هر آنچه که برای خرید تلویزیون نیاز است بدانید!

اصطلاحات رایج تلویزیون ها؛ هر آنچه که برای خرید تلویزیون نیاز است بدانید!

هر آنچه که برای خرید تلویزیون نیاز است بدانید!

یکی از کارهایی که همیشه دشوار بوده، خرید تلویزیون و سایر وسایل دیجیتالی است. با توجه به تنوع زیادی که امروزه در تلویزیون‌ها می بینیم و البته فناوری های که روز به روز پیچیده تر می‌شوند، خرید تلویزیون معضلی بزرگ خواهد بود. مشخصات تلویزیون و تکنولوژی های جدید که هر کمپانی با نامی خاص از آن ها یاد می‌کند، لیست بلند بالایی تشکیل داده که دانستن همه ی آنها نه تنها به انتخاب آسان تر کمک نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود بیشتر سردرگم شوید. در این راهنمایی با توضیح کوتاهی در مورد هر آنچه نیاز است برای خرید تلویزیون بدانید، سعی کرده ایم تا این کار را تا حدی برایتان آسان کنیم تا بتوانید بهتر مدل تلویزیون را برای خانه تان برگزینید. در این مقاله نمی‌خواهیم یک یا چند مدل را به عنوان بهترین مدل تلویزیون معرفی کنیم بلکه با توضیحات کوتاه در مورد فناوری ها و اصطلاحات تلویزیون، آنچه نیاز است در هنگام خرید تلویزیون بدانید را به صورت خلاصه برایتان بیان می کنیم.

مطالب مرتبط: بهترین تلویزیون های سونی 2021

هر آنچه که برای خرید تلویزیون نیاز است بدانید!

انواع کیفیت تصویر

رزولوشن Resolution: به تعداد پیکسل هایی گفته می‌شود که در دو بعد افقی و عمودی نمایش داده می شوند. هر چه رزولوشن یک تلویزیون بیشتر باشد، کیفیت تصویر بالاتری خواهیم داشت.

کیفیت تصویر HD : تعداد پیکسل هایی که در کیفیت تصویر HD ( اچ دی ) وجود دارند برابر با 720*1280 پیکسل می باشد. این کیفیت تصویری بالاتر از کیفیت تصویر SD ( اس دی ) یا همان حالت استانداردی است که در فیلم‌های قدیمی شاهد آن بودیم. باید بگوییم در تلویزیون‌های امروزی از این دو کیفیت تصویر بسیار کمتر استفاده می‌شود.

کیفیت تصویر Full HD : کیفیت تصویر فول اچ دی ( FHD ) دارای 1080*1290 پیکسل است. تعدادی از تلویزیون‌های میان رده و پایین رده ی امروزی با کیفیت Full HD عرضه می‌شوند.

مطالب مرتبط: بهترین تلویزیون های ال جی 2021

انواع کیفیت تصویر

تفاوت کیفیت تصویر Full HD با HD : با توجه به تعداد پیکسل های بیشتر کیفیت Full HD باید بگوییم تلویزیون‌های Full HD کیفیت تصویر بیشتری به نسبت تلویزیون‌های HD دارند.

کیفیت تصویر 4K : تعداد پیکسل های به کار رفته در تلویزیون‌های فورکی ۳۸۴۰ × 2160 پیکسل یعنی چهار برابر پیکسل های کیفیت تصویر Full HD است. اکثر تلویزیون‌های جدید امروزی با کیفیت تصویر 4K عرضه می‌شوند. تلویزیون‌های 4K از سال 2014 بخش بیشتر بازار را در دست گرفته اند. همچنین باید بگوییم کیفیت تصویر یو اچ دی ( UHD ) یا همان اولترا اچ دی ( Ultra HD ) با 4K تفاوتی ندارد و تنهای برخی از کمپانی‌های سازنده از این عنوان ها به جای 4K استفاده می‌کنند.

تفاوت کیفیت تصویر 4K با Full HD : تفاوت این دو کیفیت تصویر هم به تعداد پیکسل های به کار رفته ربط دارد که بی شک در تلویزیون‌های 4K تعداد پیکسل ها بسیار بیشتر هستند. مقایسه بین ۸ میلیون پیکسل ( تلویزیون‌های 4K ) با ۲ میلیون پیکسل ( تلویزیون‌های Full HD ) است. همانطور که گفتیم تعداد پیکسل های بیشتر باعث می‌شود کیفیت تصاویر نمایش داده شده بسیار بالاتر رود و جزئیات تصاویر بسیار بهتر دیده شود.

فناوری اچ دی ار ( HDR ) در تلویزیون : قابلیت HDR یا همان دامنه دینامیکی بالا ( high dynamic range )، یکی از استاندارد های جدید برای ضبط و پخش فیلم است. این فناوری کنتراست بسیار بالایی در نمایش نقاط روشن و تاریک فیلم‌ها ایجاد می‌کند. HDR می‌تواند میزان روشنایی و درخشندگی تصاویر و همچنین تعداد رنگ‌های نمایش داده شده را چند برابر بیشتر از استاندارد های معمولی کند.

مطالب مرتبط: بهترین تلویزیون سامسونگ 2021

فناوری اچ دی ار ( HDR ) در تلویزیون

فناوری های تصویری کمپانی ال جی

کیفیت تصویر سوپر یو اچ دی ( SUPER UHD ) : فناوری SUPER UHD توسط کمپانی ال جی معرفی شده و باید بگوییم تنها متعلق به این شرکت است. تعداد پیکسل های به کار رفته در تلویزیون‌های SUPER UHD درست اندازه‌ی تلویزیون‌های 4K می‌باشد با این تفاوت که ال جی فناوری‌های پیشرفته مانند فناوری Nano Cell ( نانوسل ) را در این تلویزیون‌ها به کار برده که باعث شده بیشتر از یک میلیون رنگ و وضوحی حیرت‌آور داشته باشند.

فناوری Nano Cell ( نانوسل یا نانوپیکسل ) : ال جی در فناوری نانوسل از ذرات کریستال شیشه بجای صفحه پلاستیکی نیمه مات برای ایجاد نور پس زمینه بیشتر استفاده کرده است. به همین دلیل در این تلویزیون‌ها روشنایی و درخشندگی بسیار بیشتر از مدل تلویزیون‌های معمولی است. از دیگر مزیت های این فناوری اختصاصی ال جی باید به توانایی نمایش دادن دقیق‌ترین و ریزترین جزییات از هر زاویه اشاره کرد.

فناوری های تصویری کمپانی ال جی

فناوری های تصویری کمپانی سامسونگ

کیفیت تصویر اس یو اچ دی ( SUHD ) : نخستین بار در سال 2015 سامسونگ از فناوری اختصاصی اش یعنی SUHD در تلویزیون‌های جدیدش رونمایی کرد و این کار را تا تلویزیون‌های سال 2016 ادامه داد. بین لایه‌های صفحه‌نمایش یک لایه از ذرات کوانتوم‌دات قرار داده شده که باعث می‌شود تصویر با کیفیت بهتری نمایش داده شود. در واقع این صفحه در برابر نور رساناست و آن را به بیرون از صفحه‌نمایش منتقل می‌کند. گفتنی است ذرات کوانتوم دات در برابر تابش نور بسیار درخشان می‌شوند و رنگ‌های تصویر را زنده‌تر و شفاف‌تر نمایش می‌دهند. سامسونگ این فناوری را در مدل تلویزیون‌ های 2017 تا 2021 توسعه داد و آن را QLED نامید.

فناوری کوانتوم دات یا ذرات کوانتومی ( Quantum Dot ) : همانطور که گفته شد بین لایه‌های صفحه‌نمایش یک لایه از ذرات کوانتوم‌دات قرار داده شده که باعث می‌شود تصویر با کیفیت بهتری نمایش داده شود، این لایه که به نور رساناست باعث می‌شود تا تصاویر درخشان تر و دقیق تر دیده شوند.

فناوری های تصویری کمپانی سامسونگ

انواع نمایشگر ها

نمایشگر های ال سی دی ( LCD ) : LCD مخفف Liquid Crystal Display و به معنای صفحه نمایشی با محلول کریستال مایع است که نور پس زمینه ی آن توسط لامپ فلئورسنت تامین می شود. امروزه از این نوع نمایشگر ها برای تلویزیون‌ها بسیار کمتر استفاده می‌شود و در عوض این روزها تلویزیون‌هایی با نمایشگر LED معمول ترند.

نمایشگر های ال ای دی ( LED ) : LED مدل پیشرفته تر نمایشگرهای ال سی دی است و به جای نور پس زمینه ی فلئورسنت، از LED های کوچک برای این کار کمک گرفته می‌شود. از مزیت های نمایشگر LED باید به مصرف برق کمتر به نسبت نمایشگرهای ال سی دی، عمر مفید بیشتر، زاویه ی دید بیشتر از بالا به پایین یا چپ و راست و داشتن کنتراست بیشتر برای واقعی تر نشان دادن محتوا اشاره کرد.

انواع نمایشگر ها

نمایشگر های او ال ای دی ( OLED ) : در نمایشگر OLED هر پیکسل به صورت مستقیم نور ساتع می‌کند؛ این در حالی است که در پنل‌های LCD نور پس‌زمینه‌ی توسط لامپ‌های LED یا فلئورسنت تامین می‌شود. تلویزیون‌های OLED نازک‌تر، سبک‌تر و مناسب‌تر بوده و عملکردی بهتر نسبت به تکنولوژی‌های دیگر تلویزیون‌ها دارند. هر پیکسل با خاموش شدن می‌تواند مشکی مطلق را به وجود آورد که این یکی از خصوصیات منحصر به فرد OLED است و موجب ایجاد وضوح تصویر استثنایی می‌شود. در بعضی از شرایط OLED ها می‌توانند تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از LED LCD های رایج بازار باشند و از این بابت تماشای تصاویر فیلم‌های اکشن، مسابقات ورزشی یا بازی‌های ویدیویی در OLEDها بسیار جذاب تر است.

نمایشگر های کیولد ( QLED ) سامسونگ ( Quantom dot + LED = QLED) : تلویزیون‌های بالارده و جدید 2017 تا 2021 این کمپانی با همان لایه ی موجود در نمایشگر یعنی لایه ی ذرات کوانتومی ساخته شده‌اند. این تلویزیون‌های کیولد رقیبی برای تلویزیون‌های اولد ( OLED ) ال جی هستند. عبور نور در تلویزیون‌های کیولد و توانایی تولید رنگ‌ها در روشنایی‌ زیاد باعث می‌شود حجم‌ رنگ‌ها نسبت به قبل بهتر باشد و همچنین با این تلویزیون‌ها رنگ‌‌های بیشتری ببینید. این تلویزیون‌ها برای نمایش زنده‌تر محتوای HDR گزینه‌های بهتری هستند. یکی دیگر از مزایای تلویزیون‌های کیولد عدم پیکسل سوختگی در ساعت ها نمایش تصویر غیر متحرک است که قبلا در تلویزیون‌های معمولی شاهد آن بودیم.

تفاوت QLED و OLED : تلویزیون های OLED توانایی خوبی در تولید رنگ سیاهِ عمیق و تیره دارند در حالی که تلویزیون‌های کیولد در این راه کمی ضعیف تر عمل می‌کنند. همچنین OLED ها توانایی وصف نشدنی در ایجاد کنتراست بالا دارند. وقتی صحبت از روشنایی به‌میان می‌آید، تلویزیون‌های QLED از برتری قابل توجهی نسبت به تمامی تلویزیون‌های بازار از جمله تلویزیون‌هایی اولد برخوردارند. درحالی که روشن‌ترین OLED-ها ماکزیمم روشنایی حدود ۷۰۰ نیت دارند، سامسونگ ادعا می‌کند تلویزیون‌های QLED می‌توانند به روشنایی خیره‌کننده‌ی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نیت دست پیدا کنند. تلویزیون‌های QLED «حجم رنگ» بیشتری نسبت به سایر تلویزیون‌ها دارند. منظور از حجم رنگ «قابلیت نمایش رنگ‌ها در روشنایی زیاد، بدون از دست دادن اشباع» است. سامسونگ با توجه به همین نکته، ادعا می‌کنند تلویزیون‌های QLED برای نمایش محتوای HDR مناسب‌تر هستند. مورد دیگر اینکه زاویه ی دید تلویزیون‌های OLED به نسبت QLED بیشتر است پس برای تماشا کردن محتوا از زاویه های مختلف تلویزیون‌های OLED گزینه ی بهتری خواهند بود. در تلویزیون‌های CRT، پلاسما و حتی LCD قدیمی، هنگامی که صفحه برای مدت زیادی یک تصویر ثابت را نشان می‌داد، شبحی از آن برای همیشه در تلویزیون باقی می‌ماند که به آن پیکسل سوختگی می گویند، اما تلویزیون‌های QLED از سوختگی پیکسل در امان خواهند بود. در مجموع می‌توان گفت از لحاظ کیفیت تصویر، زاویه‌ی دید، کنتراست، مصرف انرژی، وزن و ضخامت، تلویزیون‌های OLED به‌راحتی QLED را پشت سر می‌گذارد. اما در مقابل QLED هم با داشتن حجم رنگی بیشتر، روشنایی فوق العاده تصاویر، عمر مفید بیشتر بدون پیکسل سوختگی و توانایی وصف نشدنی در نمایش محتوای HDR، طرفداران زیادی دارد.

تفاوت QLED و OLED

تفاوت QLED با LED : همانطور که گفته شد در نمایشگر های LED از LED های کوچک برای نور پس زمینه استفاده می‌شود. نمایشگر کیولد را می‌توان نمونه تکامل یافته از نمایشگر های LED دانست با این تفاوت که یک لایه از جنس ذرات کوانتومی در بین لایه های پنل LED قرار گرفته و با عبور دادن نور و روشنایی بیشتر از خود می‌تواند باعث ایجاد رنگ‌های زنده و طبیعی در تلویزیون‌های سری Q ‌شود.

قابلیت سه بعدی ( 3D ) : تلویزیون سه بعدی نوعی از نمایشگر است که به مصرف کننده‌گان امکان می دهد تا برنامه های تلویزیونی، فیلم، بازی و ویدیوهای دیگر را به صورت برجسته و سه بعدی مشاهده کنند. این تلویزیون ها با فریب دادن چشم و مغز انسان بعد سوم و عمق را به تصاویر اضافه می کند.

سیستم عامل و رابط کاربری تلویزیون‌ها

تلویزیون اسمارت یا هوشمند : تلویزیون های هوشمند امکان اتصال به اینترنت و استفاده از سرویس های آنلاین ویدیویی و شبکه های اجتماعی و غیره را دارند. Smart TVها قادرند با کامپیوتر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را دریافت و یا ارسال کنند.

سیستم عامل webOS ( ال جی ) : سیستم عامل وب او اس ( webOS ) مختص به تلویزیون‌های ال جی است. تمرکز اصلی سیستم عامل WebOS سعی بر ادغام تمام ویژگی‌های هوشمند و ورودی‌های مختلف دستگاه هوشمند با رابط کاربری اصلی این دستگاه است. بنابراین، علاوه بر دو گزینه‌ی شبیه به «ورودی ۱» و «ورودی ۲» کاربران حالا در این سیستم عامل به کانال‌های دیگری مانند یوتیوب، نتفلیکس و دیگر شبکه‌های محتوایی نیز دسترسی دارند. در سال 2015 شاهد ورود اولین تلویزیون‌های ال جی با نسخه ی 0.2 WebOS بودیم. ال جی در سال 2016 تلویزیون‌هایش را با نسخه ی توسعه یافته یعنی 0.3 WebOS عرضه کرد. همچنین تلویزیون‌های 2017 این کمپانی تماما دارای نسخه ی 5.3 WebOS هستند. از مزایای این سیستم عامل باید به سهولت در استفاده، ظاهر جذاب و مدرن، یادگیری در زمان کم، توسعه تخصصی و افزایش چشمگیر کارایی در نسخه های جدید، سازگاری پیشرفته با ریموت کنترل جادویی ال جی اشاره کرد.

سیستم عامل تایزن با رابط کاربری اسمارت هاب : سیستم عامل تایزن ( Tizan ) مختص به تلویزیون‌های سامسونگ است. اسمارت هاب ( Smart Hub ) محیطی از تایزن است که تمامی برنامه ها را در خودش جای داده است. اسمارت هاب دارای محتوای هوشمندی از اپلیکیشن ها، اتصالات ذخیره سازهای جانبی و ارتباط های بدون سیم با گوشی و تبلت های هوشمند را مهیا می کرد. سامسونگ هم مانند ال جی از همان ابتدای تولید تلویزیون‌های هوشمند یعنی از سال 2015 سرورهای اختصاصی خود را ایجاد کرده و با این کار ضمن افزایش سرعت، موجب بالا رفتن امنیت شد. ارتباط با تجهیزات جانبی مانند گوشی های موبایل و لپ‌تاپ، امنیت بالا ، قابلیت مولتی تسکینگ ( Multitasking )، توسعه آسان و مداوم، سازگاری با نسخه های پیشین در تلویزیون‌ها از مزایای این سیستم عامل است.

سیستم عامل Android : کمپانی گوگل در سال 2014 و در جریان یک کنفرانس اختصاصی، برای نخستین بار سیستم عامل اندروید تی وی را معرفی کرد. سیستم عامل اندروید تی وی در حال حاضر توسط برندهایی مانند سونی، هایسنس، تی سی ال، پاناسونیک، فیلیپس و… مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مهمترین ویژگی هایی که می توان در سیستم عامل Google Android TV بدان پرداخت قابلیت استفاده از اپلیکیشن هایی است که در سیستم عامل اندروید نیز موجود است. علاوه بر فروشگاه های گوگل و امکان دانلود و نصب اپلیکیشن های مختلف، حتی می‌توان با پرداخت هزینه از فیلم‌های جدید فروشگاه های آنلاین آن استفاده کرد. از مزایای این سیستم عامل باید به استفاده از محیطی مشابه با اندروید، استفاده از اپلیکیشن های اندروید، پشتیبانی و بروزرسانی قدرتمند، استفاده از فروشگاه های آنلاین متعدد، قابلیت های بسیار زیاد، پشتیبانی از حافظه هایی با ظرفیت بالا اشاره کرد.

سیستم عامل و رابط کاربری تلویزیون‌ها

سیستم عامل LINUX ( لینوکس ) : سیستم عامل LINUX توسط برند هایی مانند سونی برای تلویزیون‌های میان رده و پایین رده انتخاب شده‌ که به کمک آن می‌توان از امکانات هوشمند نظیر یوتیوب و نتفلیکس بهره برد. قابلیت اتصال به وای فای داخلی از دیگر ویژگی های این رابط کاربری است، اتصال به اینترنت از طریق وای فای و یا پورت LAN صورت میگیرد و همچنین امکان خرید فیلم و اپلیکیشن ها از فروشگاه Opera Store نیز در این تلویزیون ها تعبیه شده‌است.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

تکنولوژی OLED

تکنولوژی OLED چیست؟ معرفی بهترین تلویزیون‌های اولد 2021

با پیشرفت تکنولوژی شاهد استفاده از فناوری‌های عالی در تلویزیون بوده‌ایم. بی‌شک برندهای معتبر بیشترین …

یک نظر

  1. بی نهایت ممنون از اطلاعات جامعی که در اختیار عموم و به خصوص افرادی که بیشتر از مردم عادی نیازمند همچین داده هایی هستند قرار میدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *