LG OLED CX

نقد و بررسی تخصصی OLED ال جی مدل CX

تلویزیون CX ال‌جی OLED یک تلویزیون عالی است و عملکرد شگفت انگیز همه جانبه‌ای را ارائه می‌دهد. این دستگاه از آنجا که می‌تواند پیکسل‌های منفرد را خاموش کند، قادر به تولید رنگ مشکی مطلق است، بنابراین در اتاق‌های تاریک خارق‌العاده به نظر می‌رسد. این دستگاه از نظر رنگی بسیار گسترده برای محتوای HDR و زوایای دید چشمگیر است و باعث می‌شود محتوای با وضوح پایین نیز به خوبی بزرگ شود. گیمرها باید از پشتیبانی نرخ تجدید متغیر (VRR)، زمان پاسخ سریع، و تاخیر ورودی کم خوشحال شوند. متأسفانه، مانند همه تلویزیونهای OLED، خطر سوزش دائمی پیکسل وجود دارد، اما این نباید مشکلی برای افرادی باشد که محتوای متنوعی را تماشا می‌کنند. همچنین محدود کننده اتوماتیک روشنایی (ABL) بیش از اندازه است، بنابراین مناطق بزرگ به همان اندازه که باید روشن نیستند. خوشبختانه این دستگاه، دقت رنگی از پیش فعال شده و بدون نیاز به تغییر را دارد، بنابراین نیازی به هزینه اضافی برای کالیبره کردن آن ندارید.

نقد و بررسی تخصصی OLED ال جی مدل CX
امتیاز کلی:
کنتراست 10
تاریکی موضعی (Local Dimming) 10
حداکثر روشنایی SDR 7.0
حداکثر روشنایی HDR 7.1
زاویه دید 8.4
یکنواختی رنگ مشکی 10
بازتاب نور 9.3
ورودی 4K 10
زمان پاسخگویی 9.9
لرزش و سوسو 4.8
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 9.3
برنامه‌های تلویزیون 8.2
محتوای ورزشی 8.6
بازی‌های ویدیویی 9.1
فیلم‌های HDR 8.7
بازی‌های HDR 8.8
مانیتور PC 8.6

استفاده ترکیبی (امتیاز 8.8)

ال‌جی CX OLED یک تلویزیون شگفت انگیز برای بیشتر استفاده‌ها است. مانند هر تلویزیون OLED دیگری، قادر به تولید رنگ سیاه کاملی است و زمان پاسخگویی تقریبا سریع دارد. این دستگاه دارای زاویه دید گسترده، برخورداری از انعکاس عالی، دقت رنگی از پیش فعال شده و بدون نیاز به تغییر و تاخیر ورودی کم است. متأسفانه، خطر سوختگی دائمی پیکسل وجود دارد، اما این نباید با محتوای متنوع مسئله‌ای باشد. همچنین می‌تواند حرکات را تا 120 هرتز جابجا کند و لرزش را از منابع فریم پایین مانند گیرنده‌ی دیجیتال یا دستگاه پخش دی وی دی حذف کند.

فیلم‌ها (امتیاز 9.3)

ال‌جی CX OLED برای تماشای فیلم فوق‌العاده است. با صفحه نمایش OLED خود قادر به تولید سیاهی کاملی است که برای تماشای فیلم در تاریکی شگفت‌انگیز است. این دستگاه محتوا را به خوبی در وضوح 1080 پیکسل نمایش می‌دهد، می‌تواند لرزش را از منابع 24p مانند پخش‌کننده‌های Blu-ray حذف کند و زمان واکنش سریع دارد، اما متاسفانه، این امر باعث می‌شود برخی از مطالب دچار پرش تصویر شوند. خوشبختانه ، این مدل زاویه دید گسترده‌ای دارد، بنابراین دقت تصویر را به لطف آن از دست نمی‌دهید.

برنامه‌های تلویزیونی (امتیاز 8.2)

این تلویزیون برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی عالی است. این دستگاه دارای بازتاب بسیار خوبی است و درخشندگی حداکثری مناسبی برای مقابله با تابش خیره کننده در اکثر اتاق‌ها دارد. این مدل محتوا را به خوبی با وضوح 720p نمایش می‌دهد و بلندگوهای داخلی خوبی نیز دارد. متأسفانه، مانند همه تلویزیون‌های OLED، خطر سوختگی پیکسل در آن وجود دارد که می‌تواند در مواجهه مداوم با آرمهای استاتیک دردسرساز باشد. در ضمن این تلویزیون برای تماشای محتوای مورد علاقه‌تان با خانواده عالی است چرا که زاویه دید وسیع و چشمگیری دارد.

محتوای ورزشی (امتیاز 8.6)

تلویزیون ال‌جی CX OLED برای محتوای ورزشی فوق‌العاده است. دارای هندلینگ عالی، حداکثر روشنایی مناسب است و جلوه صفحه کثیف (Dirty Screen) قابل توجهی در مرکز ندارد. همچنین دارای زوایای دید گسترده است، به علاوه بسیار مناسب برای تماشای بازی با گروهی از دوستان است. این دستگاه زمان پاسخ تقریباً فوری دارد، اما متاسفانه، برخی از اشیاء با حرکت سریع هنوز کمی مبهم به نظر می‌رسند.

بازی‌های ویدیویی (امتیاز 9.1)

تلویزیون اولد ال‌جی CX برای بازی‌های ویدیویی استثنایی است. تاخیر ورودی در حالت “بازی” بسیار باورنکردنی است، مدت زمان پاسخ سریعی دارد، سرعت تجدید آن 120 هرتز است و از G-SYNC VRR برای کاهش پرش صفحه پشتیبانی می‌کند. متأسفانه، منوهای ایستا در بازی‌های ویدیویی می‌توانند برای تلویزیون OLED مشکل ایجاد کنند، زیرا ریسک سوختن دائمی پیکسل تلویزیون وجود دارد. از طرفی خوشبختانه، این تلویزیون یک انتخاب عالی برای بازی در اتاق تاریک است زیرا می‌تواند سیاهی‌های کاملی تولید کند.

فیلم‌های HDR (امتیاز 8.7)

تلویزیون CX برای فیلم‌های HDR جالب توجه است. تقریباً تمام فضای رنگی DCI P3 را که در اکثر محتوای HDR مورد استفاده قرار می‌گیرد، پوشش می‌دهد و از پوشش گسترده تر فضای رنگی 2020Rec پشتیبانی می‌کند.‌ این نرم افزار قادر است سیاهی‌های بی‌نقص تولید کند، لرزش را از تمام منابع خارج کند و زمان پاسخ سریع دارد. متأسفانه، حجم رنگ آن کمی محدود است، اما در HDR به اندازه کافی روشن می‌شود تا جزئیات کامل را نمایش دهد.

بازی HDR (امتیاز 8.8)

ال‌جی CX OLED تلویزیونی باورنکردنی برای بازی‌های HDR می‌باشد. از ویژگی‌های بازی بسیار خوبی مانند تاخیر کم ورودی، پشتیبانی از VRR و زمان پاسخ سریع برخوردار است. همچنین، این دستگاه یک طیف رنگی بسیار گسترده را در HDR نمایش می‌دهد و به اندازه کافی روشن می‌شود تا جزئیات کاملی را ارائه دهد. متأسفانه، حجم رنگ آن کمی محدود است، زیرا نمی‌تواند رنگ‌های بسیار روشن را به نمایش بگذارد.

مانیتور کامپیوتر (امتیاز 8.6)

تمام تلویزیون‌های OLED دارای خطر سوختگی دائمی پیکسل هستند، بنابراین استفاده از ال‌جی CX OLED به عنوان مانیتور رایانه ای ایده‌آل نیست زیرا نمایشگرهای استاتیک می‌توانند مشکلاتی به وجود آورند. صرف نظر از این موضوع، هنوز هم به عنوان مانیتور کامپیوتر از عملکرد عالی برخوردار است. این مدل می‌تواند Chroma 4:4:4 مناسب را نشان دهد، که برای خواندن متن بسیار مهم است، تاخیر ورودی کم است و اگر می‌خواهید آن را در یک اتاق جلسه قرار دهید دارای زاویه دید بسیار گسترده‌ای است.

سیاهی‌های بی نقص

زاویه دید گسترده

دقت رنگ از پیش فعال شده و بدون نیاز به تغییر

زمان پاسخ سریع

محدود کننده اتوماتیک روشنایی بیش از اندازه است (ABL)

خطر سوختگی دائمی پیکسل

وضعیت در بازار

تلویزیون ال‌جی CX در ترکیب مدل‌های رده بالای ال‌جی قرار دارد. این مدل یک جایگزین مستقیم برای ال‌جی C9 OLED است و بین ال‌جی BX OLED و ال‌جی GX OLED قرار دارد. از آنجا که از تلویزیون‌های OLED بسیاری در بازار وجود ندارند، رقیبان اصلی آن تلویزیون‌هایی مانند سونی A8H و سونی A9S هستند. رقبای LED آن نیز سامسونگ Q90T و ویزیو P Series Quantum X 2020 است .

طراحی

استایل (امتیاز 9.5)

CX طراحی براق و زیبایی خاصی دارد و بسیار شبیه LG C9 OLED است. فلز نقره‌ای که در پشت قرار دارد کمی تیره‌تر از مدل قبلی خود است، اما دارای همان پایه‌ایست که به تلویزیون اجازه می‌دهد تا نزدیک میز قرار گیرد.

سبک تلویزیون CX

پایه

پایه نگه‌دارنده بسیار محکم است و تلویزیون هم زیاد تکان نمی‌خورد. پایه تقریباً به اندازه تلویزیون گسترده است، بنابراین برای قراردادن آن به یک میز بزرگ نیاز دارید. همچنین از آنجا که تلویزیون خیلی به میز نزدیک است، قرار دادن ساندبار در مقابل آن می‌تواند به طور بالقوه مانع از دیدن صفحه شود.

پایه تلویزیون ال جی CX

نمای پشت

قسمت پشت با ال‌جی C9 OLED و ال‌جی C8 OLED یکسان است. قسمت بالایی که پنل را نگه می‌دارد فلز جامد است و قسمت پایین که ورودی‌ها را نگه می‌دارد از پلاستیک ساخته شده با خطوط افقی است. هر دوی ورودی‌های جانبی و پشتی وجود دارند و یک روکش پلاستیکی روی پایه برای مدیریت کابل وجود دارد.

نمای پشت

فریم اطراف نمایشگر

فریم اطراف نمایشگر نازک هستند و جلب توجه نمی‌کنند.

فریم اطراف نمایشگر

ضخامت

نیمه بالایی CX بسیار نازک است، اما در انتهای محل ورودی‌ها ضخیم‌تر می‌شود. اگر آن را روی دیوار نصب کنید، نباید زیاد برجسته باشد.

ضخامت تلویزیون CX

کیفیت ساخت (امتیاز 9.0)

کیفیت ساخت مانند ال‌جی C9 OLED مناسب است. قسمت جلوی پایه و نیمه بالای پشت آن از فلز ساخته شده است، اما در قسمت بالای تلویزیون کمی خمیدگی وجود دارد. قسمت پشتی پایه و پنلی که ورودی‌ها را نگه می‌دارد از پلاستیک جامد ساخته‌شده که حس فلزی بودن ایجاد می‌کند.

کیفیت تصویر

کنتراست (امتیاز 10)

مانند همه تلویزیون‌های OLED، تلویزیون CX از کنتراست نامتناهی برخوردار است زیرا می‌تواند پیکسل‌های منفرد را خاموش کند و در نتیجه رنگ مشکی کامل باشد.

تاریکی موضعی (Local Dimming) (امتیاز 10)

از آنجا که این تلویزیون دارای نور پس زمینه نیست، ویژگی تاریکی موضعی ندارد. این دستگاه می‌تواند پیکسل‌ها را به صورت جداگانه کم‌رنگ کند، بنابراین اشیاء روشن و زیرنویس‌ها بدون درز نور قابل مشاهده‌ای کاملاً نمایش داده می‌شوند.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز 7.0)

CX از حداکثر روشنایی SDR مناسب و به اندازه کافی برای مبارزه با تابش خیره‌کننده در اکثر اتاق‌ها برخوردار است. این دستگاه دارای یک محدودیت اتوماتیک روشنایی (ABL) است که در صورت روشن‌تر شدن قسمت‌های بزرگ ، صفحه را به طور قابل توجهی تاریک می‌کند، به همین دلیل تست‌های “Peak 100٪ Window” و “Window 100٪ Window” منجر به روشنایی قابل توجهی می‌شوند.

مانند ال‌جی C9 OLED، مدل CX دارای تنظیمات حداکثر روشنایی (Peak Brightness) است، که نحوه عملکرد ABL را تغییر می‌دهد. با خاموش بودن این تنظیمات، اکثر صحنه‌ها بین 294 تا 308 نیت است و اگر کل صفحه نمایش روشن باشد، میزان روشنایی 166 نیت است. تبدیل این گزینه به “High”، همان چیزی است که ما با آن آزمایش کردیم، اکثر صحنه‌ها را روشن‌تر می‌کند، اما مناطق بزرگ کم رنگ‌تر هستند.

اندازه گیری ما در حالت تصویر Expert (اتاق تاریک) با OLED Light بر روی “100” و حداکثر روشنایی روی “High” انجام شد. قبل از کالیبراسیون، تلویزیون کمی روشن‌تر بود.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز 7.1)

CX از حداکثر روشنایی مناسب HDR و به اندازه کافی برای نمایش جزئیات در HDR برخوردار است. هنگام نمایش مطالب مختلف، تغییرات بسیار کمی وجود دارد و مناطق بزرگ کمترین میزان نور را به خود می‌گیرد که این امر در اثر ABL بیش از اندازه ایجاد می‌شود.

اندازه‌گیری‌ها در حالت تصویر سینمایی، با OLED Light بر روی 10، حداکثر روشنایی بر روی High و دمای رنگ بر روی Warm 2 انجام شد.

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز 8.4)

یکنواختی خاکستری این تلویزیون چشمگیر است. اثر صفحه نمایش کثیف (Dirty Screen) بسیار کمی در مرکز وجود دارد که برای طرفداران محتوای ورزشی بسیار عالی است. یکنواختی در صحنه‌های نزدیک به تاریکی بهبود یافته است، اما مانند برخی دیگر از تلویزیون‌های OLED، برخی از خطوط عمودی و افقی ضعیف وجود دارد که در صحنه‌های تاریک واز نزدیک در اتاق‌های بسیار تاریک قابل رویت هستند.

زاویه دید (امتیاز 8.4)

CX از زوایای دید بسیار خوبی برخوردار است و هنگام مشاهده از طرفین، تصویر دقیق باقی می‌ماند. این تلویزیون برای یک فضای با چیدمان گسترده صندلی بسیار عالی است.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز 10)

دقیقاً مانند ال‌جی C9 OLED تلویزیون ال‌جی CX دارای یک بازتاب عالی است زیرا دارای یک پوشش ضد انعکاس است. شما نباید مشکلی برای قرار دادن این دستگاه در اتاقی روشن داشته باشید.

یکنواختی رنگ مشکی

بازتاب (انعکاس نور) (امتیاز 9.3)

درست همانند ال‌جی C9 OLED، از آنجا که CX دارای پوشش ضد انعکاس می‌باشد این مدل دارای هندلینگ انعکاس عالی‌ست شما نباید مشکلی با قرار دادن این تلویزیون در اتاقی روشن داشته باشید.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.3)

ال‌جی CX OLED از دقت و صحت رنگی بسیار خوب و بهتر از C9 OLED برخوردار است. اکثر رنگ‌ها کمی نادرست هستند، اما به سختی متوجه آنها می‌شوید. دمای رنگ از مقدار هدف 6500K گرمتر است، بنابراین رنگ‌ها را مایل به رنگ قرمز و زرد نشان می‌دهد. در کل، گاما به خوبی هدف را دنبال می‌کند، اما صحنه‌های تاریک خیلی تاریک و برخی از صحنه‌های روشن، بسیار روشن است.

قبل از کالیبراسیون (امتیاز 8.3)

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.6)

بعد از کالیبراسیون، دقت رنگ تقریباً کامل است. تراز سفیدی dE تقریباً صفر است، بنابراین سایه‌های خاکستری تقریبا کامل نمایش داده می‌شوند. هر گونه عدم دقت رنگی بدون کمک رنگ سنج قابل مشاهده نخواهد بود.

پس از کالیبراسیون (امتیاز 9.6)

ورودی 480p (امتیاز 8.0)

این تلویزیون محتوای 480p را به خوبی به نمایش می‌گذارد، و هیچ مصنوعات آشکاری درون آن نیست.

ورودی 720p (امتیاز 8.0)

LG CX محتوای 720p را مانند گیرنده‌ی دیجیتال، بدون هیچ گونه مصنوعات در حال افزایش که در تلویزیون‌های OLED گذشته موجود است به نمایش می‌گذارد.

ورودی 1080p (امتیاز 9.0)

محتوای 1080p تقریباً به اندازه محتوای 4K بومی مناسب است.

ورودی 4K (امتیاز 10)

اگر چه این مدل از ساختار پیکسل RGBW برخوردار است ولی، هیچ مشکلی برای نمایش محتوای 4K وجود ندارد، زیرا هر پیکسل دارای چهار زیر پیکسل است.

ورودی 8K (امتیاز 0)

این تلویزیون از سیگنال 8K پشتیبانی نمی‌کند.

پیکسل‌ها

با استفاده از ساختار پیکسل RGBW ،ال‌جی CX از چهار زیر پیکسل استفاده می‌کند، اما هر چهار عدد هرگز به طور همزمان استفاده نمی‌شوند.

طیف رنگ (امتیاز 8.6)

طیف رنگی این دستگاه عالی است. این مدل دارای پوشش تقریباً کامل از فضای رنگی DCI P3 است که در اکثر محتوای HDR استفاده می‌شود و پوشش خوب و گسترده‌تر از فضای رنگی 2020.Rec دارد. این مدل نسبت به ال‌جی C9 OLED کمی بهبود یافته است.

در حالت «سینما»، تلویزیون از منحنی PQ به خوبی پیروی می‌کند تا زمانی که در حداکثر روشنایی خود خاموش شود. در حالت “بازی”، تقریباً هدف را دنبال می‌کند.

اگر HDR بسیار کم رنگ است، می‌توانید Dynamic Contrast (کنتراست حرکتی) را به “High” تغییر دهید. فعال کردن (نقشه کشی تن حرکتی) mapping Dynamic Tone در نحوه تغییر میزان روشنایی متناقض است و هنگام اندازه گیری EOTF صفحه را تاریک‌تر می‌کند.

حجم رنگ (امتیاز 7.1)

ال‌جی CX OLED با وجود داشتن طیف رنگی عالی، حجم رنگی آن فقط مناسب است. این مدل نمی‌تواند رنگ‌های بسیار روشن ایجاد کند، اما با نسبت کنتراست عالی که دارد، می‌تواند رنگ‌های تیره و اشباع شده را به نمایش بگذارد.

گرادیان (درجه سطح رنگ در نمایشگر) (امتیاز 8.6)

هندلینگ سطح رنگ نمایشگر تصویر عالی‌ست، اما هنوز هم در بیشتر رنگ‌ها نواربندی وجود دارد. فعال کردن ویژگی (درجه‌بندی صاف) Smooth Gradation بر آزمایش گرادیان تصویر تأثیر نمی‌گذارد، اما می‌تواند باندینگ (banding) را کاهش دهد. متأسفانه، فعال کردن این ویژگی می‌تواند باعث از بین رفتن جزئیات شود.

نگهداری موقت تصویر (امتیاز 10)

CX هیچ نشانه‌ای از حفظ موقت تصویر را نشان نمی‌دهد.

این آزمایش تنها نشانگر حفظ تصویر کوتاه مدت است، نه سوختگی دائمی که ممکن است با قرار گرفتن طولانی‌تر در معرض تصاویر استاتیک رخ دهد. در حال حاضر ما در حال انجام یک آزمایش طولانی مدت هستیم تا به ما در درک بهتر سوختگی دائمی کمک کند.

خطر پیکسل سوختگی دائمی (امتیاز 2.0)

متأسفانه، مانند اکثر تلویزیونهای OLED، تلویزیون CX در برابر سوختگی دائمی در امان نیست. با این حال، ما انتظار نداریم افرادی که محتوای متنوعی را تماشا می‌کنند، مشکلی در این زمینه داشته باشند، اما در صورت استفاده از آن به عنوان مانیتور رایانه شخصی در صورت وجود صفحه نمایش ثابت استاتیک، می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود.

این تلویزیون دارای سه ویژگی برای کمک به خطر سوختگی است. فعال کردن گزینه Screen Shift (گزینه تغییر صفحه) و تنظیم تنظیمات Luminance (درخشندگی) روی “Low” ممکن است به این امر کمک کند. همچنین یک تازه ساز پیکسل اتوماتیک وجود دارد که در صورت نیاز می‌توانید به صورت دستی با آن کار کنید.

حرکت – جنبش

زمان پاسخگویی (امتیاز 9.9)

CX زمان پاسخگویی تقریباً کاملی دارد، اما متأسفانه حرکت هنوز مبهم به نظر می‌رسد. با توجه به سرعت تازه سازی فریم‌ها در 120 هرتز، دنباله‌ی تاری در بیشتر محتویات جلب توجه می‌کند.

زمان پاسخگویی (امتیاز 9.9)

عدم سوسوزدن (لرزش تصویر) (امتیاز 10)

از آنجا که این تلویزیون از ویژگی نور پس زمینه برخوردار نیست، ویژگی مدولاسیون عرض پالس (PWM) را ندارد و از نظر فنی عاری از سوسو‌زدن است. میزان روشنایی کمی در هر 8 میلی‌ثانیه وجود دارد، که همزمان با میزان تجدید آن است اما قابل توجه نیست.

درج فریم سیاه (BFI) (امتیاز 10)

به‌روزرسانی 05/26/2020: BFI 120Hz فقط در حالت بازی به درستی کار می‌کند. از آنجا که BFI هنگام فعال کردن G-SYNC در دسترس نیست، برای نمایش یک سیگنال 4K @ 120 هرتز با BFI، باید VRR را از منبع غیرفعال کنید و به صورت دستی وارد حالت Game شوید. در هر حالت تصویر دیگر، سیگنال‌های 4K @ 120Hz از فریم رد می‌شوند و در صورت فعال شدن BFI، باعث ایجاد تکرار می‌شوند.

این تلویزیون دارای ویژگی درج فریم سیاه (BFI) برای بهبود ظاهری حرکت است. برای روشن کردن آن، (حرکت واقعی) TruMotion را روی “User” و OLED Motion را روی “High” قرار دهید. تنظیمات “پایین” و “متوسط” BFI کمتری را ارائه می‌دهد، در نتیجه صفحه‌ای روشن‌تر ایجاد می‌شود.

درون‌یابی حرکتی (Motion interpolation)

ال‌جی CX می‌تواند محتوای فریم پایین، مانند فیلم‌ها یا نمایش‌های تلویزیونی را تا 120 هرتز درون یابی کند. این به عنوان نرم کننده تصویر “opera soap effect” شناخته شده است و به بهبود ظاهری حرکت کمک می‌کند.

حرکت بدون هیچ گونه مصنوعاتی قابل مشاهده به نظر می‌رسد. محتوای 30 فریم در ثانیه کمی بهتر از محتوای 60 فریم در ثانیه را درون یابی می‌کند، اما این امر نباید با محتوای واقعی بسیار مورد توجه باشد.

پرش (Stutter) (امتیاز 4.6)

از آنجا که تلویزیون CX زمان واکنش سریعی دارد، به نظر می‌رسد که محتوای با فریم کمتر می‌تواند پرش داشته باشد زیرا هر فریم بیشتر در طولانی مدت نگه داشته می‌شود. این موضوع در حین عکس‌برداری قابل مشاهده است.

فعال کردن ویژگی “OLED Motion” یا درون‌یابی حرکتی می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

لرزش 24p (امتیاز 10)

این تلویزیون قادر به حذف لرزش از همه منابع، از جمله پخش کننده‌های Blu-ray یا برنامه‌های بومی است. با این حال، هنگامی که BFI فعال است، لرزش وجود دارد، زیرا در 60 هرتز می‌لرزد.

سرعت تعویض فریم متغییر (امتیاز 7.9)

ال‌جی CX OLED دارای نرخ تازه‌سازی 120 هرتز است، از VRR HDMI Forum برای کاهش گسستگی صفحه پشتیبانی می‌کند، و G-SYNC با کارت‌های گرافیکی جدیدتر NVIDIA سازگار است. G-SYNC کاربر تمام رزولوشن‌‌های زیر 40 هرتز را متوقف می‌کند، و در سرعت 120 هرتز با رزولوشن 4K، اشکالات جزئی وجود دارد.

برای کار کردن با G-SYNC باید حالت “Game” را با “Instant Game Response Time” فعال کنید.

ورودی‌ها

تاخیر ورودی (امتیاز 8.8)

به‌روزرسانی 26/05/2020: تأخیر ورودی با کارت گرافیک رایانه‌ی RTX 2070 Super دوباره مورد آزمایش قرار گرفت زیرا این لپ تاپ با آن مشکلی داشت. اعداد همه به روز شده است، اگرچه بیشتر آنها تغییر قابل توجهی نکرده‌اند (0.1-0.5ms).

در حالت ‘Game’ واقعاً تأخیر در ورودی بسیار کم است و با فعال کردن VRR در کمترین میزان خود است که برای بازی بسیار عالی است. همچنین با رزولوشن 4K تاخیر کمی باقی می‌ماند و این باعث می‌شود برای صاحبان Xbox One X یا PS4 Pro گزینه مناسبی باشند. با وصل شدن Xbox، به صورت خودکار Auto Low Latency Mode را فعال می‌کند و حالت HDMI Deep Color Mode را روشن می‌کند، اما شما باید Instant Game Response را برای اولین بار برای ALLM فعال کنید.

وضوح پشتیبانی‌شده (امتیاز 9.6)

مانند LG C9 OLED، تلویزیون CX تمام رزولوشن‌های مشترک را نمایش می‌دهد. این دستگاه برای نمایش مناسب chroma 4: 4: 4 ، که برای خواندن متن مهم است، باید در حالت PC باشد. هرچند، 4: 4: 4 در 1080p @ 120Hz کار نمی‌کند.

طبق مشخصات تلویزیون، از 4k @ 120Hz با chroma 4: 4: 4 کار می‌کند، اما فقط با منابع HDMI 2.1 کار می‌کند، که در حال حاضر نمی‌توانیم آن را آزمایش کنیم. وقتی منبع 2.1 HDMI داشته باشیم این را دوباره آزمایش خواهیم کرد. هرچند، ما توانستیم با کروما 4:2:0 به 4K @ 120Hz برسیم.

به‌روزرسانی 05/24/2020: 4k @ 120Hz فقط به درستی در حالت بازی نمایش داده می‌شود. در خارج از حالت بازی، فریم را رد می‌کند.

همه‌ی ورودی‌ها:

HDMI: 4

USB: 3

خروجی صدای دیجیتال نوری: 1

خروجی صدای آنالوگ 3.5 میلی‌متر: 1

ورودی کامپوزیت: 1 (شامل آداپتور)

تنظیم کننده (کابل / آنتن): 1

اترنت: 1

همه‌ی ورودی‌ها

مشخصات ورودی‌ها:

HDR10: دارد

دالبی ویژن: دارد

HLG: دارد

HDMI 2.0: دارد (HDMI 1،2،3،4)

HDMI 2.1: دارد (HDMI 1،2،3،4)

CEC: دارد

HDCP 2.2 بله (HDMI 1،2،3،4)

خروجی صوتی آنالوگ متغیر: دارد

پشتیبانی از Wi-Fi: دارد (2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز)

CX از پهنای باند کامل 2.1 HDMI پشتیبانی نمی‌کند. این درگاه فقط دارای درگاه‌های 40 گیگابیت در ثانیه است که می‌تواند به جای درگاه‌های 48 گیگابیت در ثانیه 10 بیتی با درگاه‌های 48 گیگابیت در ثانیه قرار بگیرد که بتواند به 12 بیت برسد، اما ما انتظار نداریم که این امر تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

ورودی که در پشت تلویزیون
درگاه‌های ورودی که در پشت تلویزیون قرار گرفته‌اند می‌توانند با توجه به منطقه‌ای که تلویزیون در آن عرضه شده است متفاوت باشند.

گذرگاه صوتی

CX هنگام اتصال به گیرنده سازگار، از eARC پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌تواند Dolby Atmos با کیفیت بالا را از طریق صدای TrueHD از یک گیرنده خارجی ارسال کند. متأسفانه، ال‌جی رمزگشایی DTS را از تلویزیون‌های 2020 خود حذف کرده است.

کیفیت صدا

‌پاسخ فرکانسی (امتیاز 7.6)

بلندگوها پاسخ فرکانس خوبی دارند. پسوند فرکانس پایین آن (LFE) از ال‌جی C9 OLED بهتر است. هنوز قادر به ایجاد هر گونه رام و صدای ضربدار در باس خود نیست، اما دارای صدای بلندی نسبت به آن است. صدای این مدل می‌تواند نسبتاً بلند باشد و از نظر کلی متعادل است، بنابراین می‌تواند گفتگوی روشن ایجاد کند.

اعوجاج (تحریف) (امتیاز 7.0)

عملکرد تحریف صدا مناسب است. تحریف ‌هارمونیک این مدل در 80 دسی بل زیاد قابل شنیدن نیست، اما در حجم حداکثر آن جالب توجه است.

در کل، بلندگوهای CX نسبت ال‌جی C9 OLED بهبود یافته است، که این یک ویژگی خوب است.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری (امتیاز 8.5)

رابط کاربری webOS برای استفاده روان و آسان است. برنامه‌ها هنگام راه اندازی برخلاف مدل C9 OLED، که در هنگام اجرا قطع شدند اجرا شدند و هیچ مشکلی وجود نداشت.

رابط کاربری

تبلیغات رایگان (امتیاز 0)

تلویزیون همانطور که گه‌گاهی در طول تست آنها را می‌دیدیم بدون تبلیغ نیست اما ما قادر به گرفتن عکس نبودیم. آنها همیشه در آنجا نیستند.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز 8.0)

در فروشگاه برنامه برنامه‌های وسیعی در دسترس است و می‌توانید از دستگاه خود نیز محتوا را پخش کنید.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها

ریموت کنترل (امتیاز 9.0)

این تلویزیون از همان LG Remote مانند سایر تلویزیون‌های سطح بالای ال‌جی استفاده می‌کند. می‌توانید از آن مانند ریموت سنتی یا نقطه و فشار استفاده کنید و اشاره‌گر آن روان است. این ریموت دارای دکمه‌های میانبر سیستم عامل برای برنامه‌های محبوب مانند Netflix و Amazon Prime Video است. این ریموت دارای کنترل صوتی داخلی است که به شما امکان می‌دهد ورودی‌ها را تغییر دهید، به جستجوی محتوا بپردازید یا وضعیت آب و هوا را فراخوانی کنید. همچنین، می‌توانید از ریموت برای سایر دستگاه‌ها استفاده کنید، حتی اگر آنها از CEC پشتیبانی نکنند.

ریموت کنترل

دکمه‌های کنترل زیر تلویزیون (کلید‌های سرخود)

یک دکمه منفرد در زیر مرکز صفحه وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تلویزیون را خاموش / روشن کرده، ورودی‌ها، صدا و کانال را تغییر دهید.

محتوای درون جعبه

راهنمای کاربری

کنترل از راه دور

آداپتور ترکیبی کامپوزیت

باتری

کابل برق و کاورهای پانل برای مدیریت کابل

متفرقه

مصرف برق: 75 وات

مصرف برق (حداکثر): 178 وات

سیستم عامل 03.00.45

تفاوت بین اندازه و متغیرها

ما سایز 55 اینچ (OLED55CX) را آزمایش کردیم و انتظار داریم نتایج ما برای مدل‌های (OLED48CX) ،(OLED65CX) و 77 اینچ (OLED77CX) نیز معتبر باشد.

ال‌جی CX OLED در مقایسه با سایر تلویزیون‌ها

تلویزیون ال‌جی CX OLED یک تلویزیون همه جانبه در سطح عالی و یکی از بهترین مدل‌های موجود در بازار است. عملکرد این تلویزیون همانند سایر تلویزیون‌های OLED است؛ از ویژگی‌های بازی خوب برخوردار و در اتاق تاریک عملکرد بهتری نسبت به تلویزیون‌های LED دارد. در زیر به مقایسه‌ی برخی از بهترین تلویزیون‌های بازار با این تلویزیون پرداخته‌ایم:

LG CX OLED در مقایسه سایر با تلویزیون‌ها
بالا چپ ال‌جی C9 OLED، پایین چپ سونی A9G OLED، وسط ال‌جی CX OLED، بالا راست سامسونگ Q90R، پایین راست ویزیو P Series Quantum X 2019

تلویزیون OLED ال‌جی C9

تلویزیون ال‌جی CX OLED و ال‌جی C9 OLED دو تلویزیون با عملکرد خیلی مشابه به هم هستند. البته تلویزیون C9 از یکنواختی و زاویه دید خاکستری بهتری بهره‌مند است که این مسئله به تفاوت پنل این دو برمی‌گردد. تلویزیون CX اما اسپیکرهای داخلی بهتری دارد و درج فریم سیاه در این تلویزیون با سرعت 120 هرتز عمل می‌کند، ولی باعث ایجاد تکرار در حرکت می‌شود. این دو تلویزیون هر دو از عالی‌ترین تلویزیون‌های بازار هستند و رضایت کاربران را به همراه خواهند داشtت.

تلویزیون OLED ال‌جی B9

خب باید گفت که تلویزیون CX کمی بهتر از ال‌جی B9 است. تلویزیون CX در HDR کمی روشن‌تر خواهد شد، همچنین این تلویزیون از نظر دقت رنگ از پیش فعال شده خیلی بهتر است. به علاوه قابلیت‌های BFI آن با سرعت 120 هرتز کار می‌کند. تلویزیون ال‌جی B9 زاویه دید کمی گسترده‌تر دارد و یکنواختی خاکستری آن بهتر است که البته این مسئله به خاطر اختلاف پنل آن است.

تلویزیون QLED سامسونگ Q90T

تلویزیون ال‌جی CX از نظر بسیاری از عملکردها از تلویزیون QLED سامسونگ Q90T بهتر است، هر چند که Q90T به طور کلی عملکرد عالی و ایده‌آلی دارد. تلویزیون CX به لطف پنل OLED خود دارای نمایش مشکی کامل است، همچنین زاویه دید عالی و هندلینگ بهتری دارد. به علاوه باید اضافه کرد که این دستگاه از یکنواختی خاکستری بسیار بهتری برخوردار است، در ضمن برای نمایش تصاویر از طیف رنگ گسترده‌تر و رنگ‌های دقیق‌تر خارج از جعبه استفاده می‌کند. از سویی دیگر تلویزیون Q90T می‌تواند کمی روشن‌تر شود و تاخیر ورودی کمتری دارد. در ضمن پنل QLED تلویزیون Q90T مانند CX از لحاظ نگه‌داشتن تصویر دائمی و پیکسل سوختگی خطرناک نیست، توجه داشته باشید که برای بسیاری از کاربران تلویزیون OLED که محتوای عادی و متنوع را به تماشا می‌نشینند از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت اما در صورت تماشای یک تصاویر استاتیک، مقداری نگرانی بروز خواهد یافت.

تلویزیون QLED سامسونگ Q80T

تلویزیون ال‌جی CX OLED از تلویزیون سامسونگ Q80T QLED بهتر است. CX ال‌جی قادر به تولید مشکی مناسب است و به لطف پنل OLED خود زاویه دید گسترده‌تر و یکنواختی خاکستری خیلی بهتری دارد، البته تلویزیون سامسونگ Q80T روشنایی بیشتری دارد و در حالت بازی تاخیر ورودی کمتری دارد، همچنین خطر سوختن دائمی ندارد. ال‌جی CX زمان پاسخ‌دهی سریع‌تری دارد، این بدین معناست که ممکن است محتوا در تلویزیون سامسونگ Q80T کمی سوسو بزند و یا لرزش داشته باشد.

ویژگی تلویزیون CX تلویزیون C9 تلویزیون Q90T تلویزیون Q80T
طراحی 9.3 8.3 9.3 8.8
کیفیت تصویر 8.6 8.1 8.3 8.1
زمان پاسخگویی 9.9 8.4 8.4 8.6
ورودی‌ها 8.9 8.2 9.2 9.3
کیفیت صدا 7.5 5.8 6.7 7.3
ویژگی‌های هوشمند 8.2 8.1 8.1 8.1
نمایش فیلم 9.3 8.3 8.4 8.1
برنامه‌های تلویزیون 8.2 8.0 8.5 8.4
محتوای ورزشی 8.6 7.8 8.4 8.4
بازی‌های ویدیویی 9.1 7.8 8.8 8.8
فیلم‌های HDR 8.7 8.2 8.3 7.9
بازی‌های HDR 8.8 7.6 8.6 8.5
مانیتور PC 8.6 7.7 8.7 8.7

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *