راهنمای خرید کولر گازی

بهترین کولر گازی کدام است؟ راهنمای کامل خرید کولر گازی

بهترین کولر گازی کدام است؟

راهنمای خرید کولر گازی؛ انتخاب کولر گازی با توجه به محیط کارکرد با نکات صرفه جویی در انرژی!

راهنمای خرید کولر گازی

وقتی که می خواهید برای خانه تان یک کولر گازی انتخاب کنید، انبوهی از برندهای مختلف با امکانات متنوع پیش روی‌تان حاضر می‌شوند. مهم ترین نکته در انتخاب کولر گازی توجه به شرایط آب و هوایی است. هنگامی که آفتاب سوزان در تابستان می تابد و محیط زندگی تان را مانند یک بیابان بی آب و علف می‌کند، هیچ چیز مانند یک هوای خنک با نوشیدنی سرد نمی تواند حالتان را خوب کند. مدل های مختلف خنک کننده توسط کمپانی‌های بسیاری تولید می‌شود که ما را برای انتخاب یک کولر گازی بیشتر سردرگم می‌کند. انتخاب بهترین سیستم تهویه مطبوع می تواند یک چالش باشد. چه سایزی برای خانه تان مناسب است و نیاز دارید؟ برای نصب و راه اندازی دستگاه چقدر هزینه نیاز است؟ سر و صدای کولر گازی چقدر خواهد بود؟ در این مقاله قصد داریم برای انتخاب بهترین مدل کولر گازی به شما کمک کنیم. این مقاله شامل موضوعات زیر می‌باشد:

  • انواع کولر گازی و سیستم تهویه مطبوع
  • کدام برند کولر گازی بهتر است؟
  • انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی
  • هزینه هایی مورد نیاز برای نصب و راه اندازی دستگاه و راه های اقتصادی
  • میزان صدای کولر گازی
  • امکانات کولر گازی و عملکرد های آن
  • و دیگر مواردی که نیاز است برای خرید کولر گازی در نظر بگیرید!

در این راهنمای خرید تنها بر روی کولر گازی های اسپلیت ( دارای دو پنل داخلی و خارجی ) تمرکز داریم چرا که این نوع کولر گازی ها محبوبیت بیشتری به نسبت انواع دیگر آن دارند. پس اگر می خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید، ادامه ی نقد و بررسی کولر گازی اسپلیت را از دست ندهید.

انواع کولر گازی و سیستم تهویه مطبوع

کولر گازی سیستم اسپلیت: این نوع کولر گازی ها دارای دو بخش هستند، یک واحد خارجی که کمپرسور نام دارد و یک واحد داخلی که توسط لوله های اتصال به واحد خارجی وصل می‌شود. این کولر اسپلیت ها معمولا برای خنک کردن یک یا چند اتاق کاربرد دارند یا اینکه می‌توانید به کمک آن یک سالن بزرگ با حداکثر متراژ 60 متر مربع را خنک کنید. قیمت این اسپلیت ها به حدود 600 تا 5500 دلار میرسد که بسته به امکانات و ظرفیت، قیمت های متفاوتی دارند.

کولر اسپلیت چند پنله: این نوع کولر گازی ها هم در دسته ی کولر اسپلیت ها دسته بندی می‌شوند که تنها یک پنل خارجی ( کمپرسور ) دارند که به دو یا چند واحد داخلی وصل شده‌اند. این کولر های برای خنک کردن یک یا چند اتاق دور از هم بسیار مناسب هستند.

اسپلیت داکت سقفی یا کولر گازی کانالی: یکی از بهترین کولر گازی ها برای کنترل دمای سراسر خانه های بزرگ، اسپلیت داکت سقفی یا کولر گازی کانالی است. این دستگاه شامل یک واحد مرکزی متصل شده به کانال است که با سنسورهایی در هر اتاق نصب شده‌اند. همچنین یک کنترل پنل هم برای تنظیم دما در نظر گرفته شده. این کولر گازی های سقفی یا کانالی را می‌توانید با قیمت بالای 5000 دلار تهیه کنید.

انواع کولر گازی و سیستم تهویه مطبوع

کولر گازی پنجره ای: معمولا این کولر گازی ها بر روی پنجره یا دیوار خارجی نصب می‌شوند و می‌توانند اتاق ها و سالن هایی تا حداکثر 50 متر مربع را به راحتی خنک کنند. نصب این نوع کولر گازی ها به نسبت مدل های دیگر آسان تر است چرا که نیازی به لوله ها و کابل های اتصال نیست. البته ما بررسی این نوع کولر گازی را در این مقاله نگنجانده ایم و بیشتر روی کولر گازی های دیواری یا همان اسپیلت تمرکز داریم. کولرهای پنجره ای از محبوبیت کمتری برخوردارند، در صورت نیاز می‌توانید این کولر ها را با قیمت 400 تا 1100 دلار تهیه کنید.

پیشنهاد بانه سرویس: راهنمای خرید انواع ماشین ظرفشویی

کدام برند کولر گازی بهتر است؟

مانند هر دستگاه الکتریکی و غیر الکتریکی دیگر، سیستم های تهویه ی مطبوع هم توسط تعدادی از کمپانی های شناخته شده و قابل اعتماد تولید می‌شوند. از آنجا که در روز های گرم و سرد قرار است همه روزه از کولر گازی تان استفاده کنید، خرید یک کولر با کیفیت و با اصالت حائز اهمیت است. کیفیت یک دستگاه زمانی که از آن در طولانی مدت استفاده شود، معلوم می‌شود به همین خاطر در این جا با نظر سنجی هایی از کاربران سعی کرده ایم تا با کیفیت ترین برند ها را در زمینه ی ساخت اسپلیت عنوان کنیم. بر اساس نتایج نظر سنجی ها و تجربه ی شخصی کاربران، محبوب ترین برند کولر گازی ها در کشور ما شامل اوجنرال ( Ogeneral )، ال جی ( LG )، جنرال ( General )، سامسونگ ( Samsung )، هیتاچی ( Hitachi ) و شارپ (Sharp ) می باشند.

کولر گازی اینورتر یا غیر اینورتر؟

پس از اینکه تصمیم گرفتید کدام نوع کولر گازی را انتخاب کنید، حال نوبت این است که سراغ اینورتر بودن یا نبودن کولر گازی بروید. یا اینکه مشخص کنید که می خواهید کولر گازی تان تنها سرمایشی باشد یا هم سرمایشی و هم گرمایشی برای روزهای سرد زمستان؟

کولر گازی اینورتر: کولر گازی های اینورتر می‌توانند سرعت کمپرسور را تغییر دهند؛ این به معنی آن است که کمپرسور دستگاه به صورت کامل خاموش نمی‌شود بلکه در صورتی که بخواهید دمای محیط و سرعت خنک شدن را کاهش دهید، تنها عملکرد کمپرسور کاهش می یابد. در واقع به جای اینکه در روز چندین بار دستگاه به طور کلی خاموش و روشن شود، فشار کمتری بر کمپرسور وارد می‌شود به همین خاطر مصرف برق به طرز چشمگیری کاهش می یابد. بنابراین کولر گازی های اینورتر با صرفه جویی در میزان مصرف برق می‌توانند عملکرد کارآمدتری ارائه دهند. این کولر گازی ها دمای محیط را در یک محدوده حفظ می‌کنند؛ اکثر مدل های موجود در بازار با قابلیت اینورتر ارائه شده‌اند.

کولر گازی های غیر اینورتر: کولر گازی های غیر اینورتر را همچنین با سیستم تهویه های مطبوع معمولی هم نامگذاری کرده اند. کمپرسور در فضای باز قرار گرفته و با هر بار روشن و خاموش کردن پنل داخلی، کمپرسور خارجی هم به طور کلی روشن و خاموش می‌شود که ضمن مصرف بیشتر برق و انرژی، در طولانی مدت باعث می‌شود که کمپرسور بیشتر ساییده شود. یعنی برای هر بار روشن شدن قدرت بیشتری به کار می گیرد که هزینه ی بیشتر مصرف برق و فرسایش بیشتر کمپرسور را به همراه دارد. این یک دلیل منطقی برای ارزان تر بودن کولر گازی های معمولی و غیر اینورتر است.

کولر گازی اینورتر یا غیر اینورتر؟

کولر گازی های سرمایشی و گرمایشی: مدل کولر گازی های سرد و گرم را هم می‌توان برای گرمای تابستان و هم برای سرمای زمستان به کار برد. در حالی که هزینه ی برق گرمایشی این کولر گازی می‌تواند مانند یک بخاری برقی باشد، می‌توان گفت یکی از بهترین راه ها برای گرم کردن فضاهای بزرگ است که در عرض چند دقیقه به راحتی تمام محیط را گرم می‌کند. اگر نیاز به یک وسیله‌ی برقی برای گرم کردن محیط زندگی تان در زمستان هستید، چه بهتر کولر گازی که تهیه می‌کنید هم حالت سرمایشی داشته باشد و هم گرمایشی.

کولر گازی سرمایشی: اگر شما فقط برای تهویه هوا در تابستان نیاز به یک کولر گازی دارید، نوعی دیگر هم از این دستگاه وجود دارد که تنها با داشتن حالت سرمایشی می‌تواند تابستان های گرم و داغ را به بهاری خنک تبدیل کند، همچنین اگر محیط زندگی شما بیشتر هوای گرم با زمستان های معمولی است، انتخاب یک کولر سرمایشی بهترین گزینه است. معمولا این کولر گازی ها ارزان تر از نوع سرمایشی و گرمایشی آن هستند، همچنین باید بگوییم این دو نوع کولر گازی تنها در سرمایش و گرمایشی داشتن باهم فرق دارند و سایر ویژگی‌ها مشابه یکدیگرند.

*برای بیشتر خانه ها یک کولر گازی سرد و گرم اینورتر بهترین گزینه است.

انواع پنل داخلی

پنل دیواری: شایع ترین نوع پنل داخلی، نوع دیواری آن است. این نوع پنل به راحتی جریان هوا را به اطراف هدایت می دهد و هوای خنک را به اتاق راه می دهد و همچنین هوای گرم را از اتاق خارج می کند، یعنی در هوای اتاق به کلی تهویه صورت می گیرد تا هوا خنک و تمیز باشد.

نوع پنل ایستاده: همانطور که از اسم این نوع پنل مشخص است، به صورت ایستاده می‌باشد. این برای برخی از اتاق ها مناسب تر به نظر می رسد، به خصوص اینکه اگر بخواهید کولر گازی تان حالت گرمایشی هم داشته باشد.

پنل سقفی: این واحد داخلی رویی سقف نصب می‌شود، حتی برخی از مدل های این نوع پنل را می‌توانید روی کف هم نصب کنید. اما باید بگوییم این نوع پنل ها محبوبیت کمتری دارند.

انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی

ظرفیت خنک کنندگی یا گرمایشی یک کولر گازی با BTU اندازه گرفته می‌شود. برای یک اتاق کوچک ممکن است ظرفیت 9000BTU مناسب باشد در حالی که نیاز است برای یک سالن بزرگ ظرفیت 36000BTU را مورد استفاده قرار داد. به همین خاطر نیاز است که فضای خانه تان را دقیقا مورد بررسی قرار دهید تا ظرفیت مناسب کولر گازی تان را مشخص کنید. برخی از نرم افزار های آنلاین ممکن است تحلیل دقیقی از ظرفیت مناسب را ارائه ندهند، اگر می خواهید بهترین ظرفیت را انتخاب کنید می‌توانید با مشاوران بانه سرویس هم تماس بگیرید. به هر حال برای انتخاب بهترین ظرفیت نیاز است تا تمام جزئیات اتاق را در نظر بگیرید:

  • اندازه‌ ی اتاق ها: طول، عرض و ارتفاع
  • نوع اتاق: اتاق نشیمن، آشپزخانه اُپن به همراه اتاق نشیمن، اتاق خواب و …
  • اندازه و جهت پنجره ها و درهای شیشه ای. یک پنجره بزرگ در شمال یا غرب در تابستان می‌تواند حرارت زیادی را به داخل اتاق وارد کند.
  • سایه و نوع پرده روی پنجره
  • عایق کف، سقف و دیوارها
  • آب و هوای محلی

برای نتیجه ی مطلوب بهتر است ظرفیتی که انتخاب می‌کنید یا دقیقا مناسب محیط باشد یا کمی بیشتر باشد. مثلا اگر محاسبه کرده اید که ظرفیت مناسب اتاقتان برابر با 24000BTU است، بهتر است 26000BTU انتخاب کنید تا حتی زمانی که خانه تان پر از مهمان باشد، همچنان دمای خانه خنک باقی بماند.

انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی

هزینه های مداوم کولر گازی

لوازم گرمایشی و سرمایشی حدود 40 درصد از مصرف انرژی هر خانه را تشکیل می دهند. برای صرفه جویی در هزینه های کولر گازی می‌توانید به چند نکته توجه داشته باشید:

ظرفیت کولر گازی: توجه به ظرفیت کولر گازی اهمیت ویژه ای در میزان صرف آن دارد. اگر یک کولر گازی 12000BUT برای یک اتاق 60 متری نه تنها پاسخگو نیست، بلکه نیاز است دائما کولر گازی روشن باشد تا دمای اتاق کمی خنک شود و در مقابل در آخر ماه شاهد هزینه ی زیادی روی فیش برقتان خواهید بود.

ستاره مصرف انرژی: دقت کنید در هنگام خرید کولر دگازی مدلی انتخاب کنید که ستاره های مصرف انرژی زیادیی روی برچسبش داتشه باشد، چرا که تعداد ستاره های بیشتر به منظور صرفه جویی بیشتر در انرژی است. بهتر است مدل کولر گازی که انتخاب کرده اید، دارای حالت اقتصادی ( حالت اکو Eco ) باشد.
مورد دیگر اینکه وجود یک ترموستات در کولر گازی باعث می‌شود تا در هنگام رسیدن محیط به دمای دلخواه، کولر گازی با همان شدت اولیه سرما را تحویل محیط ندهد و در واقع کمپرسور کمتر کار کند.

نگه داشتن کولر گازی در دمای مناسب

در یک روز گرم مثلا 33 درجه ی سانتی گراد، ممکن است بخواهید دمای اتاقتان را روی 20 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا خیلی سریع هوای خنک را احساس کنید، اما با تنظیم کردن دما روی 25 درجه ی سانتی گراد، نه تنها باعث در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنید، بلکه از ساییدگی کمپرسور هم جلوگیری می‌کنید. به طور کلی باید بگوییم هر درجه گرمتر یا سردتر در زمستان می‌تواند حدود 10 درصد به هزینه هایی کولر گازی اضافه کند. اگر هم می خواهید کولر گازی تان را برای گرم کردن محیط در روز زمستانی با دمای 10 درجه سانتی گراد استفاده کنید، بهتر است تا دمای کولر گازی را روی 18 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا اینکه بخواهید روی 25 درجه باشد.

حالت رطوبت و حالت “خشک”

شرایط آب و هوای محیط زندگی تان مرطوب و سرد است یا گرم، شرجی و مرطوب؟ رطوبت بیش از حد در هر خانه ای می‌تواند مشکل ساز باشد. اما جالب است بدانید که سیستم تهویه مطبوع می‌تواند یک گزینه ی مناسب برای از بین بردن رطوبت داخل خانه باشد. حالت های خشک یا مرطوب در کولر گازی نه تنها هوا را خنک می‌کند، بلکه رطوبت هوا را نیز از بین می برد که در نهایت باعث می شود احساس راحتی و آسودگی کنید. بسیاری از مدل کولرگازی ها دارای حالت های خشک “dry” یا مرطوب “dehumidify” هستند که در زمانی که احساس می‌کنید هوا بسیار خشک یا بیار مرطوب است، یک گزینه ی عالی به حساب می آیند.

میزان صدای کولر گازی

سطح سر و صدای سیستم تهویه مطبوع‌تان را بررسی کنید؛ شما می‌توانید روی کارتن و در لیست مشخصات کولر گازی سطح صدای دستگاه را بیابید. بعضی از مدل ها دارای یک حالت کاملا سایلنت برای منازل مسکونی هستند، با وجود اینکه حالت سایلنت می‌تواند قدرت خنک کننده، گرمایش یا جریان هوا را کاهش دهد اما خب می‌تواند با نگه داشتن سیستم تهیه ی مطبوع در یک سطح آرام، عمر دستگاه را افزایش دهد. توجه کنید اگر کولر گازی که انتخاب می‌کنید صدای زیادی داشته باشد ممکن است مزاحم خواب یا حتی مکالمه ی تلفنی تان شود. اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، به این موضوع باید بیشتر اهمیت دهید. همانطور که می دانید صدا را با دسی بل اندازه گیری می‌کنند، سطح صدای پنل داخلی حدود 20 تا 30 دسی بل می‌باشد که البته در پایین ترین حالت فن به 40 تا 50 دسی بل می رسد. همچنین پنل خارجی هم دارای سطح صدای 45 تا 65 دسی بل هستند. برای مقایسه ی بیشتر و درک بیشتر از صدای کولر گازی، به مثال های زیر دقت کنید:

  • 30 دسی بل : سطح صدای معمولی در یک خانه‌ی آرام
  • 50 دسی بل : مییزان صدای داخلی ماشینی که آرام در حال حرکت است
  • 60 دسی بل : مکالمه معمولی دو شخص
  • 70 تا 80 دسی بل : جارو برقی
میزان صدای کولر گازی

ویژگی‌ها و عملکرد های آن

برچسب انرژی کولر گازی: بعد از آنکه انتخاب کردید چه ظرفیتی مناسب برای خانه تان است؛ برچسب انرژی را در مدل های مورد نظرتان بررسی کنید. رتبه ی انرژی بهتر، در واقع باعث می‌شود تا بیشتر در مصرف انرژی صرفه جویی شود و تاثیرات گازهای گل خانه ای هم کمتر باشد. توجه داشته باشید که رتبه ی انرژی برای حالت های گرمایشی و سرمایشی متفاوت است.

سرعت فن: فن می‌تواند هوای خنک یا گرم را در اطراف اتاق پخش کند. به دنبال مدلی باشید که دارای جریان هوایی با دامنه ای گسترده با حالت های تنظیم سرعت فن متنوع باشد. سرعت فن از سریع ( very high )، خنک کردن سریع اتاق ( cool down quickly ) تا بسیار آرام ( very low ) متنوع است.

ترموستات (تنظیمات دما): به کمک سیستم تهویه ی مطبوع می‌تواند میزان دمای اتاق را تنظیم کنید. معمولا دمای مورد نظر را با کنترل از راه دوری که همراه با دستگاه است، تنظیم می‌کنند. ترموستات کمک می‌کند تا بتوانید دمای اتاق را روی دمای دلخواه و مورد نظر تنظیم کنید.

حالت های عملیاتی

  • حالت خودکار ( Auto ): در این حالت بسته به شرایط محیط به صورت خودکار، کولر گازی می‌تواند دمای محیط را تنظیم کند.
  • حالت خنک ( Cool ): هوای گرم داخل خانه به سمت کمپرسور منتقل می‌شود.
  • حالت گرم ( Heat ): هوای گرم از کمپرسور به داخل خانه منتقل می‌شود.
  • حالت خشک ( Dry ): برای محیط های مرطوب کاربرد دارد و می‌تواند هوای داخل خانه را خشک و خنک نگه دارد.
  • حالت فن ( Fan only ): هوا بدون حرارت، بدون هوای خنک و خشک، برای زمانی کاربرد دارد که می خواهید تنها یک نسیم خنک در خانه تان بوزد.
  • حالت اقتصادی ( Economy ): همچنین از آن به عنوان حالت Eco هم یاد می‌شود. خیلی خلاصه باید بگوییم این حالت برای صرفه جویی در مصرف انرژی در نظر گرفته شده‌است. این حالت بسته به برند کولر گازی، از راه های مختلف باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. در بعضی از مدل ها به کمک ترموستات می‌تواند در مصرف انرژی صرفه جویی کند، در بعضی از مدل های دیگر هم به کمک حسگر حضور افراد.

حسگر حضور انسان: این حسگر می‌تواند تشخیص دهد که آیا فردی در اتاق حضور دارد یا خیر. هنگامی که هیچ شخصی در اتاق تشخیص داده نشود، حالت اقتصادی برای صرفه جویی در انرژی شروع له کار می‌کند. جالب است بدانید که در بعضی از مدل ها شاهد هدایت شدن جریان هوا به سمت فرد هم خواهیم بود تا جریان هوای خنک یا گرم مستقیما به جایی که مورد استفاده قرار می گیرد، متمرکز شود.

کنترل از راه دور: به دنبال مدلی بگردید که دکمه های بزرگی داشته باشد تا برای استفاده راحت باشد. همچنین خوانایی نمایشگر LCD اهمیت زیادی دارد.

حالت خواب: این تابع می‌تواند با تنظیم کردن درجه حرارت در ساعات مختلف شب، خواب راحتی را برای کاربر فراهم کند.

قابل تنظیم بودن یا نوسان پره ها: در مدل های متنوع کولر گازی می‌توان پره ها را برای هوای سرد به سمت بالا و برای خروج هوای گرم به سمت پایین تنظیم کرد. در اکثر مدل ها از راه دور و به کمک ذریموت کنترل می‌توان این کار را انجام داد. تنظیمات چپ و راست هم به تنظیم بیشتر جریان هوا کمک می‌کند.

راه اندازی مجدد دستگاه با تاخیر ( Restart delay ): راه اندازی مجدد دستگاه با تاخیر یک ویژگی حفاظتی است که مانع از شروع به کار شدن دوباره سیستم تهویه مطبوع بلافاصله پس از خاموش شدن می‌شود.

کنترل از راه دور

دیگر مواردی که نیاز است برای خرید کولر گازی در نظر بگیرید!

چه زمانی برای خرید کولر گازی مناسب است؟: در صورتی که می‌توانید، خرید کولر گازی را به فصلی دیگر جدا از فصل فروش آن موکول کنید. اگر در منطقه ای سردسیر هستید می‌توانید در فصل زمستان هم آن را خریداری کنید. نصاب های کولر گازی معمولا در فصل های خرید کولر گازی، سرشان شلوغ است و ممکن است نیاز باشد تا چند هفته برای نصب شدن کولر گازی تان منتظر بمانید. البته این را هم بدانید که قیمت کولر گازی بسته به فصل ممکن است متفاوت باشد. یعنی اگر بخواهید در زمستان آن را تهیه کنید، قیمت کمتری نیاز است بپردازید.

راهنمای خرید کولر گازی بسته به شرایط آب و هوایی منطقه: آب و هوایی منطقه ای که شما در آن زندگی می‌کنید بسیار گرم است یا خنک و شرجی؟ هر یک از مدل های کولر گازی برای ناحیه های مختلفی کاربرد دارند. اکثر مدل ها را می‌توان در دمای حدود -10 ° C تا حدود 45 ° C یا بیشتر مورد استفاده قرار داد. این محدوده ی دما برای بیشتر استان های کشور مناسب است اما بهتر است قبل از خرید محدوده عملیاتی سیستم تهویه مطبوعتان را به خوبی بررسی کنید. در هنگام خرید کولر گازی باید توجه ویژه ای به شرایط آب و هوایی تان داشته باشید. هر کولر گازی در لیست مشخصاتش با ناحیه هایT1 (معتدل)،T2 (خنک) وT3 (تروپیکال) مشخص شده‌اند. اگر محیط زندگی تان معتدل، مرطوب و شرجی است، بهتر است کولر گازی های T1 را انتخاب کنید که تا دمای 43 درجه سانتی گراد کاربرد دارند، همچنین افرادی که آب و هوای زندگی شان گرم و حاره ای است و دمای هوا به بالای 60 درجه هم میرسد، می‌توانند کولر گازی های T3 را برگزینند. اگر هم از افرادی هستید که در منطقه ای سرد و کوهستانی زندگی می‌کنید، کولر گازی T2 بهترین انتخاب است.

درباره‌ی مسعود رسولی

همچنین ببینید

بهترین تلویزیون‌های 65 اینچ 2021

بهترین تلویزیون‌های 65 اینچ در سال 2021 (بروزرسانی پاییز 1400)

تلویزیون‌های 65 اینچ یکی از سایزهای پرطرفدار در بین تلویزیون‌های 4K هستند، که سازندگان مختلفی از جمله سامسونگ، سونی و ال جی مدل های مختلفی را در این سایز وارد بازار کرده‌اند. این ابعاد نمایشگر برای طرفداران تلویزیون‌های بزرگ انتخاب ایده آلی است. برای تلویزیون‌های 65 اینچ میزان فاصله‌ی مطلوبی که شخص بیننده باید با تلویزیون داشته باشد تا از آسیب های جسمی در امان باشد، حدود 2.5 متر تا 4.1 متر است.

۲ نظر

  1. ممنون از مطب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *