مقایسه تلویزیون سونی X8500E با ال جی SJ850

مقایسه تلویزیون سونی X8500E با ال جی SJ850

تلویزیون سونی X8500E یا ال جی SJ850، کدام یک بهتر است؟ رقابت دو غول تکنولوژی کره‌ای و ژاپنی!

تلویزیون سونی X8500E و ال جی SJ850 جزو بهترین و پرفروشترین تلویزیون های سال 2017 و 2018 محسوب می‌شوند و ممکن است برای هر خریداری این سوال مطراح شود که کدام یک از این تلویزیون ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. همانطور که می دانید هر یک از کمپانی‌های ال جی و سونی سهم زیادی در بازار امروز فروش تلویزیون دارند. هر یک از کمپانی‌ها طرفداران خاص خود را دارند، هر کدام از تلویزیون‌های ساخته شده توسط ال جی و سونی با امکانات و فناوری های اختصاصی تولید می‌شوند که باعث بالا رفتن ارزش کالا و کارایی بهتر آن می‌شود. رقابت بین سونی و ال جی به حدود 50 سال قبل بر می‌گردد و هر کدام از این برند ها قصد دارند تا با ارائه محصول بهتر پشت دیگری را به خاک بکشانند. امروزه در اکثر خانه ها تلویزیون LED می‌توان یافت که هر شخصی بسته به متراژ خانه‌اش سایز تلویزیون مناسب خود را انتخاب کرده است. کمپانی‌ها برای داشتن سهم بیشتری از بازار هر روز به دنبال فناوری های جدید هستند تا در نهایت محصول بهتری بتوانند ارائه دهند. در این بازار داغ تلویزیون‌ها که تکنولوژی هایی مانند توانایی نمایش دادن محتوای سه بعدی، منحنی و هوشمند بودن به سراغ تلویزیون‌ها آمده، انتخاب یک تلویزیون مناسب واقعاً به امری دشوار تبدیل شده‌است. این سردرگمی ها برای هر کسی پیش می‌آید و بعضی وقت ها حتی در بین دو مدل هم نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم.

یکی از سوال هایی که اکثر کاربران از ما می‌پرسند، تفاوت دو تلویزیون سونی X8500E و ال جی SJ850 است، که تقریبا از قیمت های یکسانی برخوردار هستند. هر دو LG SJ850 و Sony X8500E از تلویزیون‌های میان رده بازار هستند. تلویزیون سونی X8500E در سه سایز 55 اینچ ( 55X8500E )، 65 اینچ ( 65X8500E ) و 75 اینچ ( 75X8500E ) در بانه سرویس موجود می‌باشد. در حالی که تلویزیون ال جی SJ850 را تنها میتوانید در دو سایز 55 اینچ ( 55SJ850V ) و 65 اینچ ( 65SJ850V ) تهیه کنید. در زمان نوشتن این مقاله قیمت تلویزیون ال جی 65SJ850V با قیمت تلویزیون سونی 65X8500E نقریبا برابر است. البته با توجه به نوسانات ارز، قیمت ها ثابت نیستند که می‌توانید برای اطلاع از قیمت دقیق هر یک از این تلویزیون‌ها با شماره مشاوران بانه سرویس تماس بگیرید. در این مقاله قصد داریم تا با بررسی امکانات این دو تلویزیون از جوانب مختلف، تفاوت ها را بیان کنیم. ادامه ی مقاله را از دست ندهید.

سونی X8500E در مقابل ال جی SJ850؛ کیفیت تصویر

در حالی که هر یک از تلویزیون های Sony X8500E و LG SJ850 داری تکنولوژی پنل متفاوت هستند، قطعا باعث می شود تا هر یک از آنها کیفیت تصویر متفاوتی را هم ارائه کند. از آنجا که سونی X8500E پنل VA دارد، نسبت کنتراستش بسیار خوب است و می تواند رنگ‌‌های سیاه و تیره را هم با عمق خوبی ارائه دهد. با حدود نسبت کنتراست 4500:1، ممکن است این تلویزیون در لیست بهترین تلویزیون‌ها با نسبت کنتراست عالی نباشد اما باز هم حتی اگر بخواهید در یک اتاق تاریک به تماشای تلویزیون بنشینید در مورد نمایش دادن صحنه های تاریک می‌تواند به خوبی عمل کند. در برابر، تلویزیون ال جی SJ850 حتی با داشتن نسبت کنتراست 4500:1 هم نمی تواند به خوبی عمل کند؛ سطح یکنواختی رنگ‌‌های تیره و سیاه در اتاق تاریک کمی ضعیف تر خواهد بود به طوری که رنگ‌‌های سیاه تا حدودی به سمت رنگ خاکستری می گراید که به خصوص در صحنه های تاریک این ضعف بیشتر نمایان خواهد شد. البته سونی X8500E هم با اغراق در کنتراست باعث می‌شود تا صحنه های تاریک به دور از واقعیت باشد. در نهایت اگر هر دو تلویزیون را در اتاق تاریک و شرایط یکسان قرار دهیم باید بگوییم سونی X8500E می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

سونی X8500E در مقابل ال جی SJ850؛ کیفیت تصویر

هر دو تلویزیون سونی X8500E و ال جی SJ850 در مورد ارائه محتوا با حداکثر روشنایی می‌توانند به خوبی عمل کنند. به طور تخصصی تر باید بگوییم هنگامی که یک ورودی با روشنایی زیاد توسط سیگنال SDR داریم، در اتاق تاریک صحنه های روشن بسیار خوب ارائه می‌شوند. اما هر دو تلویزیون در اتاقی که روشنایی بسیار زیاد است، میزان روشنایی تصاویر ارائه شده شان به حدی نیست که بتوانند نور خیره کننده محیط را مغلوب کنند. علاوه بر این موارد، تصاویر HDR هم در اتاق تاریک خوب و راضی کننده به نظر می رسد و ایرادی بر آن وارد نیست. آزمون نمایش چند فیلم معمولی برای این دو تلویزیون در نظر گرفته ایم تا عملکرد خود تلویزیون‌ها را در نحوه‌ی نمایش دادن محتوای HDR برآزماییم. اعداد و ارقام نشان می دهد که اوج روشنایی تلویزیون SJ850 به مراتب بیشتر از سونی X8500E است، اما هنگامی که بخواهیم محتوای واقعی را با این دو تلویزیون تماشا کنیم، به برتری X8500E پی می بریم.

در کنار مواردی که ذکر کردیم، اگر به بررسی میزان تولید رنگ هم اشاره ای داشته باشیم باید بگوییم ظاهرا سونی X8500E با داشتن نمایشگر Triluminos می‌تواند محدوده رنگی بیشتر به نسبت ال جی با نمایشگر Nano Cell تولید کند. اما اساسا هر دوی این تلویزیون‌ها می‌توانند محدوده ی رنگ زیادی را پشتیبانی کنند و بیش از 90 درصد رنگ‌‌های استاندارد DCI P3 که برای نمایش دادن ویدئوهای HDR 10 نیاز است را دارند. پس تمامی محتوای HDR نمایش داده شده توسط این تلویزیون‌ها رنگ‌‌های اشباع شده خواهند داشت. در اینجا قضیه در مورد نحوه‌ی رنگ‌‌های تاریک باز هم فرق می‌کند و رنگ‌‌های تیره ی ارائه شده توسط این تلویزیون‌ها کاملا اشباع نیستند. با توجه به کمتر بودن نسبت کنتراست، باز هم محدوده ی رنگ‌‌های ارائه شده در صحنه های تاریک روی نمایشگر تلویزیون ال جی SJ850 بیشتر از تلویزیون سونی X8500E است، دلیل آن هم به فناوری local dimming ربط داده می‌شود. فارغ از این ریزبینی ها باید بگوییم تصاویر نمایش داده شده با هر دوی این تلویزیون‌ها دقیق و راضی کننده هستند. از طرفی تلویزیون‌های LG SJ850 و Sony X8500E هر دو می‌توانند با پشتیبانی از عمق 10 بیتی، رنگ‌‌های ضروری خواسته شده برای محتوای HDR را تامین کنند. این یعنی هر کدام از این تلویزیون‌ها می توانند بیش از 1.07 بیلیون رنگ برای ایجاد سایه ها ارائه دهند. در نتیجه شیب رنگی نمایش داده شده در نمایشگر این تلویزیون‌ها باعث شده تا تصاویر صاف و واضح باشند. درست است که گاهی شاهد برخی نواقص جزئی روی تصاویر هستیم اما اگر بخواهیم روی هم رفته وضعیت را بررسی کنیم باید بگوییم تصاویر این تلویزیون ها بسیار بیشتر از محتوایی است که با تلویزیون‌های میان رده ی سامسونگ میبینیم.

قابلیت ارتقای کیفیت تصویر ( UHD Up-scaling )

یکی دیگر از امکاناتی که در این تلویزیون‌ها گنجانده شده‌است، وجود قابلیت ارتقای کیفیت تصویر ( UHD Up-scaling ) برای لذت بردن از محتوایی با کیفیت تصویر کم است. برای این کار سونی X8500E از موتور پردازشگر تصویر 4K X-Reality Pro کمک گرفته و ال جی SJ850 هم با موتور پردازشگر Tru 4K Upscaler وارد میدان نبرد شده‌است. هر دوی این موتورهای پردازشگر می‌توانند رزولوشن های پایین را به خوبی تا حد محتوای 4K ارتقا دهند. این موتورهای پردازشگر بدون در نظر گرفتن وضوح منبع ارائه شده می‌توانند هیجان دیدن محتوای کم کیفیت را دو چندان کند. حتی محتوای 480p مانند محتوای ذخیره شده روی DVDها در نهایت با کیفیتی بالا نظیر 4K نمایش داده می‌شود. همچنین محتوای با کیفیت تر مانند فیلم‌های پخش شده از گیرنده های جهانی با رزولوشن 720p یا دستگاه بلوری با کیفیت 1080p را می‌توان با کیفیت تصویر 4K مشاهده کرد. ارتقای کیفیت تصویر تنها کار این تلویزیون‌ها نیست و سونی X8500E به کمک فناوری HDR premaster و ال جی SJ850 با قابلیت HDR Effect می‌تواند به بهبود روشنایی و طیف رنگی تصاویر SDR به نزدیک محتوای HDR کمک کند.

زاویه دید تلویزیون های X8500E و SJ850

در حالی که نسبت کنتراست سونی X8500E با پنل VA بهتر از چیزی است که در ال جی SJ850 با پنل IPS شاهدش هستیم، در مورد زاویه ی دید، تلویزیون ال جی همواره می‌تواند زاویه ی دید گسترده تری ارائه دهد. درست از زاویه ی 20 درجه اگر دیدمان را به هر سمت تغییر دهیم، تصاویر تلویزیون X8500E شروع به تغییر کردن می‌کنند، به عنوان مثال رنگ‌‌های سیاه به سمت خاکستری تغییر رنگ می دهند. اگرچه زاویه ی دید ارائه شده توسط تلویزیون SJ850 به خوبی تلویزیون‌های OLED نیست اما اگر از زاویه زیاد به نمایشگر تلویزیون ال جی SJ850 نگاه کنید به برتری آن به نسبت تلویزیون سونی X8500E پی می برید.

زاویه ی دید گسترده تر

با توجه به اینکه که بیشتر افراد دیدن تلویزیون از روبه رو در اتاقی با نور متوسط را ترجیح می دهند، پس ضعف زاویه ی دید سونی X8500E و نقص نمایش رنگ‌‌های سیاه ال جی SJ850 در اتاق تاریک را نمی‌توان به عنوان ایراد بزرگ در نظر گرفت. به همین خاطر در رده ی تلویزیون‌های میان رده کیفیت تصویر هر دوی تلویزیون‌ها را می‌توان خوب و راضی کننده برآورد کرد. با تمامی بررسی هایمان در مورد کیفیت تصویر از آن جا که سونی X8500E دارای نسبت کنتراست بالاتر، محدوده ی رنگی کمی بیشتر، کیفیت تصویر بالاتر، عملکرد HDR بهتر و رنگ‌‌های کمی روشن تر است، دراین مرحله می‌توان دست سونی X8500E را به عنوان برنده بالا برد.

نرخ حرکتی با پخش 24p

هر دو تلویزیون ال جی SJ850 و سونی X8500E می‌توانند نرخ حرکتی خوبی ارائه دهند. هنگامی که برای تماشای صحنه های سریع و برنامه هایی نظیر فوتبال و فیلم‌های اکشن این تلویزیون‌ها به کار گرفته می‌شوند، تصاویر بسیار صاف و واضح و بدون تاری هستند. پاسخ دهی پیکسل ها در این تلویزیون‌ها تا حدی خوب هستند که مشکلی در هنگام دیدن محتوای سریع پیش نیاید. اگر به مقایسه ی بین این دو تلویزیون بپردازیم می بینیم که در این مورد ال جی SJ850 کمی ضعیف تر از سونی X8500E عمل می‌کند که باعث می‌شود دنباله ای را در انتهای سوژه ی محرک ببینیم. با این حال عملکرد ضعیف تر پیکسل ها در موارد ضعف های جزئی دسته بندی می‌شود چرا که اگر در این مورد تخصص نداشته باشید، متوجه آن نخواهید شد، پس نگرانی در این مورد وجود ندارد. از طرف دیگر هنگام پخش محتوای 24p، LG SJ850 می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به Sony X8500E ارائه دهد. برای فیلم های 24p مانند Blu-Ray Movie، هر دوی این تلویزیون‌ها می‌توانند محتوای را شفاف و واضح به نمایش بگذارند اما وقتی بخواهیم محتوای 24p را از سیگنال 60p مانند دستگاه‌های استریم یا سیگنال های 60i کانال های گیرنده‌ی دیجیتالی پخش کنیم، قضیه کاملا فرق خواهد کرد و در این مورد تلویزیون ال جی SJ850 با عملکرد خوبش بر روی رتبه ی اول سکوی قهرمانی می ایستد. بر روی نمایشگر ال جی SJ850، لرزش ناشی از تصاویر کاملا حذف می‌شود اما این کار روی نمایشگر تلویزیون سونی X850 به خوبی انجام نمی گیرد. در این قسمت برنده ی نرخ حرکتی بهتر را سونی X8500E و برنده ی پخش 24p را می‌توانیم تلویزیون ال جی SJ850 معرفی کنیم.

ورودی و خروجی‌ها

هر دو تلویزیون‌های ال جی SJ850 و سونی X8500E با 4 پورت HDMI و 3 پورت USB به عنوان اتصالات اصلی، کاربران را راضی نگه داشته اند. به علاوه تمامی درگاه های HDMI می‌توانند از اکثر فرمت های HDMI مانند HDCP 2.2 ،CEC و Audio Return channel و… را پشتیبانی کنند. علاوه بر HDMI و USB، هر دوی این تلویزیون‌ها در پورت های RF In ( Antenna In )، Ethernet و درگاه اپتیکال صوتی مساوی هستند. تفاوت بین این تلویزیون‌ها به تعداد کامپوزیت ها ربط دارد که تعداد آنها در سونی X8500E به دو عدد می رسد در حالی که ال جی SJ850 تنها یک پورت کامپوزیت دارد. تفاوت دیگر در تعداد کامپوننت ها و درگاه هدفون ( مینی جک ) می‌باشد که خوشبختانه سونی X8500E به آنها مجهز است و متاسفانه ال جی SJ850 از داشتن آنها بی بهره مانده است که البته از طریق درگاه مشترکی که برای آن تعبیه شده است این مشکل قابل رفع است. روی هم رفته باید بگوییم تعداد درگاه‌های ال جی SJ850 به مراتب کمتر از درگاه‌های سونی X8500E است. اما از طرف دیگر سرعت ورودی هر دستگاه با هر رزولوشنی، توسط SJ850 به تنها 15 میلی ثانیه می انجامد که برای استفاده از کنسول های بازی که نیاز به رفلکس سریع دارند، بسیار راحت می‌باشد. این در حالی که سونی X8500E به 30 تا 35 میلی ثانیه برای فراخوانی دستگاه‌های ورودی نیز دارد، پس اگر تشخیص دستگاه کنسول بازیتان برایتان اهمیت دارد، می توانید بدون نگرانی روی تلویزیون ال جی SJ850 حساب کنید.

ورودی و خروجی‌ها

تلویزیون هوشمند با سیستم عامل

همانطور که می دانید ال جی SJ850 از سیستم عامل اختصاصی‌اش یعنی webOS3.5 استفاده می‌کند و سونی هم برای تلویزیون X8500E از سیستم عامل گوگل یعنی Android نسخه ی نوقا کمک گرفته است. در مورد ظاهر و منوها باید بگوییم هر دوی این سیستم عامل ها جذاب و زیبا طراحی شده‌اند و به علاوه هر دوی این سیستم عامل ها عملکرد سریع ارائه می دهند و پاسخگو خواهند بود. اما اگر بخواهیم عملکرد هر دوی آنها را مورد بررسی قرار دهیم می‌توانیم بگوییم کار کردن با سیستم عامل webOS 3.5 بسیار ساده تر از Google Android TV است. در صفحه اصلی webOS، یک نوار در پایین صفحه وجود دارد که شامل دسترسی سریع به برنامه های محبوب است و به شما این امکان را می دهد تا بدون خروج از صفحه ی اصلی، برنامه ی مورد نظر را راه اندازی کنید. در مورد برنامه‌های این تلویزیون‌ها باید بگوییم هر دوی آنها برنامه های جالب و مفیدی را ارائه می دهند. از برنامه های ویدئو باید به یوتیوب، Netflix، amazon prime و … اشاره کنیم و همچنین مرورگر وب، صفحه نمایش Mirroring و … هم حضور دارند.‌ به علاوه شما می‌توانید بسیاری از اپلیکیشن ها را در فروشگاه منوی تلویزیون‌، دانلود کنید. سونی X8500E دارای فروشگاه اپلیکیشن Google Play Store است و همچنین ال جی هم برای تلویزیون‌های هوشمند فروشگاه LG Apps Store در نظر گرفته. البته تعداد برنامه هایی که در Google play store می یابیم، بسیار بیشتر از تعداد اپلیکیشن های LG apps store است، پس با Google play store دستتان برای انتخاب اپلیکیشن های بیشتر باز تر خواهد بود. در حالی که بسیاری از مردم با سیستم عامل اندروید آشنایی دارند اما باز هم کار کردن با تلویزیون اندرویدی ممکن است کمی گیج کننده باشد به خصوص برای افراد تازه کار و افرادی که تا به حال با تلویزیون اسمارت کار نکرده اند.

ریموت کنترل X8500E و SJ850

ال جی SJ850 به ریموت کنترل جادویی اختصاصی ال جی یعنی LG Magic Remote مجهز است و سونی هم ریموت صوتی اختصاصی اش یعنی Sony Voice Remote را برای این تلویزیون در نظر گرفته. هر دوی این ریموت کنترل ها همراه با یک میکروفون داخلی برای کنترل به کمک صدا ساخته شده‌اند. یکی از مزایای ریموت جادویی ال جی، اشاره گر بودن آن است که درست مانند ماوس کامپیوتر عمل می‌کند و می‌توان با چرخاندن آن در هوا تنظیمات مربوط به تلویزیون را انجام داد. قابلیت اشاره گر و کلیک ( Point and Click ) الی جی بی‌شک برای کار با مرورگر راحت تر است، مخصوصا برای زمانی که بخواهید در اینترنت به گشت و گذار بپردازید و یا متن تایپ کنید.

تلویزیون هوشمند با سیستم عامل

و در پایان …

همانطور که در توضیحات بالا به آن اشاره کردیم، سونی X8500E با داشتن نسبت کنتراست بالاتر، طیف رنگی کمی بیشتر و روشنایی تصاویر بیشتر تا حدودی می‌تواند تصاویری با کیفیت بالاتر به نسبت تلویزیون ال جی SJ850 نمایش دهد. اما نگرانی از انتخاب تلویزیون ال جی SJ850 هم وجود ندارد، چرا که این تلویزیون تنها در شرایط نور کم و اتاق تاریک در ارائه تصاویر با کیفیت ناتوان است و اگر در شرایط نور عادی بخواهید به تلویزیون نگاه کنید، می بینید که تصاویر بسیار درخشان و واضح خواهند بود. سونی X8500E همچنین با داشتن نرخ رفرش بالاتر می‌تواند تصاویر اکشن و سریع را بهتر نمایش دهد و در مقابل ال جی SJ850 هم در مورد نحوه نمایش فیلم‌های 24p توانمندتر است. با این وجود شاید اکثر افراد تار شدن کم حرکات سریع را اصلا نبینند اما هنگامی که بخواهند فیلم‌های 24p ببینند ترجیح دهند با حداکثر کیفیت ممکن به تماشای آن بپردازند. همچنین اگر یک تلویزیون برای بازی به خصوص بازی های سریع نیاز دارید ال جی SJ850 با داشتن تعداد ورودی های کمتر و توانایی راه اندازی سریع دیوایس های متصل شده به تلویزیون می‌تواند گزینه ی بهتری باشد. اگر اشاره ای هم به امکانات هوشمند این دو تلویزیون داشته باشیم باید بگوییم هر دوی این تلویزیون‌ها با داشتن سیستم عامل های جذابشان، سریع و پاسخگو هستند اما ال جی SJ850 با‌ WebOS 3.5 می تواند کارایی ساده و آسان تر ارائه دهد.

اما با تمام این تفاسیر کدام یک از این تلویزیون‌ها بهتر است؟ اگر شما اغلب برای تماشا کردن فیلم روبه روی تلویزیون می نشینید و همچنین نمی‌خواهید از تلویزیونتان برای بازی استفاده کنید، سونی X8500E با کیفیت تصویر تا حدودی بالاتر می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد. همچنین اگر می خواهید تلویزیونتان را در یک اتاق بزرگ قرار دهید و از تمامی زوایا به آن نگاه کنید، بی شک ال جی SJ850 با زاویه ی دید گسترده‌ترش می‌تواند انتخاب بهتری برایتان باشد.

میانگین امتیاز تلویزیون X8500E و تلویزیون SJ850

همانطور که در بالا اشاره کردیم هر یک از کمپانی‌های تولید کننده سهم زیاد در بازار فروش انواع دیوایس های دیجیتالی دارند. در آخر مقاله از شما درخواست می کنیم که با دادن نظر ما را در تجربیات کاربردی خود شریک کنید. در کامنت می‌توانید ذکر کنید که از کدام یک از تلویزیون‌های X8500E و SJ850 بیشتر خوشتان می‌آید و طرفدار کدام یک از برندها هستید. سونی یا ال جی؟ قیمت کدام یک از این تلویزیون ها به نظر شما به نسبت امکانات ارائه شده مناسب تر است؟ کدام یک از کمپانی‌ها در مورد طراحی محصولاتش حرفه ای تر عمل می کنند؟ کیفیت تصویر و صدای کدام تلویزیون را بیشتر می پسندید؟ یا اینکه اگر تجربه ی استفاده از هر کدام از این تلویزیون‌ها را دارید ما را از دادن نظرات با ارزشتان بی نصیب نکنید.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

مقایسه تلویزیون A80J با C1

مقایسه تلویزیون OLED سونی A80J با ال‌جی C1

مقایسه تلویزیون A80J با C1 شامل جزئی‌ترین تفاوت‌ها در این دو تلویزیون OLED از برندهای خوشنام سونی و ال‌جی است که تا حدی روی تصمیم گیری برای خرید تأثیرگذار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *