نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال جی c9

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون OLED ال جی C9

تلویزیون ال جی C9 در این پست مورد بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق و موشکافانه قرار خواهد گرفت. گفته‌هایی که نتیجه‌ی آزمایشات پیشرفته‌اند و کاملاً صادقانه و بدون توجه به برند و یا تعصبات خاص بیان شده‌اند و در اختیار شما قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که تمامی محسنات و یا معایب به صورت دقیق بیان شده‌اند. توصیه بر این است که موارد و مشخصات مورد بحث در این پست را با سایر مدل‌ها از سایر سایت‌های معرفی کننده‌ی تلویزیون‌ها مقایسه نکنید! زیرا اطمینان داشته باشید که اعداد و ارقام و یا حتی معرفی ویژگی‌های سایر محصولات در متون آن‌ها تنها به دلیل فروش بهتر تنظیم شده‌اند. ممکن است عیبی از این محصول در این پست گفته شده باشد که مدل‌های فراوانی آن را به دوش می‌کشند، اما به دلیل تبلیغاتی بودن حرفی از این عیب به میان نیامده باشد. بنابراین توصیه می‌شود حتما این پست را تا انتها مطالعه نمایید و تنها از همین منبع برای مقایسه‌ی کامل و دقیق استفاده نمایید.

بررسی تلویزیون ال جی OLED مدل C9

تلویزیون ال جی C9 با پنل نمایشگر OLED محصولی عالی است. همانند تمامی تلویزیون‌های OLED این محصول نیز با انتشار نور از طریق هر پیکسل به صورت جداگانه و تنظیم رنگ سیاه و سفید بر روی هر یک از آن‌ها عملکردی عالی را در محیط‌های تاریک و با نور کم ارائه خواهد داد. زمان پاسخ دهی فوق‌العاده‌ی این نمایشگر و تعویض فریم‌های نمایش دهنده‌ی تصویر به شکل عالی این امکان را فراهم می‌کند تا حرکتی واضح و بدون تاخیر و پرش را در محیط‌های تاریک ارائه دهد، البته در سرعت‌های بسیار بالا احتمالاً شاهد لکنت و پرش در تصاویر باشید. تلویزیون C9 ال جی دارای 4 پورت HDMI می‌باشد که در تمامی آن‌ها از نسخه HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند البته در حال حاضر این مزیت چندان کاربردی نخواهد بود زیرا منابعی که از HDMI 2.1 پشتیبانی کنند موجود نیستند.

امتیاز کلی:
طراحی 9.5
کیفیت تصویر 8.7
نرخ حرکت 9.3
ورودی‌ها 9.7
کیفیت صدا 7.1
ویژگی‌های هوشمند 8.2
امتیاز نمایش انواع محتوای ویدیویی:
نمایش فیلم 9.3
برنامه‌های تلویزیونی 8.6
محتوای ورزشی 8.8
بازی‌های ویدیویی 9.4
فیلم‌های HDR 9.1
بازی‌های HDR 9.1
مانیتور PC 8.7

همانند سایر تلویزیون‌های OLED در این تلویزیون نیز متاسفانه امکان پیکسل سوختگی وجود دارد، که این ویژگی زمانی به وقوع می‌پیوندد که برای مدت طولانی محتوایی ثابت را بر روی صفحه نمایش این تلویزیون مشاهده نمایید. در کنار آن میزان روشنایی نمایشگر با توجه به محتوای (ABL) قابل تغییر است و به صورت خودکار تغییر خواهد کرد که این قابلیت از دید برخی از کاربران رضایت بخش نخواهد بود.

راهنمای خرید تلویزیون ال جی C9
  • ایجاد رنگ مشکی به صورت عمیق
  • کم بودن تاری حرکت و تاخیر ورودی پایین
  • زاویه دید گسترده نمایشگر
  • تغییر میزان روشنایی نمایشگر با توجه به محتوای (ABL)
  • امکان پیکسل سوختگی برای نمایش محتوای استاتیک (ثابت)
خرید تلویزیون ال جی 55C9
خرید تلویزیون ال جی 65C9

راهنمای کامل خرید

تلویزیون C9 ال جی محصولی جدید از سال 2019 است که این برند آن را به عنوان جایگزین مدل C8 در سال 2018 تولید و عرضه کرده است. با توجه به اینکه تمامی تلویزیون‌های OLED محتوایی با کیفیت مشابه را ارائه خواهند داد، عمده تفاوت این محصولات با سایر مدل‌ها و رقبا تولید شده در امکانات اضافی و طراحی به کار رفته در ساخت این محصولات خواهد بود. می‌توان رقبای اصلی این محصول جدید از ال جی را مدل‌های ال جی B9، تلویزیون ال جی E9، تلویزیون سونی A9G و تلویزیون سونی A8G معرفی کرد. البته محصولاتی مانند تلویزیون سونی Z9F و تلویزیون QLED سامسونگ Q90R نیز رقیبان قدر این مدل به حساب می‌آیند.

طراحی (امتیاز 9.5)

تلویزیون OLED C9 ال جی به عنوان محصولی جدید از سال 2019 از طراحی فوق‌العاده‌‌ای برخوردار است. طراحی کلی این محصول همانند تلویزیون ال جی C8 در سال 2018 می‌باشد که با تفاوت‌های جزئی در آن نیز روبرو خواهید بود. پایه این محصول با استحکام بالا از تلویزیون مراقبت خواهد کرد و از تکان خوردن و یا آسیب به تلویزیون جلوگیری خواهد کرد. طراحی به کار رفته برای ساخت پایه متفاوت می‌باشد و به نسبت مدل C8 اندازه‌ی پایین‌تری دارد و در این حالت تلویزیون به میز نزدیک‌تر می‌باشد و قسمت جلویی پایه نیز خالی خواهد بود تا لوازم جانبی از جمله ساندبار را در کنار تلویزیون قرار دهید. این تلویزیون به شکل عالی ساخته شده است پس مشکلی در حین استفاده به وجود نخواهد آمد؛ البته با توجه به نازک بودن بدنه لازم است در هنگام حرکت دادن آن محتاطانه‌تر عمل کنید.

پایه

پایه تلویزیون را به خوبی پشتیبانی خواهد کرد و مشکلی در حین استفاده به وجود نخواهد آمد. طراحی کلی پایه شبیه به پایه تلویزیون C8 ال جی می‌باشد که اندازه‌ی آن نزدیک به عرض تلویزیون می‌باشد، با این وجود در این مدل نیز نیاز به میز تلویزیون بزرگ خواهد بود.

اندازه پایه در مدل 55 اینچ: 904.24×247.65 میلی‌متر

پایه تلویزیون ال جی C9

پشت

در مجموع پنل پشتی تلویزیون OLED ال جی مدل C9 مشابه تلویزیون ال جی OLED C8 است، البته تفاوت‌های جزئی نیز در این تلویزیون مشاهده خواهد شد. برخی از پورت‌ها و درگاه‌های ارتباطی بر روی پنل پشتی قرار گرفته‌اند و اکثر این پورت‌ها نیز در سمت کناری تلویزیون قرار گرفته‌اند. پوششی پلاستیکی نیز بر روی پایه‌ی تلویزیون 2019 قرار گرفته است که در صورت جداسازی پوشش خارجی آن، مکانی برای مدیریت کابل‌ها نمایان می‌شود تا به قرار گرفتن آن‌ها در پشت تلویزیون نظم ببخشید.

اندازه براکت: 300×200 میلی‌متر

طراحی پنل پشتی تلویزیون OLED ال جی

حاشیه‌های اطراف نمایشگر؛ فریم

ضخامت در ضخیم‌ترین بخش بدنه برابر 48 میلی متر می‌باشد! نیمه بالایی نمایشگر از ضخامت بسیار پایینی برخوردار است. تا حدی که لازم است در هنگام جابجایی این محصول و حرکت دادن آن با احتیاط بیشتری عمل کنید. این بخش بسیار نازک بودن و قابل انعطاف می‌باشد و در برخی موارد شاهد خم شدت نمایشگر خواهید بود. مانند سایر محصولات تولید شده در این برند نیمه پایینی این تلویزیون لوازم الکترونیکی را در خود جای داده است و شما شاهد ضخامت بالاتری در این بخش خواهید بود که البته این بخش سنگین‌تر نیز خواهد بود.

درجه حرارت

حداکثر دما: 36 درجه سانتیگراد

میانگین دما: 31 درجه سانتیگراد

کیفیت ساخت (امتیاز: 9.0)

تلویزیون ال جی C9 با پنل نمایشگر OLED از کیفیت ساخت عالی برخوردار است. پنل به کار رفته در ساخت این تلویزیون از انعطاف بالایی در قسمت بالایی برخوردار است، البته این انعطاف پذیری تنها در بخش پشتی قابل مشاهده است با وجود کیفیت ساخت بالا و استحکام عالی آن، این ویژگی را نمی‌توان به عنوان عیبی از مدل OLED C9 ال جی عنوان کرد. شباهت این قابلیت به مدل‌های C8 و B8 از سال 2018 نیز قابل تامل خواهد بود.

کیفیت ساخت تلویزیون اولد ال جی

کیفیت تصویر تلویزیون C9 (امتیاز: 8.7)

مانند تمامی تلویزیون‌های OLED، تلویزیون 2019 ال جی مدل C9 نیز کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را ارائه خواهد داد. با وجود امکان روشن و خاموش کردن پیکسل‌های تشکیل دهنده‌ی تصویر بر روی تلویزیون OLED، این تلویزیون از نسبت کنتراست کامل و غنی برخوردار خواهد بود. توان تولید رنگ سیاه و سفید به صورت دقیق و واضح این امکان را فراهم می‌کند تا در محیط و سالن‌هایی با میزان روشنایی کم و تاریک وضوحی عالی و صحنه‌هایی با عمق مطلوب را ببینید. ایجاد رنگ مشکی به صورت یکنواخت و نزدیک به واقعیت نیاز وجود فناوری local dimming را بسیار کم خواهد کرد و این قابلیت بر روی این محصول موجود نمی‌باشد، زیرا تمامی رنگ‌ها و کنتراست تصویر به صورت کامل به نمایش درمی‌آید. تلویزیون ال جی C9 امکان مشاهده‌ی صحنه‌ها با زاویه دید گسترده، طیف رنگی گسترده و یکنواختی در رنگ خاکستری به صورت عالی را به شما خواهد داد.

خرید تلویزیون ال جی 65C9

با وجود تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت ساخت در پنل‌های نمایشگر OLED، نقاط ضعفی نیز برای ساخت این محصولات وجود دارد که بسیاری از کاربران را از خرید این محصولات منصرف خواهد کرد. میزان روشنایی در این تلویزیون‌ها مطلوب می‌باشد، اما این ویژگی که میزان روشنایی نمایشگر به صورت خودکار و با توجه به محتوای ABL در حال پخش تنظیم خواهد شد، برای بسیاری از کاربران و مصرف کنندگان این مدل‌ها آزار دهنده خواهد بود؛ این ویژگی در هنگام دیدن صحنه‌هایی با روشنایی بالا از جمله دیدن مسابقات هاکی و یا هر رشته ورزشی برفی به صورت واضح‌تر به چشم خواهد آمد. آزمایشات نشان از آن است که در هنگام دیدن صحنه‌هایی با درجه‌ی تاریکی بالا، هاله‌ای رنگی سفید ایجاد خواهد شد؛ البته این ویژگی قطعی نیست و ممکن است در بسیاری از موارد به صورت واضح قابل مشاهده نباشد و ممکن است این قابلیت در برخی از واحدها تاثیر گذار نباشند.

کنتراست (امتیاز: 10)

کنتراست بومی: Inf: 1

کنتراست محلی: نامشخص

تلویزیون ال جی C9 با وجود پنل نمایشگر OLED امکان روشن و خاموش کردن تمامی پیکسل‌های تشکیل دهنده‌ی تصویر را به صورت جداگانه دارد، با این وجود می‌توان کنتراست صفحه نمایش را بی نهایت و فوق‌العاده خواند.

قابلیت Local Dimming (امتیاز: 10)

تلویزیون C9 ال جی عملاً از فناوری Local Dimming بی بهره است! زیرا نور پس زمینه در این محصول با پنل نمایشگر خاص این محصول وجود ندارد و در نتیجه نیازی به تنظیم و مدیریت آن نیز از طریق فناوری خاص نخواهد بود. به جای کارایی این قابلیت پیکسل‌های تشکیل دهنده‌ی تصویر به صورت مجزا روشن و خاموش خواهند شد و یا اینکه میزان روشنایی آن کم و یا زیاد خواهد شد. این ویژگی برای دیدن تصاویر در حال پخش در محیطی تاریک عالی می‌باشد، زیرا هاله‌ای از روشنایی پیکسل‌های بسیار روشن بر روی نقاط تاریک تداخل نخواهد داشت و شما قادر خواهید بود تا رنگ مشکی مطلق و همچنین زیرنویس‌ها را با وضوح بالا و دقت قابل توجه مشاهده نمایید.

حداکثر روشنایی SDR (امتیاز: 7.7)

تلویزیون ال جی C9 با وجود سطح جدیدی از تنظیم حداکثر روشنایی SDR این امکان را فراهم می‌کند تا محتوای ABL با توجه به میزان روشنایی محیط تنظیم شود. میزان این استاندارد بر روی صفحه نمایش در اکثر حالات برابر 303 cd/m² می‌باشد که البته این عدد در هنگام نمایش محتوای روشن و با درخشش بالا به 139 cd/m² می‌رسد. اعمال تنظیمات بر روی یکی از حالات ‘Low’، ‘Med’ و یا ‘High’ نور سطحی جدید و متفاوت از نوردهی را به شما ارائه خواهد داد و سطح روشنایی را ارتقاء خواهد داد. در صورتی که قابلیت ABL با تنظیم سطح روشنایی به صورت خودکار از نظر شما ناراحت کننده خواهد بود، می‌توانید سطح روشنایی را بر روی 80 تنظیم نمایید. البته امکان غیرفعال کردن این ویژگی از طریق Peak و تغییر وضعیت آن به حالت Off نیز امکان پذیر می‌باشد که در این حالت سطح روشنایی در مجموع کاهش خواهد داشت و در میان رنج 246-258 cd/m² برای نمایش تمامی محتواها قابل تغییر می‌باشد.

حداکثر روشنایی HDR (امتیاز: 7.7)

تلویزیون ال جی C9 سطح مطلوبی از محتوای HDR را ارائه می‌دهد. کارایی این ویژگی به نسبت مدل C8 ال جی بالاتر می‌باشد، اما هنوز هم سطح آن به مدل‌های LED سامسونگ Q90R و سونی Z9F نمی‌رسد. متاسفانه در مورد این ویژگی نیز رد پای ABL به چشم می‌آید و با تعیین سطح روشنایی، عملکرد خود را در مورد حداکثر روشنایی HDR نیز کاهش خواهد داد. این عیب در مناطقی از تصویر با روشنایی بسیار بالا بیشتر به چشم خواهد آمد.

نتایج آزمایش اندازه گیری روشنایی HDR در حالت Cinema و OLED Light تنظیم شده در حالت 100% همراه با حالت Peak Brightness نشان از درجه‌ی حرارت متفاوت رنگ‌ها در تصاویر مختلف می‌باشد.

کیفیت تصویر تلویزیون ال جی

یکنواختی رنگ خاکستری (امتیاز: 8.6)

آزمایش برای رنگ خاکستری حالت 50%

50% Std. Dev.: 0.989 %

50% DSE : 0.128 %

آزمایش برای رنگ خاکستری حالت 5%

5% Std. Dev.: 0.499 %

5% DSE : 0.102 %

یکنواختی رنگ خاکستری بر روی تلویزیون C9 ال جی عالی است. شفافیت بالای نمایشگر و اثر بالایی که این قابلیت می‌گذارد سبب شده است تا صحنه‌های ورزشی برای طرفداران این محتوا با وضوح بالا پخش شود. دیدن صحنه‌های تاریک و با تم رنگی مشکی بر روی این مدل عالی خواهد بود. همانند سایر تلویزیون‌های OLED در این محصول نیز برخی از خطوط افقی و عمودی بسیار باریک در سالنی با نور کم نمایان خواهد شد که البته این ویژگی تنها در محیط‌های با نور کم، به چشم خواهد آمد.

زاویه دید (امتیاز: 8.8)

تلویزیون ال جی C9 همانند سایر مدل‌های OLED در این برند از زاویه دید گسترده‌ای برخوردار است. رنگ‌های سفید و مشکی حتی در زاویه‌ی دید گسترده، رنگ اصلیشان را حفظ خواهند کرد و این ویژگی برتر از تلویزیون‌های LED بر روی این محصول خواهد بود. اما این برتری در مورد مدل‌های Z9F سونی و Q90R سامسونگ با وجود بهره گیری از پنل نمایشگر VA و همچنین حضور فیلتر زاویه‌ی دید مشاهده نمی‌شود و تغییر رنگ در این محصولات کمتر خواهد بود.

یکنواختی رنگ مشکی (امتیاز: 10)

اینکه تلویزیون‌های OLED می‌توانند رنگ سیاه را به صورت عمیق و به صورت کامل ارائه می‌دهند، از ویژگی‌های بارز و پرآوازه‌ی این سری از محصولات است. تلویزیون C9 نیز همانند سایر مدل‌های هم رده‌اش پیکسل‌هایی که باید رنگ مشکی را تولید کنند به صورت خاموش خواهد کرد، تا آن را به صورت یکنواخت و کامل مشاهده کنید. نتیجه‌ی آزمایش قرار دادن صلیب سفید بر روی نمایشگری با رنگ یکدست مشکی، نشان می‌دهد که این تلویزیون توانایی بالایی در این زمینه دارد و کارایی عالی را ارائه خواهد داد. این ویژگی در حالتی جذاب و کاربردی خواهد بود که بخواهید زیرنویس روشن را بر روی پس زمینه‌ی مشکی و یا تاریک مشاهده کنید.

بازتاب نور (امتیاز: 9.5)

نوع نمایشگر: براق

مجموع بازتاب: 1.4 %

بازتاب‌های غیرمستقیم: 0.1٪

تلویزیون OLEDC9 ال جی کنترل عالی بر روی سطح بازتاب نور دارد و نسبتا مشابه با تلویزیون C8 در سال گذشته عمل خواهد کرد. به سبک سایر تلویزیون‌های با کیفیت بالا در این زمینه، بر روی این محصول نیز پوشش ضد انعکاسی به کار رفته است که بر روی نمایشگر اصلی، رنگ بنفش را با وضوح بسیار کم و هاله مانند اضافه خواهد کرد که در اکثر موارد این رنگ به چشم نخواهد آمد. استفاده از این تلویزیون در سالن‌هایی با روشنایی بالا، مشکل آفرین نخواهد بود، البته در صورتی که تعداد پنجره‌های سالن شما زیاد باشند، ممکن است روشنایی ساطع شده بر روی آن‌ها دردسر ساز شد.

بازتاب و انعکاس نور در تلویزیون ال جی OLED

پیش کالیبراسیون ( امتیاز 7.6)

تلویزیون ال جی C9 دقت بالایی را قبل از انجام تنظیمات کالیبراسیون ارائه خواهد داد. رنگ‌ها به صورت دقیق ایجاد خواهند شد و اشتباه یا بی دقتی در ایجاد رنگ‌ها قابل مشاهده نمی‌باشد. البته کمبود تعادل در رنگ سفید در برخی موارد به چشم خواهد آمد و ممکن است در برخی موارد به رنگی مایل به زرد قابل مشاهده خواهند بود؛ اما باز هم بالانس رنگی بالا همراه با دقت رنگی خوب در مورد رنگ‌ها دیده می‌شود.

با توجه به اینکه هدف در مجموع مربوط به تنظیمات گاماست، مشاهده می‌شود که در این بخش و در برخی موارد رنگ‌های سیاه و سفید با تغییری جزئی همراه خواهند بود. افزایش سطح تنظیمات و روشنایی این میزان تعادل رنگی را افزایش خواهد داد اما به صورت کامل آن را اصلاح نخواهد کرد.

پس کالیبراسیون (امتیاز: 9.6)

تنظیمات پس کالیبراسیون در تلویزیون OLED C9 به شیوه کامل و دقیق انجام خواهد گرفت. تعادل بالا در رنگ سفید و دقت رنگی بالا بسیار مطلوب‌اند و تنها اشتباه رنگی پایینی را باقی خواهند گذاشت که در واقع قابل تشخیص نخواهد بود.

ویژگی کالیبراسیون خودکار در تلویزیون ال جی C9 موجود است. برای بهره گیری از این قابلیت به کپی مجازی CalMAN و رنگ سنج است.

پس کالیبراسیون تلویزیون ال جی C9

ورودی 480p (امتیاز: 8.0)

تلویزیون OLED ال جی مدل C9 از سال 2019 محتوای 480p را به صورت دقیق و کامل ارتقاء خواهد داد. البته اثر هنر پیشرفته‌ای در این تصاویر مشاهده نمی‌شود و تنها به وضوح تصاویر افزوده خواهد شد.

ورودی 720p (امتیاز: 8.0)

تلویزیون C9 ال جی محتوای 720p را بدون هیچ مشکلی و با کیفیت بالا ارتقاء خواهد داد. قابلیت جدید AI برای ارتقاء سطح کیفیت تصاویر و همچنین ویژگی Super Resolution به ایجاد کیفیت بالاتر به نسبت تلویزیون‌های قدیمی‌تر کمک می‌کنند. البته نتایج آزمون‌های انجام شده نشان می‌دهد که تفاوت چندان بالایی در الگوهای قابل نمایش به وجود نمی‌آید و تنها در برخی موارد و در هنگام نمایش محتوای خاص این تفاوت محسوس می‌باشد.

ورودی 1080p (امتیاز: 9.0)

بر روی تلویزیون ال جی C9 محتوایی با وضوح 1080p کاملاً شبیه به 4K به نظر می‌رسد و کیفیت عالی را ارائه می‌دهد.

ورودی 4K (امتیاز: 10)

ساختار پیکسل RGBW در تلویزیون ال جی C9 کمک می‌کند تا برای نمایش محتوا با کیفیت 4K مشکلی وجود نداشته باشد. در نمایشگر این محصول هر پیکسل دارای 4 زیر پیکسل می‌باشد تا محتوای دقیق و کامل ارائه شود.

کیفیت رنگی (امتیاز: 8.6)

تلویزیون ال جی C9 طیف رنگی وسیعی را ارائه می‌دهد که این قابلیت برای نمایش محتوای HDR عالی می‌باشد. نمایشگر این تلویزیون امکان پشتیبانی از تمامی فضای رنگی DCI P3 را دارد و این پوشش رنگی عالی را به همراه می‌آورد.

بررسی انجام شده در حالت Cinema نشان می‌دهد این تلویزیون حالت PQ را به صورت عالی ارائه می‌دهد، البته نمایش صحنه‌های روشن با جزئیات کامل امکان پذیر نخواهد بود و برخی از جزئیات بسیار روشن از بین خواهند رفت. در حالت Game دقت رنگی EOTF مطلوب خواهد بود.

تغییر در محتوای در حال پخش، تنظیمات نمایش رنگ‌ها و همچنین کم کردن سطح کنتراست در ارائه‌ی کیفیت رنگی بر روی این تلویزیون تاثیر گذار خواهند بود.

 کیفیت رنگی (امتیاز: 8.6)

حجم رنگی در تلویزیون C9 (امتیاز: 7.3)

پوشش فضای رنگی DCI P3 با استاندارد ITP:

84.6٪

پوشش رنگی 10,000 cd/m² DCI P3 با استاندارد ITP:

46.8٪

حجم رنگی بر روی تلویزیون C9 ال جی خوب است. این تلویزیون دارای حجم رنگی مطلوبی است و کیفیت و وضوح بالای رنگی را ارائه می‌دهد. ساختار پیکسل WRGB اجازه می‌دهد تا صحنه‌های سفید به صورت کامل تولید شوند، اما تا حدی این نمایشگر برای ارائه‌ی صحنه‌های یکدست روشن مشکل خواهد داشت. این تلویزیون OLED ال جی 2019 به لطف کنتراست بالای صفحه نمایش، رنگ‌های اشباع شده تیره را بدون ایراد و عیب ارائه می‌دهد.

تمایز سطوح رنگی Gradient (امتیاز: 9.0)

تلویزیون ال جی C9 سطح گرادیان عالی را ارائه می‌دهد. با وجود کم رنگ بودن برخی از رنگ‌های نقش بسته بر روی صفحه نمایش، این عیب چندان در هنگام نمایش صحنه‌ها به چشم نمی‌آید.

برای نمایش محتوایی که سطح تمایز رنگی در آن‌ها از بین رفته است، قابلیت Graduation Smooth کمک کننده می‌باشد که با کاهش سطح دسته بندی‌های رنگی در مناطق گسترده، نوارهای رنگی موجود را محو خواهد کرد. البته فعال کردن این ویژگی به صورت دائمی باعث از بین رفتن برخی از جزئیات دقیق در برخی از مناظر و صحنه‌ها می‌شود. در تلویزیون جدید ال جی به نسبت مدل 2018 با نام C8 رفتار در این بخش متفاوت خواهد بود و این مدل محافظه کارانه‌تر رنگ‌ها را ارائه می‌دهد.

 تمایز سطوح رنگی Gradient (امتیاز: 9.0)

حفظ تصویر موقت در تلویزیون C9 (امتیاز: 10)

تلویزیون ال جی C9 نشانه‌های بسیار جزئی را از صحنه‌ی موقت نقش بسته بر روی نمایشگر باقی خواهد گذاشت، البته این تصویر محو شده چندان ضعیف است که توسط نرم افزارهای تشخیص دهنده قابل شناسایی نخواهد بود.

تست انجام شده برای نگهداری تصویر موقت و با مدت کوتاه می‌باشد و در شرایطی که تصویر به صورت دائمی بر روی نمایشگر و یا در مدت زمان بالا تصویر بر روی نمایشگر قرار بگیرد انجام نگرفته است. ممکن است نتایج تست انجام گرفته متفاوت باشد و هاله‌ی موجود با وضوح بالاتری قابل رؤیت باشد.

پیکسل سوختگی Burn-In (امتیاز: 1)

مانند سایر تلویزیون‌های OLED مدل C9 نیز این عیب ذاتی را به دوش می‌کشد. نگه داشتن طولانی مدت تصویر بر روی صفحه نمایش سبب پیکسل سوختگی نمایشگر این تلویزیون خواهد شد و شما ردی از تصویر نقش بسته بر روی صفحه نمایش را پس از تغییر حالت نمایشگر نیز خواهید دید.

البته این مدل پیشرفته از ال جی سه ویژگی مختلف را بر روی خود دارد که به کاهش سطح پیکسل سوختگی کمک می‌کنند. برای رفع این موضوع فعال کردن گزینه Shift توصیه می‌شود. تنظیم سطح روشنایی و قرار دادن آن بر روی حالت نور پایین نیز به کاهش این عیب کمک می‌کند. همچنین امکان فعال کردن پیکسل اتوماتیک به صورت دستی برای به حداقل رساندن وارد آمدن این مشکل نیز وجود دارد. باید منتظر بود و دید برند بزرگ ال جی برای این عیب به وجود آمده بر روی برترین نمایشگرهایش چه راهکاری را ارائه می‌دهد تا کمترین سطح امتیاز در این تلویزیون افزایش پیدا کند.

پیکسل

تلویزیون ال جی C9 سبک سایر تلویزیون‌های OLED از 4 زیر پیکسل برای نمایش تصاویر و ایجاد رنگ‌ها استفاده می‌کند. البته این زیر پیکسل‌ها به صورت همزمان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. تصاویر موجود بر روی نمایشگر این تلویزیون در رنگ‌های قرمز، سفید و آبی خواهند بود، زیر پیکسل سبز نیز به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صحنه‌های در حال حرکت (امتیاز: 9.3)

مدل C9 ال جی به عنوان محصولی جدید و با کیفیت در سال 2019، حرکات سریع و آرام را با کیفیت مطلوب به نمایش می‌گذارد. پاسخ لحظه‌ای به تعویض فریم بر روی نمایشگر عالی عمل می‌کند، اما باز هم لکنت و پرش در تصاویر مشاهده خواهد شد که در مورد محتوای 24p این عیب بیشتر به چشم خواهد آمد و ممکن است برخی از افراد و کاربران را ناراحت کند. سرعت رفرش بالای حرکت در نمایش محتوا سبب می‌شود تا صحنه‌هایی با فریم‌های کمتر برای نمایش محتوا، با درج فریم‌های اضافه به نمایش درآیند که حضور و نمایش این فریم اضافه به پرش در تصاویر منجر خواهد شد. با این وجود برای صحنه‌هایی با سرعت کمتر از 24p ایجاد مشکل خواهد شد. با این تفاسیر اتصال منابعی همچون کنسول بازی Xbox One کیفیت دیداری و حرکات را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نرخ رفرش تصویر تلویزیون C9 ال جی

زمان پاسخ گویی (امتیاز: 10)

همانند سایر تلویزیون‌های OLED، مدل C9 نیز از زمان پاسخ گویی لحظه‌ای برخوردار است. البته ضعفی جزئی در مورد نمایش صحنه‌هایی با تم رنگی یکدست سفید و یا یکدست مشکی ملاحظه می‌شود که این ویژگی بسیار ناچیز بوده و آزار دهنده نخواهد بود. زمان پاسخ گویی سریع در این نسل از تلویزیون‌های ال جی به روان شدن بالای تصاویر منجر می‌شود تا حدی که در برخی موارد در دید برخی از کاربران اختلال ایجاد می‌کند.

بدون لرزش (امتیاز: 10)

قابلیت Flicker-Free: ندارد

فرکانس پیمایش PWM: صفر هرتز

تلویزیون ال جی OLEDC9 2019 از فرکانس پیمایش PWM استفاده نمی‌کند، زیرا نور پس زمینه‌ای در ساخت تصاویر و صحنه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. همزمانی نور درخشندگی در 8 میلی ثانیه و همچنین نرخ نوسازی تصویر سبب می‌شود تا لرزشی در تصویر ملاحظه نشود.

درج فریم مشکی (BFI) (امتیاز: 8.7)

ال جی در تلویزیون C9 قابلیت Black Frame Insertion را مورد استفاده قرار داده است که به بهبود ظاهر حرکت اشیا بر روی صفحه نمایش کمک خواهد کرد.

این تلویزیون با تنظیم قابلیت TruMotion بر روی حالت User و فعال کردن OLED Motion کارایی مطلوبی را ارائه می‌دهد. البته این ویژگی تنها قابلیت فعال و غیر فعال شدن را دارد که فعال کردن دائمی آن برای ارائه‌ی صحنه‌هایی با سرعت رفرش 24p مشکل آفرین خواهد بود.

درج حرکات (امتیاز: 10)

در مورد تلویزیون‌های OLED سرعت رفرش تصویر چندان مورد بحث نیست، زیرا این محصولات از سرعت بسیار بالایی در ارائه‌ی محتوا سود می‌برند. تلویزیون ال جی C9 توانایی افزایش فریم‌های تشکیل دهنده‌ی تصاویر تا 120Hz هرتز دارد. ایجاد صحنه‌هایی به اصطلاح Soap Opera Effect یا صابونی در صحنه‌ها ایجاد می‌شود که با وجود اینکه برخی از کاربران دیدن آن را رضایت بخش نمی‌دانند، اما میزان پرش و لکنت تصاویر را به حد چشمگیری کاهش می‌دهد. حرکت سریع فریم‌ها و ایجاد تصاویری با رفرش بالا و ایجاد آن‌ها به صورت ناپایدار شایان توجه خواهد بود.

وقفه (امتیاز: 5)

با توجه به زمان واکنش فوری در تلویزیون C9 ال جی، حرکت با سرعت 24p و یا پایین‌تر با وقفه‌های جزئی به نظر خواهند رسید. این ویژگی سبب می‌شود تا صحنه‌های ثابت برای نمایش دائمی بر روی نمایشگر با پرش‌هایی همراه باشند و همچنین در صحنه‌های کم جنب و جوش این ویژگی مشاهده خواهد شد.

این مشکل با فعال سازی قابلیت OLED Motion TV تا حدی قابل کنترل است و عیب به وجود آمده در حد کمتری مشاهده شود. فعال کردن ویژگی motion interpolation نیز در افزایش بهبود سطح وقفه تاثیر گذار می‌باشد.

لرزش شدید در فیلم‌های 24p (امتیاز: 10)

تلویزیون C9 ال جی صرف نظر از محتوای در حال پخش و منبع پخش کننده محتوایی با سرعت بالاتر از 24p را بدون ایراد و به نحو احسن پخش می‌کند.

با فعال کرد حالت BFI محتوایی با سرعت 24p بدون لرزش و با کمترین میزان لرزش قابل ارائه می‌باشد.
نرخ رفرش متغیر (امتیازی برای آن مشخص نشده است.)

این ویژگی که مدل C9 ال جی دارای باند مجازی 120Hz است و همچنین از VRR نیز پشتیبانی خواهد کرد. اما متاسفانه تنها از فرمت HDMI-VRR HDMI Forum پشتیبانی خواهد شد که با حالات FreeSync و G-SYNC سازگار نیست. تنها وسیله‌ی موجود در حال حاضر که این فرمت را پشتیبانی خواهد کرد کنسول بازی Xbox One می‌باشد. نتایج تست‌های انجام شده نشان از کارایی بالای این ویژگی دارد. این کارایی در زمانی وضعیت مطلوبش را نشان می‌دهد که حالت‌های SDR یا HDR فعال باشند و این کنسول بازی نیز در حالت فعال باشد و صفحه نمایش کیفیت مطلوبی را در این بخش ارائه می‌دهد. به روز رسانی‌های قابلیت پیش رو نتایج ارائه شده را تغییر خواهد داد.

ورودی‌ها (امتیاز: 9.7)

تلویزیون ال جی C9 با تاخیر ورودی بسیار پایین، گزینه‌ای مناسب برای انجام بازی می‌باشد و همچنین اکثر فرمت‌های ورودی را پشتیبانی می‌کند تا محتوایی با تنوع بالا را در اختیار داشته باشید. در این سال جدید ورودی 1440p نیز توسط این محصول پشتیبانی خواهد شد. حالت Auto Low Latency را می‌توانید برای انجام بازی فعال نمایید؛ پشتیبانی از درگاه eARC نیز از دیگر نکات مثبت این محصول می‌باشد. این پورت‌های ورودی و خروجی از تمامی رزولوشن های موجود پشتیبانی می‌کند و تمامی اطلاعات رنگی chroma 4:4:4 را نیز بدون ایراد به نمایش می‌گذارد؛ این ویژگی برای استفاده در اتصال به کامپیوتر بسیار مناسب است.

ورودی ها تلویزیون ال جی 2019

تاخیر ورودی (امتیاز: 9.7)

نتایج بررسی‌های دقیق و موشکافانه تلویزیون ال جی OLEDC9 نشان از این است که این محصول دارای بازده ورودی SDR بسیار پایین در حالت Game می‌باشد. در حالت PC زمان ورودی به نسبت تلویزیون C8 بالاتر است که این امر تفاوت و تعجب را به همراه می‌آورد. نتایج حاصل شده از بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که این مدل توان بالایی در انجام این ویژگی دارد.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده (امتیاز: 9.6)

بر طبق ادعای ال جی در مدل C9 اکثریت قریب به اتفاق رزولوشن های موجود بر روی این تلویزیون پشتیبانی می‌شوند. بررسی‌ها و آزمایشات نیز مهر تایید بر روی صحت این گفته خواهند گذاشت. رزولوشن 1440p از موارد جدیدی است که در این تلویزیون 2019 ال جی پشتیبانی خواهد شد. همچنین بر روی این تلویزیون اطلاعات رنگی Chroma 4: 4: 4 پشتیبانی خواهند شد که نشان از بیشترین و بالاترین سطح اطلاعات رنگی و بازیابی تمامی رنگ‌های موجود بر روی صحنه‌های فشرده سازی شده می‌باشد. این قابلیت بیشتر در مواردی کاربرد دارد که برای نمایش محتوای کامپیوتر شخصیتان از نمایشگر این تلویزیون استفاده نمایید.

ال جی همچنین ادعا کرده است که این محصول بالارده اش توان پشتیبانی از ورودی‌های 4K @ 120Hz را دارد که بررسی‌های انجام شده تنها پشتیبانی از HDMI 2.1 را ثابت می‌کنند، ویژگی که در تلویزیون Q90R سامسونگ پشتیبانی خواهد شد.

پورت‌های صدا

تنوع بالای ارتباطات بر روی تلویزیون C9 و همچنین کارایی و کیفیت بالای آن‌ها توان بالای انتقال داده‌های صوتی و تصویری را فراهم می‌کند. در کنار توانایی بالای تبادل اطلاعات تصویری، این تلویزیون از درگاه eARC پشتیبانی می‌کند که با گیرنده AV سازگار است و اجازه می‌دهد تا فرمت‌های DTS: X و Dolby Atmos به همراه کیفیت صوتی TrueHD را از یک منبع خارجی با اوج کیفیت بر روی این تلویزیون OLED 2019 پخش نمایید. همانند تلویزیون‌های OLED در سال 2018، بر روی این تلویزیون جدید ال جی نیز فرمت‌های DTS و Dolby Digital به وسیله‌ی استاندارد ARC پشتیبانی می‌شوند.

در آزمایشات انجام شده و پس از اتصال کامپیوتر به این تلویزیون، این محصول کامپیوتر را به عنوان دستگاه استریو شناسایی می‌کند. در این حالت امکان اتصال سیستم صوتی 5.1 کاناله و یا 7.1 کاناله بدون عبور از سیستم شناسایی خودکار کامپیوتر امکان پذیر نیست.

البته جدیدترین بررسی‌ها نشان از انتقال صدای TrueHD به سیستم صوتی 7.1 کاناله بدون نیاز به شناسایی به عنوان سیستم کامپیوتری دارد.

کیفیت صدا تلویزیون OLED ال جی C9 (امتیاز: 7.1)

تلویزیون LG OLED C9 کیفیت صوتی مطلوب و محبوبی را ارائه می‌دهد. در این تلویزیون صدا با توان بالا و گفتار با وضوح و دقت بالا تولید می‌شوند که باس دقیق و جزئیات کامل را از صدا دریافت می‌کنید. در کنار توانایی بالای این تلویزیون در تولید صدا با وضوح بالا، امکان پخش صدا با توان بسیار بالا و ایجاد لرزش در سالن شما فراهم نخواهد بود. سطح صدا و میزان توان ارائه شده توسط این محصول با مدل‌های پیشین C8 و B8 تغییر نکرده است و حجم قابل توجهی از صدا را در اختیار کاربران نمی‌گذارد. توصیه می‌شود برای دریافت صدا با توان بالاتر و جزئیات دقیق‌تر سیستم صوتی و یا ساندبار را به صورت جداگانه خریداری نمایید.

پاسخ فرکانسی(امتیاز: 7.4)

تلویزیون C9 ال جی از پاسخ فرکانس مناسبی برخوردار است. فرمت فرکانس پایین (LFE) برابر 67Hz می‌باشد که این مقدار با نسبت مدل C8 ارتقاء یافته و بهتر شده است. با وجود اینکه این تلویزیون توان تولید صدای توان بالایی از صدا و در حد سیستم‌های صوتی پیشرفته نیست، اما توانایی بالای در خلق صدای باس دقیق را دارد. متعادل بودن LFE در این تلویزیون اسمارت ال جی کمک می‌کند تا صدای گفتگو را به صورت روشن و با جزئیات کامل دریافت نمایید. از دیگر ویژگی‌های این محصول امکان ارائه‌ی صدای بلند می‌باشد که در این حالت امکان تولید صدای مصنوعی با فشار حداکثری را نخواهد داشت.

تحریف صوتی (امتیاز: 6.0)

تلویزیون ال جی C9 دارای عملکرد حذف نویز به صورت متوسط است. مقدار THD در این تلویزیون بالاتر از حد معمول است که این میزان در سطح صدای 80dB منطقی است.

ویژگی‌های هوشمند (امتیاز: 8.2)

تلویزیون اولد ال جی C9 ویژگی‌های اسمارت خوبی را به شما ارائه می‌دهد. رابط کاربری در این محصول به نسبت تلویزیون C8 در سال 2018 تغییر چندان نکرده است و شما همچنان می‌توانید ارتباط راحتی با این برقرار کنید. استفاده از ریموت کنترل جادویی با اشاره گر مجازی این امکان را به شما می‌دهد تا امکانات را راحت‌تر و سریع‌تر در اختیار بگیرید. چند مورد امکانات جدید هوشمند نیز در این تلویزیون قابل دسترسی‌اند از جمله قابلیت Home Dashboard امکان برقراری ارتباط با IoT را فراهم می‌کند. این قابلیت به ویژگی SmartThings در تلویزیون‌های سامسونگ مشابه است و امکانات مبتنی بر هوش مصنوعی را در اختیارتان می‌گذارد.

امکانات اسمارت تلویزیون 2019 ال جی

رابط کاربری (امتیاز: 8.5)

تلویزیون ال جی C9 از رابط کاربری آسانی برخوردار است. ویژگی‌هایی همچون سریع و صاف بودن امکان دسترسی به قابلیت‌ها و همچنین دسترسی راحت به امکانات از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌باشد. البته اینکه برای اجرای برنامه‌های سنگین لازم است کمی منتظر بمانید، از عیب‌هایی است که ممکن است در برخی موارد برایتان پیش بیاید.

تغییر جزئی در رابط کاربری سیستم‌عامل WebOS 4.5 با اضافه کردن توابع اضافی از جمله Home Dashboard امکانات بالاتری را در اختیارتان می‌گذارد.

بدون نمایش تبلیغات

تلویزیون C9 ال جی در هنگام استفاده از قابلیت‌های هوشمند، محتوای تبلیغاتی را بر روی صفحه نمایش نشان می‌دهد، که این ویژگی شبیه به مدل SK8000 در سال 2018 است. امکان غیر فعال کردن برخی از آگهی‌های تبلیغاتی از طریق تنظیم Home Promotion وجود دارد؛ اکنون راهی برای حذف تمامی آن‌ها وجود ندارد.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها (امتیاز: 8.0)

مانند دیگر تلویزیون‌های ال جی، مدل C9 دارای گزینه‌ای عالی برای اضافه کردن برنامه‌های داخلی است. فروشگاه محتوا ال جی گسترده‌ترین امکان انتخاب برنامه‌ها را به شما می‌دهد تا انواع اپلیکیشن‌های مورد نیازتان را دانلود کرده و نصب نمایید. این تلویزیون امکان اتصال از طریق Wi-Fi را دارد و برای اتصال سیستم‌های صوتی و اتصال به اینترنت و سایر لوازم اسمارت کاربرد خواهد داشت. پشتیبانی از Apple HomeKit و AirPlay 2 نیز در این تلویزیون امکان پذیر است که البته ال جی قول در اختیار دادن به کاربران را در بروز رسانی‌های بعدی داده است.

ریموت کنترل (امتیاز: 9.0)

ریموت کنترل جادویی در تلویزیون ال جی C9 شباهت بالایی به مدل قبلی و در سال 2018 دارد. البته امکانات متفاوت و تغییراتی نیز بر روی این محصول قابل روئیت است. شما می‌توانید از طریق ریموت کنترل قرار گرفته به همراه این محصول تنظیمات سایر لوازم هوشمند را نیز به دست بگیرید که امکان دسترسی به تنظیمات دستگاه‌های فراتر از IR نیز فراهم خواهد بود و این پشتیبانی از تنظیمات مانند قبل تنها به لوازمی که از طریق پورت HDMI-CEC به تلویزیون متصل شده‌اند، ختم نخواهد شد. می‌توان این قابلیت ال جی را با الهام گیری از ویژگی OneRemote در برند سامسونگ دانست.

همانند گذشته این ریموت جادویی از ال جی مانند نشانگر موس عمل خواهد کرد و این امکان را فراهم می‌کند تا رابط کاربری راحت‌تر و دسترسی به قابلیت‌ها را سریع‌تر در اختیار داشته باشید. در صورت نیاز و یا طبق خواسته‌ی شما امکان تغییر جهت و حرکت دادن رابط کاربری از طریق دکمه‌های جهت دار، فراهم می‌باشد.

 ریموت کنترل (امتیاز: 9.0)

اپلیکیشن کنترل از راه دور (امتیاز: 7.0)

شما همچنان می‌توانید به جای ریموت کنترل قرار گرفته به همراه این تلویزیون، از موبایل هوشمندتان استفاده نمایید. برای این بخش در سال 2019 تغییری مشاهده نمی‌شود. همچنان و مانند مدل‌های 2018 تنها امکان تنظیمات مربوط به تغییر کانال‌ها و صدا بر روی اپلیکیشن موجود امکان پذیر است.

کنترل بر روی تلویزیون C9

محل قرار گیری دکمه‌ی کنترل کننده بر روی این تلویزیون کاملاً با مدل C8 متفاوت است. جایگذاری این دکمه بر روی محل نشانگر روشن و خاموش بودن تلویزیون، امکان دسترسی به آن را راحت‌تر از قبل کرده است.

محتوای درون جعبه تلویزیون C9

  • دفترچه راهنما
  • ریموت کنترل جادویی
  • بند مدیریت کابل‌ها
  • کابل تبدیل کامپوزیت
  • 2 عدد باتری
  • پوشش پنل
  • کابل برق
محتوای جعبه تلویزیون ال جی C9

دیگر سایزها و مغایرت‌ها

نتایج آزمایشات انجام گرفته مربوط به تلویزیون 55 اینچ C9 می‌باشد و انتظار می‌رود نتیجه‌ی به دست آمده برای این محصول برای سایر سایزهای آن نیز صحت داشته باشد و شاهد مطابقت آن‌ها با هم باشید. این محصول OLED در سایزهای 65 اینچ و 77 اینچ نیز تولید و عرضه شده است و شما می‌توانید با توجه به حجم سالنتان، یکی از سایزهای موجود را انتخاب نمایید تا شاهد حداکثر کارایی و کیفیت آن در سالن خود باشید.

ممکن است در حین کار با این محصول مواردی به چشم آید که در این پست مورد توجه قرار نگرفته‌اند. توصیه می‌شود برای اطلاع بیشتر کاربران از ایراد و یا نکته‌ی مثبتی که با آن مواجه شده‌اید، نظرات و نتایج به دست آمده توسط خودتان را با ما در میان بگذارید تا در انتخاب بهتر سایر کاربران و خریداران نیز سهیم باشید.

نتیجه گیری:

استفاده کاربران (امتیاز: 9.0)

تلویزیون ال جی C9 به عنوان محصولی OLED از سال 2019 محصولی عالی از دید اکثر کاربران است. پنل نمایشگر OLED کیفیت تصویر عالی را به همراه می‌آورد و امکان ارائه‌ی صحنه‌هایی با رنگ مشکی عمیق را می‌دهد. زاویه‌ی دید گسترده‌ی این تلویزیون قابل تامل است تا از تمامی فضای سالن خود برای دیدن تصاویر نقش بسته بر روی تلویزیون خود با بالاترین کیفیت استفاده نمایید. زمان پاسخ گویی لحظه‌ای در این تلویزیون برای انجام بازی و همچنین استفاده به عنوان مانیتور کارایی بسیار مطلوبی را ارائه می‌دهد. مشکل پیکسل سوختگی همچنان در این تلویزیون از عیوب بزرگ آن به حساب می‌آید و در دید شما اختلال وارد می‌کند. تغییر سطح روشنایی نمایشگر با توجه به محتوای در حال پخش از دیگر ویژگی‌هایی است که کاربران در حین استفاده از آن گلایه مند بوده‌اند.

فیلم‌ها (امتیاز: 9.3)

مانند تمامی تلویزیون‌های OLED بر روی مدل C9 تماشای فیلم با لذت بالا همراه خواهد بود. پنل نمایشگر این محصول امکان ارائه‌ی رنگ‌های طبیعی و مخصوصا رنگ مشکی کامل را خواهد داد و برای محیط با روشنایی کم بسیار مناسب می‌باشد و نور پس زمینه‌ای در ساختار آن وجود ندارد بلکه تنها پیکسل‌های تشکیل دهنده‌ی تصویر به صورت مستقل روشنایی را از خودشان ساطع خواهند کرد. در صورت تماشا کردن فیلمی با زیرنویس، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید زیرا هاله‌ی رنگی در اطراف نوشته‌ها ظاهر نخواهد شد. تنها عیب این محصول برای نمایش فیلم‌ها در هنگام دیدن محتوایی آرام و با تعداد فریم‌های پایین‌تر از 24p می‌باشد که این تلویزیون با پنل خاصش در میان فریم‌های خالی، فریم اضافی را درج می‌کند که این سبب پرش و لکنت در تصاویر خواهد شد.

نمایش محتوا تلویزیونی (امتیاز: 8.6)

تلویزیون C9 ال جی گزینه‌ای بسیار مناسب برای نمایش محتوا در طول روز و سالن روشن می‌باشد. افزایش سطح روشنایی در این تلویزیون مناسب بوده و همچنین پوشش ضد انعکاسی بر روی نمایشگر آن عالی عمل خواهد کرد. با این تفاسیر برای دیدن محتوای تلویزیونی در محیط روشن با مشکل مواجه نخواهید شد. زاویه دید گسترده از دیگر ویژگی‌های مثبت این محصول می‌باشد که امکان مشاهده تصاویر را در تمامی سطح سالن با کیفیت و رنگ‌های اصلی فراهم می‌کند، شما می‌توانید در حین تماشای تلویزیون قدم بزنید و در سالن جابجا شوید بدون اینکه در دیدن صحنه مشکلی ایجاد شود.

نمایش محتوا ورزشی (امتیاز: 8.8)

دیدن صحنه‌های ورزش با کیفیت عالی و هیجان بالا بر روی نمایشگر تلویزیون ال جی C9 امکان پذیر می‌باشد. زاویه‌ی دید گسترده و پوشش ضد انعکاسی بر روی صفحه نمایش برای دیدن تصاویر ورزشی عالی می‌باشد و شما می‌توانید به صورت دسته جمعی و همراه با دوستانتان از دیدن این تصاویر لذت ببرید. زمان پاسخ گویی لحظه‌ای برای دیدن تصاویر این امکان را فراهم می‌کند تا صحنه‌های هیجان انگیز ورزشی را با کیفیت بالا مشاهده کنید، بدون اینکه شاهد هاله‌ی رنگی و یا تاری حرکت اشیا موجود در صحنه باشید.

بازی‌های ویدئویی (امتیاز: 9.4)

برای انجام بازی‌های ویدئویی، تلویزیون C9 ال جی گزینه‌ای بسیار عالی می‌باشد. زمان پاسخگویی لحظه‌ای این امکان را فراهم می‌کند تا صحنه‌هایی روان و بدون دنباله تاری به نمایش درآیند در امتداد آن‌ها به نمایش درآیند که این سبب می‌شود انجام بازی با سرعت و کیفیت بالا صورت گیرد. استفاده از VRR و تجربه‌ی بازی صاف و با حرکات نرم نیز در این تلویزیون 2019 ال جی پشتیبانی خواهد شد که در حال حاضر تنها دستگاه موجود با این قابلیت، کنسول بازی Xbox One می‌باشد.

فیلم HDR (امتیاز: 9.1)

تلویزیون OLED C9 ال جی گزینه‌ای عالی برای نمایش محتوای HDR است. پنل نمایشگر OLED با امکان نمایش محتوای مشکی کامل و همچنین طیف رنگی گسترده و در کنار آن ارائه‌ی روشنایی کامل، امکان دیدن صحنه‌ها را با کنتراست مطلوب فراهم می‌کند. متاسفانه حضور تنظیم کننده محتوا ABL با تنظیم محدوده‌ی روشنایی به صورت خودکار، برای دیدن محتوایی با روشنایی بالا و رنگ‌ها روشن مشکل آفرین خواهد بود و باعث عدم رضایت در کاربران خواهد شد.

بازی HDR (امتیاز: 9.1)

زمان پاسخ گویی لحظه‌ای و تاخیر پایین در ورودی با نمایشگر پیشرفته تلویزیون ال جی C9 امکان نمایش محتوا بازی‌های HDR را با کیفیت بالا فراهم می‌کند. این تلویزیون با ارائه‌ی ظرافت بالا در وسعت رنگی پیشرفته و همچنین وضوح بالای HDR کیفیت عالی را ارائه می‌دهد. تغییر در سطح روشنایی با توجه به پخش صحنه‌هایی با رنگ‌ها روشن از ویژگی‌های منفی است که ممکن است نارضایتی در کاربران را به همراه آورد. توجه داشته باشید که بازی که در حال انجام آن هستید کمترین سطح استاتیک را بر روی خود داشته باشد، زیرا ممکن است در بخش‌های ثابت در بازی‌ها، شاهد پیکسل سوختگی باشید.

مانیتور کامپیوتر شخصی (امتیاز: 8.7)

این تلویزیون را می‌توان محصولی عالی برای استفاده به عنوان مانیتور دانست و محتوای موجود را با عالی‌ترین کیفیت در اختیارتان می‌گذارد. البته توجه به این نکته که اجازه ندهید هیچ بخش استاتیکی بر روی صفحه نمایش وجود داشته باشد زیرا در این صورت با مشکل پیکسل سوختگی مواجه خواهید شد. زاویه دید گسترده و زمان پاسخ گویی لحظه‌ای و همچنین کمترین زمان ورودی، برای انجام امور حساس کارایی بالایی خواهد داشت.

در مقایسه با سایر تلویزیون‌ها …

مقایسه تلویزیون OLED C8 ال جی با تلویزیون C9

تولید در سایزهای 55 اینچ، 65 اینچ و 77 اینچ

تلویزیون‌های C9 و C8 ال جی محصولاتی کاملاً شبیه به هم هستند که امکاناتی با تفاوت جزئی را در اختیار شما می‌گذارند. میزان نگه داری تصویر در تلویزیون C9 ال جی پایین‌تر است که البته این به معنای تکامل به صورت قطع در این تلویزیون نیست. بزرگ‌ترین تفاوت این دو تلویزیون در ورودی‌های آن‌ها است. تلویزیون 2019 ال جی دارای 4 پورت HDMI 2.1 می‌باشد که با وجود عدم کارایی در حال حاضر، در صورت وجود دستگاهی جانبی با این ویژگی کارایی عالی را در انتقال اطلاعات ارائه می‌دهد. در صورت که منابعی از این پورت پشتیبانی کنند، لازم است ورودی مورد نظر از ورودی 4k @ 120 Hz پشتیبانی کند و همچنین بیشترین اطلاعات رنگی را ارائه دهد. تلویزیون ال جی C9 همچنین از درگاه eARC پشتیبانی می‌کند و همچنین تکنولوژی پخش مجدد HDMI 2.1 در این تلویزیون موجود می‌باشد؛ در حال حاضر این ویژگی تنها در کنسول بازی Xbox One پشتیبانی می‌شود.

ویژگی تلویزیون C8 تلویزیون C9
طراحی 9.5 9.5
کیفیت تصویر 8.7 8.7
نرخ حرکت 8.6 9.3
ورودی‌ها 8.9 9.7
کیفیت صدا 7.3 7.1
ویژگی‌های هوشمند 8.2 8.2
نمایش فیلم 9.3 9.3
برنامه‌های تلویزیونی 8.5 8.6
محتوای ورزشی 8.7 8.8
بازی‌های ویدیویی 9.0 9.4
فیلم‌های HDR 9.1 9.1
بازی‌های HDR 8.7 9.1
مانیتور PC 8.2 8.7
مقایسه تلویزیون OLED A9G سونی با تلویزیون C9

تولید در سایزهای 55 اینچ، 65 اینچ و 77 اینچ

می‌توان تلویزیون C9 ال جی را محصولی با امکانات و کیفیت بالاتر از تلویزیون سونی A9G دانست. این تلویزیون ال جی دارای اندازه‌ی ورودی پایین‌تریست که این ویژگی برای انجام بازی عالی می‌باشد. تلویزیون C9 همچنین دارای SDR روشن‌تر است که تنها به دلیل واریانس پنل نمایشگر رخ داده است و چندان قابل توجه نمی‌باشد.

ویژگی تلویزیون A9G تلویزیون C9
طراحی 9.5 9.5
کیفیت تصویر 8.7 8.7
نرخ حرکت 8.8 9.3
ورودی‌ها 8.8 9.7
کیفیت صدا 7.1 7.1
ویژگی‌های هوشمند 8.2 8.2
نمایش فیلم 9.4 9.3
نمایش محتوای تلویزیونی 8.5 8.6
نمایش محتوای ورزش 8.7 8.8
بازی‌های ویدیویی 8.9 9.4
فیلم‌های HDR 9.1 9.1
بازی‌های HDR 8.8 9.1
مانیتور PC 8.4 8.7
مقایسه تلویزیون OLED B8 ال جی با تلویزیون C9

تولید در سایزهای 55 اینچ و 65 اینچ

تلویزیون‌های ال جی B8 و C9 محصولاتی OLED از ال جی هستند که در مجموع کیفیت تصویر مشابه را ارائه می‌دهند. تلویزیون 2019 ال جی با بهره گیری از ویژگی‌های جدید همچون درگاه‌های ارتباطی HDMI 2.1 و eARC همچنین نرخ تغییر بالای تصویر از کیفیت نسبی بالاتری برخوردار است. تمامی تفاوت‌های این دو محصول در این پست درج نشده‌اند، اما با بررسی دقیق‌تر انتخاب و خرید تلویزیون ال جی C9 توصیه می‌شود.

ویژگی تلویزیون B8 تلویزیون C9
طراحی 9.5 9.5
کیفیت تصویر 8.6 8.7
نرخ حرکت 8.8 9.3
ورودی‌ها 9.0 9.7
کیفیت صدا 7.2 7.1
ویژگی‌های هوشمند 8.2 8.2
نمایش فیلم 9.3 9.3
نمایش محتوای تلویزیونی 8.5 8.6
نمایش محتوای ورزش 8.7 8.8
بازی‌های ویدیویی 9.0 9.4
فیلم‌های HDR 9.0 9.1
بازی‌های HDR 8.8 9.1
مانیتور PC 8.4 8.7
مقایسه تلویزیونOLED A9F سونی با تلویزیون C9

تولید در سایزهای 55 اینچ و 65 اینچ

دو محصول پیش رو هر دو اولد هستند و کارایی نسبتا یکسان را ارائه می‌دهند. تلویزیون C9 ال جی روشنایی بالاتری را بر روی نمایشگر خود ارائه می‌دهد و از تاخیر ورودی پایین‌تری برخوردار است. هر دو مدل از ورودی eARC پشتیبانی می‌کنند، با این تفاوت که تلویزیون 2019 ال جی پهنای باند اضافی HDMI 2.1 را بر روی پورت‌های HDMI خود دارد. با وجود اینکه اکنون وسیله جانبی که از این درگاه پشتیبانی نمی‌کند، اما در صورت وجود و ارائه‌ی محصولی با این ویژگی به بازار، لازم است این تلویزیون سیگنال 4K @ 120Hz را دریافت کند؛ حتی در شرایطی که سیگنال رنگی کامل 10 بیتی موجود باشد.

ویژگی تلویزیون A9F تلویزیون C9
طراحی 9.5 9.5
کیفیت تصویر 8.8 8.7
نرخ حرکت 8.8 9.3
ورودی‌ها 8.8 9.7
کیفیت صدا 7.2 7.1
ویژگی‌های هوشمند 8.0 8.2
نمایش فیلم 9.4 9.3
نمایش محتوای تلویزیونی 8.5 8.6
نمایش محتوای ورزش 8.7 8.8
بازی‌های ویدیویی 8.9 9.4
فیلم‌های HDR 9.2 9.1
بازی‌های HDR 8.9 9.1
مانیتور PC 8.4 8.7

اگر نظر یا سؤالی دارید حتماً در قسمت نظرات مطرح کنید، ما از شنیدن تجربیات ارزشمند شما خوشحال می‌شویم.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون NANO75

نقد و بررسی تخصصی تلویزیون ال‌جی NANO75

تلویزیون NANO75 به عنوان ارزان‌ترین مدل نانوسل در سال 2021 معرفی شده است. این تلویزیون ال‌جی دارای مزایا و معایبی است که در تصمیم گیری شما برای خرید تأثیرگذار خواهد بود؛ با ما در مطلب بررسی تخصصی NANO75 همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *