کنتراست تلویزیون ال جی B8

پیکسل‌ها

در اولدهای WRGB همه چهار ساب‌پیکسل‌ها همزمان روشن نخواهند بود، بنابراین ما دو نوع عکس داریم.

حرکت تصویر در تلویزیون ال جی B8 (امتیاز 8.7)

کنترل حرکات در ال جی B8 عالی است. ویژگی پاسخ لحظه‌ای این نوع نمایشگرها باعث شده است تا برای محتواهای دارای حرکت سریع و بازی‌ها مناسب باشند. با این حال این ویژگی می‌تواند باعث ایجاد تپق در محتواهای کند fps شود. خوشبختانه ال جی دارای یک ویژگی تعاملی حرکتی عالی است که در حذف این مشکل بسیار کار آمد است.

زمان پاسخگویی (واکنش) (امتیاز 10)

در این نمایشگرها نیز مثل دیگر اولدها، هیچ نوع نور چشمک زنی در پس زمینه وجود ندارد. این ویژگی باعث می‌شود تا حرکات آهسته‌تر به نظر برسند، اما در نهایت باعث نوعی کدری پایدار می‌شود. برای کم کردن این نوع کدری می‌توانید گزینه BFI را فعال کنید.

الحاق فریم مشکی ( BFI) (امتیاز 8.0)

با فعال گزینه BFI در نمایشگرهای ال جی مدل B8 و C8 می‌توان کدری‌ها را از بین ببرد و تصاویر را واضح‌تر کرد. برای این کار باید تنظیمات ‘Motion Pro‘ را روشن کنیم.

درونی سازی حرکت (تعویض فریم جابه جایی حرکت) (امتیاز 10)

درونی سازی حرکات در تلویزیون ال جی B8 بی نظیر است. این قابلیت مناسب استفاده در صحنه‌های آهسته است و اگر حرکات بیش از حد باشند، این قابلیت متوقف می‌شود. زمانیکه حرکات سریع نمایش داده می‌شوند، مردم متوجه اشکالات موجود در آن نمی‌شوند.

برای تطبیق محتواهای پایین FPS به 60HZ، ویژگی TruMotion را روی کاربر تنظیم کنید و نوار De-Judder را افزایش دهید. برای تطبیق محتواهای 60Hz به 120Hz، نوار De-Blur را افزایش دهید.

اگر هر گونه مشکلی به دلیل درونی سازی ایجاد شد، توصیه می‌کنیم تا تنظیمات مربوط به درونی سازی را کاهش دهید، اما این کار نیز باعث می‌شود تا حرکت تصاویر کندتر به نظر برسد.

وقفه (امتیاز 4.7)

تلویزیون B8 همچون تمامی تلویزیون‌های OLED دارای وقفه‌های کوتاه است. این کار باعث ایجاد حرکات لرزشی در حین نمایش فیلم‌های 24 fps می‌شود. اگر این وقفه‌ها برای شما آزاردهنده است می‌توانید با استفاده از ویژگی درونی سازی حرکات این وقفه‌ها را حذف کنید.

لرزش 24P (امتیاز 10)

از آنجا که نمایشگر ال جی B8 می‌تواند فیلم‍‌های 24P را بدون ایجاد لرزش از رایج‌ترین منابع نمایش دهد، می‌توان گفت که این نمایشگر لرزش را به خوبی کنترل می‌کنند.

برای حذف این لرزش‌ها باید گزینه سینمای واقعی را روشن کنیم، گزینه TrueMotion را باید روی وضعیت کاربر تنظیم کنیم و گزینه‌های ‘De-Judder’ و ‘De-Blur’ را روی صفر قرار دهیم.

نسبت نوسازی تصویر متغیر

نمایشگر ال جی B8 دارای یک صفحه درونی 120Hz است ،اما از تکنولوژی نرخ تغییر متغیر پشتیبانی نمی‌کند.

ورودی‌ها (امتیاز 8.9)

ال جی B8 دارای بیشترین میزان ورودی در اکثر فرمت‌های ورودی است. از این رو این نوع تلویزیون‌های خیلی خوب هستند و برای انواع بازی‌های مناسب‌اند. از انواع وضوح صفحه از جمله 1080p @ 120Hz و chroma 4:4:4 پشتیبانی می‌کند، از این رو میتوان از این نمایشگرها به عنوان نمایشگر کامپیوترهای شخصی استفاده کرد. این نوع نمایشگر از وضوح تصویر 1440p پشتیبانی نمی‌کند و همین امر می‌تواند برای گیمرهای بازی‌های چند هسته‌ای نا امید کننده باشد.

ورودی‌های تلویزیون ال جی B8

تاخیر ورودی (امتیاز 9.0)

تاخیر ورودی این نوع نمایشگرها عالی است.

نمونه برداری chroma 4:4:4 تنها در در حالت ورودی PC وجود دارد و به خوبی نمایش داده می‌شود، زمانی که در آن حالت ورودی قرار دارد، تمام حالت‌های تصویر دارای همان تاخیر ورودی پایین هستند.

در HDR هنگامی که 4:2:0 chroma فرستاده می‌شود یک فریم اضافی 120 هرتز (8.3 میلی ثانیه) از وقفه ورودی وجود دارد. این اشکال نیز در سایر تلویزیون های LG 2018 مانند C8 و SK8000 دیده شده است

وضوح پشتیبانی شده (امتیاز 8.3)

تلویزیون ال جی B8 بدون هیچگونه مشکلی از تمامی وضوح تصاویر پشتیبانی می‌کنند.

4K @ 60HZ @ 4:4:4 یا @ 4:2:2 تنها زمانی پشتیبانی می‌شود که HDMI ULTRA HD Deep Color فعال باشد.

4:4:4 Chroma تنها زمانی به درستی نمایش داده می‌شود که حالت ورودی روی PC تنظیم شده باشد.

در حالت PC، وضوح 20 یعنی اینکه هیچ نوع وضوح اضافه‌ای وجود ندارد.

متاسفانه رزولوشن 1440p در تلویزیون ال جی بی8 پشتیبانی نمی شود.

این تلویزیون پردازنده جدید آلفا 9 را ندارد. اما قادر است بدون از دست دادن هیچ فریمی، فایل مورد آزمایش 4k @ 120Hz را به خوبی اجرا کند.

همانطور که در بسیاری از تلویزیون‌های ال جی مدل 2018 مشاهده کردیم، حالت ورودی pc (رایانه شخصی) به صورت مخفی کار گذاشته شده است. رنگ‌ها از بین رفته و باندینگ بیشتری دارند و زیر نمونه برداری از 4:4:4 chroma به درستی نشان داده نشده است.

مجموع ورودی ها

همانند تلویزیون اولد C8، مدل B8 نیز ورودی کامپوننت ندارد، پشتیبانی از این ویژگی توسط  ورودی کامپوزیت با استفاده از آداپتور تبدیل، همراه تلویزیون گنجانده شده. برخلاف C7های سال گذشته این تلویزیون 3 درگاه 2.0 USB دارد اما درگاه 3.0 USB ندارد.

این تلویزیون خروجی صوتی آنالوگ ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید از هدفون‌های بی‌سیم استفاده کنید،به یک مبدل دیجیتال به آنالوگ نیاز دارید.

کیفیت صدا (امتیاز 7.2)

کیفیت صدای اولد ال جی B8 بالاتر از حد متوسط است. صدای آن کاملا بلند و واضح است. این نوع نمایشگر پهنای صدای زیر ندراند، بنابراین نمی‌تواند صداهای مربوط به جلوه‌های بازی‌ها و فیلم‌ها را تولید کند. و سیستم تصحیح اتاق آن درست کار نمی‌کند. برای دستیابی به صدای بهتر توصیه می‌کنیم که از بلندگوهای مجزا و یا از ساندبارهای ال جی استفاده کنید.

پاسخ فرکانسی (امتیاز 7.1)

پاسخ فرکانسی این نوع تلویزیون‌ها مناسب است. LFE (فرمت کم بسامد) 67Hz است که این میزان بیش از حد معمول است. به این معنی که قدرت صدای زیر این نوع تلویزیون‌های عالی است اما نمی‌تواند هر نوع صدای زیری را تولید کند. پاسخ بالاتر از نقطه LFE عالی است و این موضوع برای تولید واضح صدا لازم است. صدای این نوع تلویزیون‌ها بلند می‌شود، اما در حالتی که صدای آن را زیاد کنیم،ممکن است صدا مصنوعی به نظر برسد. بعلاوه باید بگوییم که سیستم تصحیح اتاق این تلویزیون قادر نبود تا حالت‌های اتاق مورد آزمایش ما را که حدود 200 هرتز بود را حذف کند.

اعوجاج (امتیاز 7.0)

عملکرد اعوجاج بالاتر از حد متوسط است. مقدار کلی تولید THD در 90dB SPL کم است اما افزایش قابل توجهی در THD در بارهای سنگین تر وجود دارد. و همین باعث می‌شود تا صداهای بلندتر نا مشخص به نظر برسند.

ویژگی‌های هوشمند (امتیاز 8.2)

ال جی B8 نسخه 4.0 از پلتفرم هوشمند webOS را اجرا می‌کند. بسیاری از برنامه‌های کاربردی رایج از پیش نصب شده‌اند و برای دسترسی به اپلیکیشن‌های بیشتر می‌توانید آنها را از فروشگاه نرم افزار ال جی دانلود کنید. هرچند که تعداد این نرم‌افزار و بازی‌ها به برنامه های زیاد Google’s Play Store در تلویزیون‌های سونی نمی‌رسد. کنترل از راه دور اولد بی8 مانند مدل‌های سال 2018 از جمله ال جی C8 و SK9000 است و به خوبی کار می‌کند. بر خلاف دیگر اولدهای سال 2018 ال جی از جمله C8 که به پردازنده جدید آلفا 9 مجهز هستند، ال جی B8 مثل مدل‌های ال جی C7 سال گذشته، از پردازنده آلفا 7 استفاده می‌کند. از آنجا که رابط کاربردی این نوع تلویزیون‌ها بسیار سریع است و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، باید بگوییم که پردازنده آن مشکلی ندارد. ویژگی‌های کنترل صدا که در تلویزیون‌های جدید به یک استاندارد تبدیل شده است به خوبی کار می‌کند و می‌تواند با انواع مختلف لوازم الکترونیکی مصرفی هوشمند مثل دستیار گوگل اسیستنت ارتباط برقرار کند.

رابط کاربری (امتیاز 8.5)

رابط ال جی B8 عالی است. هنگامی که به سرعت از منوها عبور می‌کردیم، کمی افت فریم را تجربه کردیم، اما تجربه کلی نرم و روان بود و نباید هیچ کس دچار مشکل شود. این نوع تلویزیون از پردازنده آلفا 7 استفاده می‌کند و نسبت به تلویزیون‌هایی ال جی مدل سال 2018 که از پردازنده آلفا 9 استفاده می‌کنند، کمی کندتر است، اما این صعف قابل توجهی نیست.

بدون تبلیغات

هنگام تست کردن تلویزیون بی8 هیچ نوع تبلیغاتی مشاهده نکردیم. این درحالی است که در دیگر تلویزیون‌های ال جی سال 2018 تبلیغاتی را مشاهده کردیم و همین موضوع نشان می‌دهد که تلویزیون‌های ال جی دارای تبلیغات هستند.

برنامه‌های کاربردی و ویژگی‌ها (امتیاز 8.1)

برنامه‌های پرطرفداری مانند یوتیوب، نتفلیکس و آمازون ویدیو به صورت پیش فرض بر روی این تلویزیون نصب شده‌اند. شما میتوانید از فروشگاه ال جی برنامه‌های بیشتری را دانلود کنید. فروشگاه ال جی بیش از هر سیستم عامل هوشمند دیگری البته به جز سامسونگ و اندروید برنامه کاربردی دارد.

برنامه‌های کاربردی و ویژگی‌ها

کنترل از راه دور (امتیاز 9.0)

کنترل از راه دور ال جی B8 عالی است. مانند دیگر تلویزیون‌های ال جی در سال 2018 دکمه کنترل صدا دارد که ترکیبی از دستیار صوتی گوگل اسیستنت و ThinQ AI است. (این‌ها ویژگی‌های کمک صدای فعال هستند).

تلویزیون اولد ال جی B8 با استفاده از صدا می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شوند: تغییر درگاه‌های ارتباطی با گفتن مثلا ‘Change to HDMI 1’ یا باز کردن برنامه‌ها، برای مثال اگر میخواهید نرم افزار یوتیوب را باز کنید کافی است بگویید: ‘Open YouTube’ و یا حتی اگر میخواهید در داخل برنامه‌ای جستجوی کنید می‌توانید بر روی دستیار هوشمند این تلویزیون حساب کنید برای مثال اگر میخواهید در نرم افزار نتفلیکس برای مارکوپولو جستجو کنید با گفتن Search Netflix for Marco Polo می‌توانید به فیلم ها و برنامه های موجود در نتفلیکس در مورد مارکوپولو دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید از دستیار گوگل سوالاتی مثل: هوا در تهران چطور است؟ ‘How’s the weather in Tehran’ را بپرسید. با همه این قابلیت‌ها باید گفت که نمی‌توانید با استفاده از صدای خود تنظیمات تلویزیون را تغییر دهید، مثلا دستوراتی مانند ‘Change OLED Light to 5’ «تغییر روشنایی OLED به 5» کار نخواهد کرد.

نرم‌افزار کنترل تلویزیون (امتیاز 7.0)

نرم‌افزار کنترل از راه دور این تلویزیون مناسب است. درست مانند سایر تلویزیون‌های ال جی در سال 2018، برنامه‌های از راه دور می‌توانند برای انجام یک جستجوی صوتی استفاده شود، اما به اندازه‌ی ریموت کنترل، فرمان‌های صوتی را درک نمی‌کند.

کنترل تلویزیون

مثل همه تلویزیون‌های ال جی سال 2018، دکمه کنترلی در پشت تلویزیون وجود دارد که برای کنترل اکثر عملکردهای تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دکمه خیلی خوب کار می‌کند و استفاده از آن کاملا بصری است.

کنترل تلویزیون B8

مقایسه با دیگر تلویزیون‌ها

تلویزیون ال جی B8 در سراسر جهان کارایی بالایی دارد. با این حال ال جی بهترین تلویزیون نیست و قیمت آن نیز زیاد است. ما در قسمت بعدی این تلویزیون را با برخی از تلویزیون‌ها مقایسه کرده‌ایم و پیشنهاداتی به شما ارائه داده‌ایم که می‌توانید با توجه به نوع نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

ال جی C8

کاربرد تلویزیون OLED ال جی C8 و ال جی B8 تقریبا شبیه به هم است. عملکرد هر دو تقریبا شبیه به هم است و تنها تفاوت آنها در نوع صفحه نمایشگر است. C8 از پردازشگر جدید آلفا 9 استفاده می‌کند در حالیکه پردازشگر مورد استفاده در B8 آلفا 7 است. اما این تفاوت باعث ایجاد تغییر در عملکردها آنها نخواهد شد.

سونی X9000F

تلویزیون اولد ال جی B8 از سونی X9000F بهتر است. تلویزیون‌های اولد به دلیل وجود یکنواختی رنگ مشکی در آنها برای مشاهده فیلم در اتاق‌های تاریک مناسب هستند. C8 نیز برای محیط‌های باز و بزرگ مناسب است، چراکه از هر زاویه ای تصاویر را تماشا کنیم تصویر تغییر نمی‌کند. از طرف دیگر نمایشگرهای سونی روشن ترند و خطر Burn-in در آنها کمتر است و همچنین برای فضاهای روشن مناسب ترند.

سونی A8F

سونی A8F و ال جی B8 هر دو اولدهایی با خصوصیات مشابه هستند و عملکردی تقریبا مشابه دارند. تاخیر ورودی ال جی B8 هنگام بازی‌های ویدئویی کمتر است و برای اینکار مناسب است.

سامسونگ Q9FN 

اگر بخواهیم چند کاربرد را در نظر بگیریم، ال جی B8 از سامسونگ Q9FN بهتر است. اگر می‌خواهید در اتاق تاریک به تماشای فیلم بنشینید،ال جی به دلیل یکنواختی رنگ مشکی مناسب تر است. به کسانی که ورزش دوست دارند و مسابقات ورزشی را دنبال می‌کنند ال جی B8 را به دلیل زمان واکنش سریع،زاویه مناسب و یکنواختی رنگ خاکستری توصیه می‌کنیم. سامسونگ Q9FN روشن تر است و مناسب تماشای تلویزیون در محیط‌ها روشن است و همچنین خطر Burn-in در این نوع نمایشگرها کمتر است.

نتیجه گیری (امتیاز 8.8)

استفاده از ال جی B8 مناسب کاربردهای ترکیبی است. کاربرد این نوع نمایشگر در همه زمینه‌های عالی است. نمایشگر تلویزیون اولد بی8 مناسب تماشاهای فیلم‌هایی با محتوای HDR و SDR است. کنترل حرکات و تاخیر ورودی در این نوع نمایشگرها عالی است که باعث می‌شود این نمایشگرها مناسب طرفداران ورزش و بازی باشد.

ضخامت و طرحی پشت تلویزیون B8

9.3 فیلم‌ها

ال جی B8 برای تماشای فیلم فوق العاده است. به خاطر یکنواختی رنگ مشکی این نوع تلویزیون‌ها مناسب تماشای فیلم در اتاق‌های تاریک هستند. داشتن صفحه نمایشی با وضوح 4K و تصویر عالی باعث شده است که این تلویزیون مناسب فیلم بازان باشند.

8.4 برنامه‌های تلویزیونی

اولد ال جی B8 برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی بی نظیر است. کنترل بازتاب و زاویه دید این نوع تلویزیون‌ها عالی است بنابراین می‌توانید این نوع تلویزیون‌ها را در اتاقی بزرگ و روشن قرار دهید. تلویزیون به صورت خودکار کیفیت کانال‌ها را بالا می‌برد و شما می‌توانید برنامه مورد علاقه خود را بدون هیچ گونه نگرانی نگاه کنید.

8.6 ورزشی

این نمایشگر برای تماشای برنامه‌های ورزشی عالی است. یکنواختی رنگ خاکستری در این تلویزیون‌های عالی است و شما میتوانید در محیطی وسیع و بزرگ و با زاویه دید مناسب به هم راه دوستان خود با تماشای مسابقات ورزشی بنشینید.

8.9 بازی‌های ویدئویی

هنگام انجام بازی‌های ویدئویی ال جی B8 بی نظیر است. تاخیر ورودی این مانیتور پایین و زمان واکنش آن فوق العاده است و میتواند بسیاری از وضوح تصویر را پشتیبانی کند. این تلویزیون مجهز به ویژگی درج قاب سیاه است. این ویژگی باعث می‌شود تا تاری و کدری تصویر کمتر شود و تصوری واضح تر به نظر برسد.

9.0 فیلم‌های HDR

این نوع تلویزیون برای تماشای فیلم‌های HDR مناسب است. طیف وسیع رنگ و سیاهی واقعی این نوع تلویزیون، آن را مناسب تماشای فیلم‌های HDR می‌کند. تصاویر در این مدل زنده به نظر می‌رسند. این نوع تلویزیون مناسب برای لذت بردن از محتواهای HDR مورد علاقه شما هستند.

8.6 بازی‌های HDR

تلویزیون ال جی B8 مناسب بازی‌های HDR است. هنگام نمایش محتواهای HDR زمان واکنش و تاخیر ورودی این نمایشگر بسیار پایین است که باعث می‌شود این تلویزیون مناسب بازی‌های HDR باشد. کیفیت تصویر این تلویزیون عالی است و این موضوع باعث خوشحالی گیمرها می‌شود.

8.3 نمایشگر PC (رایانه شخصی)

می‌توان از این تلویزیون به جای نمایشگر رایانه شخصی استفاده کرد. کنترل حرکات این نمایشگر عالی است و تاخیر ورودی پایینی دارد. این نمایشگر بسیار کارآمد است و زاویه دید مناسب آن باعث می‌شود تا بدون هیچگونه مشکلی نزدیک به آن بنشینید. این نوع نمایشگر همیشه کاربران رایانه‌های شخصی را راضی نگه می‌دارد. اما باید به یاد داشته باشید که خطر Burn-in این نوع نمایشگرها زیاد است.

اقلام داخل جعبه تلویزیون اولد B8

  •  دفترچه راهنما
  • ریموت کنترل
  • باتری
  • آداپتور
  • کابل برق 59.5″

تفاوت بین اندازها و تنوع

ما مدل 55 اینچ را مورد آزمایش قرار دادیم و انتظار داریم که بررسی ما برای مدل 65 اینچ نیز معتبر باشد. اگر کسی با یک صفحه متفاوت روبه رو شد و یا اولد ال جی 55B8ش با بررسی‌ها ما جور درنیامد، به ما اطلاع دهد تا بررسی‌های خود را دوباره انجام دهیم. به دلیل تنوع زیاد در صفحه نمایشگرهای مختلف برخی از خصوصیات مثل یکنواختی رنگ خاکستری و احتباس تصویر ممکن است در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد.

مقایسه امتیازهای تلویزیون B8 و C8

ویژگیتلویزیون C8تلویزیون B8
طراحی9.59.5
کیفیت تصویر8.78.6
نرخ حرکت8.68.7
ورودی‌ها8.98.9
کیفیت صدا7.37.2
ویژگی‌های هوشمند8.28.2
نمایش فیلم9.39.3
برنامه‌های تلویزیونی8.58.4
محتوای ورزشی8.78.6
بازی‌های ویدیویی9.08.9
فیلم های HDR9.19.0
بازی‌های HDR8.78.6
مانیتور PC8.28.3

منبع: www.rtings.com

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون QNED90

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی QNED90

تلویزیون QNED90 یکی از جدیدترین تلویزیون‌های ال‌جی در سال 2021 است که به عنوان اولین مدل MiniLED 4K با کیفیت تصویر عالی و امکانات متنوع از آن رونمایی شده است.

یک نظر

  1. خیلی مطلب مفیدی بود. تشکر بابت انتشارتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *